Problematisch uitgaand bellen (mobiel)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer

Uitgaand bellen is hier zeer problematisch : bij ongeveer 7 op de 10 uitgaande gesprekken hoor ik mijn gesprekspartner niet (en zij mij ook niet) en rest er mij of mijn gesprekspartner niets anders dan de verbinding te verbreken.

Belt de gesprekspartner mij terug dan is het gesprek uitmuntend goed.

Bij de 3/10 uitgaande gesprekken die wél lukken is het gesprek ook uitmuntend. Maakt helemaal niet uit of ik me tijdens het gesprek verplaats door het huis : het gesprek blijft uitmuntend.

Het probleem doet zich alleen voor als ik van uit mijn woning bel (= ik heb het nog op geen enkele andere locatie gehad).

Nu dacht ik dat het misschien aan mijn dumbphone van 5 jaar oud lag en daarom werd deze vervangen door een Nokia 5.3 smartphone met Android One er op. Maar dat bleek dus helaas niet de oplossing, want het probleem is er nog steeds.

Na contact met de klantendienst werd mij een link doorgestuurd om mijn telefoon op 4G in te stellen en dat zou dan de oplossing kunnen zijn (maar daar stond hij al standaard op).

Mijn telefoon is ingesteld op 'Geoptimaliseerde 4G-LTE-modus'. Dat wist ik niet zeker toen ik de klantendienst belde.

[ Rant ] Dit probleem irriteert me mateloos. Als ik kennissen / collega's bel, dan weten die intussen dat ze mij moeten terugbellen.
Maar nieuwe gesprekspartners denken na 2 vruchteloze pogingen wellicht dat ze met een stalker te doen hebben, en dan kan ik die niet bellen. Terugbellen doen die uiteraard ook niet. [/]

[ Disclaimer ] Deze post heeft alleen als doel om een oplossing voor mijn probleem te vinden, en absoluut niet om Proximus te bekritiseren.
Bij een van de 2 andere grote telecomspelers lukt het me zelfs niet om een telefoongesprek te kunnen voeren (lijkt dan net of ik vanuit Pluto bel of zo en er af en toe enkele klanken doorkomen). De 3 grote spelers delen dezelfde mast hier in het dorp.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer
Contacteer:

Als je een nieuwe gsm hebt aangeschaft kan het misschien denk ik nog 2 problemen zijn
1. Slecht bereik? Te veel isolatie in huis?
2. nNieuwe Simkaart al geprobeerd?
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer

Alvast bedankt voor het meedenken.

- Nieuwe SIM : ja, is geplaatst. Bij de aankoop van de Nokia 5.3 is er een nieuwe SIM gevraagd (nano). In de oude GSM zat een grotere SIM .

- Te veel isolatie : zou kunnen (een BEN-woning).

Maar blijf het vreemd vinden dat er tijdens de gesprekken die wel lukken (alle inkomende en sommige uitgaande) er absoluut geen ontvangstprobleem bij Proximus is binnenhuis.

Zelfs bij het in het huis rondwandelen met tot soms wel 3 muren (1 buitenmuur en 2 binnenmuren als ik in de hal ben) tussen mij en de zendmast in, dan blijft de verbinding perfect. Ik merk dan geen enkele achteruitgang in gesprekskwaliteit.

Op de kaart van de zendmasten heb ik nog eens gekeken en er staan maar 2 zendmasten waar Proximus gebruik van maakt hier in de gemeente (tenzij de lijst die ik consulteerde niet meer klopt). De 2e mast staat aan de achterkant van het volgende dorp (4 km).

Wat wel nog zou kunnen meespelen (in negatieve zin dan) is de aanwezigheid van de hoogspanningslijn Maaseik-Massenhove tussen de zendmast en mijn woning in. En van die hoogspanningslijn gaan ze de capaciteit nog verdubbelen.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer
Contacteer:

Heb je geen andere simkaart (andere provider) om even mee te testen? Dan kan je uitsluiten dat het huis/hoogspanningskabels een storingsfactor is.
En wat als je buiten bent (rond u huis)? werkt het dan wel altijd correct?
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Indien het probleem zich enkel stelt op uw locatie en niet op andere locaties en indien het soms wel lukt op uw locatie lijkt het mij toch een probleem op niveau Proximus en meer specifiek met de lokale antenne infrastructuur te maken te hebben
Misschien best opnieuw contact opnemen met Proximus (technical support)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”