Probleem met gebruikersaccount bij nieuwe laptop (win10)

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter3
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2007, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Hallo,

ik heb een vervelend probleem ivm gebruikersaccount op een nieuwe laptop met Win10. Ik heb bij de 1e opstart een gebruiker aangemaakt (naam: MyriamH), gekoppeld aan een hotmailadres (zoals windows dat tegenwoordig wil).

Vervolgens wou ik Windows laten opstarten zonder wachtwoord. Ik deed dit via de opdracht 'netplwiz' waarbij ik het vinkje afzette bij de tekst: 'Gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om deze computer te kunnen gebruiken'.

Hier is het volgens mij verkeerd gegaan. Ik wou heropstarten om bovenstaande aanpassing te testen, en ik zag het account MyriamH maar ook een 2e account 'myria'. Standaard wil hij vanaf 'myria' opstarten maar daar lukt het niet om in te loggen (verkeerd ww). Geen idee hoe die 'myria' ontstaan is.
Inloggen via MyriamH lukt wel.

Nu wou ik van dit account 'myria' vanaf en heb hiervoor Windows Powershell gebruikt. Wsl stom van mij maar ik heb een nieuw account aangemaakt (Myriam1) en ik wou de 2 andere accounts verwijderen. MyriamH kon ik verwijderen, maar account myria lukt niet. Ik krijg de melding: 'kan de gebruikersnaam niet vinden' (zie printscreen onderaan).

Het vervelende is nu dat myria (waar ik niet in raak wegens geen ww) admin-rechten heeft en Myriam1 heeft beperkte rechten.
Iemand een idee hoe ik dit kan recht trekken?
Er staan nog geen gegevens op de laptop, dus geen probleem als er een account gewist moet worden.

Bij de getoonde printscreen ben ik ingelogd onder Myriam1.

Alvast bedankt voor tips.
Afbeelding
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ik zou het MyriamH-account wijzigen naar een lokaal account met administrator-rechten. Daarna kan je met dit account wijzigen wat je wil.
Handleiding:https://support.microsoft.com/nl-be/hel ... or-account
crackjack
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 okt 2015, 07:41
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 24 keer

de lijst die je krijgt met 'dir' in de c:\users map is niet per se hetzelfde als de users
myria is misschien de "volledige naam" van de user Administrator, waar je het wachtwoord niet van weet
als ik het goed begrijp kan je nu niet meer aanmelden met een gebruiker die admin-rechten heeft? eventueel via deze truk kan je het wachtwoord resetten van users
met lusrmgr.msc kan je beter de gebruikers zien (en hun fullnames)
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”