Telenet modem only

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

Momenteel heb ik thuis de zwarte motorola modem.
Dit om een extern ip adres op mijn firewall te bekomen. 2x NAT is niet wenselijk.
Zijn er ondertussen al modem only voor docis 3.1 zodat ik mijn volledige snelheid zou kunnen halen?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Die bestaan.

Maar je vraag is wellicht of Telenet ze ook aanbiedt. Het antwoord daarop is neen.

De E-router is, zoals de naam ook suggereert, geen modem-only. Gezien je, jammer genoeg, ook niet zelf een compatibele modem-only mag aankopen, is er momenteel dus geen modem-only Docsis 3.1 mogelijkheid.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 09 jun 2020, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Lees je in op Geen modem-only meer beschikbaar bij Telenet.
Voor DOCSIS 3.1 is enkel de CV8560E mogelijk, maar dat is geen zuivere modem-only.
Voor DOCSIS 3.0 is de CV7160 mogelijk, maar die (b)lijkt (uit bovenstaande draad) niet meer te verkrijgen.

EDIT: CCatalyst verwijst naar dezelfde draad en was me net voor.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

rpr schreef:Zijn er ondertussen al modem only voor docis 3.1 zodat ik mijn volledige snelheid zou kunnen halen?
Ja, koop een modem-only die EuroDOCSIS 3.1 ondersteunt uit volgende lijst: https://www.excentis.com/resources/list ... d-products en sluit die daarna aan op de coaxkabel.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

raf1 schreef:koop een modem-only die EuroDOCSIS 3.1 ondersteunt.............
ik vraag me af, of het al iemand gelukt is om een eigen modem te gebruiken. Kans is zeer groot dat je hem voor niks koopt... :roll:

De CV8560E, of de E-router is voldoende voor een extern IPv4 adres aan je eigen router te geven, alleen bij ipv6 lijken er alsnog wat kinderziektes te zijn.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

raf1 schreef:
rpr schreef:Zijn er ondertussen al modem only voor docis 3.1 zodat ik mijn volledige snelheid zou kunnen halen?
Ja, koop een modem-only die EuroDOCSIS 3.1 ondersteunt uit volgende lijst: https://www.excentis.com/resources/list ... d-products en sluit die daarna aan op de coaxkabel.

Dat werkt toch niet?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Waarom niet?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

provisionering misschien. in de eerste plaats word het mac-adres van de modem in een database gestopt met je profiel
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

mailracer schreef:provisionering misschien. in de eerste plaats word het mac-adres van de modem in een database gestopt met je profiel
Inderdaad... je modem moet geregistreerd zijn bij TN... en vermoedelijk moet er ook nog een "profiel" zijn voor je merk/model.

Veel kans dus als je hem geregistreerd krijgt dat het misschien nog niet werkt omdat TN er geen profiel voor heeft.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

raf1 schreef:Waarom niet?
Allez, mij leek gij wel al op de hoogte te zijn van het telekom landschap in België, dat verbaast me nu dat ge denkt dat ge toch vrije modem keuze bij Telenet hebt. Over wat gaan dan al die topics volgens u, als ge toch een docsis modem naar keuze kunt halen en dat die dan werkt... Zoiets kan bij geen enkele kabelboer, zelfs niet in het buitenland (toch? Heb dat toch nog nergens gelezen)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Misschien moet raf1 die vrije keuze eens afdwingen... maar 't is steeds veel blablah en weinig boemboem :roll:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

selder schreef:Zoiets kan bij geen enkele kabelboer, zelfs niet in het buitenland
In Duitsland wel, gewoon MAC-adres doorgeven aan de klantendienst, bij sommige kabeloperatoren werkt het zelfs automatisch via de interface van een FRITZ!Box Cable.

Ik ben geen Telenet-klant, maar bij Telenet checkt de EuroDOCSIS CMTS ook alleen maar een MAC-adres. Profielen pushen is allemaal standaard EuroDOCSIS, dus werkt op elke modem.

Het zal een Telenet-klant zijn die dit moet afdwingen, maar moeilijk is het niet.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Mac adres spoofen. Zou het zo simpel zijn?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

liegebeestig schreef:Mac adres spoofen. Zou het zo simpel zijn?
Goed mogelijk. Maar AFAIK nog nooit geprobeerd.

Grootste zorg zou IMHO dan zijn dat Telenet later veranderingen maakt waardoor die modem dan plots niet meer werkt. Wat eigenlijk altijd het grote nadeel is van in een grijze zone bezig te zijn.

En je gaat de modem waarvan je het MAC gespoofd hebt uiteraard wel zelf ergens goed bewaren, zodat die niet terug bij TN raakt op de een of andere manier. Want als ze zien dat er plots 2 modems met hetzelfde MAC op het netwerk zitten gaat er m.i. vrij snel een wagentje vanuit NOC uw richting uit gaan rijden.

(In mijn studententijd aan de unief heb ik ooit eens "per ongeluk" twee toestellen met hetzelfde MAC aan het netwerk gehangen, het duurde niet lang voor iemand van IT kwam opdagen!)
raf1 schreef:In Duitsland wel, gewoon MAC-adres doorgeven aan de klantendienst
Zo hoort het dus.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

ik weet zelf niet zeker of je zomaar het MAC van de coax kant van je modem kan spoofen.

