Zelf wijnazijn maken

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Iemand hier op UB die ervaring heeft met zelf wijnazijn maken? Ik gebruik zelf in de keuken altijd witte wijnazijn, gewoon omdat dat veel en veel beter is dan de witte azijn die vooral geschikt is voor het schoonmaken van potten en pannen. Nu was ik wat aan het zoeken geweest en het valt op dat er niet echt een beginpunt wordt gegeven. Het is voornamelijk altijd op basis van azijnmoer en in de video's op youtube zie je azijnmoer maar niemand die vertelt hoe ze daar aan geraken, behalve online kopen. Na lang zoeken ben ik er (denk ik) uit: je koopt een flesje ongepasteuriseerde, ongefilterde wijnazijn, giet een hoeveelheid in een recipiënt, daar witte wijn bij, theedoek over de opening van de recipiënt en op een warme plaats gedurende een maand of 2 laten staan. Ik ben nu dus 4 dagen ver maar ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die er in geslaagd zijn om van scratch wijnazijn te maken en of ze eventueel hun ervaringen willen delen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik heb ooit zelf zo'n aardewerken pot gekocht om er de restjes wijn in te kappen, maar ik heb het uiteindelijk nog nooit gedaan.

Azijnculturen kan je oa kopen bij:
https://www.brouwland.com/nl/onze-produ ... uur-100-ml

De handleiding staat er ook bij:
https://www.brouwland.com/content/docs/ ... eiding.pdf

Ik denk dat jouw methode trouwens ook wel werkt: ongepasteuriseerde, ongefilterde wijnazijn, giet een hoeveelheid in een recipiënt, daar witte wijn bij,

Interessant topic, dat ik zeker ga volgen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Je kan misschien eens het boek "Études sur le vinaigre..." van Louis Pasteur lezen: https://books.google.be/books?id=8MEsAAAAIAAJ&dq
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Wat ik zelf heb gedaan: een glazen confituurpot (dus met brede opening bovenaan) in kokend water gesteriliseerd, efkes laten afkoelen en dan een hoeveelheid rauwe wijnazijn erin die ik eerst goed geschud had om de fond mee te hebben; dan 2,5 keer de hoeveelheid azijn aan witte wijn toegevoegd, theedoek over en afgesloten met elastiek, daar dan nog een donkere doek over en dat in de keuken op een vrij warme plaats gezet. Zou een tweetal maanden moeten duren heb ik begrepen van bepaalde websites. Zeker geen deksel op de pot omdat de bacteriën met zuurstof in contact moeten komen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

En dan nu een teleurstellende update : helemaal niks van azijnmoer. Week na week zag ik het niveau in dat potje zakken door verdamping. Nochtans rauwe, ongepasteuriseerde wijnazijn gebruikt en een bio wijn (zonder toevoeging van sulfieten). Maar niks. Het goede nieuws: azijnmoer is kant en klaar te koop bij Amazon :-D
Of bij brouwland. Of nog op een paar plaatsen.
sandbert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Inderdaad teleurstellend, maar toch bedankt voor de update.

Dat Brouwland azijnmoer aanbiedt wisten we hier echter al uit het bericht van Nob hoor.

Zelf je wijnazijn kunnen maken lijkt me super, maar geef toe, de hoeveelheid die een modaal gezin daar op jaarbasis van verbruikt zal niet zo enorm groot zijn, voordeel is wel dat het product wat houdbaarheid betreft niet delicaat is waardoor je, als je er een paar flessen van gemaakt hebt, niet verplicht bent dagelijks wijnazijn te gebruiken in de keuken.

Waarom ben je echter niet eerst begonnen met gekochte azijnmoer om daar dan een kweek mee op te zetten? Je zou het jezelf veel gemakkelijker gemaakt hebben denk ik en je zou, indien je dat gedaan had, hier waarschijnlijk verheugender nieuws kunnen posten hebben.

Maar goed, misschien heb je om de een of andere reden wel een afkeer van zoiets, daar kan ik wel begrip voor opbrengen, maar als leerschool zou gebruik maken van gekochte azijnmoer heel veel kunnen betekenen hebben voor jouw experiment.

Zet je door (eventueel met de hulp van een goed boek) of geef je het op?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik zet door. De reden waarom ik het zelf geprobeerd heb was gewoon om te weten of ik in mijn opzet zou slagen. Niet dus. Voort van de rest gebruik ik uitsluitend wijnazijn in de keuken, nooit gewone witte azijn. Witte azijn is enkel goed om potten en pannen te kuisen. Ik verbruik meerdere flessen wijnazijn per jaar maar dat zijn vaak flessen van een halve liter of max 70cl. Zowel rode als witte wijnazijn. Ik ga het nu proberen met zo een flacon azijnculturen. Wijnazijn is ook zoveel beter van smaak dan gewone azijn.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”