Fritsbox 7530 en Proximus Bbox3V+ connecteren

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Buscador
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2020, 15:23
Locatie: Kontich

Beste forumleden,

Voor problemen met de TV, waarvan signaal draadloos wordt verzonden via WiFi en booster van Proximus, zijn er al 3 keer technici langs geweest maar probleem bleef zich stellen (blokjes, bevriezen, decoder geblokkeerd, enz. Om gek van te worden). Het hele verhaal zou het te lang maken maar ik ben zelf op zoek gegaan naar een oplossing. (Vaste kabel werkt perfect maar dit is geen optie)

Nu heb ik een Fritzbox 7530 aangekocht maar deze wil ik niet rechtstreeks op de lijn van Proximus aansluiten. Ik hoor verschillende problemen bij nieuwe software/update en Proximus die moeilijk doet. Dus dan maar achter de Bbox. Wat me ook gelukt is (LAN poort Bbox naar LAN1 van Fritzbox en instellen in FB) maar ik lees hier op het forum dat er ook een andere manier is nl. via "andere internet provider". Netwerken zijn niet echt mijn ding maar ik zoek het graag uit.
Omdat ik nu al mijn WiFi apparaten aangesloten heb via FB en op Bbox alleen de Decoder via de booster op WiFi, lijken de storingen weg te zijn op de TV. Hopelijk blijft het zo maar ik vermoed dat de belasting van veel WiFi verbruikers de Bbox niet aan kan. Dus voor zover is dit opgelost (hopelijk).

Wat is het verschil bij deze 2 mogelijke aansluitingen (via LAN of "andere provider")? Wat zijn de voor- en nadelen?
Voor zover ik het begrijp ben je altijd één LAN poort van FB kwijt.
Ik heb ook een NAS die ik nu (voorlopig op de Bbox heb aangesloten maar ik zou deze ook graag op de FB aansluiten indien mogelijk? Deze wil ik van buitenaf ook kunnen bereiken. Zo belast ik de BBox het minste, denk ik.

Indien de optie via "andere internet provider" meer voordelen biedt kan iemand dit dan uitleggen?
Op welke manier Bbox en FB koppelen? Welke poort LAN of DSL op Bbox en FB?
Moet er in Bbox ook nog een instelling worden aangepast?
Zijn er dan nog obstakels die Proximus zou kunnen aankaarten?

Ik wil best zelf alles uitzoeken maar het heeft me al veel tijd gekost en ik kan een beetje hulp best waarderen.

Bedankt, Pol
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Buscador schreef:Nu heb ik een Fritzbox 7530 aangekocht maar deze wil ik niet rechtstreeks op de lijn van Proximus aansluiten. Ik hoor verschillende problemen bij nieuwe software/update en Proximus die moeilijk doet.
Over welke problemen heb je het?
Zolang je de Fritz!Box gebruikt met een goedgekeurde Firmware (DSL driver), dan is er geen enkel probleem om een FritzBox rechtstreeks op de Proximus lijn aan te sluiten.

Maar gezien je problemen met Proximus TV, en de oplossing met de Proximus WiFi booster, zou ik de opstelling B-box > FritzBox behouden.
  • - Decoder(s) aansluiten via de B-box3.
    - Alle andere toestellen (inclusief NAS) aansluiten via de Fritz!Box.
Buscador schreef:Wat is het verschil bij deze 2 mogelijke aansluitingen (via LAN of "andere provider")? Wat zijn de voor- en nadelen?
Voor zover ik het begrijp ben je altijd één LAN poort van FB kwijt.
Je bent natuurlijk altijd één LAN aansluiting kwijt voor de verbinding met de B-box3 :wink: .
Eigenlijk zijn er 3 manieren om een router te gebruiken achter de B-box3
  1. de Fritz!Box instellen als "IP Client": dan heb je één netwerk
  2. de Fritz!Box instellen als router "achter" de B-box: dan heb je twee lokale netwerken, maar heb je "dubbele NAT" (wat het bereiken van je NAS van buitenaf iets moeijlijker maakt
  3. de Fritz!Box instellen als "router" met een eigen PPPoE sessie: dan krijgt jouw Fritz!Box een eigen publiek IP adres, volledig "naast" de B-box3.
Ik zou dan voor de laatste gaan.
Buscador schreef:Moet er in Bbox ook nog een instelling worden aangepast?
Zijn er dan nog obstakels die Proximus zou kunnen aankaarten?
Op de B-box3 moet niets ingesteld worden
Er zijn géén obstakels. Een kort stappenplan:
  • Kies Internetaanbieder voor "Proximus"
  • Geef bij Toegangsgegevens jouw Proximus PPPoE login (fx123456@PROXIMUS) en paswoord.
  • Open het verborgen deel "Verbindingsinstellingen wijzigen"
  • Kies bij Internetverbinding voor "Internetverbinding permanent behouden"
  • Kies bij Internetoegang voor "Via een externe modem" en geef hier jouw huidige internetsnelheid in (vb 60 Mbit/s downstream, 4 Mit/s upstream).
  • Al de rest ongewijzigd laten
  • Druk nu op "Toepassen"
Na een korte tijd zal jouw Fritz!Box nu een extern IPv4 adres krijgen.
Na activeren van IPv6 zal je ook een aparte /56 IPv6 range krijgen.

