Gewone router of multiroom-wifi of mesh-router?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter3
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2007, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Hallo,
als ik op een webshop zoek naar een router, dan krijg ik de keuze uit een normale router, multiroom-wifi en mesh-router. Die multiroom en mesh-router lijken op witte vliegende schoteltjes (satellieten) waarvan ik denk dat het de bedoeling is om er enkele van te verspreiden over je huis en om die als 1 netwerk in te stellen. Wat is trouwens het verschil tussen een multiroom-wifi en een mesh-router?
Als ik het goed begrijp dan is 1 van de voordelen dat je device (smartphone, tablet, whatever) automatisch van satelliet verandert als je in huis beweegt (sterkste signaal). Seamless roaming heet dit geloof ik.

Ik vraag me nu af voor een huis waar er momenteel 1 modem/router van Belgacom in de garage staat (met uiteraard zwakke wifi op bepaalde plaatsen op de 1e verdieping) als er boven een gewone router bijgeplaatst wordt, dat een device dan ook automatisch het sterkste netwerk kiest. Maw zal seamless roaming werken in de veronderstelling dat de functie aanwezig is op de nieuw te plaatsen router boven? Ik heb geen idee als deze functie ook aanwezig is in de modem/router van Belgacom (recent geplaatst in een nieuwbouw woning).

Ik overweeg voor boven een gewone router aan te schaffen omdat ik op de plaats waar de router boven moet komen een netwerkkabel wil voorzien voor Belgacom-TV (en eventueel later nog voor een pc). Ik ga er hiervoor vanuit dat die satellietjes (multiroom-wifi en mesh-router) niet de mogelijkheid hebben om er netwerkkabels aan te hangen.
Ik zal ook testen als het wifi-signaal voor de aan te schaffen router boven performant genoeg is voor gans het huis zodat de garage-wifi uitgeschakeld kan worden.

Alvast bedankt voor tips/info.
Mvg, Peter.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Je hebt geen router nodig, maar access points,
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Peter3 schreef:Wat is trouwens het verschil tussen een multiroom-wifi en een mesh-router?
Niets... gewoon marketing blablah.
Peter3 schreef:Als ik het goed begrijp dan is 1 van de voordelen dat je device (smartphone, tablet, whatever) automatisch van satelliet verandert als je in huis beweegt (sterkste signaal). Seamless roaming heet dit geloof ik.
Mooie theorie... in de praktijk sterk afhankelijk van je toestel en signaal(sterktes).
Peter3 schreef:Ik overweeg voor boven een gewone router aan te schaffen
Je hebt geen router maar een AP nodig.
Peter3 schreef:Ik zal ook testen als het wifi-signaal voor de aan te schaffen router boven performant genoeg is voor gans het huis zodat de garage-wifi uitgeschakeld kan worden.
Waarom zou je dat doen... meerdere AP's is normaal beter.
Gebruikersavatar
Peter3
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2007, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

mailracer schreef:Je hebt geen router nodig, maar access points,
Dus de wifi van de modem/router van Belgacom beneden actief laten en boven een AP plaatsen.

Van onderstaand PoE-model van TP-Link is er een 'Second Gigabit Ethernet Port for Bridging'. Kan die poort gebruikt worden voor Belgacom-TV of een pc?
https://www.coolblue.be/nl/product/7607 ... ap245.html
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Wat heb je momenteel van bekabeling liggen ?

Heb je een kabel aan de decoder, of powerline , of ????J

Best is een powerline of kabel tussen garage en de leefruimte. Je plaats een switch waar je alles (tv,decoder, gameconsole, ....) aansluit en een access point. Ik heb de tp link die je voorstelt en deze heeft geen bridge of repeater functie;

Wil je alles via WiFi, dan heb je meshtoestellen nodig,
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Als het enkel gaat om je wifi signaal op meerdere plaatsen te verspreiden heb je geen router nodig maar een 1 of meerdere ap's.

De ideale oplossing zou zijn dat je bvb. per verdiep een "centraal" AP installeert aangesloten met een netwerkkabel. Tevens overal waar
je een decoder wil plaatsen deze via een aparte netwerkkabel rechtstreeks naar je modem/router in je garage.

