5.0GHz wifi niet helemaal stabiel: normaal ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Mijn vrouw klaagt al een hele tijd dat regelmatig haar Internet kortstondig wegvalt op haar Acer laptop. Ik merk echter dat de laptop van de zoon hier precies ook last van heeft, want door Steam krijg ik op mijn eigen laptop soms een melding dat zijn laptop niet meer bereikbaar is voor streaming, om dan binnen de minuut weer een melding te geven dat hij weer beschikbaar is voor streamen. Een simpele langdurige ping test bevestigt eigenlijk ook deze bevindingen.

Dit probleem treedt op met eender welk AP in huis dat we gebruiken, al is het wel zo dat al deze APs op enkele muren afstand staan, en in de sysinfo van de APs te zien is dat ze ongeveer een 50% signal strength hebben ofte zo'n SNR van 10 (al weet ik niet hoe exact/betrouwbaar deze getallen zijn). Ik heb nu echter eens uit nieuwsgierigheid geswitcht naar 2.4GHz en daar lijkt het wel 100% stabiel te zijn.

Ik vraag me nu af of dit enigszins normaal is, of dat er toch ergens een issue is met de wifi-chip van beide laptops. Heb immers al gevonden dat ze allebei dezelfde hebben : een Qualcomm Atheros QCA9377. Na wat snel googlen, vind ik niet zo direct meldingen van 5.0GHz issues met deze chipset.

Gewoon als achtergrond-info, de set-up thuis:
* Telenet HGW
* Asus RT-N66U met dd-wrt
* Netgear WNDR3700 met dd-wrt
Alle 3 hebben dezelfde SSID+paswoord voor 5.0GHz, om te kunnen roamen. Idem voor 2.4GHz (maar dus wel ander SSID/pwd dan 5.0GHz). Ook gebruiken ze alle 3 verschillende niet-overlappende kanalen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Om het zeer simpel uit te drukken. Hogere frequentie=snellere verbinding maar gevoeliger voor hindernissen.
Als er een paar muren tussenstaan zal dat waarschijnlijk het probleem zijn(als het met 2.4 wel werkt).
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Je zou dit eens kunnen testen door vlakbij het AP te gaan zitten (op 5ghz), mogelijk is de verbinding dan wel stabiel.

Maar 't blijft natuurlijk wel een vrije band dus misschien zitten er anderen op jouw 5Ghz kanaal: probeer eens op te schuiven naar het andere uiterste van de kanalen?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Tomby schreef: Ik vraag me nu af of dit enigszins normaal is, of dat er toch ergens een issue is met de wifi-chip van beide laptops. Heb immers al gevonden dat ze allebei dezelfde hebben : een Qualcomm Atheros QCA9377. Na wat snel googlen, vind ik niet zo direct meldingen van 5.0GHz issues met deze chipset.
Nee, dat is een zeer goede chipset, Qualcomm Atheros is zelfs de top inzake consumenten-hardware. Je kan evt de driver updaten maar ik betwijfel dat dat de oorzaak is.

De oorzaak die Stroper opgeeft is de meest waarschijnlijke. Dit is de reden waarom we vandaag de dag aanraden om ipv een centrale grote AP meerdere kleine AP'tjes te plaatsen waardoor er zo weinig mogelijk muren, bij voorkeur geen, overbrugd moeten worden.

Wat evt ook kan is dat de client van een ene AP naar een andere overspringt naargelang welke het sterkst doorkomt. Je spreekt wel over "roamen," maar ik betwijfel of er daar ook echt sprake van is met drie verschillende merken van hardware en twee verschillende firmwares. De clients zullen in dit geval eerder telkens een volledig nieuwe associatie moeten maken als ze van de ene AP naar de andere overspringen wat altijd voor enkele seconden downtijd zal zorgen.

Je kan misschien overwegen om op termijn over te schakelen naar Ubiquiti AP's oid. Zoals hierboven al gezegd niet 1 grote cirkelvormige AP, maar liever enkele kleinere IW AP's als je die op meer plaatsen kan hangen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Merci voor de reacties.

