Zorgwekkende situatie in Wit-Rusland

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Je acht wat daar gebeurt niet voor mogelijk. Duizenden mensen werden daar opgepakt en mishandeld.
Loekasjenko, aan de macht gekomen als “bestrijder van corruptie” heeft zijn vermomming ondertussen nu toch wel duidelijk afgeworpen. Hoe arrogant kwam hij deze week over in Het Journaal!
Hoelang nog zal men deze dictator daar zijn gang laten gaan? Ik vraag me trouwens af of de Europese Unie ook maar iets kan beginnen? Veel meer dan eens dreigend blaffen zal het niet zijn zeker?
Je zal maar in Wit-Rusland leven, je gezin daar hebben en hopen op geluk en een toekomst.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

sandbert schreef:Duizenden mensen werden daar opgepakt en mishandeld.
Zoals in Hong Kong.
sandbert schreef:Hoelang nog zal men deze dictator daar zijn gang laten gaan?
Zolang hij in de gunst valt van Putin.
sandbert schreef:Ik vraag me trouwens af of de Europese Unie ook maar iets kan beginnen? Veel meer dan eens dreigend blaffen zal het niet zijn zeker?
Ze kunnen zeer zware economische sancties opleggen die het land in een economische crisis zullen brengen, de onvrede van het volk nog zal versterken en de positie van de dictator zal laten wankelen.
Ze zullen echter het morele vingertje eens opsteken en daarna de andere kant opkijken en doen alsof ze niets gezien heeft.

Zoniet zal Putin een persbericht uitsturen om te melden dat de Russische olie- en gaskraan voor de EU deze winter dichtgedraaid zal moeten worden voor "dringend onderhoud". Het zou een jammere zaak zijn in COVID-tijden als een deel van de EU zich bij gebrek aan gas niet meer kan verwarmen of als er door het stilleggen van gascentrales een tekort aan elektriciteit zou ontstaan.
sandbert schreef:Je zal maar in Wit-Rusland leven, je gezin daar hebben en hopen op geluk en een toekomst.
Idd, maar dit is niet nieuw. Hopen op geluk en een toekomst is daar al een tijd een utopie. Dit heeft dat enkel nog eens bevestigd. Wie geluk en toekomst zoekt zal dat in een ander land moeten doen.

Het protest zal straks wel een stille dood sterven tot de volgende "verkiezingen".
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

Disagree. De menigte die nu op de been is, is nog nooit vertoond. De enige support die hij nog heeft is van de eigen special forces en overheidsinstituties. De stakingen van vele fabrieken en public transport beginnen een zwaar probleem te vormen. Vandaag zelfs de luchthaven. De opstanden zullen aanhouden zo lang hij het presidentschap blijft claimen. De toekomst en geluk van het land hangt af van zijn aftreden, niet andersom.

De EU kan weinig doen, het land behoort namelijk niet tot de EU. En men wil Poetin geen reden geven om een oorlogje te starten, en/of het land in te palmen. Poetin heeft wel al aangegeven geen hulp te willen verlenen (Loekasjenko had dit gevraagd).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

...Je zal maar in Wit-Rusland leven, je gezin daar hebben en hopen op geluk en een toekomst...

Dezelfde wens dus als misschien wel 2 derde van de wereldbevolking :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Het onvoorspelbare van Poetin en de vrankheid van Loekasjenko vormen samen een kwalijk ruikend cocktail.
Beiden maken op de een of andere manier gebruik van elkaar.
Loekasjenko heeft Rusland nodig voor zijn energievoorziening en Poetin wil zijn machtige arm via Wit-Rusland wat verder laten reiken.
Wij zullen natuurlijk nooit te weten komen wat daar echt speelt, wij zijn en blijven immers maar het gepeupel in de ogen van die gasten.
Ondertussen worden mensen in die machtsstrijd daar misbruikt alsof het pionnen waren.
Dat besef kan me echt ongelooflijk moe maken.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Alsof de EU, aan het handje van de US, niks te maken zou hebben met de huidige puinhopen overal!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

