Tool om directories te synchroniseren

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Nog een tool request ... :-)

Ik zoek een tool om 2 directories (one-way) te syncen. Liefst iets met een UI, moet niet automatisch runnen (source en target zijn niet altijd beschikbaar). Ook zou ik ook graag kunnen zien wat er precies gekopieerd gaat worden.

Ik ken SyncToy (vroeger gebruikt), maar dat heeft al jaren geen update meer gehad. Robocopy gebruik ik op het werk, maar het mag iets gebruiksvriendelijker zijn.

Welke tools gebruiken jullie ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

total commander, en dan de synchronize dirs optie

veel beter interactief wordt het niet
danchrista
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 apr 2012, 14:35
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

Alway Sync https://allwaysync.com/ Gebruik deze al jaren.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

danchrista schreef:Alway Sync https://allwaysync.com/ Gebruik deze al jaren.
+1 voor deze tool,heb het ook al jaren gebruikt.

Zelf intussen overgestapt naar Nextcloud, zo kan je dan alles gewoon laten lopen en zelf niet bezig mee zijn. Plus is eigenlijk dan automatisch je backup (min of meer). Je moet dan wel een servetje hebben /raspberry pi met een externe hdd.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Een server (synology) heb ik, ik moet gewoon iets hebben dat geen gekke dingen doet als de bron/target offline is. En liefst manueel check, zodat ik zeker weet wat geupload wordt ...
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Af en toe gebruik ik nog eens SyncBackFree. Werkt prima!
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

devastator schreef:Een server (synology) heb ik, ik moet gewoon iets hebben dat geen gekke dingen doet als de bron/target offline is. En liefst manueel check, zodat ik zeker weet wat geupload wordt ...
Dit kan met Total Commander zoals hier reeds eerder vermeld. Je krijgt eerst een overzicht van wat er zal gebeuren en kan vervolgens uitvoeren of annuleren.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Flippi schreef:
devastator schreef:Een server (synology) heb ik, ik moet gewoon iets hebben dat geen gekke dingen doet als de bron/target offline is. En liefst manueel check, zodat ik zeker weet wat geupload wordt ...
Dit kan met Total Commander zoals hier reeds eerder vermeld. Je krijgt eerst een overzicht van wat er zal gebeuren en kan vervolgens uitvoeren of annuleren.
Is dat ook te scripten ?
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Blijkbaar niet, maar in de volgende thread wordt daarover gediscussieerd (met alternatieven die dat wel kunnen): https://www.ghisler.ch/board/viewtopic.php?t=31779
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Onlangs werd mij FreeFileSync (https://freefilesync.org/) aangeraden als hulpmiddel voor dergelijke zaken.
Ik heb het nog niet zelf gebruikt maar het ziet er precies wel compleet uit en gratis!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Gebruik je de pro/SE/free ?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Lang geleden op creatieve wijze de PRO gebruikt.
Omdat ik niet meer wilde klooien, dan maar overgeschakeld op FreeFileSync. Nu gebruik ik dropbox en een NAS :)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Robocopy, met de /mirror optie.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

ITnetadmin schreef:Robocopy, met de /mirror optie.
devastator schreef:... Robocopy gebruik ik op het werk, maar het mag iets gebruiksvriendelijker zijn ...
:wink:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

synctoy van microsoft.

https://www.microsoft.com/en-us/downloa ... x?id=15155
Ik ken SyncToy (vroeger gebruikt), maar dat heeft al jaren geen update meer gehad. Robocopy gebruik ik op het werk, maar het mag iets gebruiksvriendelijker zijn.

:oops: :oops: :oops: lees nu pas dat je dit niet meer gebruikt, doet anders wel wat je wil.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Laatste update is van meer dan 1 decennium geleden :-)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

heeft Synctoy dan een update nodig ? Meer dan een bestandje vergelijken en verplaatsen/copieren doet dat niet. Welke features wens je er dan nog bij. Security lijkt me geen issue omdat dit door je OS opgelost wordt. Ik heb het nog steeds in gebruik hiervoor trouwens.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Ik gebruik Goodsync al 5 jaar en ben uitermate tevreden, niet alleen van de app maar ook van de support. Ik heb me zelfs een licentie gekocht om van beperkingen van de free version af te geraken (beperkt aantal bestanden dat je in één beurt kan synchroniseren).

