Af en toe loop ik tegen het probleem aan dat ik ergens in mijn netwerk het (static) IP adres moet gebruiken omdat de hostname niet resolvet. Ik vermoed dat het een combinatie van factoren is die ervoor zorgt of het wel/niet werkt. Bvb op mijn Windows desktop machine, lijkt dat altijd goed te werken. Maar nu had mijn vrouw bvb een print-probleem op haar laptop (wifi) en bleek de hostname 'printer' niet meer te resolven (alhoewel de printer drivers bij installatie dit geconfigd hadden ipv met IP adres, en printen ook enkele dagen goed lukte). Op iPads kan ik bvb ook niet connecteren naar NAS of Printer, en voor mijn Windows server moet ik een .local TLD toevoegen om het werkend te krijgen.
Ik zou een oplossing willen zodat ik gewoon betrouwbaar altijd hostname kan gebruiken (eventueel met een local TLD) ongeacht van toestel / operating system. Van wat ik tot nu toe gevonden hebt, lijkt het eigenlijk dat een lokale DNS server de enige propere manier is ?
* Zijn er nog andere oplossingen dan DNS waar ik eens naar zou moeten kijken ?
* Wat zijn de nadelen van lokaal een eigen DNS server te draaien ?
* Suggesties voor DNS software voor Windows, die liefst zo gemakkelijk mogelijk in configuratie en gebruik is ? Ik heb ook een Synology waarvoor er een DNS Server package is, maar ik maak me daar wat zorgen over performantie (is een DS418j).
Hostname resolution op local netwerk
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Welke netwerk hardware heb je nu?
Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 67 keer
waarschijnlijk doet zelfde aparaat dhcp/dns (router?). Staat printer daar vast ingegeven met naam?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Goeie vraag.devilkin schreef:Welke netwerk hardware heb je nu?
Een beetje een allegaartje. Router/Gateway is gewoon de standaard Telenet HGW. Intern 2 TP-Link PoE managed switches met een EAP-225 AP, en ook nog 2 DD-WRTs voor wat specifieke doeleinden (ruwweg een switch + publieke AP, en een wireless bridge).
Qua server/24x7 hardware heb ik een oude W10 Pro laptop die dienst doet als server voor wat toepassingen (muziek, backups...), en een Synology DS418j die ik voornamelijk als network storage gebruik.
DHCP is van Telenet zelf, wat natuurlijk ook niet echt helpt. Vaste toestellen, incl. printer, zijn daarom met een static IP geconfigureerd (Telenet DHCP deelt pas vanaf .50 adressen uit zodat je onder de .50 zelf kan assignen).tien schreef:waarschijnlijk doet zelfde aparaat dhcp/dns (router?). Staat printer daar vast ingegeven met naam?
-
- Elite Poster
ik vermoed dan dat de toestellen via dhcp ook de router als dns gebruiken en die weet niet van het bestaan van printer af. (windows vindt de naam van de printer waarschijnlijk via smb, zelfde voor de nas). Als dat kan vaste ips en namen toevoegen op telenet router, ken zelf de routers echter niet.
de wrt's kunnen normaal ook dhcp/dns overnemen als dit niet kan via telenet router (misschien beter dan syno maar moeten er dan wel aankunnen) vooral uitkijken dat er maar één actief is.
de wrt's kunnen normaal ook dhcp/dns overnemen als dit niet kan via telenet router (misschien beter dan syno maar moeten er dan wel aankunnen) vooral uitkijken dat er maar één actief is.
-
- Elite Poster
Alle toestellen waarover ik het heb zijn wel met static IP geconfigureerd, en gebruiken dus geen DHCP. Dan zou het daar ook vrij gemakkelijk moeten zijn om een eigen DNS server te configureren. Met toestellen die DHCP gebruiken, zal het sowieso no-go zijn, denk ik, want ik denk niet dat je tegelijk DHCP kunt doen en manueel DNS instellen.
Ik ben overigens wel aan het overwegen van nog meer toestellen statische IPs te geven thuis. Ik heb pas recent ontdekt dat bvb bij IOS je DHCP setting gekoppeld is aan je wireless netwerk (achteraf gezien logisch), zodat ik probleemloos static IP thuis kan combineren met DHCP elders. Met Windows laptops zal het ongetwijfeld ook zo werken, en mogelijk met Android ook.
Ik ben overigens wel aan het overwegen van nog meer toestellen statische IPs te geven thuis. Ik heb pas recent ontdekt dat bvb bij IOS je DHCP setting gekoppeld is aan je wireless netwerk (achteraf gezien logisch), zodat ik probleemloos static IP thuis kan combineren met DHCP elders. Met Windows laptops zal het ongetwijfeld ook zo werken, en mogelijk met Android ook.
