2G 3G 4G

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Nathalie-ken
Plus Member
Plus Member
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 jan 2014, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

ik Vraag me af of operatoren de intentie hebben om de 2G band te stoppen
Nu we 3G en 4G overal hebben, word 2G nog wel gebruikt ?
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Ik dacht dat dit voornamelijk nog gebruikt wordt voor sms'en. Ze zullen normaal sneller 3G uitschakelen om ruimte vrij te maken.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Er is nog steeds geen nationale 3G, laat staan 4G, dekking.

En heeft iedereen wel al een toestel die met die technologiën kan werken? Ik denk dan aan de oudere personen voor wie bellen voldoende is.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Bijvoorbeeld dit staat er hier te lezen :
6.4. Stopzetting van 2G en/of 3G
De 2G- en de 3G-technologie zullen verdwijnen in de loop van de jaren 2020.
3G zal pas kunnen uitdoven wanneer het aantal smartphones dat niet 4G-compatibel is, marginaal
zal zijn geworden

In België gebruikte in 2017 iets meer dan 79% van de actieve simkaarten van de mobiele netwerkoperatoren mobiele data.
70,4% van deze simkaarten genereert 4G-verkeer (“Situatie van de elektronische-communicatie- en televisiemarkt in 2017”, paragraaf 5).
We kunnen besluiten dat 23% van de simkaarten wordt gebruikt met smartphones (of tablets/pc) die niet 4G-compatibel zijn.
Gebruikersavatar
bralm
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 3 keer

De trend in Europa is om eerst te gaan voor de uitfasering van de 3G netwerken.

Dit met als redenen:
  • Niet alle toestellen zijn compatibel met VoLTE.
  • Niet alle netwerken staan 3G/4G roaming toe.
  • Een 3G toestel heeft ook ondersteuning voor 2G. Omgekeerd niet. Vele granny phones zijn nog steeds 2G-only.
  • Er is nog een hele hoop oude M2M communicatie die over 2G loopt. Tot vorig jaar hebben ze bij mij op het werk 2G toestellen gedeployed omdat de leverancier geen 4G/LTE model beschikbaar had.
De enige Europese operator die ik momenteel kan aanhalen die als eerste 2G gaat uitschakelen is T-Mobile. Maar hun 2G netwerk was reeds beperkt tot 1800 MHz spectrum, dus daar had je quasi geen ontvangst mee.

Verder zijn spoorwegen nog massaal aan het inzetten in de modernisering van het communicatiepark, dat ja, volledig op 2G draait (GSM-R).
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

Er bestaat een vergelijkbaar topic. Link
kristofmertens
Pro Member
Pro Member
Berichten: 284
Lid geworden op: 07 aug 2013, 20:26
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 34 keer

Iemand een idee wat de gemiddelde snelheid zou moeten zijn bij 4G?

Ikzelf ben ruim 2 maanden klant bij PX en haal max 40mb download bij een snelheidstest, meestal maar rond de 20mb.
Deze snelheden zijn niet plaatsgebonden, zowel overal hetzelfde.
Contacteer ik PX raden ze mij aan een nieuwe simkaart te halen in een shop en de instellingen van mijn telefoon na te kijken.
Voor het downloaden van zware mails, surfen en video (bellen) niet bepaald stabiel met momenten.
TV: Telenet + CI+ module + Streamz
Internet: Telenet All internet 300
GSM: Orange Go Plus + Extra Surf Card, Orange Go Light
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Ik vrees dat zulks een moeilijk te beantwoorden vraag is; = functie van meerdere factoren (eindapparatuur, antenne, afstand tot de antenne, bezetting van de antenne)
Met Sony Xperia & Samsung Galaxy toestellen snelheden rond +/- 100 Mbps (soms 120 .... max. 180)
Met AVM Fritz!box LTE 6890 rond +/- 70 Mbps op dezelfde locatie op +/- 1 km van de antenne (maar soms ook slechts +/- 25 Mbps evenwel)


https://www.cablefree.net/wirelesstechn ... finitions/
pluim
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

kristofmertens schreef:Iemand een idee wat de gemiddelde snelheid zou moeten zijn bij 4G?
Dit hangt echt van meerdere factoren af.
Belangrijk is al het verschil tussen frequentie. 800 MHz wordt meer gebruikt voor een goede dekking en op afgelegen gebieden. 1800 MHz zorgt voor meer capaciteit, maar is minder geschikt voor een goede dekking.
Dan heb je nog dingen als MIMO, 4G+, ... Welk toestel gebruik je?