@wied
Daar heb je natuurlijk gelijk in, corruptie en machtsmisbruik zit inderdaad overal, we hebben er alleen niet altijd zicht op of weet van (maar ik had het hierboven specifiek over de situatie in Wit-Rusland).
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ongelooflijke vrouw die Svetlana Tichanovskaja. Volgens mij heeft Chuck Norris daar zelf schrik van. :-)
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

rtl schreef:Disagree. De menigte die nu op de been is, is nog nooit vertoond.
Het zal toch niet blijven duren en alles zal bij het oude blijven. Desnoods lost de winter het probleem wel op als het blijft duren.
rtl schreef:De EU kan weinig doen, het land behoort namelijk niet tot de EU.
Dat is nochtans geen reden waarom je niets kan doen.
rtl schreef:Poetin heeft wel al aangegeven geen hulp te willen verlenen (Loekasjenko had dit gevraagd).
Hij kan zich enkel richten tot Rusland of de EU. Putin zal het niet weggeven. Wees gerust dat die hulp er achter de schermen wel zal komen.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

De band tussen Loekasjenko en Poetin is al lang gekoeld. Als Poetin het slim speelt kan die twee vliegen in klap slaan, daarom dat die zich nu even op de achtergrond houdt. Een paar gekke corona berichten de wereld in sturen als bliksemafleider.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

CCatalyst schreef:
rtl schreef:De EU kan weinig doen, het land behoort namelijk niet tot de EU.
Dat is nochtans geen reden waarom je niets kan doen.
Vertel me dan eens wat ze exact moeten doen?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

rtl schreef: Vertel me dan eens wat ze exact moeten doen?
Ze kunnen zeer zware economische sancties opleggen die het land in een economische crisis zullen brengen, de onvrede van het volk nog zal versterken en de positie van de dictator zal laten wankelen.
Dat is het enige wat de EU kan doen, economische sancties. En met diplomatie die 30% hieronder proberen te overtuigen van dat ook te doen. Zeg me niet dat ze niets kunnen doen. En zeg me niet dat economische sancties niet werken, want ze werken wel.

Afbeelding
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

“... die het land in een economische crisis zullen brengen”
Fantastische maatregel moet ik zeggen. Dat de bevolking nog meer de dupe is moeten ze er dan maar bijnemen.
Als je een beetje gevolgd hebt weet je ongetwijfeld dat er gisteren honderdduizenden op straat gekomen zijn tegen Loekasjenko? Is dit geen toppunt van onvrede volgens jou dan?
E35B1FD9-768C-4F38-8A89-C06A6E1A8B96.jpeg
EE43AB8B-4774-4C9F-AF5A-03ADEFEFAA9C.jpeg
In getallen:
39B7D544-12B0-49C7-87AA-90DB7FAC42FB.jpeg
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Zonder kant te kiezen (want ik ben niet thuis in Wit-Ruslandse politiek).
100 000 man op de been zegt niet zo veel. Ja, het is veel, maar op een land van 10miljoen, is dat nog steeds "slechts" 1%, en uiteraard oppositie.
Hij heeft de overwinning behaald met 80% dacht ik? In principe zou er dus nog 2 miljoen man kunnen opgetrommeld worden om te protesteren tegen het beleid. (even kinderen en ouderen daar gelaten)
Verder vind ik wel dat dat volk er "goed" en modern uitziet, en de straten proper om al 30 jaar onder een tiranieke, repressieve dictatuur te leven...
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

Dit was enkel in Minsk, een grove telling aan één kruispunt :) Net zoals zijn rally dat het geval was. In de andere steden waren er gelijkaardige toestanden.
Vergeet ook niet dat de mensen daar nog steeds in angst leven, er zijn al 81 mensen officieel vermist sinds vorige zondag.

