Win 10 Pro - 2dehands laptop

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ik kan van het werk een afgeschreven HP laptop overkopen (2 jaar oud - i7).
Ik weet nog niet wat ze er voor gaan vragen maar hij wordt uiteraard volledig gewist. Naar het schijnt ook de Win 10 Pro die er nu op staat.
Maar van een collega hoorde ik dat bij die computers altijd een OS inbegrepen is en dat je het ergens legaal zou kunnen downloaden. Klopt dat verhaal? Want dat maakt natuurlijk een belangrijk verschil in totaalprijs.

Of zijn er andere manieren om er goedkoop Windows op te draaien?
Ik ben niet vertrouwd met de Windows-wereld want ik ben computers gewoon waar het OS gewoon gratis is.
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

Bij ons op het werk krijgen we onze pc na 2 jaar en deze wordt eerst leeggemaakt en dan een image erop met win10 omdat deze een licentie sticker heeft. Er loopt hier een topic over win licenties.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Bij professionele laptops wordt de licentie al vaak digitaal bewaard (in BIOS bijv.)

edit: doet er eigenlijk weinig toe. Als je nog een Win7 licentie hebt, kan je de gratis upgrade naar Win10 nog steeds doen.
En je hoeft dus niet eerst Win7 te installeren. Win10 aanvaardt gewoon de Win7 key.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Worden tegenwoordig niet de meeste laptops geactiveerd zonder je een licentiesleutel nodig hebt via de bootloader?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

jphermans schreef:Bij ons op het werk krijgen we onze pc na 2 jaar en deze wordt eerst leeggemaakt en dan een image erop met win10 omdat deze een licentie sticker heeft.
Het zou inderdaad iets te maken hebben met een sticker op de bodemplaat.
didi79 schreef:Bij professionele laptops wordt de licentie al vaak digitaal bewaard (in BIOS bijv.)

edit: doet er eigenlijk weinig toe. Als je nog een Win7 licentie hebt, kan je de gratis upgrade naar Win10 nog steeds doen.
En je hoeft dus niet eerst Win7 te installeren. Win10 aanvaardt gewoon de Win7 key.
Zoals gezegd: ik ben niet bekend met Windows computers, dus geen idee wat de BIOS is en een Win7 licentie heb ik ook niet.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Ok zal het simpeler zeggen: als de laptop uit een professionele omgeving komt waar Windows gebruikt werd, dan is de kans 99% dat er aan die laptop een Windows OEM licentie gekoppeld is. Dat is voldoende om Win 10 te installeren.

In het slechtste geval ga je alsnog een Win 10 licentie moeten kopen, maar je vindt die online voor enkele euros.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik heb onlangs een oude pc geherinstalleerd van W10-32 bit naar 64 bit.
Volledig nieuwe installatie met de download-file van de Microsoft servers.
Bij de installatie heb ik opgegeven dat ik geen key had.
Toch werd Windows automatisch geactiveerd.
De activatie-servers onthouden je configuratie van vorige keer en weten dat je een licentie hebt/had.
Ik installeer altijd zonder netwerkverbinding, dan kan je een lokaal account maken.
Anders wil hij een Microsoft account. Licenties kunnen ook daaraan gekoppeld zijn. Dat vermijd ik.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Hier kan je de installatietool vinden, als het goed is zal deze automagisch activeren.
https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... /windows10
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ik heb de laptop nu in handen. Ik heb de .iso gedownload en op een usbstick gezet.
Maar de HP ziet die usbstick blijkbaar niet : bootdevice not found.

Ik las ergens dat de stick bootable moet zijn maar ik heb geen idee hoe dat moet.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

R2D2 schreef:Ik heb de laptop nu in handen. Ik heb de .iso gedownload en op een usbstick gezet.
Maar de HP ziet die usbstick blijkbaar niet : bootdevice not found.

Ik las ergens dat de stick bootable moet zijn maar ik heb geen idee hoe dat moet.
Maak het je toch niet moeilijk? Gebruik de windows 10 media creation van MS. Zie alleen dat de usb stick leeg is en minstens 8GB. Zoals hier al een paar keer opgemerkt. Als er naar een “key” wordt gevraagd bij de installatie sla de stap over, je zal zien zien dat hij achteraf wel al in orde is.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Inderdaad, laptops & moederborden met een UEFI bios slagen de Windows key op.

Zo hoef je deze niet meer in te drukken want de Windows setup vraagt deze gewoon op.

Is al enkele jaren standaard. :)
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
MisterP
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2021, 22:04

R2D2 schreef:Ik heb de laptop nu in handen. Ik heb de .iso gedownload en op een usbstick gezet.
Maar de HP ziet die usbstick blijkbaar niet : bootdevice not found.

Ik las ergens dat de stick bootable moet zijn maar ik heb geen idee hoe dat moet.
Het simpelweg kopiëren van de ISO op de stick is niet genoeg, dat maakt het device inderdaad niet bootable. Volg deze stappen en het zal wel goed werken:
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Met Ventoy of Rufus kan je bootable USB-sticks maken. Zomaar de ISO kopiëren zal 'm inderdaad niet worden.
Computer(k)nul
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Gewoon Windows media creator tool gebruiken?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ik heb die Windows media creator tool geprobeerd. Volgens de youtubevideo is dat zeer simpel.
Maar daar heb je dus al een windowscomputer nodig. De enige windowscomputer hier in huis is een bedrijfscomputer waar we geen admin-rechten op hebben. En dat is blijkbaar nodig om verder te kunnen gaan. Dus hier stopt het verhaal blijkbaar.
Zijn er alternatieven?
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Geen Balena: is hopelijk bloated en belt naar huis (toch zeker de Windows-versie)
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

R2D2 schreef: Zijn er alternatieven?
Vrienden, buren of forumbuddies die het voor jouw willen fixen. Die media tool van Windows maakt er voor jouw een gepaste usb stick voor. Eventueel als je een dvd lezer hebt, kan je mss een schijfje laten maken tegen de verzendkosten ervan.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Ik bezorg je wel een copy - zal deze morgen op de post doen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

@ AXS, alvast bedankt, ik PM je dadelijk.

Ik heb intussen getracht om de bootable USB te maken op mijn mac via deze instructies:
https://www.freecodecamp.org/news/how-m ... -terminal/
Het gebruik van de terminal is niet mijn dagelijkse gewoonte, maar met deze instructies leek het wel allemaal te werken maar de PC wil nog altijd niet booten vanaf de USB.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Laat je de laptop gewoon booten of druk je ook een bepaalde knop in om het 'boot menu' te krijgen, waarop je kan kiezen vanaf welke drive je wil booten? Die "no bootable device" klinkt als een usb stick maar kan misschien ook slaan op de lege ssd (of andere) die erin zit.

Welke knop bij jouw model het boot menu toont, weet ik niet -- een snelle google toont ESC, of F9, of F10 als veel voorkomend bij HP laptops.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”