Ik haal thuis met een iPhone 6 (geen 4G+, enkel 1800 MHz en volgens mij mogelijkheid tot 2x2 MIMO, cat 4) met Telenet 100 Mbps down, en 15 up.
Mijn iPad Air 3 (wél 4G+, ik denk mogelijkheid tot 4x4 MIMO, cat 16(?)) met Telenet ongeveer hetzelfde down, maar wel 50 up.
De antenne staat kilometers ver van mij, maar ik heb geluk dat ik hem in de verte tussen de bomen zie staan + dat het hier helemaal niet druk is.

Diezelfde, oudere iPhone 6 haalt Proximus hier ongeveer 120 down (band 3). In iOS 14 kan je nu ook (makkelijker) checken of je beide frequenties gebruikt in field test mode.

20 Mbps down daarentegen is zeer doorsnee voor 4G op 800 MHz. Dat is alles wat ik hier krijg met Orange, in mijn boerengat (ergens begrijpelijk). Maar zelf met 20 Mbps zou je echt geen problemen mogen ondervinden met het lichte gebruik dat jij omschrijft, lijkt me?
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
kristofmertens
Pro Member
Pro Member
Berichten: 284
Lid geworden op: 07 aug 2013, 20:26
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 34 keer

pluim schreef:
kristofmertens schreef:Iemand een idee wat de gemiddelde snelheid zou moeten zijn bij 4G?
Dit hangt echt van meerdere factoren af.
Belangrijk is al het verschil tussen frequentie. 800 MHz wordt meer gebruikt voor een goede dekking en op afgelegen gebieden. 1800 MHz zorgt voor meer capaciteit, maar is minder geschikt voor een goede dekking.
Dan heb je nog dingen als MIMO, 4G+, ... Welk toestel gebruik je?

Ik haal thuis met een iPhone 6 (geen 4G+, enkel 1800 MHz en volgens mij mogelijkheid tot 2x2 MIMO, cat 4) met Telenet 100 Mbps down, en 15 up.
Mijn iPad Air 3 (wél 4G+, ik denk mogelijkheid tot 4x4 MIMO, cat 16(?)) met Telenet ongeveer hetzelfde down, maar wel 50 up.
De antenne staat kilometers ver van mij, maar ik heb geluk dat ik hem in de verte tussen de bomen zie staan + dat het hier helemaal niet druk is.

Diezelfde, oudere iPhone 6 haalt Proximus hier ongeveer 120 down (band 3). In iOS 14 kan je nu ook (makkelijker) checken of je beide frequenties gebruikt in field test mode.

20 Mbps down daarentegen is zeer doorsnee voor 4G op 800 MHz. Dat is alles wat ik hier krijg met Orange, in mijn boerengat (ergens begrijpelijk). Maar zelf met 20 Mbps zou je echt geen problemen mogen ondervinden met het lichte gebruik dat jij omschrijft, lijkt me?
Ik heb een iPhone XR, mijn vrouw een iPhone 6s.
Het hangt inderdaad van vele factoren af, 20 mb down kan wel werkbaar zijn maar is gevoeliger als je meerdere handelingen uitvoert.
Volgens de ene bij PX is mijn 40 max perfect comform 4G, volgens de andere aan de lage kant.

Ik weet uit onderzoek dat de antennes rond mij allemaal 800mhz ondersteunen, dat kan de reden zijn.
Alleen het bereik binnenshuis is dan weer minder sterk 2 op 4 mocht mijn toestel op 800mhz zitten.
Antennes staan allemaal op enkele km van hieruit.

Field test = -109, niet optimaal eigenlijk.

Maar zoals ik al zei is het niet plaats gebonden, dat maakt het zo vreemd.
Afwachten wat de TD mij gaat zeggen...
TV: Telenet + CI+ module + Streamz
Internet: Telenet All internet 300
GSM: Orange Go Plus + Extra Surf Card, Orange Go Light
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”