Hoe configureren nrs ovh/fritz ?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

Hallo,
heb een fritz 7270 en ovh
Ik heb 1 vaste telefoon en 2 dects
Ik heb 1 sipnr bij ovh en 2 geporteerde nummers.
noem ze voor het gemak 1, 2 en 3

Wat zou ik willen:
iemand belt ons via de 3 : dan mag enkel de vaste telefoon rinkelen
iemand belt ons via de 2 : enkel de dects mogen rinkelen.

Heb al vanalles geprobeerd, maar in de fritz log zie ik altijd maar onder tabblad "ankommende anrufe" bij "eigenes rufnummer" nr 1
staan, zijnde de sip account bij ovh, nooit 1 van m'n geporteerde ( en door mensen gekende) nummers...

Is hier een oplossing voor? Hopelijk stel ik m'n probleem duidelijk

m.a.w. aan de hand van welk toestel rinkelt zou ik dan weten op welk (geporteerd) nummer ik gebeld wordt...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

lucdec schreef:in de fritz log zie ik altijd maar onder tabblad "ankommende anrufe" bij "eigenes rufnummer" nr 1
staan, zijnde de sip account bij ovh, nooit 1 van m'n geporteerde ( en door mensen gekende) nummers...
Als er jou niemand belt op de andere nummers, dan kunnen ze ook niet in de Oproeplijst staan :-) .
lucdec schreef:Wat zou ik willen:
iemand belt ons via de 3 : dan mag enkel de vaste telefoon rinkelen
iemand belt ons via de 2 : enkel de dects mogen rinkelen.
Dat is toch basisfunctionaliteit van een Fritz!Box!
Voor ieder toestel kan je instellen op welke nummers ze mee rinkelen ...

Ga naar Telephony > Telefoonapparaten (Telefonie > Telefoniegeräte).
Druk op de "bewerken" knop (portloodje) naast FON1.
- Bij uitgaande oproepen (ausgehende Anrufe) kies je uit een drop-downlijst met welk nummer dit toestel moet uitbellen (1, 2 of 3)
- Bij binnenkomende oproepen (Ankommende Anrufe) kan je kiezen tussen: "op alle telefoonnummers reageren" (auf alle Rufnummern reagieren) ofwel "enkel op volgende telefoonnummers reageren" (nur auf folgende Rufnummern reagieren)
- hier kan je één of meerder nummers aankruisen. kies hier voor lijn 3

- Doe nu hetzelfde voor de DECT toestellen, waarbij je dan kiest voor 1 en 2

PS. De keuze van ingaande en uitgaande lijnen zijn onafhankelijk van mekaar.
Je kan dus perfect kiezen dat een toestel uitbelt via lijn 1, maar meerinkelt met lijn 3.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3115
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

Op één OVH lijntje van 1.20€ kan je het verschil tussen deze drie nummers niet maken.
Met drie van dergelijke lijntjes wel.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2370
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer

Ordon, is perfect wel mogelijk bij Ovh. In Fritz aangeven dat je alle opgesomd eovh lijnen met hun eigne nr moet laten registreren.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8028
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

TS moet eerst en vooral zijn 3 telefoonnummers registreren in zijn FB met bijhorende paswoorden en sip gegevens. En dan bepaalde regels gaan instellen vermoed ik zo. Op een FB kun je tot 20 sip nummers registreren.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

philippe_d schreef:
lucdec schreef:Wat zou ik willen:
iemand belt ons via de 3 : dan mag enkel de vaste telefoon rinkelen
iemand belt ons via de 2 : enkel de dects mogen rinkelen.
Dat is toch basisfunctionaliteit van een Fritz!Box!
Voor ieder toestel kan je instellen op welke nummers ze mee rinkelen
Hier moet ik mezelf corrigeren. Ik had in de vraag niet goed begrepen dat het hier ging over één enkele OVH lijn met 3 verschillende nummers.
Gezien het hier gaat over een "ligne découverte" van 1.19€ per maand, denk ik niet dat het mogelijk is om een onderscheid te maken tussen binnenkomende nummers: zowel het eigen OVH nummer, als de geporteerde nummers bellen allemaal op die ene SIP lijn.

Voor wat betreft uitgaande gesprekken: je kan de CLIP instellen in de OVH manager. Dat is dan geldig voor alle uitgaande gesprekken.
Geen idee of je dit kan doen via de Fritz!Box settings.
Je kan dit het best proberen door één account aan te maken, en hierbij de verschillende nummers toe te voegen.
Jack Daniels schreef:TS moet eerst en vooral zijn 3 telefoonnummers registreren in zijn FB met bijhorende paswoorden en sip gegevens. En dan bepaalde regels gaan instellen vermoed ik zo. Op een FB kun je tot 20 sip nummers registreren.
Zoals ik het nu begrijp heeft hij geen 3 SIP accounts (met bijhorende paswoorden en sip gegevens), maar één enkele OVH lijn, waaraan 3 nummers hangen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8028
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

TS maakt het onnodig ingewikkeld. 1 sip nummer en 2 geporteerd nummers. Dat hij eerst eens vertelt bij welke providers zijn geporteerde nummers zitten. En als hij 3 nummers heeft op 1 OVH lijn, dan moet hij toch een trunk nemen?
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Ik zou dat niet onnodig ingewikkeld noemen ...
  • - Als je uw nummer porteert naar OVH heb je per definitie al 2 nummers: het OVH nummer (wat je meestal niet gebruikt) en jouw geporteerd nummer.
    - Als je dan nog een 3de nummer hebt, dat je ergens gratis wilt "parkeren", dan kan je dat ook toevoegen op jouw OVH account.
Maar er zijn ook beperkingen: al deze nummers zijn gewoon "aliassen" van dezelfde lijn.