-
- Elite Poster
Maar het zijn juist de toestellen met dynamisch IP die de vaste toestellen moeten vinden?Tomby schreef:Alle toestellen waarover ik het heb zijn wel met static IP geconfigureerd, en gebruiken dus geen DHCP.
Ook als je andere dns server installeert ga je die moeten doorgeven (via dhcp) of ze gaan die nog niet vinden. De printer weet normaal zijn naam al wel.
dhcp en afzonderlijke dns kan wel, je moet dan wel in dhcp opgeven welke dns moet doorgegeven worden. Als namen van de dynamische clients ook bekend moeten zijn maak je het wel moeilijker.
Als AP's elk een eigen dhcp server draaien... Het kan de bedoeling zijn (hangt ervanaf waarom verschillende netwerken) maar vermoedelijk beter niet (oa omdat die ook allemaal de vaste ips moeten weten, als ze eraan moeten kunnen dan idd beter afzonderlijke dns).Tomby schreef:Ik heb pas recent ontdekt dat bvb bij IOS je DHCP setting gekoppeld is aan je wireless netwerk (achteraf gezien logisch)
Laatst gewijzigd door ubremoved_29832 30 dec 2020, 13:58, in totaal 1 gewijzigd.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 763 keer
Op een intern huis-tuin-keuken netwerk gebruikt Windows helemaal geen DNS servers, Windows zal de hostname/IP proberen te resolven via: Local Hosts file > Netbios Name Cache > Broadcast > MDNS (multicast DNS) en in sommige gevallen zelfs nog WINS of LMhosts.
Je geconfigureerde DNS server komt er zelfs niet eens aan te pas, die wordt alleen maar aangesproken als je alle voorgaande resolve methodes configureert of zelfs uitschakelt.
Je geconfigureerde DNS server komt er zelfs niet eens aan te pas, die wordt alleen maar aangesproken als je alle voorgaande resolve methodes configureert of zelfs uitschakelt.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Als je wat wilt optimaliseren is misschien introductie van een pihole wel een idee. Heb je gelijk dhcp, Dns en adblocking.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
-
- Elite Poster
Ook toestellen met vaste IP moeten de andere vaste toestellen kunnen vinden.tien schreef:Maar het zijn juist de toestellen met dynamisch IP die de vaste toestellen moeten vinden?
Ook als je andere dns server installeert ga je die moeten doorgeven (via dhcp) of ze gaan die nog niet vinden. De printer weet normaal zijn naam al wel.
Mijn enige bedoeling is juist dat ik die vaste toestellen kan benaderen op basis van hostname ipv IP adressen te moeten onthouden en intypen. Dit moet vanop verschillende toestellen kunnen: desktop, laptop, ipads, phones...
Met DNS moet de target toch helemaal zijn hostname niet kennen ?!
Had het verkeerd omschreven. Wat ik bedoelde was dat je geen DHCP kunt gebruiken, maar dan vooralsnog statisch andere DNS servers kunt configureren. Want bij hosts waar ik DHCP gebruik, dus die van Telenet, gaat Telenet volgens mij ook zijn DNS server IPs pushen naar de DHCP client.tien schreef: dhcp en afzonderlijke dns kan wel, je moet dan wel in dhcp opgeven welke dns moet doorgegeven worden. Als namen van de dynamische clients ook bekend moeten zijn maak je het wel moeilijker.
Neen, wat ik bedoel is dat ik op 1 en het zelfde device kan configureren dat voor mijn wifi-netwerk (op basis van mijn SSID) er een statisch IP adres gebruikt wordt in mijn eigen subnet, terwijl voor een ander wifi-netwerk (bvb Telenet-WiFree, of een wifi netwerk van een familielid) hij DHCP gebruikt.tien schreef:Als AP's elk een eigen dhcp server draaien... Het kan de bedoeling zijn (hangt ervanaf waarom verschillende netwerken) maar vermoedelijk beter niet (oa omdat die ook allemaal de vaste ips moeten weten, als ze eraan moeten kunnen dan idd beter afzonderlijke dns).
Ik kan dus perfect aan bvb een iPad ook een static IP toekennen (en uiteraard dan op de iPad zelf configureren) voor mijn eigen wifi netwerk. Vandaag gebruik ik voor al die mobiele devices (die dus ook elders wifi kunnen gebruiken) DHCP.
