De elektriciteit in mijn woning is donderdag 12/11 (4d geleden op moment van schrijven) een halfuur uitgeschakeld geweest voor het installeren van zonnepanelen. Twee uur na het heropstarten van de modem (Fritzbox 7530, 07.13) zijn mijn snelheden teruggeschakeld naar de snelheden van een fall-back profiel. Er is aan mijn netwerk reeds maanden niets veranderd en ik heb steeds kunnen genieten van comfortabele snelheden (99996/27560kbit/s).
De logs van mijn modem vertellen wel het volgende: "The quality of the signal is being impaired by incorrect cabling. Make sure that your line does not include any branching or distributors. The branch is 4 meters long. It is impairing the rate by around 26196 kbit/s.". Er is echter geen verandering geweest aan de bekabeling.
Iemand raad? Bedankt!
De volledige log is hier:
12.11.20 16:19:09 Internet connection established successfully. IP address: ....
12.11.20 16:19:06 DSL is available (DSL synchronization exists with 7558/572 kbit/s).
12.11.20 16:18:03 DSL synchronization starting (training).
12.11.20 16:17:50 Timeout during PPP negotiation.
12.11.20 16:17:50 Internet connection cleared.
12.11.20 16:17:45 DSL not responding (no DSL synchronization).
12.11.20 15:04:13 Network device: --- connected with the FRITZ!Box.
12.11.20 14:38:31 The quality of the signal is being impaired by incorrect cabling. Please make sure that your line does not include any branching or multi-distributors. The branch is 4 meters long. It is impairing the transmission rate by around 26196 kbit/s.
12.11.20 14:36:19 The system time was updated successfully by time server ... .
12.11.20 14:36:16 Internet connection established successfully. IP address: ... .
12.11.20 14:36:15 The DSL data rate has been adapted. Further dynamic adaptations will be performed automatically (without specification).
12.11.20 14:36:13 DSL is available (DSL synchronization exists with 99996/27560kbit/s).
12.11.20 14:35:30 Network device: Galaxy-S9 connected with the FRITZ!Box.
12.11.20 14:35:30 Network device: Galaxy-S connected with the FRITZ!Box. FRITZ!Box 7530 http://fritz.box/#2 of 3 11/14/20, 8:52 PM
12.11.20 14:34:02 Connected the powerline adapter ...
12.11.20 14:34:02 Connected the powerline adapter ...
Snelheden van fall-back profiel na herstarten modem
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5866
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
als je die melding krijgt is er bijna zeker een stub (aftakking, losse kabel, slecht contact) aanwezig op de lijn.
of dat binnen of buiten zit kan je niet altijd achterhalen, maar dat het een stub is, is bijna zeker.
dat het bijna je hele upstream wegneemt is ook wel extreem.
controleer even alle binnenbekabeling, just in case, vanaf het punt waar de proximus kabel het gebouw binnenkomt tot en met de modem,
om zeker te zijn dat er geen aftakkingen zijn.
of dat binnen of buiten zit kan je niet altijd achterhalen, maar dat het een stub is, is bijna zeker.
dat het bijna je hele upstream wegneemt is ook wel extreem.
controleer even alle binnenbekabeling, just in case, vanaf het punt waar de proximus kabel het gebouw binnenkomt tot en met de modem,
om zeker te zijn dat er geen aftakkingen zijn.
Bedankt voor de snelle hulp.
De setup hier is als volgt:
Voor de zekerheid heb ik aftakking 1 en 2 (telefoonlijn en DSL tweedradig) volledig losgemaakt van de aansluitdoos. De DSL out naar modem heb ik eens 'uitgeblazen' en opnieuw ingestoken. Ik zie in de logs dat de fritzbox nog steeds het trage profiel toegewezen krijgt (DSL is available (DSL synchronization exists with 7558/572 kbit/s).). De waarschuwing over de bedrading (the quality of the signal is being impaired by incorrect cabling) is er niet meer.
Nog suggesties?
De setup hier is als volgt:
Code: Selecteer alles
intropunt --> aansluitdoos
1 --> telefoonlijn (ingang zit in maar eindpunt is niet geconnecteerd)
2 --> DSL tweedradige uitgang (dit diende als verlengstuk omdat de modem van de vorige eigenaars verder in de ruimte stond. Ingang zit in maar eindpunt is niet geconnecteerd)
3 --> Full rate splitter (TF2007) --> DSL out naar Fritzbox 7530 modem
Nog suggesties?
