Scheidingstransfo 230V/230V

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Ik ben 1 van de "gelukkigen" in dit land die hier 2x230V als stroomvoorziening heeft.
Voor een bepaald apparaat moet ik echter 400V+N hebben (een "echte" nul dus).

Ik heb 2 opties:
- Elektriciteit laten aanpassen door Fluvius.
Zal mij heel veel kosten, want de huidige kast (die nog maar technisch goedgekeurd is) voldoet niet meer voor hun => nieuwe kast, nieuwe meter, nieuwe aansluiting, nieuwe keuring, ...

- Scheidingstransformator

Dat laatste is een piste die ik aan het bekijken ben, maar de vraag is: enig idee waar ik die kan vinden?
Als ik er zoek, vind ik ofwel transfo's voor laagspanning (lees als: genre 12V), of voor industriële toepassingen.
Of zijn dit type transfo's echt enkel maar op industriële schaal te vinden, en zal ik het niet vinden onder de 1000 euro?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

ofwel heb je 230 volt nodig, ofwel 400 volt. De neuter heeft daar niets mee te maken.

normaal heb je tussen neuter en een lijndraad 230 Volt en tussen de lijndraden 400 Volt. google eens op driefase net....


Wanneer je op een oud net zit, kan het zijn dat je maar 230 volt hebt tussen de fasedraden, en kan je geen 400 volt bekomen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Over welk bepaald toestel spreken we? Want 400V +N is gewoon 230V... Ik kan me niet onmiddellijk inbeelden waarvoor je 400V zou nodig hebben
bartd
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 aug 2010, 11:50
Bedankt: 6 keer

mailracer schreef:ofwel heb je 230 volt nodig, ofwel 400 volt. De neuter heeft daar niets mee te maken.
Sommige omvormers voor zonnepanelen vereisen een N anders starten ze niet op.
Ook sommige laders voor EV's vereisen een N.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik heb een tijd geleden er zo één nodig gehad om een 3* 400V verwarmingstoestel (ongediertebestrijding) op 3*230V te laten draaien. Ik ben die toen gaan huren; afhankelijk van het vermogen dat je nodig hebt kosten ze wel wat geld. Vaak vind je ze wel tweedehands voor een paar honderd eur.

Hou er wel rekening mee dat zo een transfo je géén neuter geeft! Er staat alleen 0 volt op het sterpunt als de belasting van de drie fasen exact gelijk is!
Omdat het toen maar voor een week was heb ik het sterpunt van de transformator aan de aarding gehangen, maar dat is geen propere oplossing en kan zelfs ronduit gevaarlijk zijn als je aarding onderbroken wordt!
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

@Blaatpraat:
De opties die jij voorstelt zijn niet mogelijk of niet goed.
- Eandis kan dat niet aanpassen. Zij kunnen maar geven wat in jouw straat ligt.
- Een transfo geeft zwevend net op 400 V, dat is niet helemaal wat je vraagt.

Ik heb hier 3 x 230 v zonder N. Voor de zonnepanelen hebben we overlegd met de fabrikant van de omvormers. Er staan 3 omvormers van 230V in driehoek. Het zijn omvormers met galvanische scheiding.

Waarvoor moet het bij jou dienen ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Toepassing: Renault Zoë opladen.
Laadpaal heb ik al omwille van een Leaf.

De Zoë is de enige wagen die 400V + N vereist (en ja, het potentiaalverschil is 230V), waarbij 2x 230V niet gaat (waarbij het potentiaalverschil ook 230V is).
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Wat zeggen ze bij Renault ? Mag je werken met een scheidingstransfo?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Voor de Zoé heb je geen 400V+N nodig
Je hebt een 3fasige voeding nodig.
Is die 3x230V dan zet je er een autotransformator die de spanning omzet naar 3x400V+N.
(1000€)


Je dus 3 fasig nodig 3x230V ofwel 3x400V+N

Dus je zal je aansluiting best laten omzetten naar 3fasig

Aanvraag te dienen bij je netbeheerder.