Powerline: voor mij de minst aangewezen oplossing om meerdere duidelijk gekende nadelen(onbetrouwbaar en slecht werken, interferentie enz.)

Mesh: hier heb je 2 soorten; deze die op dezelfde frequenties als je wifi onderling met mekaar communiceren en waarbij je dus al zeker de helft van je bandbreedte verliest en een tweede(meestal duurdere) die een andere frequentieband gebruiken om onderling te communiceren, deze laatste zin dus de betere oplossing maar vergeet niet dat ze op zijn minst draadloos met mekaar moeten kunnen communiceren, dus als je op het gelijkvloers een ap zet en op de eerste verdieping een tweede maar als dat op de eerste verdieping je ap van beneden al moeilijk kan bereiken(weinig signaal) begrijp je natuurlijk dat dit ook niet veel zal helpen!

Werken met 1 kabel waarop zowel je AP's als decoder wordt aangesloten is mogelijk maar dan moet je een switch(of meerdere) gebruiken die IGMP snooping ondersteunt anders wordt je tv netwerk signaal bij gebruik doorgestuurd naar alle poorten op je switch tegelijkertijd waardoor alle andere netwerkverkeer zo goed als onmogelijk word

Conclusie, indien je toch enkele kabels kan trekken doe je dit het beste; indien niet mogelijk dan pas naar de andere mogelijkheden grijpen.

Niet overhaast te werk gaan en eerst eens goed kijken of een kabel trekken niet mogelijk is dit is en blijft nog altijd de beste oplossing. Indien niet mogelijk zijn er inderdaad andere oplossingen maar deze hebben ieder op zich bepaalde nadelen.

Succes met je installatie.
Gebruikersavatar
Peter3
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2007, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Ziehier de situatie bij mijn vriend (nieuwbouw huis):

- Belgacom modem/router in de garage
- Wifi beneden (living en keuken) is ok
- Wifi boven op sommige plaatsen slecht
- alle kamers boven zijn voorzien van een netwerkaansluiting (inbouw Niko doos) en de kabels lopen door naar de garage tot aan de Belgacom modem/router
- 1 kamer heeft Belgacom-TV boven en is nu rechtstreeks (bekabeld dus) verbonden met de Belgacom modem/router beneden

Na alle tips hierboven gelezen te hebben veronderstel ik dat volgende opstelling de beste is:

- wifi op de Belgacom modem/router (in de garage) actief laten voor wifi beneden
- bekabelde verbinding voor Belgacom-TV boven behouden
- een AP plaatsen in een andere kamer waar er nu een netwerkaansluiting in zo'n Niko inbouwdoos onbenut is (en uiteraard beneden in de garage verbinden met de Belgacom router

Bij het laatste puntje: om een extra (voedings-)kabel op die kamer te vermijden, zou ik daar een PoE-AP plaatsen. Er is dan in de garage wel nog een PoE-switch nodig, maar in de zeer nabije toekomst moeten daar nog Poe-camera's op aangesloten worden.

Update:
ik ben vanmiddag langsgeweest en heb een wifi-test gedaan. Vanaf de Belgacom modem/router uit de garage is er in slaapkamer 1 boven de garage een pover signaal (10 Mbit/s), Slaapkamer 2 bijna niks (1 à 2 Mbit/s) en slaapkamer 3 geen signaal.
Slaapkamer 2 en 3 hebben beide Belgacom-TV.
Zoals reeds gezegd heeft iedere kamer 1 kabel die aangesloten is op de Belgacom modem/router.
Slaapkamer 1 is de enige kamer die een vrije kabel heeft, maar ik denk als je die kabel gebruikt (zit jammer genoeg langs de buitenmuur en dus weg van de andere kamers), dat het aangewezen is om de AP in de bovengang te plaatsen omdat dit zeer centraal is tov alle kamers. Grote hinderpaal is dat er dan langs de muur een kabel moet lopen.
De netwerk-toeganspunten (Niko inbouwdoos) van kamer 2 en 3 zijn beter geschikt om via een gaatje door de muur een AP in de bovengang te plaatsen. Maar dan heeft 1 van de 2 kamers geen netwerkkabel meer voor Belgacom-TV. Of bestaan er AP's met extra netwerkpoorten zoals op een router?
Laatst gewijzigd door Peter3 op 24 aug 2020, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Peter3 schreef:Er is dan in de garage wel nog een PoE-switch nodig
Waarom zou je een PoE switch kopen voor één AP (waar vermoedelijk een PoE injector bij is) ?
Gebruikersavatar
Peter3
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2007, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

