Simpele kamerthermostaat vervangen door iets slimmer?

Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Hoi

Ik zou een simpele kamerthermostaat willen vervangen en aansturen vanuit HA; het gaat om een Bosch TR21.
Dat ding heeft enkel een temperatuurregeling die, volgens mij, de gasketel in- of uitschakelt maar is toch met 3 draden verbonden.

Als ik het kapje (print zit hier in) met de regelknop er afhaal blijft enkel 'de houder' met de aansluitingen (3x pen/gat systeem tussen kapje en houder) over en springt de ketel aan => normaal gesloten contact?

Weet iemand van jullie wat de reden is van 3 draden te gebruiken of hoe te achterhalen wat hiermee mogelijk is?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

staat in ieder geval in je link dat hij modulerend is, dus al wel wat beter dan gewoon aan/uit.
het zou misschien helpen als je kan zeggen welke ketel je hebt?

wat ik van de documentatie opmaak is dat de 3 kabels gebruikt worden als 24v + signaal,
ik veronderstel dus gewoon ofwel 1x 24v, 1 x neutraal en 1x signaal ofwel 1x 24v, 1x common/ground en 1x neutraal oid.

"wat mogelijk is" hangt grotendeels af van je ketel, 3 draden is wel altijd voldoende (de nest draait gewoon met 2 draden, de tado ook)
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Hey Splitter, ik zag idd ook dat de term modulerend werd gebruikt.
Het is een Junkers ketel, zie niet meteen een type aanduiding staan.
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik denk dat je keuzes gaat moeten maken:

-> nieuwe thermostaat aansluiten met een weerstand, maar dan verlies je het modulerende, en dan ben je niet zo zuinig bezig als zou kunnen (en heeft dat slimme van de nieuwe thermostaat weinig nut)
-> een thermostaat van junkers zoeken (de nefit denk ik?)
-> gaan klooien met adapters die het protocol van junkers omzetten naar opentherm (ems naar opentherm) en zo verderbouwen
-> het laten voor wat het is (ook altijd een optie :P)... persoonlijk vond ik de tado wel leuk (goede geo-fencing) en vind ik de nest eigenlijk, euh... nest.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Splitter schreef:-> gaan klooien met adapters die het protocol van junkers omzetten naar opentherm (ems naar opentherm) en zo verderbouwen
Ik denk dat het simpelweg spanningsgestuurd is:
2,5V is 0%
24v is 100%
Of hier adapters voor bestaan betwijfel ik, maar je kan inderdaad beter zoeken op Nefit, onze Noorderburen zijn met wat meer creatieve geesten die hopelijk hetzelfde probleem reeds opgelost hebben.

Mijn ouders hebben ooit ook zo eens een thermostaat getracht te vervangen door een geschakelde, de radiatoren werden zo heet dat ze kraakten, was geen succes.

Hoe oud is je ketel al? Na een jaar of 15 zou ik niet te veel moeite meer doen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Splitter schreef:wat ik van de documentatie opmaak is dat de 3 kabels gebruikt worden als 24v + signaal,
ik veronderstel dus gewoon ofwel 1x 24v, 1 x neutraal en 1x signaal ofwel 1x 24v, 1x common/ground en 1x neutraal oid.
Opentherm (modulerend) gebruikt in ieder geval maar twee draden (bevatten dus zowel spanning als signaal).
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hier ne Tado.
De vorige thermostaat was niet modulerend.
De tado wel.
Die van de verwarming had toen gebeld naar Vaillant.
Met een kleine aanpassing in de ketel kon dat ook modulerend werken.
Dus de meeste recentere ketels (onze is een model van 12 jaar geleden) zijn daar wel op voorzien.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Vaillant in België doet vaak moeilijk rond niet-ebus thermostaten te laten moduleren. In Nederland zijn ze verplicht overal OpenTherm te ondersteunen, hier uiteraard niet.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Bedankt voor jullie reacties, weet nu iets meer over ems/opentherm.

Vermits het verwijderen van de bediening ervoor zorgt dat de ketel opspringt, denk ik er nu aan om evt met Home Assistant een tijdsgestuurde on/off te kunnen doen, door simpelweg het circuit te doorbreken, zodat 's morgens de verwarming opspringt voor het opstaan.
Bij het sluiten werkt de thermostaat dan gewoon als vanouds.

