Max afstand coax verdeler -> modem

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Axonet
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:47

Momenteel komt onze coax van orange/telenet binnen in onze kelder en wordt verlengd met een connector naar onze living waar een coax verdeler+versterker, modem en digibox staat.
Ik ben nu bezig met mijn netwerkcomponenten te centraliseren in een 8u rack in onze kelder.
Het idee is om de verdeler + versterker in de kelder te plaatsen en de modem bij in het rack.
De afstand van waar de kabel binnenkomt tot het rack is ongeveer 8m kabel.

Wat is de beste optie?
1) modem plaatsen bij versterker en UTP kabel voorzien naar router in rack?
2) modem bij in rack plaatsen en coax kabel leggen van verdelerer naar rack?
3) Andere optie?

Bijkomend vraagje, zijn de twist-on F connectoren goed genoeg om zelf een coax kabel te maken?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Optie 1 wilt dus zeggen:
Coaxintro in kelder => verlengen naar living.
Coaxeindpunt in living, modem naar UTP, UTP terug naar kelder, en daar verder verdelen.

Optie 2:
Coaxintro in kelder, coaxapparatuur in kelder, alles begint te lopen vanuit de kelder.

Als ik dit op die manier neerpen, is het voor mij duidelijk dat optie 2 de voorkeur zou verkiezen voor mij.

Ivm twist-on F-connectoren:
Deze zijn minder kwalitatief dan genepen connectoren.
Veel forumleden zullen deze afraden.
Doch mijn mening is: als je ze op de goede manier vastdraait, zal je het verschil in demping niet merken.
Maar... als je er pakweg al 10 zou moeten plaatsen, dan zou ik wel investeren in een tang en knijpconnectoren. Voor 2 stuks... doe maar schroefdraad dan.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Zet je modem en verdeler gewoon daar waar de coax binnen komt... meest eenvoudige en je loopt geen risico op signaal verlies.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”