Volgens exitpolls had hij trouwens nog geen 10%. Van die getallen moet je letterlijk niets geloven.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je protesteerders massaal laat oppakken om ze dan te mishandelen, is er wel wat aan de hand natuurlijk...
De Belgische staat (= OM) procedeert tegen extreem rechts (Vlaams Blok, BloedBodemEer&Trouw) en terreur (Sharia4Belgium), maar foltert die vijanden van de (rechts)staat niet.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Dictators, uiteindelijk vallen ze allemaal mits het protest lang genoeg duurt.
Hartverwarmend was het gisteren de vele honderdduizenden te zien die op straat gekomen waren. Echt meelijwekkend is het te weten dat de aanwezige “aanhangers” van Loekasjenko ambtenaren waren die voordien met bussen aangevoerd waren (= volgens de oppositie, of dit klopt is moeilijk na te gaan).
Vandaag verscheen er in dS een schrijnende maar kwalitatief goede reportage van een journalist die opgepakt werd, hij verhaalt wat ze met hem deden https://www.standaard.be/cnt/dmf20200816_97578815 (zit helaas achter de betaalmuur).
@Block
Ja inderdaad, die Tichanovskaja lijkt me er wel eentje te zijn.
Opmerkelijk is dat ze de campagne overnam van haar man Sergej Tichanovski, want het was oorspronkelijk hij die van plan was mee te dingen voor het presidentschap.
Op nos.nl verscheen er een goede reportage over haar https://nos.nl/artikel/2343747-mysterie ... ijden.html
Hopelijk wordt de finale duw door een dreigende EU gegeven en weerhoudt dat Poetin ervan Loekasjenko steun te verlenen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Haar (=Tichanovskaja) sterkste punt is: ik organiseer vrije verkiezingen
en dus niet: ik los het hier allemaal wel op, ik ben uw redder of messias.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Voor de inwoners van Wit-Rusland zit er heel misschien toch een klein lichtpuntje aan te komen.

Meestertovenaar en “Overlever” Aleksandr Loekasjenko, die het land gedurende zijn reeds 26 jarige ambtsperiode omgevormd heeft tot een keiharde en meedogenloze politiestaat, zal nu toch ferm aan de trukendoos moeten schudden om deze crisis te overleven denk ik.

Beslissend echter zal zijn de (afkeurende) houding van de EU enerzijds, en anderzijds deze van Poetin in Moskou.
Hopelijk blijft Poetin stoïcijns kalm en verleent hij geen militaire steun aan Loekasjenko.
Misschien denken zowel EU als Poetin zelfs al verder en vragen ze zich al af wie er na Loekasjenko aan de macht zou (mogen) komen …

Terugkijkend op het harde politieoptreden vraag ik me af wat politieagenten, die toch ook maar mensen zijn, ertoe beweegt mensen zo hardhandig aan te pakken. Heeft iemand daar een antwoord op?
Hebben die lieden geen geweten? Of is het het besef dat ze gesteund worden door de leidinggevenden boven hen, dat hen er toe brengt medemensen zo te mishandelen?
Of kunnen ze gewoonweg niet met de macht omgaan? Wat een schande!
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Hielen likken van hoger geplaatsten en trappen op ondergeschikten, zo simpel is het (cfr "Animal Farm" van J. Orwell)...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

@ wied
Ok, ik ga Orwell zijn Animal Farm eens bekijken, kende ik niet. Bedankt.

@ woutervh
Je hebt een punt hoor met jouw opmerking “Verder vind ik wel dat dat volk er goed en modern uitziet en de straten …”.
Heel goed opgemerkt eigenlijk
Natuurlijk weten we niets over de zaken die zich afspelen in het dagdagelijkse leven en niet zichtbaar zijn voor ons, gezondheidszorg, conflicten met overheidsdiensten, angst voor politiegeweld en dergelijke meer.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Gelukkig gebeurt het meerdere keren ook dat ordediensten weigeren om in te beuken op betogers! Alsof ze plots beseffen dat zijzelf ook deel uitmaken van diezelfde samenleving :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

rtl schreef:“... die het land in een economische crisis zullen brengen”
Fantastische maatregel moet ik zeggen. Dat de bevolking nog meer de dupe is moeten ze er dan maar bijnemen.
Dat is het typische tegenargument, en ook het morele argument dat de EU zal gebruiken om de andere kant te kunnen opkijken, maar het houdt helemaal geen steek.