Ik besef dat ik nog een paar zaken vergeten te melden heb.
De kanalen zijn vrij. Een van de redenen waarom ik nu ook op mijn RT-N66U dd-wrt gezet had, was dat je daar radar detectie uit kunt zetten. Mijn buur heeft de hele non-DFS band (ch 36-48) bezet met zijn 80MHz kanaal. De 2 dd-wrt routers (als AP geconfigd) gebruiken nu DFS channels die niemand hier in de buurt gebruikt.
Ook heb ik adhv dd-wrt roaming omzeild door ook VAPs te definiëren met een uniek SSID (o.a. ook voor statische devices die niet moeten roamen), maar ook daar hebben die laptops geen 100% stabiel signaal.

Ik vermoed inderdaad dat het dus gewoon een kwestie van bereik is. Switchen naar 2.4 is ook nog zo slecht niet als ik eerst dacht, want snelheid moet nauwelijks inboeten t.o.v. wat ik op 5.0GHz krijg. Zal dan maar niet verder zoeken naar eventuele oplossingen.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Dus begrijp ik goed dat je kanalen in de DFS-band gebruikt, maar toch de radar detectie uitzet?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Tomby schreef:Merci voor de reacties.

Ik besef dat ik nog een paar zaken vergeten te melden heb.
De kanalen zijn vrij. Een van de redenen waarom ik nu ook op mijn RT-N66U dd-wrt gezet had, was dat je daar radar detectie uit kunt zetten. Mijn buur heeft de hele non-DFS band (ch 36-48) bezet met zijn 80MHz kanaal. De 2 dd-wrt routers (als AP geconfigd) gebruiken nu DFS channels die niemand hier in de buurt gebruikt.
Ja, maar je kan UNII-2 ook gebruiken met radar detectie, natuurlijk als er dan een detectie is gaat hij van kanaal veranderen, maar dat op zich zou eigenlijk nog geen probleem mogen zijn als je UNII-1 gewoon uitschakelt. Het is niet dat hij elke 5 minuten gaat veranderen van kanaal; uiteindelijk vindt hij vrij snel wel een kanaal waar geen radar op zit. Verder is er ook nog altijd UNII-3 waar je geen radar detectie moet doen, die zit niet in het ETSI regulatory domain maar daar kan ddwrt vermoedelijk ook wel een mouw aan passen..

Iig opletten met radardetectie uit te zetten, voor gewone AP's is het weliswaar veel minder problematisch dan point-to-point verbindingen, maar je moet je wel bewust zijn van een mogelijk juridisch staartje. Voor het overige is het niet aan mij noch aan iemand anders op UB om daar over te oordelen.
Tomby schreef:Ik vermoed inderdaad dat het dus gewoon een kwestie van bereik is. Switchen naar 2.4 is ook nog zo slecht niet als ik eerst dacht, want snelheid moet nauwelijks inboeten t.o.v. wat ik op 5.0GHz krijg. Zal dan maar niet verder zoeken naar eventuele oplossingen.
Dat is ook maar vreemd, als er nergens anders een bottleneck zit (een 100 mbps link ofzo). Soit, we zullen het maar op 802.11n en de obstakels in de weg afschrijven, maar bij een correcte implementatie van 5 GHz WiFi zou het verschil merkbaar moeten zijn, zeker met 802.11ac/ax.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

We zijn 2 tal maand geleden verhuisd. Omdat ik al telenet klant was en het niet duidelijk was wanneer proximus fiber kon komen, nog een goede maand telenet gehad (all-in). Omdat ik veel remote werkte Laptop op 5Ghz) ook erg vaak disconnects gehad. Soms tot 2x per uur. (Verbinding wifi). Rond 20 april fiber ontvangen. Geen disconnects meer.