Ja, maar we spreken hier niet over een zuiver Windows netwerk. Ik wil bvb op mijn Chrome op de iPad kunnen surfen naar "printer" of "server" e.d. Ik wil mijn NAS vanaf Android kunnen bereiken via hostname 'nas', enz... Maar ik ga er bvb ook vanuit dat de reden waarom het printen faalt (krijg netwerk fout) vanop Windows laptop van mijn vrouw, is omdat een NetBIOS lookup blijkbaar ook faalt, al kan ik me dan natuurlijk ook afvragen waarom het daar faalt, en bvb nooit op mijn eigen desktop. Ook op IOS geraak ik niet aan mijn printer, noch met 'printer' noch met 'printer.local'. Ik zie wel dat ik voor andere hosts het wel werkend krijg op mijn iPad door er ".local" achter te plakken. Dus moet misschien eerst toch eens in de printer config nog eens checken ivm mDNS.selder schreef:Op een intern huis-tuin-keuken netwerk gebruikt Windows helemaal geen DNS servers, Windows zal de hostname/IP proberen te resolven via: Local Hosts file > Netbios Name Cache > Broadcast > MDNS (multicast DNS) en in sommige gevallen zelfs nog WINS of LMhosts.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Enige correcte en juiste oplossing is een DNS server hoor, en dan verplicht een eigen dhcp om het sluitend te maken.
Netbios disable je trouwens beter ... zo lek als een zeef ...
piHole of een simpele Linux of windows bak is voldoende. Je zou ook beter een eigen router gebruiken dan, want ben niet zeker dat je de Telenet dhcp kan uitschakelen
Netbios disable je trouwens beter ... zo lek als een zeef ...
piHole of een simpele Linux of windows bak is voldoende. Je zou ook beter een eigen router gebruiken dan, want ben niet zeker dat je de Telenet dhcp kan uitschakelen
-
- Elite Poster
Ben eens wat aan het experimenteren met DNS Server op mijn Synology. Online vind je redelijk wat info en tutorials.
Idee is om een .home domain te gebruiken voor mijn lokaal netwerk.
Nu loop ik echter tegen een andere uitdaging aan: IPv6. Ik heb IPv6 tot nu toe altijd genegeerd (niet: disabled). Dus een static IP configureren in Windows deed ik enkel in de IPv4 settings. En gebruikte daarvoor dus gewoon 192.168.55.x adressen met x<50. Op Mijn Telenet is mijn subnet dus ook geconfigureerd als 192.168.55.0/24.
Echter zorgt dit ervoor dat mijn DNS experiment niet werkt. Windows heeft immers naast die IPv4 config ook nog IPv6 config die op Auto staat. Gevolg is dat een host lookup zich baseert op de DNS settings van IPv6, en dus server.home probeert te resolven via de Telenet DNS servers. Wanneer ik IPv6 disable in Windows, dan werkt het wel en wordt *.home mooi geresolved naar de IP adressen die ik in mijn Synology DNS Server geconfigureerd heb. IPv6 disablen is echter geen optie, want overal lees ik dat je dat best enabled laat voor tal van redenen.
Ik vermoed dat de oplossing dus is dat ik ook statische IPv6 adressen moet toekennen aan mijn toestellen. Is daar ook een bepaalde conventie van Telenet voor, zoals die <.50 adressen bij IPv4 ?
Idee is om een .home domain te gebruiken voor mijn lokaal netwerk.
Nu loop ik echter tegen een andere uitdaging aan: IPv6. Ik heb IPv6 tot nu toe altijd genegeerd (niet: disabled). Dus een static IP configureren in Windows deed ik enkel in de IPv4 settings. En gebruikte daarvoor dus gewoon 192.168.55.x adressen met x<50. Op Mijn Telenet is mijn subnet dus ook geconfigureerd als 192.168.55.0/24.
Echter zorgt dit ervoor dat mijn DNS experiment niet werkt. Windows heeft immers naast die IPv4 config ook nog IPv6 config die op Auto staat. Gevolg is dat een host lookup zich baseert op de DNS settings van IPv6, en dus server.home probeert te resolven via de Telenet DNS servers. Wanneer ik IPv6 disable in Windows, dan werkt het wel en wordt *.home mooi geresolved naar de IP adressen die ik in mijn Synology DNS Server geconfigureerd heb. IPv6 disablen is echter geen optie, want overal lees ik dat je dat best enabled laat voor tal van redenen.
Ik vermoed dat de oplossing dus is dat ik ook statische IPv6 adressen moet toekennen aan mijn toestellen. Is daar ook een bepaalde conventie van Telenet voor, zoals die <.50 adressen bij IPv4 ?
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Voor Windows:
https://docs.microsoft.com/nl-be/troubl ... in-windows
Zet de REG Dword ‘DisabledComponents’ op 20 om IPv4 te prefereren boven ipv6
https://docs.microsoft.com/nl-be/troubl ... in-windows
Zet de REG Dword ‘DisabledComponents’ op 20 om IPv4 te prefereren boven ipv6