Nu kan je de rest van je netwerk, externe toegang voor je NAS enz. naar wens instellen
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Buscador
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2020, 15:23
Locatie: Kontich

Beste philippe

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik wou uw voorgestelde versie toepassen omdat dit leek wat ik moest hebben.
Tijdens de installatie moet er iets fout gelopen zijn, modem is niet meer zichtbaar in webbrowser, raar maar waar.
Ben al uren aan het zoeken hoe ik er terug in kan maar het lukt me niet meer. Ik heb dan beginnen zoeken hoe het wel zou kunnen in de helpfiles van AVM
Niets hielp, als ik kijk in de Bbox zie ik een IP staan bij de Fritzbox maar verbinding via de browser lukt niet.
Dan maar via config (zie foto) die gaf een ander IP adres dan de Bbox (???) maar ook geen resultaat, browser kan toestel niet vinden.
Tot slot geprobeerd met een programma van AVM die de software zou herstellen maar ook dit zonder resultaat. (https://ftp.avm.de/fritzbox/fritzbox-75 ... m/recover/)
Ik weet het even niet meer. Aan de FB is ook nergens een pinnetje om op die manier te resetten maar sofware matig lukt het niet meer.
Weet jij nog een oplossing voor dit probleem?
Bedankt

Bijwerking:
**************
Ten einde raad nog wat uitgetest om te weten te komen wat het IP adres was van de FB. Om een of andere reden heeft het systeem deze IP gewijzigd en was niet te vinden.
Toch maar weer eens opgestart en geprobeerd verbinding te maken met de FB met de iPhone, en dit lukte. Hier kon ik dan wel het juiste IP adres zien staan. Dit was een compleet ander getal (192.168.188.2), raar toch dat dit via ipconfig een fout nummer was. Gelukkig had ik voordien een backup gemaakt en draait de FB nu zoals de eerste installatie LAN naar LAN. Ik ga jouw methode nog wel uittesten maar niet meer vandaag, pfff. ben blij dat dit opgelost is.
Bijlagen
FB restore2.JPG
FB restore3.JPG
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Buscador schreef: Ik wou uw voorgestelde versie toepassen omdat dit leek wat ik moest hebben.
Tijdens de installatie moet er iets fout gelopen zijn, modem is niet meer zichtbaar in webbrowser, raar maar waar.
Ik ging ervan uit dat de Fritz!Box die je wilde aansluiten nog niet in gebruik was.
Blijkbaar had je hem al in "IP Client" mode in gebruik?
Bij het instellen van de Fritz!Box als router krijgt de FritzBox natuurlijk een eigen IP adres, en moet je de netwerkkaart van de PC resetten, zodat je PC ook een nieuw IP adres krijgt van de Fritz!Box (in plaats van de B-box).

