Speciale wasmachineonderdelen taks in Belgie?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Ik kom hier iets heel raar tegen.

Omdat ik voor de herstelling een een wasmachine een nieuwe aflooppomp nodig heb, kijk ik even rond bij enkele webwinkels.

Daarbij kom ik terecht op een Nederlandse site die het door mij gewenste artikel wil verkopen voor 16,63 euro. Er zijn nog de verzendkosten naar Belgie, maar dan is het nog een gunstige prijs. Ik bestel dat onderdeel dus. Vul keurig mijn Belgisch adres in, de verzendkosten worden daarop berekend en ik betaal alles met PayPal. Nadien ontvang ik een bevestiging van mijn bestelling via mail.

Dat bedrag wordt echter in de loop van de dag, zonder verklaring, terugbetaald. Als ik via mail informeer naar de reden van terugbetaling, wordt ik verwezen naar het Belgisch filiaal van dezelfde keten met de opmerking dat zijzelf niet in Belgie leveren. Er wordt keurig een link meegegeven met het juiste onderdeel in de Belgische vestiging. Tot mijn verbazing zie ik, als ik die link aanklik, dat hetzelfde onderdeel daar 30,87 euro kost (zonder verzendkosten). Een meerprijs van maar liefst 85%.

Ongeveer hetzelfde bij een andere webwinkel met een Nederlandse en Belgische vestiging. Daar was het prijsverschil niet zo groot, maar toch nog aanzienlijk.

Het gaat hier niet om grote bedragen maar ik vraag mij toch af. Moet er in Belgie een speciale taks op wasmachine onderdelen betaald worden waarvan ik het bestaan niet ken of waardoor komt dit eigenlijk?
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

vermoed eerder een overblijfsel van eigen 'nationale' verdeler en serieus tegen Europa principes. Reden om het merk in kwestie naar de geschiedenis te sturen.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Als je dat meermaals tegenkomt dan is grenspostadres.nl misschien een oplossing.
Sinds 2 jaar geen klant meer daar, maar wat jij beschrijft was voor mij de reden om een adresje over de grens te nemen.
Ik woon dan ook wel op een paar km van de grens...

Ik bestelde dan ook wel regelmatig in NL om die 20 euro voor dat adres goed te maken.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
monty_burns_007
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

gangbare prakijken ook van andere webwinkels (coolblue / mediamarkt / amazon).
1 Europa zogezegd met vrij verkeer van goederen en diensten.... tot je iets koopt
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

tien schreef: eigen 'nationale' verdeler
Dat kan altijd natuurlijk, maar de pomp in kwestie is geen product van de fabrikant van de wasmachine maar een universele leverancier (ASKOLL)
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
tomw
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Kan ook gewoon marktwerking zijn. Misschien hebben ze een directe concurrent in Nederland waarmee ze competitief willen zijn, maar niet in België levert.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Denk idd ook gewoon marktwerking/gebrek aan concurrentie. Heb geen weet van zo'n "taks".

Gezien het van een universele leverancier is moet je het toch ook elders kunnen vinden? Stem met je portefeuille.
rmag
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

https://downforeveryoneorjustme.com/gre ... http&www=1

Grenspostadres.nl Status :
Is grenspostadres.nl down right now?
It's not just you! grenspostadres.nl is down.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

En wat kost dat onderdeel bij andere Belgische leveranciers van onderdelen? (Echte Belgische hé)
Zelfde prijsverschil?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”