Lichten aansturen in badkamer (RGB)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik ga de spotjes in mijn badkamer vervangen door gledopto RGB spotjes. Deze zijn compatibel met mijn Philips hue bridge en dus ook met mijn home assistant setup.

De badkamer behoudt wel een klassieke fysieke schakelaar aangezien deze tegelijkertijd de verluchting en het licht aan legt. De bedoeling van de vervanging is voornamelijk om de kleur te kunnen wijzigen in functie van de mood tijdens het baden en te kunnen dimmen. Eventueel ook om deze in functie van de tijd van de dag wat aan te passen.

Nu ben ik op zoek naar een "wife proof" manier om de kleuren aan te passen. iets wat ze zeker al helemaal gewoon is en leuk vindt is zoiets:
ir-afstandsbediening-voor-12-volt-rgb-led-strip.jpg
Dat heeft ze al gehad in combinatie met een led strip en vond ze uiteraard eenvoudig in gebruik. Maar er zijn misschien ook nog andere mogelijkheden. De smartphone moeten aanleggen om het licht te wijzigen is geen optie :-P.

Enkele vereisten:
- voorkeur voor iets dat zowel vast kan zitten tegen de muur (bijvoorbeeld magnetisch) maar ook draagbaar kan zijn (om eventueel tijdens het baden te wijzigen). De philips hue dimmer heb ik op verschillende plaatsen in huis en voldoet hieraan maar voldoet niet noodzakelijk aan volgende voorwaarden
- liefst met mogelijkheid om kleur te kiezen. Zoiets leek me wel netjes, maar bij nalezen lijkt het erop dat de integratie met hue niet goed is: . Misschien dat ik het via home assistant wel kan doen werken?
Of zoiets https://www.calexshop.nl/calex-zigbee-a ... -4ghz.html maar dat lijkt me gewoon IR te zijn en niet zigbee
- goede looks is een plus :-P

Ik had eventueel ook gedacht aan een flic button of een iets goedkoper alternatief (damn, die dingen zijn duur) om dan gewoon een aantal standaard scenes te kunnen kiezen. Iets minder ideaal maar mogelijk wel gemakkelijk in gebruik.

Ideeën? Ervaringen?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Hier Ikea e27’s in het armatuur.
Draden doorverbonden en blind plaat erop - simpele 0 1 Ikea schakelaar aan buitenkant en dan hebben we nog zo een ronde in de badkamer liggen waarmee je door de kleuren kan gaan - of je pakt de app.

Wij hebben dan wel zo ne toffe 6-jarige die die buiten schakelaar 180 graden draait op willekeurige momenten.

En standaard gaan de lampen s avonds laat gedurende 1 min aan op 50% dan als we s nachts of s ochtends de badkamer binnenkomen het een beetje rustig is voor de ogen :)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Zo "een ronde" -> linkje?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Yep, die.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Dat is inderdaad helemaal wat ik zou willen maar (en dat is een grote maar) die is enkel native te gebruiken met ikea lampen. Er zijn wel workarounds voor andere lampen maar die lijken afhankelijk te zijn van de juiste firmware wat niet eenvoudig aan te passen is zonder ikea hub. Toch bedankt!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

IKea schakelaars schakelen de lampen direct, hub komt daar niet in tussen.
En waren die lampen niet compatibel met hue?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Het zijn gledopto lampen. Gaat de afstandsbediening hiermee werken? Enkel gledopto maakt 5.3 gu lampjes met rgb.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”