Ampèretang en de afgelezen waarde

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Hi

Ik heb een goedkope ampèretang (20 euro ofzo ooit betaald).

Om te testen een kabel met lampfitting in stopcontact gestoken.
Een traditioneel peertje van 40w gaf 0.2A aan, dus dat kan volgens mij wel kloppen.

Ik knijp de tang rond de L van enkele automaten waarvan ik weet dat er verbruik is, en de waarden die ik daar zie kunnen wel kloppen (komen ongeveer overeen met wat ik uitlees op de Zwave plugs die in een stopcontact zitten die achter diezelfde automaat hangen).

Er is echter 1 apparaat waarbij ik iets merkwaardig heb, namelijk onze combi oven/microgolf oven, en sterker nog, zowel bij de oude (die het ondertussen heeft begeven) als bij de nieuwe, de oude van Siemens, de nieuwe van AEG.

Wat stel ik vast wanneer de oven is uitgeschakeld en enkel het klokje werkt (oven staat al uren uit, dus draait niet na), 0,5A, ruim 110watt ???
Dat zou wel een heel hoog stand-by verbruik zijn.

Dus, gewacht tot het avond is, geen toestellen die nog in- of uitgeschakeld worden, alle grote verbruikers staan uit, niemand komt aan een lamp.

Ik heb een nieuwe digitale meter gekregen, P1 monitor is er aan gekoppeld, dus ik ontvang om de 10 seconden nieuwe info.
De automaat van de oven staat aan. Ik kijk naar het huidige verbruik in P1 monitor.
Ik zet de automaat van de oven uit. Ik kijk naar het huidige verbruik in P1 monitor. Verschil, ongeveer 3watt.

Hoe komt het dat die ampèretang voor zowat alles in huis een redelijk juiste waarde weergeeft, en voor die combi oven niet ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Reactief vermogen door goedkope capacitive dropper en een foutieve meting bij kleine cos-phi.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Oei, ik heb dit niet begrepen :-)
voor iemand in 't vak zal dat waarschijnlijk iets zijn dat die dagelijks hoort, maar niet den deze...
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Wat jij hoopt de doen is verbruik meten hé, dat werkt zo niet op wisselspanning (lichtnet).

Wat jij ziet is stroom die "slingert" tussen het net en jouw toestel.
Jouw toestel gaat zichzelf 50 keer per seconde "opladen" en "ontladen", een theoretische nuloperatie wat vermogen betreft.
Echter... zorgt deze nutteloze stroom zonder vermogen wel voor de bijhorende leidingverliezen :wink:

De meeste stroomtangen meten sowieso niet nauwkeurig bij lage stromen en zijn alles behalve lineair.
Beter is de draad enkele toeren door de stroomtang doen, en nadien de afgelezen waarde delen door het aantal toeren.

Maar... ik vermoed dat jij de kabel van je toestel in z'n geheel door de stroomtang steekt.
Je weet toch dat je ENKEL je fasegeleider OF nulleider erdoor moet steken (niet de aarding geel/groen dus), anders werkt dit meetprincipe ook niet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 67 keer

Misschien makkelijker een shelly van ~20 euro te kopen, en die te gebruiken voor toekomstige verbruiksmetingen ?
Kan je der ook meteen grafieken van maken over een hele tijdsperiode (bv 24u)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

honda4life schreef:
Maar... ik vermoed dat jij de kabel van je toestel in z'n geheel door de stroomtang steekt.
Je weet toch dat je ENKEL je fasegeleider OF nulleider erdoor moet steken (niet de aarding geel/groen dus), anders werkt dit meetprincipe ook niet.
Klopt, anders kom je op 0 uit.
Maar ik was de tang aan 't gebruiken op de automaten. Daar is niet veel ruimte, de tang knijp je open, rond de kabel en terug dicht. Er zijn ook tangen die je er overschuift, die zijn iets smaller, maar ook iets duurder.

Een kurkentrekker maken van de kabels bij de automaten is dus niet de oplossing (voor mij).

De metingen die ik wilde doen is ook vooral om een globaal beeld te krijgen van automaten met grote verbruikers achter (waarvan ik bvb niet wist/had verwacht dat er een hoog verbruik is). En om mogelijks een verschil te vinden tussen wat mijn Slimme meter aangeeft ('s nachts) en een eenvoudige optelsom die ik maak van de verbruikers waarvan ik weet dat ze constant aanstaan.

Al veel toestellen zijn uitgerust met (oa) fibaro en neo pluggen, waar ik idd het verbruik kan aflezen (maar die dingen wil ik dan ook kunnen uitschakelen).
Alleen, achter de oven, de koelkast, diepvries, daar zitten die dingen niet. Sommige verbruiken gewoon meer dan 2500w en overleven het niet (getest met onze oude droogkast), een koelkast of diepvries wil ik niet achter zo'n plug (als die per ongeluk uitvalt - ja ik weet dat je die permanent kan inschakelen, maar vertrouw dat niet, en het is ook niet nodig om het ganse jaar dat te hebben insteken).

