bbox3 vervangen door Fritzbox?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Bij deze wend ik mij naar de Fritzbox gebruikers met volgende vraag:
heeft het enig nut om mijn huidige bbox3 te vervangen door een Fritzbox rekening houden met het volgende:
- volledige Unifi installatie met usg pro4 router enz. dus enkel modemfunctie nodig!
- ik moet absoluut een "standaard" vaste lijn behouden dus geen Voip
Maw. het enig nut dat ik zou zien in het wijzigen is eventueel een mogelijke snelheidswinst maar zelfs daar twijfel ik aan.
Anderzijds zie ik hier op het forum meerdere personen die absoluut geen bbox3 willen gebruiken en een Fritzbox aansluiten.
de tv decoders zitten allemaal rechtstreeks met een aparte kabel op de Bbox3, dus worden niet in het algemene netwerk opgenomen.

Graag een beetje feedback, ik zou eventueel overwegen om alvast de lijn met enkel internet op een Fritzbox te zetten maar enkel als dit enig voordeel opbrengt.
Tot hiertoe werkt mijn huidige setup zoals het hoort en heb ik geen noemenswaardige problemen buiten het feit dat ik vaststel dat ik sinds maart(= start covid problemen) nooit meer aan de snelheden kom van voordien. Ik stel dit echter ook vast bij mijn ouders hun woning dus wellicht heeft dit gewoon te maken met een capaciteitsprobleem want het zou moeten lukken dat 3 verschillende lijnen ineens hetzelfde "defect" vertonen.

ter info: zowel de 2 vdsl lijnen bij mij thuis(usg pro4) als deze bij mijn ouders(usg) staan dus volledig op unifi materiaal en worden aangestuurd door 1 cloudkey die bij mij thuis staat ingeplugd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

murdock447 schreef:heeft het enig nut om mijn huidige bbox3 te vervangen door een Fritzbox rekening houden met het volgende:
Kort antwoord: Neen.
Een Fritz!Box kopen, alleen om als modem te gebruiken, is verloren geld.
En als je dan nog een B-box moet houden, alleen al om de decoders aan te sluiten, dan is het al compleet zinloos.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Het kan handig zijn als je je lijnwaarden wil kunnen zien zonder hacky methodes, maar als je het enkel als modem gaat gebruiken en je bbox3 werkt atm is het inderdaad een beetje "weggesmeten geld".

Ik heb het wel gedaan omdat ik de 7530 in promotie kreeg bij de nieuwe edpnet aansluiting, en ik geloof dat de bbox3 welke we hadden ook op z'n laatste beentjes zat, maar anders zou ik het ook niet gedaan hebben denk ik.
Al had ik een technicolor model dus kon ik niet aan de lijnwaarden stats aan dusjah.

Moest ik de volle pot betalen voor de 7530 zou ik ook even nadenken en misschien gewoon een 2dehands model aanschaffen als die voor een goede prijs langskomt.
Als je hem puur als modem gebruikt is er eigenlijk niet veel verschil. Ik merk bij mijn setup zelfs dat de FB iets te snel de PPP connectie van m'n RB schopt tov de bbox3 eigenlijk. De minste aanpassing aan de configs van de DSL info, reconnect hij de hele boite automatisch.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Aan deze die reeds reageerden, bedankt dit bevestigd alleen maar mijn vermoeden. Het enige nut zou zijn dat ik de lijnwaarden wat gemakkelijker zou kunnen zien maar daarvoor doe ik geen extra kosten. Ik ben trouwens tot hiertoe wel content van de bbox3, nog nooit echt prblemen mee gehad.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”