Om te beginnen is er geen interventie of reactie mogelijk die het volk geen pijn zal doen. Het is cru om te zeggen, maar dat is de prijs die het volk zal moeten betalen omdat ze deze situatie veel te lang liet aanslepen. Overigens ook iets dat er voor ons zit aan te komen met het wanbeleid bij ons, want ook wij laten dit veel te lang aanslepen, alhoewel het natuurlijk van een andere orde is (echte dommigheid en incompetentie ipv dictatorschap en corruptie).

In een corrupt land als Beldinges verdwijnen veel van de inkomsten die in de EU verdiend worden in eerste instantie in de zakken van de leiders en van zij die de leiders en hun macht beschermen en in stand houden (in brede zin). Wat overblijft wordt in minieme stukjes verdeeld en uitgedeeld aan het volk. Economische sancties schaden vooral zij die het meeste verdienen, en dat is dus niet de gewone mens. Het is daarom dat zo'n sancties wel effectief zijn.

Dus ja, dat is een fantastische maatregel die effect zal hebben, de corrupte leiders zullen plots een grote bron van inkomsten zien wegsmelten, en ze moeten nieuw geld vinden om de burgers die afhangen van de EU te betalen want anders gaan zij ook protesteren. Maar of dat ook genoeg zal zijn is moeilijk in te schatten.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

rtl schreef: Vertel me dan eens wat ze exact moeten doen?
Ze kunnen zeer zware economische sancties opleggen die het land in een economische crisis zullen brengen, de onvrede van het volk nog zal versterken en de positie van de dictator zal laten wankelen.
CCatalyst schreef: Dat is het enige wat de EU kan doen, economische sancties. En met diplomatie die 30% hieronder proberen te overtuigen van dat ook te doen. Zeg me niet dat ze niets kunnen doen. En zeg me niet dat economische sancties niet werken, want ze werken wel.
rtl schreef:“... die het land in een economische crisis zullen brengen”
Fantastische maatregel moet ik zeggen. Dat de bevolking nog meer de dupe is moeten ze er dan maar bijnemen.
Je kan sancties opleggen die het volk niet treffen, maar de corrupte elite wel. Dat is ook zo gebeurd met Rusland. En Amerika deed hetzelfde met de Magnitsky Act.
- je bevriezt tegoeden en transfers van/naar/op EU rekeningen van de corrupte elite
- je vaardigt een aanhoudingsbevel uit tegen de corrupte elite, waardoor ze niet meer vrij kunnen reizen in de EU en hun dure appartementen in Londen, Parijs of de kusstreken niet meer kunnen bezoeken
- ...
De elite vindt dat "niet zo tof" en zo ondermijn je de support voor dedictator in kwestie.
Die corrupte elite zit daar enkel om rijk(er) te worden, maar vetrouwen natuurlijk het eigen (corrupte) rechtssysteem niet en kopen dus met het geroofde geld assets in het buitenland, als een appeltje voor de dorst als ze uit de gratie vallen (zie bv Rami Makhlouf en Assad in Syrië).
woutervh schreef:Zonder kant te kiezen (want ik ben niet thuis in Wit-Ruslandse politiek).
100 000 man op de been zegt niet zo veel. Ja, het is veel, maar op een land van 10miljoen, is dat nog steeds "slechts" 1%, en uiteraard oppositie.
Wit-Rusland heeft iets minder inwoners dan België, ongeveer 10miljoen.
Als er dan 100K mensen op straat komen, zouden bijna alle kiezers voor Tichanovskaja op straat gekomen zijn :)?
Niet bijster geloofwaardig natuurlijk
Hij heeft de overwinning behaald met 80% dacht ik? In principe zou er dus nog 2 miljoen man kunnen opgetrommeld worden om te protesteren tegen het beleid.
https://www.economist.com/leaders/2020/ ... een-feeble
She made only two big promises: to release all political prisoners and to hold a proper election within six months. The authorities said she had won only 9.9% of the vote, an impossibility given the vast crowds she attracted during her rock-star progress around the country during the campaign. The true result is unknowable, but in a few polling stations where rigging was prevented by observers she won about 70%. When Mr Lukashenko was declared the victor, the largest crowds in independent Belarus’s history came out to roar their rage and disbelief.
Dus waar er onafhankelijke waarnemers zijn, heeft Tichanovskaja 70% gehaald.
De 9,9% die de corrupte regering/overheid haar nu toekent, is opnieuw niet bijster geloofwaardig.

