bbox2 in 2020 voor VDSL

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Hallo,

Ik heb een actieve VDSL-lijn via het EDPnet netwerk (Mixtus). Mijn Fritzbox is in transit. Hoop op vrijdag, verwacht maandag.

Ben gaan rommelen in mijn rommel en heb nog een bbox2 gevonden. Ik weet dat die geen vectoring aankan maar toch wel VDSL. Wou in afwachting daar wat mee experimenten. Maar die krijgt geen synchronisatie.

Lijkt dat logisch? Opgelet; niet onmogelijk dat die stuk is. Alles ziet er normaal uit in de summiere interfase. VDSL 'NOT CONNECTED' maar dat zie ik ook wel aan het lampje. Is aan het pinken. Regelmatig maakt het toestel het geluid van een klik.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Het is logisch dat er geen sync is tussen verschillende firmware-updates. Klikken is normaal bij een reboot. Sync komt dan wel uiteindelijk terug na een half uur updaten.

Als het niet lukt, zal je misschien wat moeten opkuisen:
  • zorgen dat de contactpunten van de RJ11-aansluiting 100% stofvrij zijn en blinken
  • NTP2007 nakijken indien er geen Test&Label installatie is uitgevoerd. Kopereindjes koperpaar moeten blinken en netjes aangesloten zijn op de zwarte klem, checken of er geen andere onnodige aftakkingen zijn
Daarna Bbox2 herstellen naar fabrieksinstellingen en een half uur aan de NTP2007 laten updaten. Na een half uur eens kijken of je sync hebt.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

@raf1 Bedankt! Dus het zou moeten kunnen werken.

Bij oplevering heeft de technicus er even zijn eigen Fritzbox aangehangen om te testen en dat werkte. Zo goed als direct trouwens. Heb ik persoonlijk even kunnen testen door mijn computer daarop aan te sluiten. Ik gebruik hetzelfde aansluitpunt.

Dan zou die bbox2 stuk moeten zijn logisch gezien en vooral hopelijk. Reset heb ik al gedaan, telefoonkabel vervangen, staat al heel lang te proberen. - Wachten op de Frtizbox :-(

Aanvulling; de firmware is van januari 2014. Staat bij VDSL-statistics als VDSL-version. Lijkt mij vrij recent voor een bbox2

Aanvulling BIS;
Het is gelukt!

Het werkte niet met de bbox2. Maar ik ben verder gaan zoeken in mijn rommel en blijkbaar had ik ook nog een Sagemcom VDSL-modem liggen. De firmware was identiek van de bbox2. Ook versie van januari 2014.

Die aangesloten. Duurde lang maar uiteindelijk wou die wel synchroniseren. Ondertussen installeerde die blijkbaar een iets nieuwere firmware. Versie van november 2014. Layout ook een beetje anders.

Dus syncro gelukt! Nu nog internet; met de login zoals ik die ontvangen heb van Mixtus werkte het niet. Login failed. Viel mij wel op dat de gebruikersnaam geen @ISP deel had. Lang geleden hadden mijn ADSL-logins steeds dat stuk in de gebruikersnaam.

Probeerde eens de login die ik ontvangen had maar dan met @EDPNET erachter ...en dat werkt. Ben online. Post dat nu met die verbinding.

Modem geeft de waarden;
Downstream line rate 30040 kbps
Upstream line rate 10064 kbps
Downstream Training Margin 22.5 dB

Afbeelding

En dat is direct het minimale van waarde dat voor mij goed genoeg als ondergrens. Ik weet dat de waarde bij opstart voorlopig zijn en dit toestel kan geen vectoring aan. Maar dit lijkt mij een goed begin.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Fijn te horen dat het werkt, die firmware updates duren inderdaad zeer lang.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

WalterB1 schreef:Modem geeft de waarden:
  • Downstream line rate 30040 kbps
    Upstream line rate 10064 kbps
    Downstream Training Margin 22.5 dB
Je zit dus in "zone 1" (standard profiel zonder vectoring = 30/10 )
DLM kan jou nog verhogen tot maximaal 70/10.
Van zodra je vectoring hebt (whitelisted modem) zal je naar 70/30 gaan.
Dan kan DLM je nog verder verhogen naar maximaal 100/40.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

... en ik heb mijn Fritzbox.

De Sagemcom heeft in de ongeveer 24 uur dat ik die gebruikte niet een hoger profiel bereikt.

Gisteren tegen 20u Frtizbox in gebruik genomen. Begonnen met een 30/10 profiel. Een twee uur later had ik al 70/30. En nog een uur later 100/30.

En dat heb ik nu nog steeds.
Screenshot 2020-05-23 at 17.45.10.png
De foutenteller eronder daar staat alles op 0.

Dus op de upload na die nog een potentieel heeft om nog van 30 naar 40 te stijgen - of eerder 35 aangezien ik juist onder de 40 zit van kabelcapaciteit - zit ik aan mijn maximum. - Mooi.

De doos is ook goedgekeurd;
20200523_203516.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”