DarkV schreef:
Peter3 schreef:Er is dan in de garage wel nog een PoE-switch nodig
Waarom zou je een PoE switch kopen voor één AP (waar vermoedelijk een PoE injector bij is) ?
Estetisch (kabel en adapter minder op de slaapkamer) en omdat die PoE switch ook gebruikt kan worden voor enkele netwerkcamera's die er in de nabije toekomst bij komen. Indien er geen camera's zouden komen dan zou ik een PoE switch niet overwegen.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Vergeet niet van rekening te houden met mijn eerder gemaakte opmerking ivm. het gebruiken van een switch waar je zowel je internet als je decoder wil op aansluiten. Een switch met igmp snooping is dan absoluut noodzakelijk. Let wel op niet alle switchen die igmp snooping ondersteunen doen dit correct....vermijdt alvast deze van tplink....netgear heeft er die het wel goed doen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Die powerinjector kan bij je router staan als het ap bekabeld aangesloten is.

In jouw geval zou ik ook een kleine switch en 2e ap plaatsen in de leefruimte en de WiFi van Belgacom uit
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

murdock447 schreef:Vergeet niet van rekening te houden met mijn eerder gemaakte opmerking ivm. het gebruiken van een switch waar je zowel je internet als je decoder wil op aansluiten. Een switch met igmp snooping is dan absoluut noodzakelijk. Let wel op niet alle switchen die igmp snooping ondersteunen doen dit correct....vermijdt alvast deze van tplink....netgear heeft er die het wel goed doen.
In principe wel ja, maar ik heb in al die jaren nog geen enkel probleem ondervonden met een gigabit-switch die niet over deze functionaliteit beschikt.
Of het een propere oplossing is... dat niet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

honda4life schreef:
murdock447 schreef:Vergeet niet van rekening te houden met mijn eerder gemaakte opmerking ivm. het gebruiken van een switch waar je zowel je internet als je decoder wil op aansluiten. Een switch met igmp snooping is dan absoluut noodzakelijk. Let wel op niet alle switchen die igmp snooping ondersteunen doen dit correct....vermijdt alvast deze van tplink....netgear heeft er die het wel goed doen.
In principe wel ja, maar ik heb in al die jaren nog geen enkel probleem ondervonden met een gigabit-switch die niet over deze functionaliteit beschikt.
Of het een propere oplossing is... dat niet.
Je netwerk zal inderdaad wel blijven werken dat klopt maar je verliest wel een aanzienlijk deel bandbreedte door het feit dat de data voor de decoder dan naar alle aansluitingen op je switch(en) gestuurd wordt. Bij een switch met IGMP snooping gaat de data voor de decoder enkel naar de aansluiting waar deze op zit.Als TS toch nog een switch zou moeten kopen kan hij gezien het minieme prijsverschil dan toch maar best een versie met IGMP snooping kopen.

Wat betreft het uitschakelen van de wifi op de bbox en ook op de benedenverdieping een ap te zetten ga ik volledig akkoord, het beste om "seamless roaming" te gebruiken is te werken met allemaal dezelfde ap's(merk en type) .
Gebruikersavatar
Peter3
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2007, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

murdock447 schreef:Als het enkel gaat om je wifi signaal op meerdere plaatsen te verspreiden heb je geen router nodig maar een 1 of meerdere ap's.

De ideale oplossing zou zijn dat je bvb. per verdiep een "centraal" AP installeert aangesloten met een netwerkkabel. Tevens overal waar
je een decoder wil plaatsen deze via een aparte netwerkkabel rechtstreeks naar je modem/router in je garage.
Als ik kies voor 2 AP's (1 boven en 1 beneden van zelfde merk), en de AP boven komt van een netwerkkabel uit een kamer die ook Belgacom-TV moet streamen, plaats ik dan best eerst een switch (met ondersteuning van IGMP snooping zoals je al aangaf) en dan na die switch 1 AP en 1 kabel naar Belgacom-TV?