Nu, de uitslag van de verkiezingen in Congo is ook aanvaard geraakt, hoewel daar ook gefraudeerd is op een onwaarschijnlijke schaal. Fayulu haalde de meeste stemmen, ook vastgesteld door onafhankelijke waarnemers, en toch zit de marionnet Tshisekedi nu "officieel" aan de knoppen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Juist, wat een geleuter allemaal. Alsof wij in eigen landje geen corrupte elite hebben :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

wied schreef:Juist, wat een geleuter allemaal. Alsof wij in eigen landje geen corrupte elite hebben :-D
We hebben die zeker wel
- Karel De Gucht die de Fortis aandelen nog snel verpatste voor het aandeel na het WE zou crashen (en hij wist dat, want hij had die info als lid van de regering)
- LandInvest dat véél hoger mag bouwen van Bart DeWever
- Claes/Vandenbroecke en de Agustahelikopters
- ...

Maar niet op de schaal zoals het in Rusland, Turkije, Polen, Hongarije, Maleisië, .... of Wit-Rusland gebeurt.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Volgens Forbes hoeven onze "democratische" miljardairs echt niet onder te doen voor alle andere potentaten :-D
Ernstig blijven, aub...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Het wordt duidelijker en duidelijker. Loekasjenko is te ver gegaan!
Nu komt de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) op de proppen met een bemiddelingsvoorstel.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200818_91421428
Prachtig.

Toch wel raar dat van zodra de steun begint af te brokkelen en men merkt dat Loekasjenko op de glijbaan zit en ogenschijnlijk sneller en sneller naar beneden gaat, men al z’n negatieve kanten naar buiten brengt.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200817_97565529? (betaalmuur)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

sandbert schreef:Het wordt duidelijker en duidelijker. Loekasjenko is te ver gegaan!
Nu komt de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) op de proppen met een bemiddelingsvoorstel.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200818_91421428
Prachtig.

Toch wel raar dat van zodra de steun begint af te brokkelen en men merkt dat Loekasjenko op de glijbaan zit en ogenschijnlijk sneller en sneller naar beneden gaat, men al z’n negatieve kanten naar buiten brengt.
De OVSE heeft heus niet gewacht tot de bevolking massaal in opstand kwam, om te reageren.
12/10/2015 - OVSE stelt 'belangrijke problemen' vast bij verkiezingen Wit-Rusland - https://www.standaard.be/cnt/dmf20151011_01913876

20/07/2016 - Autobom doodt ‘de journalist die Loekasjenko én Poetin uitdaagde’ - https://www.standaard.be/cnt/dmf20160720_02392769
Een van de bekendste onderzoeksjournalisten van Oost-Europa, Pavel Sjeremet, is woensdagochtend vermoord met een autobom in de Oekraïense hoofdstad Kiev. ‘De kruisvaarder tegen corruptie en machtsmisbruik is van de wereld gerukt.’
Politie en forensische diensten zijn het er inmiddels over eens dat het niet om een technisch defect maar om een autobom gaat.
Sjeremet, die in Wit-Rusland werd geboren, plaatste zichzelf in de jaren negentig op de kaart als doorploegd onderzoeksjournalist door regelmatig de Wit-Russische president Aleksandr Loegasjenko op zijn wanbeleid te wijzen. Vernietigende rapporten over machtsmisbruik, de smerigste corruptiedeals bovenspitten: Sjeremet, die in 1994 en 1995 nog een tijdlang nieuwsanker van de Wit-Russische staatstelevisie was geweest, was van geen kleintje vervaard.
Opnieuw: zo bruin bak(k/t)en onze corrupte elite het toch nog niet hé :).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Hoe het daar ook afloopt, zelfs met een pijnlijke revolutie, het wordt nadien nog pijnlijker.
Kijk naar wie hen voorafgegaan zijn: Rusland, Polen, Tjechië, Roemenië, Hongarije. In een golf van democratisering zijn daar dictaturen gewipt en wat kregen ze in de plaats ? Oligarchen, maffia, extreem rechtse ondemocratische tirannen zonder respect voor de mensenrechten, milieu, en justitie.
Resultaat voor de bevolking: er zijn nu anderen aan de macht gekomen en stinkend rijk geworden en de gewone man heeft een GSM en misschien minder honger.

