Snelheden van fall-back profiel na herstarten modem

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
drizztII
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2020, 12:41

De elektriciteit in mijn woning is donderdag 12/11 (4d geleden op moment van schrijven) een halfuur uitgeschakeld geweest voor het installeren van zonnepanelen. Twee uur na het heropstarten van de modem (Fritzbox 7530, 07.13) zijn mijn snelheden teruggeschakeld naar de snelheden van een fall-back profiel. Er is aan mijn netwerk reeds maanden niets veranderd en ik heb steeds kunnen genieten van comfortabele snelheden (99996/27560kbit/s).

De logs van mijn modem vertellen wel het volgende: "The quality of the signal is being impaired by incorrect cabling. Make sure that your line does not include any branching or distributors. The branch is 4 meters long. It is impairing the rate by around 26196 kbit/s.". Er is echter geen verandering geweest aan de bekabeling.

Iemand raad? Bedankt!

De volledige log is hier:

12.11.20 16:19:09 Internet connection established successfully. IP address: ....
12.11.20 16:19:06 DSL is available (DSL synchronization exists with 7558/572 kbit/s).
12.11.20 16:18:03 DSL synchronization starting (training).
12.11.20 16:17:50 Timeout during PPP negotiation.
12.11.20 16:17:50 Internet connection cleared.
12.11.20 16:17:45 DSL not responding (no DSL synchronization).
12.11.20 15:04:13 Network device: --- connected with the FRITZ!Box.
12.11.20 14:38:31 The quality of the signal is being impaired by incorrect cabling. Please make sure that your line does not include any branching or multi-distributors. The branch is 4 meters long. It is impairing the transmission rate by around 26196 kbit/s.
12.11.20 14:36:19 The system time was updated successfully by time server ... .
12.11.20 14:36:16 Internet connection established successfully. IP address: ... .
12.11.20 14:36:15 The DSL data rate has been adapted. Further dynamic adaptations will be performed automatically (without specification).
12.11.20 14:36:13 DSL is available (DSL synchronization exists with 99996/27560kbit/s).
12.11.20 14:35:30 Network device: Galaxy-S9 connected with the FRITZ!Box.
12.11.20 14:35:30 Network device: Galaxy-S connected with the FRITZ!Box. FRITZ!Box 7530 http://fritz.box/#2 of 3 11/14/20, 8:52 PM
12.11.20 14:34:02 Connected the powerline adapter ...
12.11.20 14:34:02 Connected the powerline adapter ...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5866
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

als je die melding krijgt is er bijna zeker een stub (aftakking, losse kabel, slecht contact) aanwezig op de lijn.
of dat binnen of buiten zit kan je niet altijd achterhalen, maar dat het een stub is, is bijna zeker.
dat het bijna je hele upstream wegneemt is ook wel extreem.

controleer even alle binnenbekabeling, just in case, vanaf het punt waar de proximus kabel het gebouw binnenkomt tot en met de modem,
om zeker te zijn dat er geen aftakkingen zijn.
drizztII
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2020, 12:41

Bedankt voor de snelle hulp.

De setup hier is als volgt:

Code: Selecteer alles

intropunt --> aansluitdoos
							1 --> telefoonlijn (ingang zit in maar eindpunt is niet geconnecteerd)
							2 --> DSL tweedradige uitgang (dit diende als verlengstuk omdat de modem van de vorige eigenaars verder in de ruimte stond. Ingang zit in maar eindpunt is niet geconnecteerd)
							3 --> Full rate splitter (TF2007) --> DSL out naar Fritzbox 7530 modem 
Voor de zekerheid heb ik aftakking 1 en 2 (telefoonlijn en DSL tweedradig) volledig losgemaakt van de aansluitdoos. De DSL out naar modem heb ik eens 'uitgeblazen' en opnieuw ingestoken. Ik zie in de logs dat de fritzbox nog steeds het trage profiel toegewezen krijgt (DSL is available (DSL synchronization exists with 7558/572 kbit/s).). De waarschuwing over de bedrading (the quality of the signal is being impaired by incorrect cabling) is er niet meer.