Als ik 2 AP's heb (zelfde type), gaat bv een smartphone of tablet dan automatisch verspringen naar het sterkere netwerk als de andere te zwak wordt?

Je zei ook om TP-Link te vermijden als je een switch zoekt met IGMP Snooping ondersteuning en dat Netgear er heeft die het wel goed doen. Doen alle switches van Netgear het dan goed of sommige? Indien het laatste, dan is het wel lastig om er ene te vinden die het goed doet.

Update: net eens gekeken en ik heb deze op het oog:
Switch: https://www.coolblue.be/nl/product/7932 ... s305p.html
2x AP: https://www.coolblue.be/nl/product/7086 ... -lite.html

De switch ondersteunt 802.3af en zou dus de AP boven kunnen bedienen zonder de bijgeleverd PoE-adapter van Ubiquiti (wat weer een kabel en adapter scheelt).
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

murdock447 schreef:
honda4life schreef:
murdock447 schreef:Vergeet niet van rekening te houden met mijn eerder gemaakte opmerking ivm. het gebruiken van een switch waar je zowel je internet als je decoder wil op aansluiten. Een switch met igmp snooping is dan absoluut noodzakelijk. Let wel op niet alle switchen die igmp snooping ondersteunen doen dit correct....vermijdt alvast deze van tplink....netgear heeft er die het wel goed doen.
In principe wel ja, maar ik heb in al die jaren nog geen enkel probleem ondervonden met een gigabit-switch die niet over deze functionaliteit beschikt.
Of het een propere oplossing is... dat niet.
Je netwerk zal inderdaad wel blijven werken dat klopt maar je verliest wel een aanzienlijk deel bandbreedte door het feit dat de data voor de decoder dan naar alle aansluitingen op je switch(en) gestuurd wordt. Bij een switch met IGMP snooping gaat de data voor de decoder enkel naar de aansluiting waar deze op zit.Als TS toch nog een switch zou moeten kopen kan hij gezien het minieme prijsverschil dan toch maar best een versie met IGMP snooping kopen.

Wat betreft het uitschakelen van de wifi op de bbox en ook op de benedenverdieping een ap te zetten ga ik volledig akkoord, het beste om "seamless roaming" te gebruiken is te werken met allemaal dezelfde ap's(merk en type) .
Ja want van 6/1000 van je capaciteit van je netwerk ga je echt wel wakker liggen ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Bij enkele merken intussen ook oppassen dat je niet aan een al dan niet gratis/beperkt abonnement vast hangt, voor thuis niet nodig en het zet fabrikanten aan om dat verder te pushen :lol: Bij netgear valt voor mij de hele insight reeks daarom al af, zelfs met gratis licenties.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

honda4life schreef:Ja want van 6/1000 van je capaciteit van je netwerk ga je echt wel wakker liggen ;-)
dat mag je me wel eens uitleggen, denk dat er daar ergens een redeneringsfout inzit....of heb jij een internetsnelheid van 1Gb??

in de praktijk heb ik toch al een paar mensen geholpen die hun beklag deden dat ze zo goed als geen surfsnelheid meer hadden bij een dergelijke setup....de praktijk bevestigde in ieder geval mijn stelling...en het plaatsen van een andere switch met IGMP snooping ondersteuning loste het probleem volledig op...

Laat ons hier echter nu niet verder het topic mee kapen en het houden op het feit dat indien er toch een switch aangekocht moeten worden men hier rekening mee kan houden en zo weet TS ook wat het verschil is!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Igmp is niet op elke netgear switch aanwezig, wil je die functie, kijk dan naar de managed versies en zoek de instelling op in de handleiding.

De TP-Link TL-SG108PE Is managed en heeft igmp instellingen in het menu. Dus het kan wel. Maar mss niet correct.... ????