Als de TS inderdaad de nummers apart wilt gaan managen, dan moet hij een trunk hebben, of 3 verschillende accounts ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

Hallo, ben hier terug, moest lang werken vandaag

Het is allemaal historisch gegroeid:
Aantekening 2020-05-20 171100.jpg


0514028 is m'n gekend nummer van vroeger, kwam eerst van Belgacom en toen van Weepee
Bij de overstap naar ovh (nog geen seconde spijt gehad) kreeg ik 051860 erbij.

Nu woon ik boven m'n ma omdat ze verzorging nodig heeft. Zij had (dure) telefonie bij Telenet maar geen internet
Ik heb mijn internet verhuisd, haar tel opgezegd en geporteerd naar m'n account de 051405...
Ik zou dat niet onnodig ingewikkeld noemen ...
- Als je uw nummer porteert naar OVH heb je per definitie al 2 nummers: het OVH nummer (wat je meestal niet gebruikt) en jouw geporteerd nummer.
- Als je dan nog een 3de nummer hebt, dat je ergens gratis wilt "parkeren", dan kan je dat ook toevoegen op jouw OVH account.
Maar er zijn ook beperkingen: al deze nummers zijn gewoon "aliassen" van dezelfde lijn.
Voila, hier verwoordt je exact hoe het is.

Wat is een "trunk" ? waarschijnlijk een meerkost...

Als ik het goed begrijp, kan ik inkomende gesprekken niet managen, want ze komen allemaal binnen op de 051860...
Uitgaande lukt mij eigenlijk ook niet... Het zou wel leuk zijn als m'n ma belt met haar vast toestel de andere kant 051405... en als ik bel
met de dect men 051402... ziet. Is dit haalbaar?

Hog ja, We kunnen beide goedkoop bellen en gebeld worden op ons oude nummers, da's het uiteindelijk het belangrijkste.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

lucdec schreef:Nu woon ik boven m'n ma omdat ze verzorging nodig heeft. Zij had (dure) telefonie bij Telenet maar geen internet
Ik heb mijn internet verhuisd, haar tel opgezegd en geporteerd naar m'n account de 051405...
Misschien had je beter een aparte OVH account aangemaakt op naam van je ma, en haar nummer naar daar geporteerd.
Dan kon je op de Fritz!Box 2 OVH lijnen instellen, en kan je ma uitbellen / oproepen ontvangen met haar eigen nummer ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3115
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

lucdec schreef:Wat is een "trunk" ? waarschijnlijk een meerkost...
Zo'n trunk kost inderdaad wat meer (en kan ook wat meer).

Beter één of twee extra "lignes sip simple" (tegenwoordig "VoIP Découverte") @ €1,20. Dat biedt allicht voldoende flexibiliteit.
Meerdere lijntjes "VoIP Découverte" kunnen op één account.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

Beter één of twee extra "lignes sip simple" (tegenwoordig "VoIP Découverte") @ €1,20. Dat biedt allicht voldoende flexibiliteit.
Meerdere lijntjes "VoIP Découverte" kunnen op één account.
Misschien had je beter een aparte OVH account aangemaakt op naam van je ma, en haar nummer naar daar geporteerd.
Dan kon je op de Fritz!Box 2 OVH lijnen instellen, en kan je ma uitbellen / oproepen ontvangen met haar eigen nummer ...
Inderdaad, dit zou misschien best zijn, ik overweeg het.

Nog 1 vraag:
Inkomend, kan ik nu geen onderscheid maken, dit begrijp ik
Maar kan ik uitgaand onderscheid maken? zo ja waar is dit in te stellen, in de Fritz of bij OVH ?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3115
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

Ja, dat kan.
Selecteer het gewenste uitgaande nummer bij "Caller-ID".
(Mogelijks dient uw toestel vervolgens zijn registratie eerst opnieuw uit te voeren alvorens alle veranderingen doorgevoerd zijn.)
ovh_caller_id.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Maar dan moet je telkens naar de OVH manager om dit te veranderen!
Het meesturen van de gewenste caller-id ("on the fly") bij een gesprek wordt niet ondersteund bij een gewone VoIP lijn.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

@Philippe

Inderdaad, dit is niet handig en onpraktisch.
We willen altijd meer dan wat aangeboden wordt. :)
Nu, 1 sip lijntje erbij nemen lost al die problemen op.

Er is wel nog 1 eigenaardigheid :
Ik heb 2 gsm's, 1 met een proximusabo van m'n werk, en 1 privé met een prepay carrefour mobilesim card.
Bij het testen van het onlangs geporteerde nummer vorm ik mijn ma's geporteerd nummer met m'n gsm en kijk ik of m'n vaste telefonie rinkelt.
In het geval van de proximus gsm werkt dat vlekkeloos, maar met carrefour mobile krijg ik de melding "Het oproepnr dat u hebt gevormd is niet in gebruik"
Is er nog iets niet correct dan? Ijlt Carrefour mobile na, en komt dit alsnog in orde? Iemand een verklaring voor?....
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Geporteerde nummers komen in een Database (CRDC). Providers moeten hun systeem synchroniseren met de CRDC, en dat gebeurt niet bij alle providers even snel ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”