Nog suggesties?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

drizztII schreef:Voor de zekerheid heb ik aftakking 1 en 2 (telefoonlijn en DSL tweedradig) volledig losgemaakt van de aansluitdoos.
Gezien alles werkte voor de elektriciteitspanne, zou ik mij geen te grote zorgen maken.
Maar de wijzigingen die je hebt gedaan (afsluiten van de "branches" = aftakkingen) zijn in ieder geval nuttig, gezien het profiel dat je vroeger had (99996/27560) ook al wees op problemen.
drizztII schreef: Ik zie in de logs dat de fritzbox nog steeds het trage profiel toegewezen krijgt
Dat is normaal.
De enige manier - als EDPnet klant - om van het fallback profiel af te geraken is een ticket aanmaken bij de Helpdesk, en vragen voor een lijntest (TBF). Je zal dan starten met een basisprofiel (70/30), waarna DLM je lijn zal verhogen ...

Dit gaat niet niet zonder tussenkomst.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
drizztII
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2020, 12:41

Bedankt voor het advies Philippe. Ik heb een ticket aangemaakt bij edpnet :)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2370
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer

TBF kan wel nog gestart worden op een EDP-lijn als je nog een oude Proximus modem hebt liggen en die even aansluit.
drizztII
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2020, 12:41

Dat is interessant te horen, ik heb namelijk nog een bbox2 liggen. Als ik morgenavond nog geen antwoord heb van edpnet, dan probeer ik het via die methode. Bedankt voor de informatie!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Met een "oude Proximus modem" zal dat niet lukken denk ik, wel met een B-box3 ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
drizztII
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2020, 12:41

Een ticketje aanmaken en nagaan of er geen overbodige aftakkingen aanwezig zijn, was de juiste oplossing. Heel snel antwoord ontvangen van edpnet, zij hebben een TBF opgezet en tien minuten later zat ik op een 70/30 snelheidsprofiel. Bedankt om jullie ervaring en kennis te delen!
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2637
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

Even hierop inpikken

Zat op repairprofiel even terug.
Nog enkele UB hadden er last van.

Na overschakelen van px naar Edpnet
Opeens een 110/40 profiel , realistisch 100/37mbps speedtest. Dacht wow.

Na repairprofiel 70/30 en zelfde uur nog 100/35. Heel happy.

Vraag me af waar komt die 110/40 vandaan.
Heeft toen enkele weken gewerkt zo.

Geen idee of DLM nog moet passeren nu 10 dagen stabiel na repairprofiel
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

buthead schreef: 02 aug 2023, 15:24 Geen idee of DLM nog moet passeren nu 10 dagen stabiel na repairprofiel
  • 110/40 is een tijdelijk profiel op een nieuwe lijn denk ik, een lijn "zonder profiel" :wink:
  • 70/30 is geen repair profiel maar het standard profiel in zone 1. Dat krijg je nà een lijntest (TBF), zie tabel.
  • 100/35 is jouw DLM profiel. Dat zal nu niet meer veranderen, en is één van de hoogst mogelijke profielen!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2637
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

Had al een vermoeden dat 110/40 iets was wat tijdelijk zou zijn ( jammer genoeg ).
Was anders wel heel stabiel.

Allesinds zeer blij met 100/35.

Merkte wel op na dat issue toen ik op herstelprofiel zat dat lengte nadien van 129 naar 149 gegaan is.
Dacht eerst zomer winter of mss software iets maar idk.

Het werkt zeer goed

Bedankt
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 6415
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Geen zorgen maken over de afstand tot de ROP. Dat is geen meting maar een berekening aan de hand van de lijnwaarden. Toen ik van FB7490 naar FB7530AX ging veranderde de afstand ook, we waren nochtans niet verhuisd 8)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2637
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

Bedankt voor de info
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”