Met dan een bijkomende temperatuurmeting die ook in HA zit, zou ik deze dan kunnen sturen.
1) Wat denken jullie daarvan?
2) Bij het afnemen van dat bedieningspaneel (onderbreken van circuit) springt de brander op: stopt die dan niet als de watertemperatuur de voorop ingestelde temperatuur bereikt?
3) Hoe zou ik kunnen te weten komen/uitmeten welke van de 3 draden hiervoor te gebruiken?
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik vind het vreemd, een CV die aan schakelt bij draadbreuk lijkt me niet echt een veilige toestand (kou zal je natuurlijk niet hebben zo).
Je zou dit kunnen doen met een contact, maar ik vermoed dat je ketel maximaal werkt, waardoor het rendement ook lager zal zijn en je hoogstwaarschijnlijk een onconfortabele warmte zal ervaren in het tussenseizoen.

Uitmeten is simpel met een digitale multimeter op gelijkspanning V DC. Indien je daar niet in thuis bent, raad ik je toch aan even hulp te vragen.
(Mogelijks heb je de - afgekoppeld)
Ongetwijfeld aan kant van CV zal dit beter beschrift staan.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Ik gebruik ook sinds 2 jaar Tado, naar volle tevredenheid. Mijn ketel (Viessmann Vitodens 100W) communiceert via OpenTherm
Zowel on/off als modulerend wordt ondersteund. Bediening kan via de app, manueel of via Google Assistent, Apple Homekit of Amazon Alexa.

Mijn ketel heeft trouwens hetzelfde gedrag als Ernie: Als ik de thermostaat echt loskoppel, begint de brander 'vollenbak' te stoken. Meegemaakt bij het vervangen van de thermostaat naar Tado en ook bij het loskoppelen tijdens schilderwerken. De temperatuur ging snel de hoogte in en ik weet eerlijk gezegd niet tot hoe hoog het ging gaan. Het was al 26 of 27 graden, toen ik de brander gewoon het uitgeschakeld.
Nu, ik heb daar geen last van, gezien mijn thermostaat natuurlijk aangesloten is. Maar ik zou het afraden om op die manier je huis te verwarmen. Het is echt alles of niets. Dat lijkt me niet efficiënt.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Het beste dat de TS kan doen is een simpel wissel relaiscontact gebruiken, de draad naar de brander op de common aansluiten.

Bij onbekrachtigd relais ga je ofwel 24V ofwel 2,5V richting je CV moeten sturen om je brander uit te schakelen.
Zoals jouw ondervindingen beschrijven, lijkt het 24V te zijn die je ter plekke ter beschikking hebt van je thermostaat.
Bij bekrachtigd relais, laat je het signaal van de thermostaat door (ingesteld op kamertemperatuur).

Tal van oplossingen die gevoed kunnen worden door die 24V, een relais kunnen schakelen en mits wat hobbywerk compatibel zijn met Home Assitant.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Zou de brander niet afslaan als de watertemperatuur op zijn maximum komt?
Het is ook niet de bedoeling om op deze manier permanent te gaan verwarmen.
Wel om 's morgens voor het opstaan de verwarming te kunnen laten aangaan en daarna gewoon de kring te sluiten waardoor de thermostaat, die er nu op zit, te laten overnemen.
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ja uiteraard stopt de brander bij de maximumtemperatuur van het water, maar dit zal een zeer oncomfortabele warmte geven in het tussenseizoen en er zal meer energie verloren gaan.

Probeer het eens hé op een ochtend hoe comfortabel het is, maar waarschijnlijk krijg je ook zo'n overshoot aan warmte doordat je radiatoren vol met te heet water zitten.

https://www.aliexpress.com/item/33027260480.html
https://www.aliexpress.com/item/4000107842919.html

Kan je vast wel iets met aanvangen met dit wisselcontact, ofwel schakel je "vollen bak", ofwel schakel je de thermostaat in, maar verlies je de mogelijkheid om zonder app je CV aan te zetten.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Dank je voor die links.

De kamerthermostaat is enkel met die 3 draden aangesloten, dus geen batterij.
Aan de ketel komt blauw, rood en aarding toe en tussen ketel en thermostaat zit blauw, rood en wit.

Is hier iets uit af te leiden?
Gelukkig & gezond 2022!
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”