Door de hitte is het me opgevallen dat mijn pc veel lawaai maakte.(ventilatoren videokaart bv)
Gisteren deze eens opengedaan en het viel me op dat de twee voorste ventilatoren niet draaiden.
Hier eens een duwtje tegen gegeven en toen draaiden ze wel.
Ik heb ook al eens siliconenspray erop gespoten maar het probleem blijft zich voordoen.
Kan ik hier iets aan doen of moeten deze vervangen worden ?
Ventilatoren starten niet vanzelf ?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
- Bedankt: 31 keer
- Contacteer:
In de fancontroller de minimum duty cycle of minimum snelheid verhogen kan helpen.
Edit: ik zie net dat het geen PWM fans zijn, dus het is de minimum snelheid die je moet aanpassen.
Edit: ik zie net dat het geen PWM fans zijn, dus het is de minimum snelheid die je moet aanpassen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 8 keer
Bedoel je dan fancontroller in de BIOS of via een apart programma ?depeje schreef:In de fancontroller de minimum duty cycle of minimum snelheid verhogen kan helpen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ik zou ook eens de connectors verwisselen met die van de achterste fan. Dan kun je al uitsluiten dat het aan de voeding/MB ligt. Is wel verdacht dat het beide voorste ventilators zijn die het tegelijk zouden opgeven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 70 keer
Indien de ventilatoren niet heel vlot draaien, kan een druppeltje of twee olie op de juiste plaats (zie video) wonderen verrichten zoals beschreven in dit bericht.karine schreef:Hier eens een duwtje tegen gegeven en toen draaiden ze wel.
Ik heb ook al eens siliconenspray erop gespoten maar het probleem blijft zich voordoen.
Dat je ze een duwtje moet geven, wijst in deze richting.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
het is een drie step schakelaar. als deze op low stond, en het moederbord ook op zo laag mogelijk, dat blijft er niet veel over om op max toeren te draaien680x0 schreef:Als die schakelaar UIT stond, hoe konden ze dan starten als je ze een duwtje gaf ... ?
-
- Elite Poster
Dan nog is het wel een teken dat je ventilatoren aan het gaan zijn, en ze bij laagste voltage niet zelf in gang geraken. Natuurlijk, als de medium speed ok is, is dat alleen maar goed (want zullen ook meer koelen dan voorheen).
Bemerk ook dat die BIOS Settings die je postte dan niet relevant zijn. De fans krijgen gewoon een vast voltage gebaseerd op de schakelaar. Die schakelaar zit overigens rechtstreeks op je voeding, en niet het moederbord.
@mailracer: zo een fan-switch heeft volgens mij nooit een 3 of 4 pin plug voor op je moederbord, juist om dat te voorkomen. Op die link van karine is te zien dat het een Molex is, en in mijn nieuwe Fractal Design kast is dat een SATA power plug.
Bemerk ook dat die BIOS Settings die je postte dan niet relevant zijn. De fans krijgen gewoon een vast voltage gebaseerd op de schakelaar. Die schakelaar zit overigens rechtstreeks op je voeding, en niet het moederbord.
@mailracer: zo een fan-switch heeft volgens mij nooit een 3 of 4 pin plug voor op je moederbord, juist om dat te voorkomen. Op die link van karine is te zien dat het een Molex is, en in mijn nieuwe Fractal Design kast is dat een SATA power plug.
-
- Elite Poster
Die schakelaar blijkt in mijn nieuwe FD kast defect, en heb daardoor pas gevonden dat ik die fans van de kast ook op het moederbord kon aansluiten, waarbij het moederbord het voltage bepaalt. Voordeel is dat dit veel meer flexibiliteit toelaat zoals de snelheid te laten afhangen van de temperatuur van CPU of moederbord. Welk is type en merk van het moederbord ?karine schreef: Anders wel een mooi systeem zo een schakelaar.
-
- Elite Poster
Zie: https://www.asrock.com/mb/intel/B85M-itx/karine schreef:Zie foto hierboven.
Er zit 1 aansluiting op voor case fans, en die is aanstuurbaar op basis van CPU temp. Je zou dus nog een splitter nodig hebben, en is wellicht de moeite niet.