Keukenbezigheden tijdens de tweede lockdown

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
sandbert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Hoe vangen jullie het gemis aan een goed restaurantbezoek op?
Wie is inventief in de keuken bezig met kokkerellen om zo zichzelf en z’n gezin toch maar iets lekkers te kunnen voorschotelen? Het zou leuk zijn moesten we hier ideeën kunnen uitwisselen!

In een leuke pizzeria van een heerlijke pizza genieten mis ik wel heel erg. Het dateert van vóór de eerste lockdown dat ik dat deed).
Om dat gat een beetje op te vullen ben ik aan het experimenteren geslagen met m’n ovensteen (een natuurstenen tegel die ik nog liggen had – overschot van de tegels in mijn huis).
Een ovensteen gebruiken geeft toch wel een meerwaarde aan de pizza, het deeg wordt er mooi krokant door (ook het gebruik van een minieme hoeveelheid semolabloem draagt daartoe bij).
Hier volgt alvast het recept en mijn werkmethode.

Pizza met zuurdesem op steen gebakken

(Benodigde tijd 2 à 3 dagen naargelang de gewenste rijsduur!)
Ingrediënten deeg (twee grote pizza's):
420 gr tarwebloem [desgewenst 400 gr tarwebloem (95,2 %), 20 gr semola (4,8 %)]
250 gr lauw water
13 gr zout
13 gr extra virgin olijfolie
100 gr actieve desemstarter (maak voldoende starter, b.v.b.125 gr = 42 gr bloem / 42 gr water / 41 gr desem)

Ingrediënten beleg:
1 blik tomatenblokjes met basilicum (400 gr)
zakje mozzarella (250 gr uitgelekt gewicht)
kappertjes, uitgelekt
artisjokken (bokaal, ingelegd in olijfolie), uitgelekt
basilicumblaadjes (afwerking)
1tl zout
1tl suiker
(eventueel kan er ook nog een in schijfjes gesneden champignon of tomaat gebruikt worden)

Werkwijze voor het deeg
Meng alle ingrediënten in een gepaste mengkom goed door elkaar gedurende een tiental minuten (ik meng manueel volgens de Rubaudmethode, gebruik gerust een andere methode).
Wrijf een beetje olie in een kom (die in de koelkast past) en deponeer daar je deeg in.
Stop de kom met het deeg in een plasticzak en zet hem in de koelkast voor min. 24 tot max. 36 uur.

Bakdag
Haal op de bakdag het deeg uit de koelkast en laat het op kamertemperatuur komen (gedurende 1,5 à 2 uur).
Bewerk het deeg gedurende een paar minuutjes op een licht bebloemd werkblad (stretch and fold), bol hem op en laat een 5-tal minuten afgedekt rusten.
Splits het deeg in tweeën (met de opgegeven hoeveelheden heb je ongeveer 784 gr deeg), nu heb je dus twee bolletjes van 392 gr.
Bol deze twee delen elk apart goed op en laat ze in een licht ingevette kom gedurende 2 à 3 uur rijzen.

Denk er aan de oven ruim op tijd aan te zetten, het duurt immers geruime tijd vooraleer de ovensteen volledig opgewarmd is. Leg de ovensteen op de rooster in z’n laagste stand.
Kies om de oven te laten opwarmen “onder- en bovenwarmte” (anders duurt de opwarmfase veel te lang) en stel in op een temp. van 280 °C, eens de gewenste temperatuur bereikt is mag je overschakelen naar enkel “onderwarmte”.

Bebloem het werkblad in voldoende mate, doe dit ook (lichtjes) met de bovenkant van een bolletje gerezen deeg en haal het voorzichtig uit de kom.
Drijf met de vingertoppen het deeg uit tot je een platte vorm met een diameter van zo’n 30 cm hebt.
Creëer hierbij een dikkere rand zodat je beleg straks niet van je pizza loopt en gebruik liefst geen deegrol.
Doe hetzelfde met het tweede deegbolletje.
Het vormen van de pizzabodem vergt enige handigheid en gewenning, het helpt gebruik te maken van rijstmeel 100 % dat je met een dunne spatel onder het deeg schuift. Rijstmeel verbrandt bovendien niet zo snel als gewone bloem, wat een voordeel is bij het in contact komen met de hete ovensteen.
https://www.ilovecooking.ie/food-tv/pat ... ugh-pizza/

Werkwijze voor het klaarmaken van het beleg
Mix de tomatenblokjes en breng met 1 tl zout en 1 tl suiker op smaak.
Snijd de mozzarella in fijne plakjes.