Vooraleer Goodsync je laat synchoniseren, laat de app je een analyse uitvoeren van de directories die je wenst te synchroniseren. Je krijgt dan altijd eerst een overzicht van wat gekopieerd, gewijzigd of verwijderd wordt.

Syncen vanaf lap- of desktop naar NAS, online services etc., nooit problemen gehad. Zou deze tool kortom niet meer willen wissen omdat hij eenvoudig is in gebruik, overzichtelijk en doet wat hij moet doen.

Tot maandag heb je blijkbaar nog 20% korting en kan je voor ongeveer 23 euro een licentie aankopen.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 480
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

NuKeM schreef:Af en toe gebruik ik nog eens SyncBackFree. Werkt prima!
Dat wordt hier dagelijks gebruikt. Vroeger nog PureSync gebruikt, maar dat werkte opeens enorm traag en niet meer in orde gekregen.
Bij SyncBackFree kan je ook instellen dat hij bestanden die op de bronlocatie zijn verwijderd, pas na xx dagen op de doellocatie mag verwijderen. Indien een groot aantal files gewijzigd zijn, krijg je eerste een melding alvorens hij de synchronisatie start (kan je eventueel ook uitschakelen)
dannyict
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 jul 2008, 08:08
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Deze is ook goed en snel Karen's Replicator https://www.karenware.com/powertools/ka ... up-utility
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

directory opus (ook met script)
puresync (free versie)
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik gebruik al zeer lange tijd syncthing.

Heb dit draaien op een qnap-nas, een synologynas, verschillende windows-pc's en servers en verschillende android-gsm's. Draait bij zowat de hele familie om foto's te delen en bestanden te backuppen van pc's en gsm's.

Je kan onderling instellen wie verzender en wie allemaal ontvanger is (syncen in beide richtingen kan ook, maar heb ik nog niet getest) , je kan onderling instellen wie naar wie mag verzenden (en welke pc's bvb niet rechtstreeks naar elkaar mogen verzenden, maar wel onrechtstreeks), ...

Zo staan de pc's en gsm's bij mij ingesteld om te linken met alle servers en nas'en zodat (als deze zich op een 'thuis'locatie' bevinden) ze zo snel mogelijk via lokaal netwerk naar een nas of server uploaden die altijd online is. Deze gaat op zijn beurt syncen naar andere nassen en servers om toe te laten dat mensen die moeten ontvangen, de bestanden via lokaal netwerk zo snel mogelijk kunnen downloaden. Syncing tussen servers en nassen over internet staat ingesteld met speedlimiting op upload om internetlijn niet negatief te beinvloeden.

Eindeloze mogelijkheden ...

(Ik sync zo in totaal ongeveer 1TB, verspreid over 220k files en 10k folders)
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 12 keer

murdock447 schreef:Onlangs werd mij FreeFileSync (https://freefilesync.org/) aangeraden als hulpmiddel voor dergelijke zaken.
Ik heb het nog niet zelf gebruikt maar het ziet er precies wel compleet uit en gratis!
Deze gebruik ik ook al jaren, als backup tool (laptop HDD naar externe HDD, one way mirror). Maakt eerst een vergelijking, en een rapport, en laat toe de geplande copy operatie te bewerken, voor ie begint

(en ik denk dat ik m al een paar jaar niet heb geüpdatet; al is er wel actieve development.)

Maar... Interessant onderwerp. Altijd goed om een paar betrouwbare alternatieven te kennen.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

murdock447 schreef:Onlangs werd mij FreeFileSync (https://freefilesync.org/) aangeraden als hulpmiddel voor dergelijke zaken.
Ik heb het nog niet zelf gebruikt maar het ziet er precies wel compleet uit en gratis!

Hier al een paar keer gebruikt en werkt idd goed.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”