Vreemd issue

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Weet iemand dit raar fenomeen op te lossen?

Ik heb een TP-Link AX11000 router hangen.
Nu hebben Apple devices, iPad/iPhone/Apple TV soms problemen om op het Internet te geraken.
WiFi verbinding is er, maar geen Internet.
Rebooten of de WiFi eens af en op zetten los het meestal wel op.
Alle andere devices, tv, thermostaat en andere prullen hebben dat probleem dus niet :roll:
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

het eeuwenoude apple s**** in vanalles maar dat mag je niet zeggen verhaal (sorry selder :angel: )

- probeer eens je beveiliging op wep te zetten ipv wpa en kijk eens of het dan ineens beter is
- check eventueel ook de dns settings die je router meestuurt
- en eventueel de kanalen / bezetting van jouw AP en de APs in de buurt

ik heb (zeker met iets oudere apple devices) puntje 1 geregeld eens tegengekomen, maar er nooit logica in gevonden.
ergens zal er wel gewoon iets zijn waarin apple de standaarden niet helemaal zo nauw volgt (en als je dan nog andere hardware hebt die hetzelfde doet is het helemaal feest natuurlijk)

hou ook rekening met dat je misschien wel enorm sterk kan uitzenden, maar je antenne in de gsm toch altijd beperkter kan terugsturen.
dus misschien vinden je apple devices het niet leuk dat je wifi wat te hard zou "schreeuwen"
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer

svermassen schreef:Weet iemand dit raar fenomeen op te lossen?
Heb dit ook voor, alhoewel het slechts 1 Macbook Air betreft (Intel model van 2020). Rest van de apparaten hier (andere macbooks, imac, ipad/iphone/apple tv/homepods/watch) hebben het probleem dan weer nooit. AP's zijn Cisco Aironet.

Symptomen zijn dezelfde, lid opendoen, wifi-waaier toont verbonden, maar niets van connectiviteit. Wifi uitzetten en terug aan en het is opgelost. De laptop gewoon op laten staan en dan komt het uiteindelijk ook vanzelf in orde.

Staat al een tijdje op m'n todo om eens uit te zoeken waar het precies aan ligt, maar is geen prioriteit gezien de easy fix. In de logs van de WLC zie ik iig niets van melding, logs van macOS nog niet bekeken. Huidig vermoeden is dat het aan de wifi chipset (Broadcom BCM4377b) of driver ligt.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

Meerdere AP's ? Of gebruik je de toestellen soms op andere locaties (en dus andere wifi) ?

Heb jaren geleden al eens gezien dat Iphones hardnekkig hun IP willen houden, zelfs als ze in totaal andere wifi omgeving komen. DHCP wordt gewoon niet gerespecteerd. Concreet: ze vragen om een specifiek IP, maar DHCP in kwestie kent die scope zelfs niet.

Dus kan verklaren waarom je wél blokjes ziet (verbonden met wifi), maar je niet op internet geraakt.
Wifi zelf zit op de onderste 2 lagen van het OSI model... IP zit daarboven.

Fabrikanten die wereldwijde standaarden naast zich neerleggen ? Kunnen voor mij de boom in (de appel en de boom, get it ? :wink: )
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Ik zal eens met de instellingen spelen.
Wat zeker op staat is:
- WPA2/WPA3
- smartconnect

Geen meerdere AP’s

Edit: was ook een Android device met hetzelfde issue.
Nu eens de 2.4 en 5 uit elkaar getrokken met aparte SSID’s.
Effe in de gaten houden nu.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

svermassen schreef:[...]Android device met hetzelfde issue.
Tumdidumdidum :bdaysmile:
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Hoeveel wifi toestellen zijn er verbonden met de ax11000?
de koe zegt boe
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

didi79 schreef:Fabrikanten die wereldwijde standaarden naast zich neerleggen ? Kunnen voor mij de boom in (de appel en de boom, get it ? :wink: )
RFC inzake bestaat al 15 jaar, RFC4436. Mensen verwachten hun slapend toestel wakker te maken en *meteen* op het internet te kunnen, zonder te wachten op een volledige DHCP lease procedure. Indien het IP niet beschikbaar is of het toestel van netwerk veranderd is doet het wel een volledige DHCP procedure.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Te Koop forum