Je moet volgende verbindingen maken:
  • - de B-box3 (LAN) aansluiten op LAN1 van de Fritz!Box
    - jouw PC aansluiten op LAN2, LAN3 of LAN4
Best ook de "Advanced view" activeren.
Buscador schreef:Ben al uren aan het zoeken hoe ik er terug in kan maar het lukt me niet meer
De FritzBox kan je altijd bereiken op het emergency IP adres 169.254.1.1 (ook al heb je het "verprutst") :wink: .
Gewoon tijdelijk een vast IP geven aan je netwerkkaart (vb 169.254.1.2) en dan surfen naar http://169.254.1.1
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Buscador
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2020, 15:23
Locatie: Kontich

Ik ga volgende week verder op zoek maar alles werkt nu weer zoals ik het eerst had ingesteld. Aangesloten via LAN achter de Bbox.
Nog eens bedankt voor al je goede uitleg.

Zoals ik schreef in mijn eerste bericht had ik de FB aangesloten via de LAN aansluiting, dus router achter de Bbox
Wat is eigenlijk het voordeel om de router naast de Bbox aan te sluiten met een eigen PPPoE sessie? Nu werkt alles ook via de LAN aansluiting. Kan je dit nog eens verduidelijken? Bedankt.

Maar goed, ik heb weer veel bijgeleerd.
Ik laat het vervolg nog wel horen.
Feestbeestzaandam
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 jan 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

philippe_d schreef:
Buscador schreef:Nu heb ik een Fritzbox 7530 aangekocht maar deze wil ik niet rechtstreeks op de lijn van Proximus aansluiten. Ik hoor verschillende problemen bij nieuwe software/update en Proximus die moeilijk doet.
Over welke problemen heb je het?
Zolang je de Fritz!Box gebruikt met een goedgekeurde Firmware (DSL driver), dan is er geen enkel probleem om een FritzBox rechtstreeks op de Proximus lijn aan te sluiten.

Maar gezien je problemen met Proximus TV, en de oplossing met de Proximus WiFi booster, zou ik de opstelling B-box > FritzBox behouden.
  • - Decoder(s) aansluiten via de B-box3.
    - Alle andere toestellen (inclusief NAS) aansluiten via de Fritz!Box.
Buscador schreef:Wat is het verschil bij deze 2 mogelijke aansluitingen (via LAN of "andere provider")? Wat zijn de voor- en nadelen?
Voor zover ik het begrijp ben je altijd één LAN poort van FB kwijt.
Je bent natuurlijk altijd één LAN aansluiting kwijt voor de verbinding met de B-box3 :wink: .
Eigenlijk zijn er 3 manieren om een router te gebruiken achter de B-box3
  1. de Fritz!Box instellen als "IP Client": dan heb je één netwerk
  2. de Fritz!Box instellen als router "achter" de B-box: dan heb je twee lokale netwerken, maar heb je "dubbele NAT" (wat het bereiken van je NAS van buitenaf iets moeijlijker maakt
  3. de Fritz!Box instellen als "router" met een eigen PPPoE sessie: dan krijgt jouw Fritz!Box een eigen publiek IP adres, volledig "naast" de B-box3.
Ik zou dan voor de laatste gaan.
Buscador schreef:Moet er in Bbox ook nog een instelling worden aangepast?
Zijn er dan nog obstakels die Proximus zou kunnen aankaarten?
Op de B-box3 moet niets ingesteld worden
Er zijn géén obstakels. Een kort stappenplan:
  • Kies Internetaanbieder voor "Proximus"
  • Geef bij Toegangsgegevens jouw Proximus PPPoE login (fx123456@PROXIMUS) en paswoord.
  • Open het verborgen deel "Verbindingsinstellingen wijzigen"
  • Kies bij Internetverbinding voor "Internetverbinding permanent behouden"
  • Kies bij Internetoegang voor "Via een externe modem" en geef hier jouw huidige internetsnelheid in (vb 60 Mbit/s downstream, 4 Mit/s upstream).
  • Al de rest ongewijzigd laten
  • Druk nu op "Toepassen"
Na een korte tijd zal jouw Fritz!Box nu een extern IPv4 adres krijgen.
Na activeren van IPv6 zal je ook een aparte /56 IPv6 range krijgen.

Nu kan je de rest van je netwerk, externe toegang voor je NAS enz. naar wens instellen

Werkt dit ook nu nog met een 7360v2 met firmware
6.52 en bbox2?
Mij lukt het niet om de FritzBox bij mijn schoonouders aan de gang te krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”