Voor alle duidelijkheid... wifi staat altijd af van telenet of proximus modem. Wifi Verbinding gebeurd via AP van ubiquiti (via USG en Switch).

Breedte kanalen etc niet aangepast. Ik wel nog eens ondertussen een rf scan genomen. Het 2,4 kanaal is aangepast maar 5 ghz niet.

Ik ben daarom geneigd te denken dat het aan Telenet of de coax kabel lag. Met dat laatste weet ik dat de aansluiting belangrijk is. Kan voor instabiele lijnen zorgen. In mijn vorige woning ook technieker moeten laten terugkomen. De Coax maakte nog amper verbinding zei de technieker. Dat resulteerde ook in disconnects.

Het kan natuurlijk ook aan je binneninstallatie liggen.

Gr,
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

CCatalyst schreef:Ja, maar je kan UNII-2 ook gebruiken met radar detectie, natuurlijk als er dan een detectie is gaat hij van kanaal veranderen, maar dat op zich zou eigenlijk nog geen probleem mogen zijn als je UNII-1 gewoon uitschakelt.
Moet eens bekijken of dat mogelijk is in dd-wrt. Ik ben nog niet tegengekomen hoe je kanalen kunt uitsluiten van een DFS switch. Overigens was DFS hier een van de eerste zaken die ik verdacht van het regelmatig kortstondig disconnecten van die laptops. Heb toen hier nog ergens zelfs eens een thread geopend over DFS, meen ik. Dat was overigens ook inclusief een discussie of een simpele AP hier überhaupt een radar op tientallen kms kon storen.
EDIT: inderdaad, oude threads:
* mijn eigen 5.0GHz probleem (sleept dus blijkbaar al maanden aan) : https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=55&t=57013
* storing van weerradars: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=49511
Tomby schreef:Dat is ook maar vreemd, als er nergens anders een bottleneck zit (een 100 mbps link ofzo). Soit, we zullen het maar op 802.11n en de obstakels in de weg afschrijven, maar bij een correcte implementatie van 5 GHz WiFi zou het verschil merkbaar moeten zijn, zeker met 802.11ac/ax.
Sowieso kom ik zelfs nog niet in de buurt van 100Mbps op die clients. Schommelt rond de 50Mbps. En dat is ok, zolang het maar 99.9% stabiel is. Maar elke dag een of meerdere keren dat connectie wegvalt is niet echt een goede experience. Het ligt overigens zeker niet aan de LAN of WAN kant, want ik ervaar zelf nooit problemen, noch met mijn gedockte Surface (via LAN dus), noch met mijn werk-laptop (via Wifi), maar beide staan dus binnen een meter van het AP. Zal misschien eens testen vanuit de living met de laptop van het werk, om te zien of ik daar packet loss heb. Het is nog weekend, dus moet niet in mijn bureau zitten :).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Gisteren bleek ineens de laptop van de zoon (die ik al op 2.4GHz gezet had) weer te disconnecten. Was dus weer slecht nieuws, totdat ik merkte dat zijn laptop blijkbaar ineens weer met de 5.0GHz AP/SSID verbonden was ?! Nochtans had ik enkele dagen geleden heel expliciet Forget gedaan van alle wireless netwerken behalve dat ene 2.4GHz netwerk, om dus zeker te zijn van mijn test.

Nu is het effen uitzoeken waarom die ineens weer verbonden was met 5.0GHz, en ik zie ook maar 2 mogelijkheden :
1) Wifi paswoorden worden geshared over verschillende Windows machines. Dat blijkt inderdaad het geval te zijn met 'Sync Settings'. Heb dan ook direct op mijn account op de laptop van de zoon 'Sync Passwords' uitgezet (heb eigenlijk alle Sync uitgezet).
2) Elke local user heeft zijn eigen Wifi paswoorden. Dat moet ik nog eens nakijken, maar zoon had ondertussen wel wat zitten gamen op de laptop, dus mogelijk dat als hij inlogde, de laptop weer connecteerde met dat 5.0GHz netwerk ?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”