Snelheden van fall-back profiel na herstarten modem

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
drizztII
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2020, 12:41

De elektriciteit in mijn woning is donderdag 12/11 (4d geleden op moment van schrijven) een halfuur uitgeschakeld geweest voor het installeren van zonnepanelen. Twee uur na het heropstarten van de modem (Fritzbox 7530, 07.13) zijn mijn snelheden teruggeschakeld naar de snelheden van een fall-back profiel. Er is aan mijn netwerk reeds maanden niets veranderd en ik heb steeds kunnen genieten van comfortabele snelheden (99996/27560kbit/s).

De logs van mijn modem vertellen wel het volgende: "The quality of the signal is being impaired by incorrect cabling. Make sure that your line does not include any branching or distributors. The branch is 4 meters long. It is impairing the rate by around 26196 kbit/s.". Er is echter geen verandering geweest aan de bekabeling.

Iemand raad? Bedankt!

De volledige log is hier:

12.11.20 16:19:09 Internet connection established successfully. IP address: ....
12.11.20 16:19:06 DSL is available (DSL synchronization exists with 7558/572 kbit/s).
12.11.20 16:18:03 DSL synchronization starting (training).
12.11.20 16:17:50 Timeout during PPP negotiation.
12.11.20 16:17:50 Internet connection cleared.
12.11.20 16:17:45 DSL not responding (no DSL synchronization).
12.11.20 15:04:13 Network device: --- connected with the FRITZ!Box.
12.11.20 14:38:31 The quality of the signal is being impaired by incorrect cabling. Please make sure that your line does not include any branching or multi-distributors. The branch is 4 meters long. It is impairing the transmission rate by around 26196 kbit/s.
12.11.20 14:36:19 The system time was updated successfully by time server ... .
12.11.20 14:36:16 Internet connection established successfully. IP address: ... .
12.11.20 14:36:15 The DSL data rate has been adapted. Further dynamic adaptations will be performed automatically (without specification).
12.11.20 14:36:13 DSL is available (DSL synchronization exists with 99996/27560kbit/s).
12.11.20 14:35:30 Network device: Galaxy-S9 connected with the FRITZ!Box.
12.11.20 14:35:30 Network device: Galaxy-S connected with the FRITZ!Box. FRITZ!Box 7530 http://fritz.box/#2 of 3 11/14/20, 8:52 PM
12.11.20 14:34:02 Connected the powerline adapter ...
12.11.20 14:34:02 Connected the powerline adapter ...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

als je die melding krijgt is er bijna zeker een stub (aftakking, losse kabel, slecht contact) aanwezig op de lijn.
of dat binnen of buiten zit kan je niet altijd achterhalen, maar dat het een stub is, is bijna zeker.
dat het bijna je hele upstream wegneemt is ook wel extreem.

controleer even alle binnenbekabeling, just in case, vanaf het punt waar de proximus kabel het gebouw binnenkomt tot en met de modem,
om zeker te zijn dat er geen aftakkingen zijn.
drizztII
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2020, 12:41

Bedankt voor de snelle hulp.

De setup hier is als volgt:

Code: Selecteer alles

intropunt --> aansluitdoos
							1 --> telefoonlijn (ingang zit in maar eindpunt is niet geconnecteerd)
							2 --> DSL tweedradige uitgang (dit diende als verlengstuk omdat de modem van de vorige eigenaars verder in de ruimte stond. Ingang zit in maar eindpunt is niet geconnecteerd)
							3 --> Full rate splitter (TF2007) --> DSL out naar Fritzbox 7530 modem 
Voor de zekerheid heb ik aftakking 1 en 2 (telefoonlijn en DSL tweedradig) volledig losgemaakt van de aansluitdoos. De DSL out naar modem heb ik eens 'uitgeblazen' en opnieuw ingestoken. Ik zie in de logs dat de fritzbox nog steeds het trage profiel toegewezen krijgt (DSL is available (DSL synchronization exists with 7558/572 kbit/s).). De waarschuwing over de bedrading (the quality of the signal is being impaired by incorrect cabling) is er niet meer.

Nog suggesties?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

drizztII schreef:Voor de zekerheid heb ik aftakking 1 en 2 (telefoonlijn en DSL tweedradig) volledig losgemaakt van de aansluitdoos.
Gezien alles werkte voor de elektriciteitspanne, zou ik mij geen te grote zorgen maken.
Maar de wijzigingen die je hebt gedaan (afsluiten van de "branches" = aftakkingen) zijn in ieder geval nuttig, gezien het profiel dat je vroeger had (99996/27560) ook al wees op problemen.
drizztII schreef: Ik zie in de logs dat de fritzbox nog steeds het trage profiel toegewezen krijgt
Dat is normaal.
De enige manier - als EDPnet klant - om van het fallback profiel af te geraken is een ticket aanmaken bij de Helpdesk, en vragen voor een lijntest (TBF). Je zal dan starten met een basisprofiel (70/30), waarna DLM je lijn zal verhogen ...

Dit gaat niet niet zonder tussenkomst.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
drizztII
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2020, 12:41

Bedankt voor het advies Philippe. Ik heb een ticket aangemaakt bij edpnet :)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

TBF kan wel nog gestart worden op een EDP-lijn als je nog een oude Proximus modem hebt liggen en die even aansluit.
drizztII
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2020, 12:41

Dat is interessant te horen, ik heb namelijk nog een bbox2 liggen. Als ik morgenavond nog geen antwoord heb van edpnet, dan probeer ik het via die methode. Bedankt voor de informatie!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Met een "oude Proximus modem" zal dat niet lukken denk ik, wel met een B-box3 ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
drizztII
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2020, 12:41

Een ticketje aanmaken en nagaan of er geen overbodige aftakkingen aanwezig zijn, was de juiste oplossing. Heel snel antwoord ontvangen van edpnet, zij hebben een TBF opgezet en tien minuten later zat ik op een 70/30 snelheidsprofiel. Bedankt om jullie ervaring en kennis te delen!
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”