Lexmark printer issues

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ik begin momenteel stilaan dol te draaien met issues met mijn Lexmark printer.

Eerst even historiek schetsen. In september 2019 een Lexmark multi-functional gekocht via iBood. Best een top toestel (kleuren-laser, ADF, duplex, etc) voor een echte spotprijs. In april dit jaar begon die kuren te krijgen dat printen soms niet lukte. Toen ik via het bedieningspaneel van het toestel hem wou wakker maken, kreeg ik een compleet leeg display, en crashte het toestel na een kwartier met een blue screen, om dan na reboot weer ok te werken. Op de laptop van mijn vrouw kregen we ook soms Printer Offline, en moesten we Windows heropstarten om de printer weer zichtbaar te krijgen. Heb toen ook support gecontacteerd, en conclusie was om on-site interventie te doen maar omwille van Corona heb ik dat een hele tijd uitgesteld. Uiteindelijk is toch iemand het moederbord komen vervangen. Bleek ook dit het issue niet op te lossen. Ook wat spelen met oudere en nieuwere firmware gaf dezelfde problemen, en uiteindelijk is Lexmark overgegaan tot vervanging, en vorige week kreeg ik een splinternieuw toestel, en zelfs een lichte upgrade (nl. ene met touch screen) tov het defecte model.

Nu blijk ik alweer onmiddellijk rare issues te ervaren. Het eerste issue is dat ook deze nieuwe printer na verloop van tijd door Windows niet meer gezien wordt en als Offline gezien. Nu werkt zelfs een reboot van Windows niet meer. Het vreemde is dat in alle gevallen, ook met die oude defecte printer, de web interface van de printer altijd gewoon bleef werken. Dus het was zeker niet dat die in een offline status, laat staan powered-off of compleet hangend, stond. Dat de vorige crashte was natuurlijk wel duidelijk niet ok, maar het feit dat ik nu opnieuw met dat offline-probleem kamp, doet me toch vermoeden dat het een combinatie van factoren is. In de printer is er ook Power Management, en die staat nu nog wel dat de printer in Sleep gaat na 15', maar dat was toen ik de vorige printer pas had ook de default en heb die toen nooit aangepast en ook initieel nooit problemen ervaren.

Een tweede issue is misschien eerder frustratie en onkunde, maar ik loop compleet verloren in het Windows printer setup, annex driver, verhaal. Dat was eigenlijk met mijn vroegere Samsung printer ook al het geval, maar nu nog een gradatie erger. Om te beginnen vind ik bij de fabrikant maar eventjes 21 (!) diverse driver files voor mijn model. De documentatie van Lexmark is totaal waardeloos en nergens wordt er uitgelegd welke je nodig hebt. Ok, er zijn ook drivers voor faxen en scannen, en je zit dan met drivers voor PCL, PostScript, etc... Heb nu o.a. ook de Universal Printer Drivers geïnstalleerd in de hoop dat dat zowat de vanilla drivers zijn.

Maar nu blijk ik ook nog eens Windows 10 problemen te hebben qua drivers/configuratie. De printer wordt perfect gevonden met Add Printer. Maar Windows lijkt een of andere generieke Windows IPP Class Driver te nemen ipv een Lexmark driver. Printen werkt wel, maar qua configuratie / printer properties, zijn gewoon alle printer specifieke extra's compleet afwezig. Onder 'Advanced' kan je blijkbaar wel je Driver kiezen en vind ik daar ook de Lexmark-specifieke drivers terug. Echter, als ik die kies dan lukt printen niet meer (zelfs geen Test Page) en krijg ik gewoon een Printer Error, maar ik kan geen verdere details vinden. De printer zelf geeft geen kick en lijkt dus ook geen print job te zien.

Ben zo stilaan compleet de draad kwijt, en blijven 'Remove Device' and 'Add Printer' doen, is duidelijk niet (meer) de beste strategie.
Dus als iemand tips, of zelfs concrete ideeën/suggesties heeft, hoor ik het graag. Lexmark zelf ga ik voorlopig niet contacteren omdat ik er dus niet helemaal uit ben of er geen problemen aan mijn kant zitten.

EDIT: toch weer wat op het rechte pad nu. Mogelijk ben ik gewoon een beetje te enthousiast geweest met de printer settings op de printer zelf te tweaken. Heb dan ook eens een Factory Reset gedaan. Hierna kon ik wel met Add Printer de printer toevoegen en bleek hij dan wel met een type-specifieke driver geconfigureerd ipv de generieke Windows IPP Class Driver. En een test page printen werkte ook.

Ik ga nu even gewoon van alle settings afblijven om te zien of het offline-probleem nog optreedt of niet. Daarna iets voorzichtiger zijn met het verder configureren van printer en drivers.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Geef je printer een ip via DHCP reservatie en of vast.

Voeg printer toe op ip ( via installer van Lexmark of windows ) mijn ervaring is dat de autodiscovery van windows vaak WSD gebruikt wat van broadcast af hangt en het is vaak onstabiel.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Gebruik sowieso al statische IP.
Maar je opmerking over WSD is wel interessant, want merk dat nu het weer werkt (zonder expliciete driver installatie) het nu met WSD is, terwijl ervoor, toen ik errors kreeg, het via TCP/IP was. Dat laatste was overigens door de drivers/software van Lexmark te installeren.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ok, ik kan nu bevestigen dat het inderdaad WSD is dat voor problemen zorgt.
Heb nu op enkele computers de Lexmark drivers geïnstalleerd, met connectie via TCP/IP als port. En op die PCs geen offline issues meer. Op de PCs waar ik gewoon Windows de printer liet detecteren, en daardoor WSD als port gebruikt, is de printer ondertussen alweer 'offline'. Wel raar dat ik vroeger nooit dat issue had, dus vermoedelijk toch ook gerelateerd aan de printer zelf.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Ik ben er al gek van geworden daarom geef ik printers altijd dhcp reservatie en op ip installeren.

Wsd moet dood ( of structureel herstel worden ).
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”