positioneren van beweegbare machine

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Hi

Op mijn werk in de werkplaats bij de nmbs hebben we een systeem waarmee we goederenwagens of delen van een trein van het ene spoor naar het andere kunnen verplaatsen. Dit toestel kan enkel links recht rijden.
We hebben een afstandsbediening waarop meerdere tuimelschakelaars staan. En een grote knop om links rechts te rijden.
één tuimelschakelaars dient voor het positioneren maar die is terugverend naar de middenstand.
Op de afstandsbediening kunnen we instellen naar welk nr van spoor we willen. Op het display zien we het huidige spoor en het gewenste spoor staan
Duwen we de tuimelschakelaar voor positioneren naar boven en dan de knop rijden links rechts. En komt het toestel bv aan het gevraagde spoor 5 dan gaat het van volle snelheid vertragen en de sporen van het toestel heel juist over elkaar positioneren met de vaste sporen. Gebruiken we de schakelaar niet dan trekt het systeem zich niks aan van van waar de sporen liggen.
De vraag is nu hoe zouden ze de juiste positie bepalen.
Het toetel rijd in een bedding een rechthoek en daarin staan op de 4 hoeken 4 grote witte valken waarop een laserstraal mooi in het midden van de vlakken komt. Maar kunnen deze op het bedieningspaneel ook uitzetten. Deze dient voor zover ik weet om te zorgen als er één van de 4 stralen onderbroken word het toestel stopt met rijden.

Hoe zouden ze de juiste positie bepalen. of zou er ergens een schijfje zitten die afwisselt met een zwart vlakje en dan een open vlakje. En dan tellen hoe veel open vlakjes er passeren. Weet dat cnc machines zo werkte vroeg.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Waarom stel je de vraag niet eens aan de installateur ?
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

ken die niet en ga dit niet doen. Heb dat eens gedaan voor iets anders en mocht het nog al horen later
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

die zaken werken gewoon met een PLC en sensoren. Er zit een hele logica achter om dit aan te sturen, een beetje te vergelijken met een lift.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Allemaal nogal abstract en denk dat zo niemand een 100% zeker juist antwoord kent (of moet de machine toevallig kennen :lol: )

Zou die zijn positie niet bepalen aan de hand van die witte vlakken of bewegen die mee en puur veiligheid?
kan ook zijn dat die gewoon meet hoever hij van de sporen af zit. Mogelijk heeft die ook ergens een 0/home om te calibreren (mijn bronnen zijn wel iets kleiner en lichter) en 'weten' hoever hij daarvan af zit. Kleiner is meestal "hoeveel afstand heb ik afgelegd" (kan dus bv door tellen zoals met wieltje dat je beschreef) maar verwacht dat dit caliber eerder gaat meten. Lijkt me waarschijnlijkste. Ook een soort gps is mogelijk (vgl haven) maar lijkt me hier overbodig.

Vragen aan installateur snap ik dat je dat niet wil doen. Willen op vacatures allemaal gemotiveerd volk dat willen bijleren en "gezonde" interesse, maar in de praktijk is het niet zagen en gewoon uw job doen. Als dat voor uw job niet nodig is en gewoon curieus (wat ik dus volledig snap :p ) wordt dat idd niet aanvaard.
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Vroeg vroeger iets aan een andere firma van een cnc machine iets en toen een collega belde . Vroeg de persoon wie ik was.
En is een Franse firma dit toestel voor de verplaatsing van de treinen heeft gemaakt en geïnstalleerd.
Is puur uit interesse
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”