Historische weerdata België

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Zowat de helft van Vlaanderen stookt nog met laagcalorisch, Nederlands gas en Nederland gaat die leveringen definitief stoppen in 2030.
Het oppompen van dat Nederlands gas zorgt in Noord-Nederland voor heel wat aardbevegingen, scheuren in huizen, afwaardering van immo en dus boze burgers. Er is sterke druk van de bevolking om de gaswinning voor 2030 te stoppen.

Laagcalorisch, Nederlands gas = blauw aangeduid op deze kaart
Afbeelding

Los daarvan, heeft België zich ook geëngageerd om de klimaatdoelstellingen te honoreren en dus geen fossiele brandstoffen meer te gebruiken tegen 2050.

Wij hebben vandaag een 6-jaar oude/jonge gasketel, waarvan we denken dat die nog 10 jaar zal meegaan, maar mogelijks ook langer of korter.
Als die kapot gaat, of er grote kosten aan zouden zijn, betwijfel ik sterk dat we terug gas zouden steken, gegeven bovenstaande (NL gas 2030, BE fossiele stop 2050).
Er zijn dan 3 alternatieven:
- houtgestookte ketel (pellets, hout) -> €10K aankoop + 5ton per jaar + €2K hoogvoltage filter voor fijn stoffiltering
- geothermische warmtepomp
- lucht/water warmtepomp

Zeker voor de laaste 2 (de WP's), is het interessant om met de COP het verbruik in te schatten, alsook de piekbelasting bij bepaalde winterse temperaturen (gegeven dat de VREG naar een vermogenstarief gaat en niet meer een verbruikstarief).

De COP kan je - met wat geluk - terugvinden bij de fabrikant, maar heel rudimentair: ik heb nog geen COP gevonden voor elke 2° sprong.
Maar de buitentemperatuur in België kan ik nergens terugvinden.

> Ik zoek historische temperatuur data van België; liefst op meerdere meetpunten, zodat ik het dichtbijzijnde kan kiezen

Iets soortgelijks biedtde Vlaamse overheid al aan qua regendata: https://www.waterinfo.be/default.aspx?p ... Downloaden -> meerdere meetpunten, data van 15 jaar ofzo.
Iets soortgelijks biedt de Nederlandse overheid aan qua temperatuurdata: http://projects.knmi.nl/klimatologie/da ... lectie.cgi -> Eindhoven en Maastricht liggen dichtbij de BE grens, maar wel nog 100+km van mijn woonplaats :),
de data uit NL bevat min/gem/max temp per dag sinds 1906 ( :banana: )
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Nu we record na record breken qua temperatuur, wat ben je met historische data? Of bedoel je de laatste 5 jaar?
Verder zou ik niet teruggaan... Het zal alleen maar warmer worden.

Ik heb zelf een geothermische WP. Een belangrijk voordeel (waar ik zelf niet bij stil stond bij bestelling) is dat deze quasi gratis de vloer kan koelen. Heerlijk! Alleen jammer dat ik niet het hele huis voorzien heb van vloerverwarming - om te koelen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Er zijn dan 3 alternatieven:
- houtgestookte ketel (pellets, hout) -> €10K aankoop + 5ton per jaar + €2K hoogvoltage filter voor fijn stoffiltering
- geothermische warmtepomp
- lucht/water warmtepomp
Als je geluk hebt... in m'n bergplaats is nu zo'n 50x80x30cm voorzien voor de gasketel... ik denk niet dat ik op die ruimte iets anders kan installeren (en vloerverwarming heb ik ook niet).
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

ddd schreef:Nu we record na record breken qua temperatuur, wat ben je met historische data? Of bedoel je de laatste 5 jaar?
Verder zou ik niet teruggaan... Het zal alleen maar warmer worden.