selder schreef:
svermassen schreef:[...]Android device met hetzelfde issue.
Tumdidumdidum :bdaysmile:
damnit :lol:
CCatalyst schreef: Indien het IP niet beschikbaar is of het toestel van netwerk veranderd is doet het wel een volledige DHCP procedure.
toch zijn er toestellen die koppig het door de dhcp server voorgestelde ip weigeren en een request blijven doen voor hun vorig ip.
dan krijg je eerst 4-5 keer een dhcpnack voor ze dan toch maar opgeven en het voorgestelde ip aanvaarden (als ze het al aanvaarden)
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Is dit niet eerder het feit dat toestellen tegenwoordig een https lookup doen naar een of andere ‘connect.vendor.tdl’ om te verifiëren of ze wel internet connectivity hebben ? En als de dns lookup faalt of te lang duurt, dan komt pas in orde bij de volgende scheduled check of door een network change (e.g. WiFi off/on ) ?

Ik zou daar eens op zoeken ... heb daar bij de klant een hele tijd geleden een uitzondering in de firewall voor moeten maken (ander probleem) maar wie weet ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

bambipower schreef:Hoeveel wifi toestellen zijn er verbonden met de ax11000?
Denk een 20-tal
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:Is dit niet eerder het feit dat toestellen tegenwoordig een https lookup doen naar een of andere ‘connect.vendor.tdl’ om te verifiëren of ze wel internet connectivity hebben ? En als de dns lookup faalt of te lang duurt, dan komt pas in orde bij de volgende scheduled check of door een network change (e.g. WiFi off/on ) ?
Klinkt als iets dat Windows zou doen.

Apple doet dat wel de captive portal check op maCOS maar daar blijft het ook bij. Als er geen captive portal en geen connectiviteit is (maar wel geassocieerd + DHCP of static IP ingesteld) ga je gewoon verbonden zijn en kan je evt op het LAN terecht. Een iOS toestel met simkaart zal zeggen dat er geen connectiviteit is en voorstellen om cellular te gebruiken (indien je kiest voor niet blijf je ook gewoon verbonden zoals bij macOS).
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

svermassen schreef: Nu eens de 2.4 en 5 uit elkaar getrokken met aparte SSID’s.
Effe in de gaten houden nu.
Je wil niet weten op hoeveel telenet modems ik dat al gedaan heb en daarna geen klachten meer gehoord heb.
Tegenwoordig bij proximus hetzelfde liedje, maar ipv connectie problemen ziet de klant daar gewoon de ssid niet meer staan.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Yes, dat lijkt inderdaad het issue :bang:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Dan nog moet er toch nog iets mis zijn met je AP.
Ik heb hier thuis 2 APs + Telenet HGW, met overal zelfde SSID voor zowel 2.4 als 5.0, en heb helemaal geen issues met IOS devices. Ik herinner me zelfs dat die het snelst waren in het switchen van AP als je begint te roamen.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb geen aparte AP's op dit moment, enkel de router.
In de router kan ik kiezen voor Smartconnect waardoor de router maar 1 instelling toelaat.
Dit is de uitleg: Met Smart Connect gebruiken de draadloze banden van de router dezelfde draadloze instellingen. De router kan de netwerkbehoefte regelen en apparaten aan de optimale band toewijzen.
Dit leek mij superhandig, maar geeft blijkbaar dus problemen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

svermassen schreef:Met Smart Connect gebruiken de draadloze banden van de router dezelfde draadloze instellingen. De router kan de netwerkbehoefte regelen en apparaten aan de optimale band toewijzen.
Dit leek mij superhandig, maar geeft blijkbaar dus problemen.
Je hebt helemaal geen Smart Connect nodig voor die handigheid. Je kan even goed zelf beide banden dezelfde SSID toekennen, en dan is het het device zelf dat de beste band kiest. Dat lijkt me beter dan een router toelaten een device op trage 2.4GHz als het toestel even goed 5.0GHz kan supporteren.
Trouwens, als je AP ook meerdere SSIDs toelaat, kan je ook nog altijd band-specifieke SSIDs instellen voor het zeldzame geval dat je een toestel op 2.4 of 5.0 GHz wil dwingen. Bvb een Nintendo Switch werkt blijkbaar behoorlijk slecht op 5.0 GHz en heb ik hier thuis op 2.4 GHz geforceerd op die manier.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”