Proximus wandcontactdoos aansluiting bij verbouwing

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
0rfar
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2020, 22:31

Beste,

Bij familie zijn ze met een verbouwing bezig.
de wandcontactdoos (label: Belgacom) is losgekomen en de bekabeling was deels ontkoppeld.
Er is een toekomende kabel waarvan een blauwe en een witte aangesloten zijn op een zwarte connector.
Deze connector was niet losgekomen
Er was een vertrekkende kabel rechtstreeks naar de modem. daarvan is 1 van de 2 aders losgekomen.
Eentje zit nog vast op de groene connectorblok met als label "TEL", (een blauwe), de andere (witte) zit niet meer vast.
Er is echter ook een blauw connectorblok, met als label "DSL" maar daar is niets op aangesloten.

Horen beide connectors niet op de blauwe aangesloten te zijn als ze rechstreeks naar een modem gaan? lijkt er nu op dat deze oorspronkelijk op de groene waren aangesloten (ook voorheen was de modem rechstreeks op die kabel aangesloten en dat lijkte te werken).
De telefoon is aangesloten op de modem, dus de meerpolige stekker van de waandcontactdoos wordt niet gebruikt.

Veel woorden voor een simpele vraag: in de wandcontactdoos, moet een kabel die naar de modem gaat aangesloten zijn op de groene (TEL) zoals nu het geval is, of op de blauwe (DSL), die nu niet aangesloten is.

(ik heb zelf kabel, daar heb ik meer verstand van dan telefoon, maar ik wil ze graag verder helpen ;)

Thanks alvast!!
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Ik dacht dat, als je enkel maar een modem gebruikt en geen vaste telefonie meer, dat dit niet uitmaakte op welke van de 2 connectoren je geconnecteerd zit.
Meer zelfs: zonder extra stekker (een zespolige filter) kan je het DSL-blokje zelfs niet gebruiken.

De telefoon van je familie is aangesloten via de modem, dus dit is VOIP, en niet de traditionele vaste telefonie.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Als die zespolige filter er niet in zit gaat alles over de groene aansluiting.
Indien de splitter wel op het eerste aansluitpunt zit gaat laagfrequent (telefoon) over groen & hoogfrequent (dsl) over blauw.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”