Als je een POE switch koopt moet je zeker rekening houden dan je het maximaal vermogen nier overbelast
Gebruikersavatar
Peter3
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2007, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

tien schreef:Bij enkele merken intussen ook oppassen dat je niet aan een al dan niet gratis/beperkt abonnement vast hangt, voor thuis niet nodig en het zet fabrikanten aan om dat verder te pushen :lol: Bij netgear valt voor mij de hele insight reeks daarom al af, zelfs met gratis licenties.
Een abonnement waarop? Welke beperking?
mailracer schreef: Igmp is niet op elke netgear switch aanwezig, wil je die functie, kijk dan naar de managed versies en zoek de instelling op in de handleiding.

De TP-Link TL-SG108PE Is managed en heeft igmp instellingen in het menu. Dus het kan wel. Maar mss niet correct.... ????
Stel, ik vind een 'managed' versie met igmp, wat moet ik dan in de instellingen vinden (manual) om zeker te zijn dat die correct werkt.
Verwarrend wel, want als een switch een igmp-functie heeft werkt die niet altijd correct blijkbaar.
mailracer schreef: Als je een POE switch koopt moet je zeker rekening houden dan je het maximaal vermogen nier overbelast
Wat het max. vermogen betreft, zit je niet safe als je PoE-switch en alle aangesloten PoE-devices dezelfde standaard hebben? In mijn geval (op basis van wat ik mogelijks zou aankopen) is dat 802.3af voor zowel switch als AP wat betekent: 15,4 Watt DC per poort.
Of zie ik dat verkeerd?
Laatst gewijzigd door Peter3 op 25 aug 2020, 13:51, 4 keer totaal gewijzigd.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

mailracer schreef:De TP-Link TL-SG108PE Is managed en heeft igmp instellingen in het menu. Dus het kan wel. Maar mss niet correct.... ????
Ik heb indertijd de TP-LINK SG108E persoonlijk uitgetest en deze doet het NIET zoals het hoort....weet echter niet of de PE versie hetzelfde is of wat het verschil is.

Van netgear werken de volgende zeker correct: GS-105E en de GS-108E.
Deze heb ik ook zelf getest en werken perfect.

Dit alles kwam reeds aan bod in een ander topic reeds geruime tijd geleden.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

De TP-LINK SG105E heeft hier ook problemen mee. Netgear, geen issues mee gehad.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Peter3 schreef: Een abonnement waarop? Welke beperking?
Insight Basic includes Insight mobile app management, and is free for the first two Insight devices on your network. Starting with the 3rd device, there is a per device, per year subscription fee of only $4.99. The NETGEAR Insight app is free to download from the Apple® App Store® and Google Play™

Persoonlijk al geen al te grote fan van admin via cloud en waarschijnlijk ook wel zonder app mogelijk maar goesting is dan al over, 2 devices beperking is voor de meeste thuis wel voldoende maar wil geen adobe toestanden aanmoedigen op hardware...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Peter3 schreef:Update: net eens gekeken en ik heb deze op het oog:
Switch: https://www.coolblue.be/nl/product/7932 ... s305p.html
2x AP: https://www.coolblue.be/nl/product/7086 ... -lite.html
De AP's kan je 20 euro goedkoper vinden (per stuk), dan heb je budget voor een Unifi Flex PoE switch (althans ik zou in het ecosysteem blijven dan).

Op die manier heb je één plaats voor je configuratie (en moet je geen aparte VLAN instellingen gaan doen per device).
Gebruikersavatar
Peter3
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2007, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

tien schreef:
Peter3 schreef: Een abonnement waarop? Welke beperking?
Insight Basic includes Insight mobile app management, and is free for the first two Insight devices on your network. Starting with the 3rd device, there is a per device, per year subscription fee of only $4.99. The NETGEAR Insight app is free to download from the Apple® App Store® and Google Play™
Bedankt voor de heldere uitleg.
Hebben we het hier enkel over bv AP's of gelijk welk device?
Bv. Er vanuitgaand dat Netgear vanaf 3 devices u aanrekent, is dat dan al het geval als je 1 switch en 2 AP's hebt (dus 3 Netgear devices)? Of tel ik enkel de AP's mee?