Voor sommige verbruikers zal het een Shelly 3EM worden. De grootste in de kelder (de warmptepomp) zit op een meter met S0 uitgang, die naar mijn Flukso gaat.
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Mijn Z-wave en ZigBee (Plugwise) plugs zijn allemaal 16A rated. Zitten achter de vaatwasser, droogkast, wasmachine ...
Die kan ik ook zo instellen dat ze niet te schakelen zijn (fysiek op het toestel, of door een firmware setting).
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

devastator schreef:Mijn Z-wave en ZigBee (Plugwise) plugs zijn allemaal 16A rated. Zitten achter de vaatwasser, droogkast, wasmachine ...
Die kan ik ook zo instellen dat ze niet te schakelen zijn (fysiek op het toestel, of door een firmware setting).
Dan vrees ik dat al deze zaken ooit een teleurstelling zijn, vermits het steeds gaat om zuiver resistieve waarden.
https://www.robot-electronics.co.uk/files/HF115FD.pdf
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
devastator
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef:
devastator schreef:Mijn Z-wave en ZigBee (Plugwise) plugs zijn allemaal 16A rated. Zitten achter de vaatwasser, droogkast, wasmachine ...
Dan vrees ik dat al deze zaken ooit een teleurstelling zijn, vermits het steeds gaat om zuiver resistieve waarden.
https://www.robot-electronics.co.uk/files/HF115FD.pdf
Das waar ...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

En omdat er verschillende soorten verbruikers zijn, kan je dit dus niet zomaar meten met een ampèretang, maar heb je iets anders nodig ?
En blijkbaar dus ook niet die Shelly muurpluggen (of Fibaro, of Neo...), juist ?
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ondertussen een bijkomende vraag:

Ik wil graag het verbruik van 12V of 24V kunnen meter, DC.

Met welk (betaalbaar) apparaat(je) zou ik dat kunnen ?

EDIT: typo
Laatst gewijzigd door ygeffens 10 nov 2020, 23:19, in totaal 2 gewijzigd.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Welk bereik wil je meten?
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

alles tot 200w lijkt me voldoende
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Dan vrees ik dat je nog best met en gewone multimeter af bent en de spanning als constant aanneemt (of tweede meter).
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

kan je me vertellen hoe dat in zijn werk gaat?

afbeelding van de meter die ik heb

Bedankt
Bijlagen
meter.jpg
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Zwarte pen in het midden,
Voor stroom > 200mA de rode pen links
Voor stroom <= 200mA de rode pen rechts, let op dat deze beveiligd is en dat je een smeltzekering hebt die dus door kan smelten.
Verder heb e naar rechts de standen voor stroom te meten 2m - 200m voor je rode pen rechs, 10A voor de rode pen links.

In jou geval zou ik dus voor 99% van de gevallen opteren voor 10A, of minstens eerst eens te controleren of je kan omschakelen naar een kleiner meetbereik, en dan nog... inschakelstromen gaan vaak ongemerkt voorbij.

Wat een vreemde meter dat deze geen AC stroom kan meten.
Verder ook opletten, veelal is er een beperking in tijd als je hogere stromen wil meten.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dus in mijn geval, ik wil het totale verbruik van een ledstrip (oa) meten:

zwart in 't midden
rood links
selecteer 10A (groen rechts)

Maar dan, de ledstrip is verbonden met de voeding, kan ik rechstreeks op de plus/min schroefjes de pennetjes van de meter prikken, of moet er 1 kabel los, en moet de meter er tussen? Zoja, welke moet los, en welke pen moet aan de kant van de ledstrip, en welke pen moet dan aan de kant van de voeding?
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Voor amperage meter in serie er tussen, dus kabel(tje) losmaken. Voor voltage de meter in parallel.

Welke pen aan voeding/led maakt niet uit. Als je ze "verkeerd" hebt krijg je negatieve stroom te zien. bv. -2,12 A ipv. 2,12 A. Maar als je positief wilt is een mogelijkheid: rode pen op positieve kant voeding, zwarte op positieve input LED.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Spanning meet je parallel, (zowel spanning naar led als meter)
Stroom meet je in serie (zefde stroom door meter als door led's), plaats je deze ook parallel heb je een regelrechte kortsluiting!
Je moet dus altijd 1 draadje losmaken, verder maakt het weinig uit welke pen waar.

Stroom loopt van + (rood) naar - (zwart), keer je deze om dan zal je een "-" zien verschijnen op het display.
Maakt dus niet uit in jouw geval.

Ik raad je wel aan, bij goedkope LED-drivers die zijn toch niet zo mooi galvanisch gescheiden van het net als (veilig) zou moeten.
Desondanks 12V, zou je dat wel eens kunnen gewaar worden.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Heldere uitleg heren.

Ondertussen geprobeerd en werkt perfect.

Gemeten waardes komen uit op wat ik ooit geschat had (voor de aanschaf van de trafo's).
Strip 1+2: 5.7A op 24v, HDR-150-24, 6.25A beschikbaar (90%)
Strip 3: 3.8A op 24v, HDR-100-24N, 4.2A beschikbaar (90%)

Nu kan ik met een gerust hart de andere trafo's bestellen.

Bedankt !
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Reminder to myself

Vergeet niet de pennen terug in de oorspronkelijke positie te steken in de multimeter, anders doet er iets poef als je de volgende keer gewoon spanning wil meten...

Gelukkig geen brokken gemaakt, enkel de automaat die nogal sip keek.

:bang:
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”