UTP CAT6A binnenbekabeling in nieuwbouw

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
svdp
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 aug 2013, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Ik ben betrokken bij een nieuwbouwproject (appartementen/gezinswoningen) en voor de UTP binnenbekabeling is CAT6A voorgeschreven in het bestek.

Nu stellen we vast dat onze aannemer CAT6 geplaatst heeft. Op onze vraag om dit te wijzigen naar CAT6A komt volgend antwoord dat:
"proximus momenteel geen connectoren plaatst voor de kabels utp cat 6a Wij hebben momenteel enkel connectoren voor Cat 5E en cat6. Let wel dat deze worden verbonden met de kleurencode T568B
Ik begrijp niet waarom een Proximus aansluiting niet compatibel zou zijn met CAT6A binnenbekabeling?
De connectoren zijn toch altijd van (hetzelfde?) type RJ45?

Alvast bedankt
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Is onzin, als je proactief bent zorg je dat de elektriciteitsaannemer de kabels afmonteert op beiden zeiden en test.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het hangt er vanaf hoe de afwerking is. Als de binnenbekabeling op een outlet/patchpanel zit, houdt het argument geen steek, als het de bedoeling is dat in de appartementen de kabel open komt te liggen en Proximus/Telenet er rechtstreeks connectoren op zet (zo was het bij "onze" nieuwbouw) dan kan het wel dat Proximus "niet kan aansluiten" op die kabel.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Cat6A is overkill voor huizen en appartementen. Cat6 is goed genoeg. Waarschijnlijk zal het bestek overgenomen zijn van een andere werf en is het vergeten geweest om er dingen in aan te passen. Gebeurt geregeld wel.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

svdp schreef:Ik ben betrokken bij een nieuwbouwproject (appartementen/gezinswoningen) en voor de UTP binnenbekabeling is CAT6A voorgeschreven in het bestek.

Nu stellen we vast dat onze aannemer CAT6 geplaatst heeft.
Dan lijkt het mij toch eenvoudig... alles eruit en CAT6A erin.

Wat de effectieve meerwaarde is (voor korte afstanden zoals in een huis/appartement kan je 10 Gbps ook over CAT6 doen) is een andere discussie maar de aannemer moet het bestek volgen.

Trouwens zei ooit niet iemand dat 640KB ook genoeg was :lol:
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Kun je het bestek anders eens posten, wil het weleens lezen.
svdp
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 aug 2013, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Joe de Mannen schreef:Het hangt er vanaf hoe de afwerking is. Als de binnenbekabeling op een outlet/patchpanel zit, houdt het argument geen steek, als het de bedoeling is dat in de appartementen de kabel open komt te liggen en Proximus/Telenet er rechtstreeks connectoren op zet (zo was het bij "onze" nieuwbouw) dan kan het wel dat Proximus "niet kan aansluiten" op die kabel.

J.
De concrete situatie is zoals beschreven in deze post: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... ng#p687058

We voorzien dus een Telenetintro en een Proximus intro in de technische ruimte van iedere woning, en de bewoners krijgen de mogelijkheid om deel te nemen met een centraal gedeeld internet. Begrijp ik het dan goed dat CAT6A niet compatibel is voor de Proximus intro, maar wel voor het gedeeld internet?

Ik versta niet waarom een aansluiting op CAT6A zo fundamenteel zou verschillen van CAT6 dat dit onmogelijk wordt voor Proximus...
Data technicus schreef:Kun je het bestek anders eens posten, wil het weleens lezen.
Bedankt - ik stuur je DM in een uurtje of twee!
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het enige wat ik kan bedenken is dat Proximus geen connectoren heeft om op CAT6A te zetten, of ze toch niet wil ondersteunen.
Maar als jij zowel bij de intro als bij de eindgebruiker een outlet/patchpanel voorziet dat CAT6A is, is er volgens mij geen probleem. Je plugt er dan in wat je wil, de meerwaarde van cat6A gaat dan misschien wel verloren maar je bent wel een beetje future proof.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