Sorry voor deze pessimistische inbreng.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Realistische inbreng zal je bedoelen!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Laten we maar Irak zeker niet vergeten en Libië. Niet echt helemaal hetzelfde maar daar wouden ze ook democratie invoeren tegen welke kost.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Syrie niet vergeten ook!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

@R2D2
Ja inderdaad :-(

Het bewijst volgens mij alleen maar dat het slechte in de mens sterker is dan het goede.

Wat je schrijft heb ik in werkelijkheid kunnen aanschouwen in Berlijn. Wat vroeger Oost-Berlijn was, daar wil niemand wonen, daar is leegstand, daar is niets hips te vinden.
Al het jonge volk trekt daarom liever naar het vroegere West-Berlijn.

Dus ja, onder het juk van het vroegere Communistische Regime waren ze uiteindelijk (misschien?) wel gelukkiger.
In de landen die al een Revolutie achter de rug hebben, zal het dus ook wel meer van dat zijn.

Toch kan je dit soort toestanden spijtig genoeg altijd koppelen aan de mensen die ze creëren: een klein percentage gewetenloze, corrupte geldwolven. Zij maken van het geschikte ogenblik gebruik om hun ding te gaan doen.

Ondanks alles zal ik toch blijven hopen dat dit ooit eens stopt.
Vooral nu voor al die mensen in Wit-Rusland die smachten naar iets beters, hoop ik dat er daar een persoon opstaat die sterk en integer is.

Naïef misschien, ik weet het, want zolang er mensen zijn …
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

CCatalyst schreef:Het is cru om te zeggen, maar dat is de prijs die het volk zal moeten betalen omdat ze deze situatie veel te lang liet aanslepen.
k. Ik stel voor dat je wat achtergrondinformatie opzoekt vooraleer je dit soort uitspraken doet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

rtl schreef: k. Ik stel voor dat je wat achtergrondinformatie opzoekt vooraleer je dit soort uitspraken doet.
De achtergrond is dat er al sinds 2001 - toen Lukashenko een tweede termijn zocht - gekende onregelmatigheden zijn bij de verkiezingen. Dat is 19 jaar. Bij de verkiezingen nadien werd het alleen maar erger.

Dat zoiets 19 jaar kan aanhouden is wel degelijk mede door het volk die zoiets liet aanslepen. Sindsdien zijn er nog 3 verkiezingen geweest, en telkens is er een constante: het volk protesteert, maar uiteindelijk sterft het protest uit en laat het volk hem ermee wegraken. Lukashenko gaat er van uit dat dit nu gewoon opnieuw het geval zal zijn. Het volk dat hem al vier keer ermee heeft laten wegraken, zal dat ook een vijfde keer doen.

Iig is het naïef om te suggereren dat een revolutie pijnloos zal verlopen. Al die jaren macht en corruptie zal gewoon niet zonder slag of stoot terug afgegeven worden. Voor Lukashenko is het doorzetten, want als hij verliest wacht hem gevangenisschap (of ballingschap in Rusland) waarbij zijn hele hebben en houwen uitgespit zal worden.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

CCatalyst schreef: Dat zoiets 19 jaar kan aanhouden is wel degelijk mede door het volk die zoiets liet aanslepen. Sindsdien zijn er nog 3 verkiezingen geweest, en telkens is er een constante: het volk protesteert, maar uiteindelijk sterft het protest uit en laat het volk hem ermee wegraken. Lukashenko gaat er van uit dat dit nu gewoon opnieuw het geval zal zijn. Het volk dat hem al vier keer ermee heeft laten wegraken, zal dat ook een vijfde keer doen.
Jeezes christ. Opnieuw.