Nota ook op monofasig zou je kunnen aansluiten maar dan heb je 50 ampère nodig... Voor de lader 11kW alleen al.
Of je kan laden op een gewoon stopcontact, misschien nog het simpelste.
Screenshot_20200509_161603.jpg
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wacht.
Als niet electricien weet ik maar een paar dingen hier vanaf:
Heb je eenfasige stroom, dan heb je fase + neuter en zit daar 230V op de fase.
Heb je driefasige stroom, dan heb je 3 fasedraden van 230V en een neuter.
Tussen elke fasedraad en de neuter zit 230V.
Tussen twee fasedraden zit 400V (de spreekwoordelijke 380 van vroeger).
Ben ik nog juist?
Zijn er uberhaupt apparaten die meer dan twee draden gebruiken en hoe zit dat dan eigenlijk?
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

blaatpraat schreef:Toepassing: Renault Zoë opladen.
Laadpaal heb ik al omwille van een Leaf.

De Zoë is de enige wagen die 400V + N vereist (en ja, het potentiaalverschil is 230V), waarbij 2x 230V niet gaat (waarbij het potentiaalverschil ook 230V is).

Gewoon dieselstroomgroepke van 10 KVA, en gaan! :)
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

@Fvhbrugge: Zoë laadt ook monofasig op, en dit dan op 3,6kW of 7.2kW (in mijn geval zal het 3,6kW zijn, de laadsnelheid van mijn laadpaal).
Op 3x 230V zal een Zoë ook niet laden, aldus elke Zoë-bezitter die al in contact gekomen is met zo'n net.
Ik heb een speciale stopcontact-lader. Ook hier is het al bevestigd dat deze niet zal werken zolang je niet met een "echte nul" werkt, in plaats van 2 fasen (die 230V opleveren).

@ITnetadmin:
In België heb je 2 soorten netten: de 'nieuwe' 3x 400V + N (dan heb je 400V tussen de fasen, en 230V tussen een fase en de nul), alsook de 'oude' 3x 230V (dan heb je 110V tussen de fase en de nul, deze laatste is in België op zo'n net niet meegeleverd, en 230V tussen de fasen).
Ikzelf zit dus met 2 fasen van de laatste, waardoor ik dus alles monofasig kan aansluiten, ik heb 2 aansluitkabels van de netbeheerder.

Dus wellicht is hierdoor hier in dit topic verwarring ontstaan, doordat er veel mensen niet weten dat er in België nog oudere netten bestaan.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Of je de neuter nodig hebt of niet weet ik niet, maar de Zoe zal wel degelijk 3*400V input verwachten om op te laden, ook al werkt de lader intern op 3 keer 230V. Het klassieke ster/driehoek verhaal. Bij een driefasenmotor los je dat op met die plaatjes in de aansluitdoos, maar bij een lader van een auto zal dat niet zomaar gaan.
Je zou erop kunnen gokken dat de belasting van de drie fasen exact hetzelfde is, maar omdat je niet weet hoe die lader(s) zich gedragen moet je daar goed mee opletten. Bij ongelijke belasting verschuift je sterpunt en kan je worst case tot 400V op een lader zetten die voor 230V ontworpen is!

Dus eerst navragen bij Renault of dit wel zomaar kan.

Hoeveel ampere is je hoofdzekering? Je zou evt kunnen proberen om de drie fasen van de 3-fasenstekker aan elkaar te knopen op bv fase 1, en de "neuter" van de 3-fasenstekker aan bv fase 2. Maar dan ga je wel 48A tussen twee fasen trekken, en die heb je waarschijnlijk niet...
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

als je "slechts" 2 draden hebt, dan is dit een monofase aansluiting.
geen 2fase aansluiting.

dat toevallig zowel de ene als de andere draad schommelen tov het aardpotentieel, danwel dat de ene "0" is en de andere schommelt tov die 0 doet in deze weinig uit..

het zal dus een "stopcontactlader zijn, tenzij je een "3fase" aansluiting kan versieren.
in dat geval kan je inderdaad opzoeken of je die in "driehoek" tussen de 3 fasen van 230v kan schakelen ipv de standaard "ster" waarbij de 4e draad aan de 0 gekoppeld wordt.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

OP zal wel 3x230 bedoelen, anders is het idd gewoon monofase.
Beetje verwarrend, maar 2 draden = monofase, 4 draden = driefasen dus sommigen denken dat 3 draden dan wel twee fasen zal betekenen:)
Maar dat is dus niet zo...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Ik heb de situatie nu al een aantal keer uitgelegd, maar tot op heden dus nog geen antwoord gekregen.
Dus kan er nu uiteindelijk iemand de vraag beantwoorden, in plaats van continu af te wijken?

Ik verwijs jullie graag door naar het EV topic om verder af te wijken ivm de Renault Zoë als enige wagen waarbij het uitmaakt hoe de 230V aangeleverd wordt.