svdp schreef: De connectoren zijn toch altijd van (hetzelfde?) type RJ45?
Nee, zo simpel is het helaas niet. ik heb hier wel een stuk of 5 verschillende types RJ45 connectoren liggen. CAT6A kabels hebben een dikkere sectie dan CAT5. Er is een verschil in connector tussen soepele en stijve kabel. CAT6 MAG een dikkere sectie hebben dan CAT5, maar het is niet verplicht. Bij CAT6A wel.
Gaat dit trouwens niet over de telefoonkabel? Proximus is niet verantwoordelijk voor netwerk-binnenbekabeling.
svdp
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 aug 2013, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

SpecialK schreef:
svdp schreef: De connectoren zijn toch altijd van (hetzelfde?) type RJ45?
Nee, zo simpel is het helaas niet. ik heb hier wel een stuk of 5 verschillende types RJ45 connectoren liggen. CAT6A kabels hebben een dikkere sectie dan CAT5. Er is een verschil in connector tussen soepele en stijve kabel. CAT6 MAG een dikkere sectie hebben dan CAT5, maar het is niet verplicht. Bij CAT6A wel.
Gaat dit trouwens niet over de telefoonkabel? Proximus is niet verantwoordelijk voor netwerk-binnenbekabeling.
Bedankt voor de uitleg - ik leer bij :-)

Het gaat hier over de databekabeling, maat het kan inderdaad zijn dat de aannemer zich verschuilt achter de Proximus specificaties voor telefoniebekabeling. We hebben volgende week overleg met hem - ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Beste,

Ik heb u bestek bekeken en wat de aannemer heeft uitgevoerd klopt wel. De Cat6 kabel is juist want in het eerste stukje staat dat hij cat6 kabel moet leggen. Deze tekst moet de aannemer nemen om de juiste kabel te steken: de horizontale bekabeling dient opgebouwd te zijn uit rj45 contactdozen, installatiekabel en rj45 aansluitkabels allen in de kwaliteit categorie 6. Het 2de tekstje wat er achter komt over cat6A klopt gewoon niet daar had de tekst van cat6 moeten staan dus aannemer heeft juiste kabel gebruikt.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Foutjes kunnen gebeuren [emoji28]
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
svdp
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 aug 2013, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Data technicus schreef:Beste,

Ik heb u bestek bekeken en wat de aannemer heeft uitgevoerd klopt wel. De Cat6 kabel is juist want in het eerste stukje staat dat hij cat6 kabel moet leggen. Deze tekst moet de aannemer nemen om de juiste kabel te steken: de horizontale bekabeling dient opgebouwd te zijn uit rj45 contactdozen, installatiekabel en rj45 aansluitkabels allen in de kwaliteit categorie 6. Het 2de tekstje wat er achter komt over cat6A klopt gewoon niet daar had de tekst van cat6 moeten staan dus aannemer heeft juiste kabel gebruikt.
Bedankt voor het nazicht. Het stuk dat ik je doorstuurde kwam uit het hoofdstuk "bijzondere bepalingen" waar de meest uitgebreide beschrijving van de UTP bekabeling staat. Er is ook een hoofdstuk "algemene techniche bepalingen" dat hieraan vooraf gaat en waar onder "gestructureerde bekabeling voor data en telefonie" het volgende staat: "de databekabeling is van het type UTP Cat6A."

Aangezien dit de eerste vermelding in het bestek is ga ik er toch van uit dat wel degelijk CAT6A gespecifieerd is. Dit klopt dan met de uitgebreide beschrijving.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Joe de Mannen schreef:Maar als jij zowel bij de intro als bij de eindgebruiker een outlet/patchpanel voorziet dat CAT6A is, is er volgens mij geen probleem. Je plugt er dan in wat je wil
Dit is inderdaad de aanbevolen werkwijze (steeds via een patchpanel) echter indien je zelf Cat6A connectors plaatst dan ben je niet afhankelijk van de wil/onwil van een provider (al zou ik dat dus niet aanbevelen).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”