Of stel: 1 Netgear switch met daarop 2 AP's van een ander merk. Tel ik dan ook 3 devices en moet ik dus betalen?
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

tien schreef:Bij enkele merken intussen ook oppassen dat je niet aan een al dan niet gratis/beperkt abonnement vast hangt, voor thuis niet nodig en het zet fabrikanten aan om dat verder te pushen :lol: Bij netgear valt voor mij de hele insight reeks daarom al af, zelfs met gratis licenties.
Er zijn toch ap's genoeg die geen betalend abonnement vereisen....diegene die dit wel doen zijn eerder de uitzonderingen of behoren tot een zeer professioneel segment waarbij alles zo goed als betalend is; doch deze laatste categorie ga je toch niet in een thuisomgeving toepassen!
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mar 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Ikzelf probeer ook het wifi bereik in mijn appartement uit te breiden.

Volgens de fabrikanten zorgt Mesh ervoor dat het Meshuitzendpunt zelf beslist om jouw wifi toestel naadloos te laten overschakelen naar een ander Meshpunt. Nu, ik ben van de philosophie dat statische toestellen best via kabel verbonden worden.

Daarom dacht ik aan twee oplossingen:
1) Fritz!Repeater 3000/ in bedrijfsmodus LAN-brug
2) Wifi Access Points kopen

Wellicht zou er een uitzendpunt die draadloos zou zijn, maar ook dat valt te bezien.

Wat zijn de nadelen van een wifi access point? Wat zouden jullie mij in mijn geval aanraden en waarom?
Is er bij WAP (Wifi Access Point) ook naadloos overgang van verbinding zoals bij Mesh?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

HONcircle schreef:Volgens de fabrikanten zorgt Mesh ervoor dat het Meshuitzendpunt zelf beslist om jouw wifi toestel naadloos te laten overschakelen naar een ander Meshpunt.
Mesh zorgt enkel dat AP's onderling met WIFI verbonden zijn en heeft niets met clients te maken (het gaat dus ook je client niet slechter/beter laten roamen, uiteindelijk is en blijft dat de verantwoordelijkheid van de client zelf).
HONcircle schreef:Nu, ik ben van de philosophie dat statische toestellen best via kabel verbonden worden.
Inderdaad... blijf zover mogelijk weg van Mesh, wireless uplinks, ... of wat de term ook is.
HONcircle schreef:Wat zijn de nadelen van een wifi access point? Wat zouden jullie mij in mijn geval aanraden en waarom?
Gewoon wired AP's plaatsen tot je een goede dekking hebt (ook niet teveel overlap).

Wat merken betreft... da's eerder persoonlijk.
HONcircle schreef:Is er bij WAP (Wifi Access Point) ook naadloos overgang van verbinding zoals bij Mesh?
Die naadloze overgang heeft niets te maken met Mesh (wat trouwens een AP plus wireless uplink is).
Gebruikersavatar
Peter3
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2007, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Hallo, in samenspraak met mijn vriend is het een Linksys-router geworden die in 1 van de slaapkamers staat en als draadloze switch gebruikt zal worden.

Volgens een vriend van me moest ik de DHCP van de router daarvoor uitschakelen en dan de internetkabel niet op de WAN ('Internet-poort') plaatsen maar gewoon op 1 van de 4 poorten. De Belgacom-TV-box dan op 1 van die 4 andere poorten. SSID en ww zijn dezelfde als deze van de Belgacom-router beneden in de garage.

Vervolgens het netwerk getest en alles werkt goed op 2,4 en 5GHz-band.
MAAR: als Belgacom-TV aan staat (op de kamer waar dus die nieuwe Linksys-router staat), dan zakt de 2,4 GHz-band naar bijna 0 (ik haal 1 à 2 Mbps). Op 5 GHz blijft de snelheid goed.