Afwerken van de pizza
Bestrijk het deeg rijkelijk met de koude tomatensaus, laat de randen vrij.
Bestrooi met de mozzarella, kappertjes en artisjok.
Schuif hem op de gloeiendhete steen, bak gedurende ongeveer 6 à 7 minuten.
Haal de gebakken pizza uit de oven en werk af met de frisse basilicumblaadjes.

Smakelijk.
stybola
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Wij hier vangen dat op door allerlei soorten afhaal te testen, je helpt er anderen mee, moet zelf niet koken en haalt het restaurantgevoel een beetje in huis.

Je pizzarecept zal ik opslaan. Merci!
DiffieHM
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Aaaah hier zitten die hamsteraars die alle bloem opkopen in de supermarkt :bang:
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik moet eerlijk zeggen dat hier niet veel meer of anders gekookt wordt dan anders.

Wat we wel doen is onze restaurantgang (+/- 3 keer per maand) vervangen door afhaal in de restaurants waar we graag komen en zeker in dat van een vriendin van mijn echtgenote.
De meesten zijn nog hun draai aan het zoeken om een deftig afhaal/levering systeem in elkaar te boksen. Maar inderdaad, we helpen ze er enorm mee, ze zijn bezig en behouden nog een stuk beroepseer. Ik bestel zelfs meestal ook een fles wijn aan restaurantprijs...

Ik denk dat de klassieke afhaalzaken serieuze concurrentie gaan krijgen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik zag hier de laatste week ook regelmatig wat folders passeren over afhaal maar wat mij op viel... De prijzen.

Sorry, maar een Breugelbox aan 27,5 euro de man met wat charcuterie, wat kaas en noten... *Slik* (https://www.facebook.com/pg/BistroBoBonne/posts/)

De kantine van de Schuur aan de overkant van dezelfde straat vraagt 14 a 16 euro voor een soep en hoofdgerecht, boerenkost en voor 11 euro ontploft kieken en stoofvlees, daar kan je ook niet voor sukkelen. (https://www.facebook.com/cafetariadeschuur/)

Ik zag van de week ook een resto dat alle schotels met grote porties aan 15 euro verkocht, daar wil ik wel afhalen, maar te ver. (https://www.hln.be/binnenland/hoe-een-b ... ~a1895ba9/)

Voor de prijzen van de meeste afhaal (x4 personen) kook ik letterlijk een week voor 4 personen.

Ik maak nu voor mij, mijn partner en 2 kinderen elke dag soep (soepmaker geleend en ondanks dat ik het dom vond wordt het wel elke dag gebruikt) aan bijna niets per liter. Afhaal zou mij 6 euro kosten in de buurt en dat is dan nog goedkoop want er is afhaal in de buurt die 10 euro vraagt voor een liter. *slik*

Er is ook een stonefood resto in de buurt en die vragen tussen de 14 a 17 euro voor een pizza. Als we voor 4 personen bestellen zitten we bijna opnieuw aan ons weekbudget voor 4 personen. 2 rechthoekige pizza deegjes, wat tomatensaus en beleg naar keuze kosten niet eens de helft van 1 pizza maar we eten er met 4 van en ze zijn super lekker.

Wat ik ook niet goed begrijp, de prijzen afhaal zijn overal even duur als ter plaatse... Heum. Er is toch een verschillend BTW tarief? 6% op afhaal en 12 op ter plaatse eten? Bij de frituur bij ons hangt dat zelfs uit. Afhaalmaaltijden mogen niet ter plaatse genuttigd worden wegens ander btw tarief.

'Steun lokaal', akkoord, maar 'ik ben toch niet gek' speelt ook wel mee. :banana:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Alle dagen wordt alles zelf bereid.
Ideaal om ook de nutriëntenbalans (+70 nutriënten) op te volgen met Cronometer. :-D

Ja, daar kruipt wat tijd in.
Maar het loont best de moeite, vind ik.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

sandbert schreef:Hoe vangen jullie het gemis aan een goed restaurantbezoek op?
Gemis?