Ik heb zelf een geothermische WP. Een belangrijk voordeel (waar ik zelf niet bij stil stond bij bestelling) is dat deze quasi gratis de vloer kan koelen. Heerlijk! Alleen jammer dat ik niet het hele huis voorzien heb van vloerverwarming - om te koelen.
kan dit op iedere vloerverwarming worden aangesloten?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ddd schreef:Nu we record na record breken qua temperatuur, wat ben je met historische data? Of bedoel je de laatste 5 jaar?
Verder zou ik niet teruggaan... Het zal alleen maar warmer worden.

Ik heb zelf een geothermische WP. Een belangrijk voordeel (waar ik zelf niet bij stil stond bij bestelling) is dat deze quasi gratis de vloer kan koelen. Heerlijk! Alleen jammer dat ik niet het hele huis voorzien heb van vloerverwarming - om te koelen.
Je hebt, denk ik, ten dele gelijk.
De kans is groot dat we in de zomer hogere piektemperaturen krijgen (zoals eind julie vorig jaar 43°) én dat de gemiddelde temperatuur in de winter ook zal stijgen. Dat neemt niet weg dat we nog vlot een periode van 10 dagen dag+nacht vorst kunnen krijgen. Zelfs onder die omstandigheden heb ik onze woning graag warm :).

Overigens hebben wij geen vloerverwarming, maar klassieke radiatoren.
Gegeven de natuurstenen vloeren én de opbouw van die vloer (lees: geen plaats voor isolatie en/of leidingen), gaan we nooit vloerverwarming kunnen leggen.
Die situatie doet geen afbreuk aan 2030/NL en 2050/BE of aan de afweging tussen beide types warmtepomp: beide zullen af en toe het leidingwater tot 50°moeten opwarmen, met een lagere COP als gevolg.

We hebben overigens wel nog een zeer performante, zuinige, milieuvriendelijke, ... kachel. Dus als de elektriciteit uitvalt, zitten we niet in de kou.
DarkV schreef:
heist_175 schreef:Er zijn dan 3 alternatieven:
- houtgestookte ketel (pellets, hout) -> €10K aankoop + 5ton per jaar + €2K hoogvoltage filter voor fijn stoffiltering
- geothermische warmtepomp
- lucht/water warmtepomp
Als je geluk hebt... in m'n bergplaats is nu zo'n 50x80x30cm voorzien voor de gasketel... ik denk niet dat ik op die ruimte iets anders kan installeren (en vloerverwarming heb ik ook niet).
De binnenunit van een Vaillant compact WP is 0,6x0,7x1,9, dat is dan wel incl boiler.
Zo compact als een gasketel (formaat rugzak) zal met een WP idd niet lukken. Gezien het beperkte momentaan vermogen zijn WP oplossingen altijd met boiler (zonneboiler, WP-boiler, combinatie - bv Vaillant allSTOR met 2 warmtewisselaars).

Maar goed: historische temperatuurdata in België... :)?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

https://www.meteo.be/nl/diensten/produc ... l-fax-post

Of je kan bij de private weerbedrijven te raad gaan, MeteoServices oid.

Het grote publiek is enkel geinteresseerd in het weer van vandaag en de komende dagen. Historische weergegevens zijn iets dat onderzoekers of bedrijven zoeken, veelal voor commerciele projecten, dus ze zijn niet makkelijk toegankelijk, en al zeker niet gratis. Heb er mij ook al suf op gezocht.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Historische weergegevens zijn iets dat onderzoekers of bedrijven zoeken, veelal voor commerciele projecten, dus ze zijn niet makkelijk toegankelijk, en al zeker niet gratis. Heb er mij ook al suf op gezocht.
In Nederland kan het wel en de VL overheid doet het ook voor regendata.
Dezelfde freaks die regendata willen gebruiken, willen wss ook temperatuurdata?

Ik betaal belastingen voor VMM en aanverwante agentschappen en ik moet nóg eens betalen om hun (temperatuur)data te bekomen?
:bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Toch in het formaat dat je gaat nodig hebben.