Ik vermoed dat ik dus iets niet correct hebt ingesteld in de Linksys router. Zoals al gezegd heb ik DHCP uitgeschakeld en als verbindingstype heb ik gekozen voor 'brugmodus'. M'n maat vertelde me ook als ik DHCP disable, dat de internetkabel niet op de WAN mag, maar dat hij op 1 van de 4 poorten moet. Aangezien dit niet werkte, heb ik de internetkabel op de WAN aangesloten (wsl is dat verkeerd?).
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Peter3 schreef: Vervolgens het netwerk getest en alles werkt goed op 2,4 en 5GHz-band.
MAAR: als Belgacom-TV aan staat (op de kamer waar dus die nieuwe Linksys-router staat), dan zakt de 2,4 GHz-band naar bijna 0 (ik haal 1 à 2 Mbps). Op 5 GHz blijft de snelheid goed..
Dat de 5Ghz goed blijft is toeval omdat je deze wellicht van je Belgacom modem/router oppikt en niet van de linksys want het verschijnsel dat je hier beschrijft is te wijten aan het ontbreken van IGMP Snooping op je linksys; zie mijn opmerking hierover eerder in dit topic waarbij er toch iemand was die dit als verwaarloosbaar beschreef....niet dus!!!

Het probleem is dat bij ontbreken van igmp snooping het signaal dat voor je decoder bestemd is naar alle poorten/verbindingen van je switch(hier dus je linksys) gestuurd wordt en aldus de boel door de vele trafiek lam legt. dus decoder aan, netwerk plat, decoder uit alles terug ok!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Een router als ap gebruiken is niet verkeerd en of de drop in snelheid echt komt door ontbreken van igmp snooping vind ik eigenlijk raar, maar test het eens uit en we zijn zeker hiervan.
Voor de router als ap dien je dhcp uit te schakelen en enkel de lan poorten aan te sluiten. Maar je moet deze bak ook een fixed ip of gereserveerd ip adres te geven zodat je hier geen complicaties mee hebt.
Gebruikersavatar
Peter3
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2007, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

murdock447 schreef: Dat de 5Ghz goed blijft is toeval omdat je deze wellicht van je Belgacom modem/router oppikt en niet van de linksys
Volgens mij niet omdat op deze kamer het wifi-signaal van de Belgacom modem/router zeer slecht is. Bij de snelheidstest op die 5 GHz-band was de wifi-verbinding perfect waardoor ik dus concludeer dat ik op de Linksys-router was verbonden die vlakbij stond. De snelheidstest deed ik op de smartphone met de app 'Speedtest' van Ookla (ik haalde 40 à 45 Mbps op 5 GHz-band en volgens de specs van Belgacom is de max. zo'n 50 Mbps. ; dit ter info)

mailracer schreef: Voor de router als ap dien je dhcp uit te schakelen en enkel de lan poorten aan te sluiten. Maar je moet deze bak ook een fixed ip of gereserveerd ip adres te geven zodat je hier geen complicaties mee hebt.
Als ik de internetkabel aansluit op 1 van de 4 poorten, dan werkte het niet. Op WAN wel. Zou het kunnen dat wanneer je de router als switch instelt (en dus DHPC uitschakel) dat de router intern een overbrugging maakt en de WAN-ingang als een gewone poort gebruikt?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Alle lan poorten moeten werken als die als switch is ingesteld. De wan poort normaal niet. Ik denk dat je het moet zoeken bij het ip adres van de router als ap. Ofwel doe je een reservatie in je router van Proximus, ofwel geef je in ap een fixed ip dat niet wordt toegekend door de dhcp server van je router.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Ook in mijn netwerk zitten meerdere bekabelde routers die als AP ingesteld zijn.

Kan @mailracer alleen maar bijtreden: op die nieuwe als AP ingestelde router een fixed ip instellen, aansluiten op 1 van de 4 poorten en er voor zorgen dat de router in je netwerk geen conflict kan veroorzaken met jouw fixed ip"s.
Werkt 100% goed hier.

(Een belgacomdecoder heb ik niet, dus over dat snoopingprobleem kan ik niet meespreken.)
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mar 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Advies nodig.

Ik moet mijn Fritzbox 7360 V2 vervangen (ik denk niet dat hij sterk genoeg zal zijn om glasvezel aan te kunnen) en overweeg de Fritz!Box 7530 en 7590. Naast het feit dat de 7590 een extra WAN poort heeft, zijn er nog andere voordelen?

Want ik overweeg binnenkort om access points aan te schaffen, in dat geval zitten access points en Fritzbox op hetzelfde wifi netwerk?
Of is het beter om voor de goedkopere 7530 te gaan en de woning van access points te voorzien en de wifi op de Fritzbox uit te schakelen?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”