Je bent ongetwijfeld op de hoogte dat er sinds de verkiezingen al meer dan 90 mensen vermist zijn? Dat er gisteren nog iemand uit de rivier opgevist werd die niet akkoord was met het protocol om de stemming te vervalsen? (Officieel was het “zelfmoord”) Dat er tal van mensen in het ziekenhuis geslagen zijn, zelfs minderjarigen?

Heb je er ook maar enig besef van wat zulk schrikbewind met je doet? Zo te lezen absoluut niet. Wat stoere praat van achter je pc verkopen is één ding, maar ik zou je wel eens oog in oog willen zien staan met 10 (of meer) aanstormende special forces, brainwashed om alles in elkaar te meppen wat beweegt. Redenen hiervoor zijn er niet, als je op de verkeerde plaats bent op het verkeerde moment heb je pech gehad. En indien het tegenvalt ben je er geweest. De kidnappings en het afranselen zijn trouwens al voor de verkiezingen gestart.

Tegenkandidaten worden systematisch valselijk beschuldigd en opgesloten (of vermoord). En elke vorm van protest is tot nu toe op wreedaardige wijze de kop ingedrukt. Wanneer de mensen uit schrik voor hun eigen leven, en dat van hun dierbaren, stoppen met het protest is het hun eigen schuld zeg jij dan.

Walgelijk, en een totaalgebrek aan realiteitszin.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

rtl schreef:Wat stoere praat van achter je pc verkopen is één ding, maar ik zou je wel eens oog in oog willen zien staan met 10 (of meer) aanstormende special forces, brainwashed om alles in elkaar te meppen wat beweegt. Redenen hiervoor zijn er niet, als je op de verkeerde plaats bent op het verkeerde moment heb je pech gehad. En indien het tegenvalt ben je er geweest. De kidnappings en het afranselen zijn trouwens al voor de verkiezingen gestart.

Walgelijk, en een totaalgebrek aan realiteitszin.
Ok, wel je vraag was dus "Vertel me dan eens wat ze (de EU) exact moeten doen?". Mijn antwoord daarop is: economische sancties. Jouw antwoord daarop was dat dat het land nog meer in een crisis zou brengen en dat dat een "fantastische maatregel" is.

Ik blijf bij mijn visie dat sancties in de eerste plaats de corrupte macht zal treffen, maar dat ook de bevolking de prijs zal betalen, doch niet in de vorm van "kidnappings" of "afranselingen". Er is m.i. geen interventietechniek mogelijk waarbij het volk geen prijs zal betalen, ze zit immers in een situatie die ze 19 jaar lang heeft laten aanslepen, en eruit raken zal dan ook niet "zomaar" gaan, ze zal zich moeten uitkopen en er zal gewoon een prijs betaald moeten worden (dat is realiteitszin). We kunnen alleen maar hopen dat het nadien beter zal zijn, nadat de macht/corruptie drooggelegd werd. Natuurlijk is er een heel groot risico, en dat besef ik maar al te goed, dat de leegte dan opnieuw zal opgevuld worden door een andere vorm van corrupte macht, en dat het volk ook dat weer zal laten passeren... Ook daarin herhaalt de geschiedenis zich immers maar al te vaak.

Een alternatief zijn echt zware vormen van interventie waarbij je ook het bestuur gaat regelen, maar ik denk dat niemand daar happig voor is, de media zal kritisch zijn inzake "overdreven interventie" en bovendien is dat vragen achter een nieuwe koude oorlog. Maw: de enige optie in mijn ogen zijn die sancties waarbij je de corruptie drooglegt, en dan hopen op het verstand en de macht van het volk dat ze een democratisch bestuur instelt en de nieuwe installatie van een corrupt regime zal beletten (met steun van een soort Marshallplan van de EU nadat het corrupt regime verdreven is).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dat laatste hebben we gezien hoe goed dat in Oekraïne werkt als de EU zich gaat moeien :roll: :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boonpwnz schreef:Dat laatste hebben we gezien hoe goed dat in Oekraïne werkt als de EU zich gaat moeien :roll: :bang:
Je gaat de EU toch niet het verwijt sturen dat Poetin oorlogje wilde voeren in Oekraïne?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”