Hier is er wel een gratis bron: https://www.wunderground.com/history maar dat zal niet in het juiste formaat zijn. Je kan de data wel proberen te scrapen en om te zetten maar vermoedelijk zal dat tegengehouden worden met CAPTCHA's of rate limiting.

Hier een API die wellicht vlotter zal werken: https://openweathermap.org/history - $10 voor alle historische gegevens van 1 locatie.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik zoek +/- 25 jaar aan data, min/max/avg, dus +/- €30K datapunten.
Dat ga ik niet manueel doen :)

Toch bedankt voor de tips!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het is $10 voor een bulk transfer van alle historische gegevens van 1 locatie.

Soit, je hebt ook nog NOAA, maar enkel voor Ukkel: https://www.ncdc.noaa.gov/cdo-web/datat ... ctlocation
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

De datapunten zijn niet belangrijk... die krijg je in hetzelfde request.

Je hebt dus 25 * 365 requesten nodig van https://www.wunderground.com/history ... als je zelf een beetje voorzichtig bent en er een rate limit op zet krijg je de data uiteindelijk wel binnen denk ik.

Het scrapen op zich is geen issue want de data zit in JSON formaat in de pagina.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Het is $10 voor een bulk transfer van alle historische gegevens van 1 locatie.

Soit, je hebt ook nog NOAA, maar enkel voor Ukkel: https://www.ncdc.noaa.gov/cdo-web/datat ... ctlocation
Je was me al kwijt bij "API", dat kan ik niet :).
Maar de bulk is niet via API, maar via een form.

Ik wacht de offerte van het KMI af :)

Afbeelding
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

weerdata.nl
Maar zoals je al aangaf, wat ver weg van waar je woont
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Weerdata van 25 jaar, voor iets wat je mogelijk binnen 10 jaar gaat vervangen... :-D
Ik denk dat de winters van eind jaren 90 er niet meer toe doen in 2030. 8)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ddd schreef:Weerdata van 25 jaar, voor iets wat je mogelijk binnen 10 jaar gaat vervangen... :-D
Je hebt een punt.
Better be prepared than sorry :).
Ik denk dat de winters van eind jaren 90 er niet meer toe doen in 2030. 8)
België ligt in 2040 heus niet op een andere lengte/breedtegraad dan in 1990.
De weerfenomenen die in 1990 tot een bepaalde temperatuur hebben geleid, kunnen zich - gegeven de stabiele ligging op de wereldbol - perfect ook in 2041 herhalen.

Hetzelfde zie je met fauna: het is niet zo slim om mediterrane bomen in BE te planten. Het mocht eens een klassiekere winter zijn en dan is uw boom meteen steendood kapot.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: De weerfenomenen die in 1990 tot een bepaalde temperatuur hebben geleid, kunnen zich - gegeven de stabiele ligging op de wereldbol - perfect ook in 2041 herhalen.
Ja, de ligging is stabiel, maar het klimaat is per definitie wel dynamisch, dus de kans dat dat zich zal herhalen zal stijgen of dalen, ifv hoe het klimaat evolueert. In grote lijnen gaat dat altijd in kleinere golven waarbij het klimaat warmer wordt zoals nu het geval is (ook zonder menselijke bijdrage - dat laatste maakt de reeds gaande natuurlijke evolutie enkel wat groter) gevolgd door een periode van afkoeling. Naast de kleine golven zijn er ook grotere golven over de eeuwen heen, wat tot langdurige ijstijden leidt enzomeer enzomeer.

Daarom dat het KMI ook het referentieklimaat om de zoveel tijd aanpast om te oordelen of een maand bv te koud of te warm is geweest. Het is zinloos om daarvoor alle gegevens sinds het begin van de metingen te gebruiken (dat is enkel nog goed om records vast te leggen) want dan is elke maand totaal abnormaal; beter vergelijk je met de laatste 30 jaar. Momenteel gebruikt men 1981-2010. Wanneer 1991-2020 beschikbaar wordt zal men dat gebruiken, en zal warmte plots veel minder snel tot een "abnormale" maand leiden dan nu het geval is.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Die 30 jarige gemiddelden van het KMI kan je trouwens hier terugvinden per gemeente : https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat ... w-gemeente. Verwacht er niet teveel van, zijn maand gemiddelden die men weergeeft.

