Verplichte PC Banking wegens geen uittreksels meer te kunnen afhalen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Grootvader (84) moet nu (verplicht) aan PC Banking doen...
Werkt met Apple. In Safari (niet zo een veilige browser vind ik zelf) alleen de mogelijkheid rekeninguittreksels naar Downloads te downloaden (dat is zijn default locatie voor Downloads) en daarna te verslepen naar het mapje Rekeninguittreksels. Dat is voor hem een stap te veel.

Daarmee maar een App gemaakt via Electron (Nativefier) met een bank-icoon in de Apple dock, die meteen de webapplicatie van de bank opent en die Downloads kan opslaan in de juiste map.

Probleem opgelost.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Waarschijnlijk bedoel je KBC. Binnenkort weer eens duurder en de service vermindert. Geen uittreksels meer aan de automaat.
Ja, de voetbal-goals komen er bij. Pff.

Enfin, ik heb al onze rekeningen omgezet naar 'KBC-basisrekening'. Nu zijn ze volledig gratis.
Ze moeten het maar weten.
Alleen 0,50 €/maand voor de 2de kaart. Enig nadeel is het ontbreken van instant-overschrijvingen.
Die kan ik nog altijd gratis doen bij Argenta.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Effectieve vraag: wat doen jullie met die papieren uittreksels?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

streulma schreef:In Safari (niet zo een veilige browser vind ik zelf) alleen de mogelijkheid rekeninguittreksels naar Downloads te downloaden (dat is zijn default locatie voor Downloads) en daarna te verslepen naar het mapje Rekeninguittreksels.
Waarom zou Safari niet veilig zijn? Ik denk dat dat de meest veilige optie is op macOS, veel veiliger dan Chrome of Firefox met hun extensies die zomaar even ganse webpaginas kunnen lezen en registreren wat je tikt... Ik vermoed dat je app ook gewoon via Safari werkt voor het openen van de website van de bank?

Ook ouderen moeten mee met de digitalisering. Het is niet te verantwoorden om voor een kleine groep alle diensten "van vroeger" nog te blijven bieden. Alle emotionele argumenten ten spijt hebben zij er alle baat bij om "mee te zijn" met de tijd.
streulma schreef: Probleem opgelost.
Tot er ergens iets verandert bij de URL van de bank en/of macOS een update doet waarbij het niet meer werkt. Wel een mooi initiatief, maar hou er rekening mee dat er hier nog "maintenance" gaat bijkomen ook en dat opa van de ene dag op de andere eens in de problemen gaat komen :!:
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

De uitreksels zouden voor 80-plussers gratis naar huis opgestuurd worden.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

devilkin schreef:Effectieve vraag: wat doen jullie met die papieren uittreksels?
Ik druk niet van alle rekeningen af. Alleen die waar een boekhouding aan vast hangt.
Dan moet ik afpunten, notities bijschrijven en markeringen zetten.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

streulma schreef: Werkt met Apple. In Safari (niet zo een veilige browser vind ik zelf) alleen de mogelijkheid rekeninguittreksels naar Downloads te downloaden (dat is zijn default locatie voor Downloads) en daarna te verslepen naar het mapje Rekeninguittreksels. Dat is voor hem een stap te veel.

Daarmee maar een App gemaakt via Electron (Nativefier) met een bank-icoon in de Apple dock, die meteen de webapplicatie van de bank opent en die Downloads kan opslaan in de juiste map.
[*] Elke browser, inclusief Safari, is veilig op voorwaarde dat je de updates installeert. Dat geldt ook voor jouw custom app van Electron/Nativefier.
Als je die zelf niet regelmatig van updates voorziet, zal die op den duur veel onveiliger zijn, dan gelijk welke andere browser.
[*] Safari werkt met een default download-locatie. Die kan je kiezen in Safari->Voorkeuren->Algemeen->Locatie gedownloade bestanden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Updaten van Safari gebeurt in principe via de ingebouwde Software Update functie van macOS, die volautomatisch kan werken. Niet via de App Store.

Ik zou wel niet zover gaan om te zeggen dat de veiligheid van een browser louter afhangt van het installeren van updates. Maar de attack surface van Safari is wel kleiner dan die van de andere browsers.
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Raketisch schreef:De uitreksels zouden voor 80-plussers gratis naar huis opgestuurd worden.
Klopt: https://www.kbc.be/particulieren/nl/bet ... april.html
Zijn uittreksels per post voor iedereen betalend? Wat bijvoorbeeld met minderjarigen?

Voor bepaalde klanten rekenen we geen kosten aan voor het versturen van de uittreksels per post. Het gaat om:

Minderjarige klanten
Klanten geboren voor 1 januari 1941
Handelingsonbekwame klanten
Blinden en slechtzienden (braille)
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Mijn pa (90 jaar) klaagde daar ook al over.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”