hulp nodig ivm dalende snelheid op eigen netwerk

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Het Volgende doet zich voor, waar ik een oplossing voor zoek.

Dataoverdracht tussen een windows server en een windows 10 desktop via 10 Gbit lan is niet in orde.

Ik probeer 100 Gbyte van de server naar de computer te verplaatsen, maar merk een snelheidsdrop naar 1.5 Kbyte/s na enkele seconden.
De overdracht start snel (+/-500 Mbyte/s) maar na +/- 20 MB (tot de buffer vol is denk ik) dropt hij naar zeer lage snelheid.
Enkel een switch staat tussen de gebruikers.

op hetzelfde lan-netwerk (switch) staat een synology server waarbij de snelheidsdrop zich niet voor doet.

van win server naar synology = geen drop
van synology naar desktop = geen drop
van win server naar desktop = drop na 20 Mbyte.

Alle hardware is nagezien dus verwacht iets softwarematig dat niet in den haak zit. iemand met een visie ?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

extra vraagje: doet de drop zich ook voor in de omgekeerde richting?
dus van desktop naar server?

en is het met alle bestanden? want 100gb aan bestanden van elk 1mb zal trager zijn dan bestanden van 1gb.
kan ook de schijf en/of fragmentatie zijn die zaken vertraagt, hoewel een paar kB/s wel erg traag is voor een lan verbinding.

staan ze ook in dezelfde vlan? of is er nog een router/firewall tussen die router on a stick speelt?
(ik kan bv niet mijn hele netwerksnelheid gebruiken, omdat ik vlan segmentatie gebruik die door opnsense beheerd is, en de switch zelf dus geen routing doet = beperkt tot de snelheid dat opnsense en diens hardware alles kan verwerken)
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Staat flow control aan op alle netwerktoestellen?
680x0
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

Het zit dus alleen richting desktop blijkbaar.

Chipset drivers in orde ? Welk type en model harde schijf zit erin ? Al eens getest is safe mode met netwerk ?

Het lijkt er inderdaad op dat er ergens een cache volloopt en dat uw systeem die daarna niet snel genoeg weggeschreven krijgt.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

flow control staat bij alle adapters op RX en TX enabled. jumbo frames stond disabled. Maar ook op 4088 Bytes valt er een serieuze drop te merken
in de desktop zit een asus XC-C100C 10G kaartje.
in de server en de synology zit een intel 520 T2 adapter. Alles geregeld via een netgear X5505M switch. geen routerfunctie en geen V-lan. het 10G segment heeft geen connectie met andere apparatuur. Alles van de 10G zit in de prefix 192.168.10.XXX. Het gigabit gedeelde in het 192.168.1.XXX gebied maar volledig hardware matig gescheiden. netwerkadapters hebben alles fixed, netwerkshares in windows zijn rechtstreeks naar deze fixed IP's via SMB. standaard gateway op alle apparaten is de router op het 1Gbit netwerk.
bestanden is een mengeling van formaten, maar wel groter dan 50 Mbyte/stuk.

Het probleem doet zich enkel voor van win-server naar win10 desktop. Van de SSD in de desktop naar de windows server verloopt vlot.
de windows server heeft een array van 8 schijven in raid 5 (getest op 600Mbyte/sec). De desktop een 1 TB sata SSD (520 Mbyte max).

alle schrijf en lees opdrachten tussen synology en desktop verlopen op meer een gemiddelde van 400 Mbyte per seconde (SSD is de bottleneck).
snelheid tussen synology en server verloopt op pieken tot 600 MB/s
Laatst gewijzigd door mailracer 24 jun 2020, 18:02, in totaal 1 gewijzigd.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Eens andere drivers proberen, desnoods ook eens met een LiveCD of USB boot ding zien of je met een ander OS dat ook ziet.

Volgens mij gewoon de drivers trouwens. Eens echt totaal verwijderen (via tools of registry cleaners, als er een procedure is, zeker volgen). Oudere of nieuwere versie eens proberen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Welk protocol? Werkt het wel snel met FTP?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

drivers veranderen van de asuskaart heeft niets uitgehaald. snelheidsvertraging treed nu direct op. ik laat het even rusten en zie later nogmaals als er iets in me opkomt.

edit : Ik heb de asuskaart veranderd naar een gigabit exemplaar van intel. Het rare is dat de overdracht nu over beide kaarten verloopt terwijl de netwerkshare specifiek naar het ip adres is ingesteld naar het 192.168.10.xxx adres van de windows server. blijkbaar is er een parametertje niet in orde. met welk commando kan ik dat nazien ?
Oplossing is afstappen van de dual lan die ik nu heb ingesteld. of is er toch een mogelijkheid om via dual lan te werken en de servers toch af te scheiden van het lan gedeelte waar andere gebruikers op zitten.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”