Er is niets op te vangen :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik ben zelf kok. Wij gaan zo goed als nooit op restaurant. Reden? Er zijn er meerdere. Ik vind quasi nergens mijn goesting. En als ik al mijn goesting vind, dan kan ik het zelf béter klaarmaken dan wat in het restaurant geserveerd wordt. En sinds vele maanden heb ik mij geabonneerd op een aantal youtube kanalen van spanjaarden of spaanse recepten. In mijn keuken hangt een tablet tegen de muur op verstelbare wandhouder. Gewoon de video op youtube volgen om iets klaar te maken. En geloof mij: van alle spaanse gerechten die ik tot nu toe heb klaargemaakt is er geen enkel dat mij ontgoocheld heeft. Maar ik ben dan ook iemand die van die dingen eet waar een ander nog nooit van gehoord heeft of zijn neus voor op trekt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dat is hier niet veel anders. Zeg maar dat de internationale keuken hier meer regel is dan uitzondering. Uiteraard veel Aziatische dingen. De Indonesische en Filippijnse keuken domineert hier 80% van de tijd. Met regelmaat komt dan ook de Mediterrane keuken voorbij waarbij ik vooral de Griekse keuken dan eer aan doe. Of een lekkere couscous...
Ik waag mij ook al eens aan sushi maar dan moet ik echt wel heel veel tijd hebben.

Ik ben soms blij als we eens een patat en een worst met lekkere kool zie klaar gemaakt worden want dat kan ook verdomd lekker zijn. :-D

We zijn dus altijd wel met van alles en nog wat bezig. Maar dat was al zo voor de SARS-CoV-2 uitbraak. Uiteraard alleen het restaurant bezoek is nu weg waar ik wel van kan genieten al is het alleen al maar de sfeer en het onverwachte op wat er op je bord gaat komen, maar in de keuken heeft dat virus ons nog niet kunnen klein krijgen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Met YouTube is toch iedereen kok ? :beerchug: :banana:

Hier gaan we regelmatig afhalen, af en toe ook wel eens waar we nog nooit eerder geweest zijn, dus het opent weer nieuwe mogelijkheden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
sandbert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb misschien de indruk gewekt dat wij frequente restaurantbezoekers waren, maar dat is niet zo hoor. Idem voor ergens eten gaan afhalen, dat gebeurt hier echt zelden.
Neen ik tracht zelf iets lekkers op tafel te zetten.

Via de kinderen heb ik de boeken van Yotam Ottolenghi leren kennen en omdat die zijn stijl hier erg gesmaakt wordt komt er regelmatig iets uit zijn boeken op tafel.

Een hele grote treffer is b.v.b. “Venkel met kappertjes en olijven” uit z’n boek “Plenty More”.

Venkel werd hier vroeger braafjes gekookt, overgoten met kaassaus en dan in de oven gestoken, niets mis mee natuurlijk, maar op die manier wordt dat hier dus nooit meer klaargemaakt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik kook eigenlijk elke dag, vroeger was het alleen voor mezelf en nu is het voor mijzelf en de vriendin. Afhalen gebeurt hier ook niet, er is trouwens niks om af te halen behalve een Pizzahut, de chinees, MacDo, nog een italiaanse take away en een brasserie waar je terecht kunt voor... de Franse keuken (wat dat ook moge zijn). Vaak ondervind ik wel moeilijkheden om aan bepaalde ingrediënten te geraken, ik bedoel niet dat ik er niet aan geraak maar ze zijn niet altijd op voorraad en ik moet ook minstens een half uur in de auto zitten. En daar heb ik niet altijd zin in.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Alé, Alé, als je graag kookt kan je een goed restaurant toch ook aprecieeren ?
Ik heb dat ook hoor, waarom zou ik 30€ voor een biefstuk geven als ik die zelf voor 10€ veel beter klaar maak..en dan heb ik het nog niet over de prijs van een fles wijn gehad....
Tegenwoordig geeft ik enkel nog geld uit in de betere restaurants, ook aan die te dure fles wijn.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Same here. Laatste bezoek was aan Oak in Gent, waar ze op vraag een volledige vegetarisch menu uit hun duim hebben gezogen, met smaken en technieken dat je thuis niet zo rap kan evenaren.

Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”