-
- Moderator
- Berichten: 18369
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Gezien alles werkte voor de elektriciteitspanne, zou ik mij geen te grote zorgen maken.drizztII schreef:Voor de zekerheid heb ik aftakking 1 en 2 (telefoonlijn en DSL tweedradig) volledig losgemaakt van de aansluitdoos.
Maar de wijzigingen die je hebt gedaan (afsluiten van de "branches" = aftakkingen) zijn in ieder geval nuttig, gezien het profiel dat je vroeger had (99996/27560) ook al wees op problemen.
Dat is normaal.drizztII schreef: Ik zie in de logs dat de fritzbox nog steeds het trage profiel toegewezen krijgt
De enige manier - als EDPnet klant - om van het fallback profiel af te geraken is een ticket aanmaken bij de Helpdesk, en vragen voor een lijntest (TBF). Je zal dan starten met een basisprofiel (70/30), waarna DLM je lijn zal verhogen ...
Dit gaat niet niet zonder tussenkomst.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2370
- Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 79 keer
TBF kan wel nog gestart worden op een EDP-lijn als je nog een oude Proximus modem hebt liggen en die even aansluit.
-
- Moderator
- Berichten: 18369
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Met een "oude Proximus modem" zal dat niet lukken denk ik, wel met een B-box3 ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Een ticketje aanmaken en nagaan of er geen overbodige aftakkingen aanwezig zijn, was de juiste oplossing. Heel snel antwoord ontvangen van edpnet, zij hebben een TBF opgezet en tien minuten later zat ik op een 70/30 snelheidsprofiel. Bedankt om jullie ervaring en kennis te delen!
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 2637
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
Even hierop inpikken
Zat op repairprofiel even terug.
Nog enkele UB hadden er last van.
Na overschakelen van px naar Edpnet
Opeens een 110/40 profiel , realistisch 100/37mbps speedtest. Dacht wow.
Na repairprofiel 70/30 en zelfde uur nog 100/35. Heel happy.
Vraag me af waar komt die 110/40 vandaan.
Heeft toen enkele weken gewerkt zo.
Geen idee of DLM nog moet passeren nu 10 dagen stabiel na repairprofiel
Zat op repairprofiel even terug.
Nog enkele UB hadden er last van.
Na overschakelen van px naar Edpnet
Opeens een 110/40 profiel , realistisch 100/37mbps speedtest. Dacht wow.
Na repairprofiel 70/30 en zelfde uur nog 100/35. Heel happy.
Vraag me af waar komt die 110/40 vandaan.
Heeft toen enkele weken gewerkt zo.
Geen idee of DLM nog moet passeren nu 10 dagen stabiel na repairprofiel
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Moderator
- Berichten: 18369
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
buthead schreef: 02 aug 2023, 15:24 Geen idee of DLM nog moet passeren nu 10 dagen stabiel na repairprofiel
- 110/40 is een tijdelijk profiel op een nieuwe lijn denk ik, een lijn "zonder profiel"
- 70/30 is geen repair profiel maar het standard profiel in zone 1. Dat krijg je nà een lijntest (TBF), zie tabel.
- 100/35 is jouw DLM profiel. Dat zal nu niet meer veranderen, en is één van de hoogst mogelijke profielen!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 2637
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
Had al een vermoeden dat 110/40 iets was wat tijdelijk zou zijn ( jammer genoeg ).
Was anders wel heel stabiel.
Allesinds zeer blij met 100/35.
Merkte wel op na dat issue toen ik op herstelprofiel zat dat lengte nadien van 129 naar 149 gegaan is.
Dacht eerst zomer winter of mss software iets maar idk.
Het werkt zeer goed
Bedankt
Was anders wel heel stabiel.
Allesinds zeer blij met 100/35.
Merkte wel op na dat issue toen ik op herstelprofiel zat dat lengte nadien van 129 naar 149 gegaan is.
Dacht eerst zomer winter of mss software iets maar idk.
Het werkt zeer goed
Bedankt
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
- on4bam
- Moderator
- Berichten: 6415
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: 127.0.0.1 of elders
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Geen zorgen maken over de afstand tot de ROP. Dat is geen meting maar een berekening aan de hand van de lijnwaarden. Toen ik van FB7490 naar FB7530AX ging veranderde de afstand ook, we waren nochtans niet verhuisd 

Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com