Band steering of apart 5ghz wifi ssid ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ben144
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 mei 2020, 10:56
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

Recent 2 tplink omada's (EAP225) aangeschaft maar de automatisch keuze 2.4ghz of 5ghz door de client valt me wat tegen. Enkel in de kamer waar het access point staat nemen mijn toestellen de 5ghz, en dan nog niet altijd na het verplaatsen.
De controller heb ik draaien op een PC.

Al gespeeld met de advanced settings onder site maar het probleem blijft. Ook al geprobeerd de 2.4ghz radio op de laagst mogelijk dBm te zetten.

Een workarround is een apart 5ghz SSID, in de kamers naast het accesspoint heb ik dan nog een goede snelheid (hoger als dat ik met 2.4 zou connecteren), maar het akelige is dat de wlan sterkte op mijn client dan aangeeft dat er een slecht bereik is (1-streepje)

Andere ideeen ? Hoe doen jullie dit ?

Smartphones en IOT zijn hier allemaal 2.4ghz, tablets en laptops kunnen 5ghz, belangrijk is dat ik met de laptop kan rondlopen zonder dat ie moet herconnecten ( databank sessies etc...--> thuiswerk )
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Band steering heeft toch niks met je cliënts te maken.
Het is je controller die ze naar 5GHz pusht onder de juiste voorwaarden.

In theorie zouden de cliënts zelf kunnen kiezen maar dat werkt hier toch ook niet zoals gehoopt op laptops en smartphones.
Ik denk dat de signaalsterkte telt, niet de mogelijk hogere snelheid op een band met een lagere signaalsterkte.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Als je overal bereik hebt op pure 5ghz, dan kan je opteren om een apart 5ghz SSID aan te maken. Indien niet, ga je ofwel meer AP's moeten bijplaatsen, ofwel toch leven met de steering.

Op Linux kan je met wat aanpassingen in de config van wpa_supplicant de steering meer richting 5ghz forceren, mogelijks werkt dat op android ook (root required), windows/mac/ios, no clue.

Op Unifi heb je tegenwoordig de optie om ook de toestellen automatisch toegang op 2.4ghz te ontzeggen indien ze 1x op 5ghz hebben kunnen verbinden. Dat zou jou hier ook helpen, mits je natuurlijk voldoende bereik hebt. Geen flauw idee of TP-Link zoiets heeft.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik dek met 1 Omada 225 AP mijn huis ( alles gelijkvloers) en dat zijn toch wel redelijk wat m2. Ik was juist enorm onder de indruk van de signaalsterkte.

Hoe heb je ze geplaatst ? Ondersteboven tegen plafond of bovenop een kast of .... ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ben144
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 mei 2020, 10:56
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

Zit iets in in wat je zegt, voorlopig liggen ze los op een kast om de ideale plaats te testen, dus de gewone EAP225 straalt dan eigenlijk in de verkeerde richting. Plan was om ze tegen de muur te hangen (plafond gaat niet, kan niet boren door de betonnen dek)
De andere EAP225 is de outdoor versie (weet nog niet of die echt outdoor komt te hangen, maar je merkt dat die beter bereik geeft voor montage tegen de muur.

2 verdiepingen hier + tuin. Tweede mogelijk oorzaak was dat ik mijn access points ook niet net boven elkaar moet hangen tussen de verdiepingen, dus eentje meer vooraan in het huis en de andere op de andere verdieping meer naar achter. Ik ga er in het weekend eens mee experimenteren.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Klopt, ofwel tegen de muur, ofwel tegen plafond. En als je 2 verdiepingen hebt dan hang je ze best tegenover elkaar. Het AP gewoon plat leggen bovenop een kast geen slechte resultaten.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Je kan op je wireless adapter ook de "Preferred Band" instellen onder Windows.

Wat de dekking betreft... zinloos om hier twee situaties te vergelijken. Thuis had ik ook bijna volledige dekking met één Unifi AC Lite, bij m'n vriendin kom ik amper de kamer uit met hetzelfde AP.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Sasuke schreef:Ik dek met 1 Omada 225 AP mijn huis ( alles gelijkvloers) en dat zijn toch wel redelijk wat m2. Ik was juist enorm onder de indruk van de signaalsterkte.
Hoe goed is de ontvangst door muren eigenlijk ?
Ik overweeg nu al sinds Black Friday (ja, ben eeuwige twijfelaar) om mijn dd-wrt routerkes eindelijk op pensioen te sturen en met combo's van een EAP-225 met SG108PE te werken.
Sasuke schreef:Hoe heb je ze geplaatst ? Ondersteboven tegen plafond of bovenop een kast of .... ?
Kan je ze ook niet gewoon ondersteboven op een kast leggen ?
ben144
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 mei 2020, 10:56
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

Thanks all, probleem is opgelost door een betere spreiding van de 2 access points en ze mooi op te hangen, eentje onder voor links in huis, eentje boven achter rechts in huis. Geeft dan overal+tuin 5ghz dekking.
Gekozen voor een apart 2.4 en 5ghz ssid aangezien er toch overal dekking is op 5ghz, toestellen gaan dan niet switchen. Controller software is ook niet nodig na het instellen, toestellen swichen mooi van het ene AP naar het andere zonder de controller.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”