Freenas vragen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

naar aanleiding van het topic over de aankoop van een nieuwe nas.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=53&t=58878

zou ik freenas willen integreren op een oud moederbordje met i7. De hardware op zich is best wel in orde omdat er recent winserver 2019 op stond met hardware raid kaartje en daar gaat mijn vraag over.

Op zich heb ik plaats voor 12 disk-en in de kast waarvan er 8 op de hardware raid kaart zouden kunnen aangesloten worden. Maar heeft de hardwarematige raid wel nut met freenas of gebruik ik best de sata op het moederbord.

Indien de hardware raid nut heeft maak ik dan het volume aan in de bios van de kaart, of laat ik dit over aan freenas met ZfS . Heb ik nadien nog toegang met freenas tot de configuratie van de raid-kaart middels een gui zoals in windows ?

Ik zou ook 2 SSd's erin plaatsen voor caching en zou deze op de sata van het Moederbord aansluiten.

Advies is welkom....
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Welke raidkaart is het? Misschien kan je hem herflashen naar een HBA kaartje (met dus IT firmware). Dat heeft namelijk de voorkeur bij FreeNAS. De raid op de kaart zelf doen en die dan gebruiken zou je veel voordelen van ZFS doen verliezen.
Een deel van de schijven op een HBA kaart en de rest op een interne sata controller kan, maar er zal een performance verschil zijn dat zijn effect zal hebben op een pool die over beiden gaat. Dus best meerdere pools maken en ze sowieso scheiden op die controllers (dus bv. pool bestaande uit 8 schijven op de kaart en pool bestaande uit 4 schijven op de sata controller).

Add: mbt SSDs voor caching. Kijk goed na of deze geschikt zijn voor de taak. Je hebt twee type caches, elk heeft baat bij een ander type SSD. Sowieso zien dat je genoeg ram hebt, daar win je veel mee.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

de raid kaart is een lsi megaraid sas 9271-8i.

cpu is een i7-3770k met 32 Gbyte geheugen. Voldoende dus.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

De lsi controller lijkt geen IT-mode te ondersteunen. Belangrijk bij FreeNAS is dat de aangesloten HDD's direct aanspreekbaar zijn, met de "raid laag" er tussen is dat niet het geval.

Op https://www.servethehome.com/buyers-gui ... enas-hbas/ staat een lijst met aangeraden hba chipsets.

Ook even nadenken over ECC memory en een supported CPU, de I7 is dat niet. Al lees ik de laatste tijd dat ECC overrated is... maar ik doe altijd met...
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

mailracer schreef:de raid kaart is een lsi megaraid sas 9271-8i.
Het lijkt erop dat je deze er wat moeite (speaker verwijderen) kan herflashen. Het blijft wel een risico...
https://forums.servethehome.com/index.p ... 085/page-3
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

her-flashen gaan we toch maar niet doen. Ik zal de schijven op de sata's plaatsen van het MB. We zien wel waar we uitkomen of zoeken 2e hands naar een HBA bordje.

Edit : op ebay een 9207 8i bordje gevonden met pre flashed firmware voor HBA. :angel:

projectje wordt uitgesteld tot levering uit UK
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

het bordje is toegekomen en werkt zoals het hoort in freenas. Maar voor ik naar freenas ben gemigreerd had ik xpenology er nog eens opgezet met een 3615xs manager met 12 schijven. Probleem is dat de eerste 8 worden voorzien voor de 8 sata poorten van het moederbord en er bijgevolg maar 4 van de 8 beschikbaar komen op de hba kaart.

ik had een tutorial geraadpleegd om een configfile aan te passen om tot 45 schijven te simuleren, maar nadat deze correct ingevuld was wou xpenology plots opnieuw migreren omdat zogezegd de schijven niet meer klopte en was de configuratie weer overschreven.
iemand een oplossing om dit eventueel op te lossen en toch meer dan 12 schijven te raadplegen bij een extra hba kaart in xpenology nassen ?
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”