Toen ik nog bij telenet werkte (meer dan 10 jaar geleden) moest je als je iets aan je modem wouw veranderen, eerst een speciaal device aan de coax kant van de modem hangen en ging die daardoor ging die in een soort "boot from ethernet mode" waardoor je dit soort zaken kon aanpassen.
Zoals Mac, de up/down snelheid, en onbeperkt volume...)

De digibox was indertijd ook leuk (was nog het model met het rode 2 of 3 digit led display)
als je deze open vees zat hier gewoon een gesoldeerde pinheader in die je met een verloopje gewoon op een Com poort kon aansluiten. Dan kon je op frequentie tunen.
En dan kon je elke on demand programma dit iemand in jou regio bekeek meekijken (VOD was toen nog niet versleuteld)

Maar ontopic
Als het dan toch mogelijk is om op een makkelijke manier het mac adres te spoofen, doe dit dan ineens voor beide toestellen. maw wissel de mac adressen om, dan kan de modem terug zonder mogelijke Mac coalitan.
Greetz cyberbug

Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het MAC van de modem die je van TN gekregen hebt ga je idd niet zomaar kunnen spoofen zonder insider-kennis.

Maar als je zelf een nieuwe modem koopt op de markt, een modem die dus niet van TN afkomstig, ga je m.i. wel toegang hebben tot de config waarin je dit kan aanpassen. Het adres van de gekochte modem spoof je dan naar het adres van de modem die je van TN in leen gekregen hebt, en die laatste modem berg je dan ergens veilig op (terugbrengen is dan geen optie).
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

maar als dat zou lukken met een eigen modem waar je zelf controle over hebt, kan je waarschijnlijk gewoon zelf je maximum snelheden instellen, denk niet dat telenet dit graag gaat hebben...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

splinterbyte schreef:maar als dat zou lukken met een eigen modem waar je zelf controle over hebt, kan je waarschijnlijk gewoon zelf je maximum snelheden instellen, denk niet dat telenet dit graag gaat hebben...
Hoe zit dat dan in Duitsland?
Tuurbo
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 dec 2009, 20:51
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 6 keer

liegebeestig schreef:Mac adres spoofen. Zou het zo simpel zijn?
Sinds de introductie van BPI(+) is dat niet meer zo eenvoudig. Je zou dan naast het MAC adres ook de bijbehorende (ondertekende) certificaten moet hebben.

BPI was later enhanced to BPI+ which incorporates digital certificates issued by VeriSign Corporation which are uniquely chained to the individual MAC address of each cable modem. For every cable modem’s MAC address there can be only one uniquely created digital certificate in existence. VeriSign and vendors work closely together to ensure that the trust is not broken during the creation of the certificates and the manufacture of the cable modems.

https://volpefirm.com/hacking-docsis-cable-modems/
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

CCatalyst schreef:Maar als je zelf een nieuwe modem koopt op de markt, een modem die dus niet van TN afkomstig, ga je m.i. wel toegang hebben tot de config waarin je dit kan aanpassen. Het adres van de gekochte modem spoof je dan naar het adres van de modem die je van TN in leen gekregen hebt, en die laatste modem berg je dan ergens veilig op (terugbrengen is dan geen optie).
Bij sommige routers kan je het WAN Mac adres spoofen, maar bij een kabelmodem kan je niet zomaar het MAC adres wijzigen via de webinterface ...
splinterbyte schreef:maar als dat zou lukken met een eigen modem waar je zelf controle over hebt, kan je waarschijnlijk gewoon zelf je maximum snelheden instellen, denk niet dat telenet dit graag gaat hebben...
Het is ook niet zo dat je als gebruiker zelf de snelheid en zo kan instellen, dat wordt door de provider naar jouw modem geprovisioneerd (net zoals je bij een VDSL2 modem ook niet zelf jouw profiel kan instellen).
CCatalyst schreef:Hoe zit dat dan in Duitsland?
Afhankelijk van de provider.
Zoals raf1 al schreef: je geeft het MAC adres van de kabelmodem door via een web portal van de ISP.
Of je moet de aansluiting activeren via je klantennummer en een activeringscode ...

Bij een Fritz!Box Kabelmodem kom je tijdens de eerste installatie op een pagina terecht die jou het CM MAC adres geeft (en saat ook afgedrukt op de modem zelf:
FritzBox Cablemodem.png
bron: (op 7:50)

Daar is er de "Routerfreiheit". Je kijgt bij alle providers ook (ongevraagd) jouw telefonie gegevens (SIP login).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Iemand een idee waar je de doccis 3.1 MET wifi kan verkrijgen heb zonet eens geïnformeerd omwille dat onze Modem en extra AP problemen geven laaste tijd en na uit/aan te doen weer stabiel -> in de winkels dichtbij beweren dat ze deze nog nooit hebben gehad op stock en telenet zelf beweert absoluut niet te weten waar er zouden zijn -- in de winkels hebben ze wel de 3.1 ZONDER wifi op voorraad :bang:

In ons geval is diegene met wifi wel nodig
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”