Sowieso is de open data pagina van het KMI redelijk beperkt te noemen, en dat is nog een understatement: https://opendata.meteo.be/. Staat eigenlijk weinig bruikbare data op. Op zich staan er op hun catalogus (https://opendata.meteo.be/geonetwork/) veel meer data sets, maar zowat alles is nog in opbouw lijkt het. Jammer genoeg is dat echter al een hele tijd zo, geen idee of het er ooit van gaat komen. Vooral die van de uur- en dagelijkse voorspellingen volg ik met interesse op (zou een leuke integratie voor Home Assistant kunnen betekenen).
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03 mar 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 43 keer

Misschien kan de amateurvereniging http://www.weerkunde.be je helpen? Ze publiceren er maandelijks pdf's maar ik vermoed dat ze dit wel ergens centraal gestockeerd zullen hebben van alle jaren, zeker?

Jaaaaren terug was ik ook even op zoektocht bij het KMI naar onder andere een overzicht van alle officiële meetpunten in Vlaanderen, hun historiek en locatie, omdat ik graag de impact van Urban Heat Island op de metingen zelf eens wou bekijken (bv. een nieuwe straat met asfalt werd naast het meetpunt getrokken, gebouw erbijgekomen met airco-units in de directe nabijheid van het meetpunt, allemaal zaken die een onnatuurlijke invloed hebben op de temperatuurmetingen (en effectief gebeurd zijn!)

Maar ik kreeg bitter weinig respons en werd van het kastje naar de muur gestuurd (natuurlijk, stel u voor dat er verkeerde temperaturen opgemeten werden, of geen juiste correcties werden doorgevoerd).

Hopelijk is dat ondertussen al wat verbeterd en kan je nu wel de gevraagde data krijgen als particulier.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

heist_175 schreef:Ik wacht de offerte van het KMI af :)
Ik zoek +/- 25 jaar aan data, min/max/avg, dus +/- €30K datapunten.
KMI prijs: €400
:bang:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ow... ze zijn nog niet verlegen daar. Misschien eens een minister aanschrijven en wijzen op de open data initiatieven ?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:Ow... ze zijn nog niet verlegen daar. Misschien eens een minister aanschrijven en wijzen op de open data initiatieven ?
Goed idee.
Welke duzend ministers zijn er bevoegd voor het KMI?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklij ... elgi%C3%AB
Ministerie van Federaal Wetenschapsbeleid
Vandaag (sinds 28/10/2019): David Clarinval, Minister belast met Wetenschapsbeleid (https://www.belspo.be/belspo/organisati ... str_nl.stm)
David Clarinval, MR
De zusterpartij van de Partij Van de Lobby'sten (aja OVLD), die zijn vermoedelijk geen fan van transparantie en open standaarden.
Wel kappen op "de overheid" maar als ze zelf aan de knoppen zitten, 0% inzit om de data van de overheid breed beschikbaar te maken.

Bijna altijd 2de of 3de-rangsministers
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Misschien hier eens proberen... https://data.gov.be/nl/contact
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:Misschien hier eens proberen... https://data.gov.be/nl/contact
De antwoordemail van DataGov kwam nog met een andere tip: https://mesonet.agron.iastate.edu/reque ... k=BE__ASOS waar je ook gratis data kan afhalen. In vogelvlucht liggen die locaties al wat dichter dan Eindhoven of Maastricht :).
Per dag krijg ik daar zelfs 150 datapunten :-o :eek: :bdaysmile: :beerchug:

Wel pijnlijk dat het ene departement van de overheid u doorverwijst naar een Amerikaanse universiteit, voor data die het andere departement eigenlijk gewoon "'in de kast" heeft liggen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”