Ik heb trouwens nergens vermeld dat ik driefasig heb, noch tweefasig.
Als je mijn berichten leest, zal je mooi "monofasig" vermeldt zien staan.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

blaatpraat schreef: @ITnetadmin:
In België heb je 2 soorten netten: de 'nieuwe' 3x 400V + N (dan heb je 400V tussen de fasen, en 230V tussen een fase en de nul), alsook de 'oude' 3x 230V (dan heb je 110V tussen de fase en de nul, deze laatste is in België op zo'n net niet meegeleverd, en 230V tussen de fasen).
Ikzelf zit dus met 2 fasen van de laatste, waardoor ik dus alles monofasig kan aansluiten, ik heb 2 aansluitkabels van de netbeheerder.

Dus wellicht is hierdoor hier in dit topic verwarring ontstaan, doordat er veel mensen niet weten dat er in België nog oudere netten bestaan.
Bedoel je (+-)130V?
Met 110V per fase kom je niet aan 230V tussen de fasen, wel aan 190.
oliviermaes
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 apr 2010, 11:47
Bedankt: 7 keer

3x230 netten zijn vervelend voor bepaalde toepassing.
Kans is quasi onbestaande dat er zowel een 3x230 als 3x400+N net aanwezig in jouw straat.
Enkel jouw netbeheerder Fluvius kan hier uitsluitsel over geven.
Ik ben het zelden al tegengekomen.

Bijgevolg is een scheidingstransformator mijn inziens de enige oplossing (of er mee leven dat er geen goedkope quickfix bestaat).
1000 euro zal het je minimaal kosten, hoogstwaarschijnlijk meer i.f.v. vermogen, beveiligingen en aanpassing bestaande installatie.
O.a. fabrikant Erea heeft in zijn assortiment scheidingtransformatoren speciaal voor EV die onder een lage inschakelstroom en stroomverliezen als karakteristieken hebben.
Voor monofase 3,7kVA bijvoorbeeld https://erea.be/nl/transformatoren/230ec3700-irc.htm

Ik zou u sterk aanraden om contact op te nemen met een installateur met ervaring in deze materie.
Dit is geen plug-and-play speelgoed, laat staan dat alle elektriciens hiermee goed vertrouwd zijn.
Na aanpassen van uw installatie dient deze herkeurd te worden door een erkend controle organisme.

In welke regio bent u woonachtig, dan kunnen we misschien even helpen zoeken naar vakmannen.

Voor geïnteresseerden: een duidelijke, korte samenvatting van TS zijn probleem kan je nalezen in deze brochure: VUB thuis elektrisch opladen (blz 12)
https://cris.vub.be/files/26613703/_THE ... x225_2.pdf
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

blaatpraat schreef:Ik heb trouwens nergens vermeld dat ik driefasig heb, noch tweefasig.
Als je mijn berichten leest, zal je mooi "monofasig" vermeldt zien staan.
Je begint je post met "die hier 2x230V als stroomvoorziening heeft." Dat bestaat niet in België, het is 1x230, 3x230 of 3x400.

In dat geval gaat een transformator je niet helpen, en als je het dan toch absoluut wil proberen zonder netombouw zou ik gokken op wat ik al eerder voorstelde: in de driefasige stekker koppel je L1, L2 en L3 aan elkaar en hang die aan de fasedraad van je elektriciteit (wel even nameten welke de fasedraad is) en de N van de driefasige stekker hang je aan de N van je elektriciteit. Opgelet, je gaat hier 48 ampere doorsturen, en volgens de regels van de kunst vereist dat een 16mm2 kabel. Bijgevolg zie ik een probleem bij de N-lijn van jouw laadkabel, want die gaat nooit een 16mm2 sectie gebruiken. De L1, L2 en L3 draden van jouw laadkabel trekken elk maar 16A dus daar zit geen probleem.

Ik vermoed nl. dat de Zoe intern gewoon drie laders in parallel heeft staan.Bij monofase 16A gebruik je er één, bij monofase 32A gebruik je er twee, en bij driefase 16A gebruik je ze alledrie. Hoe driefase 32A lading werkt weet ik niet, mogelijk werkt dat met een signalisatiepin die de lader vertelt dat die voor alledrie de laders hun vol vermogen mogen gebruiken.
Dus ik zou zeggen: probeer het eens...

En ITnetadmin: idd, vroeger was het 127V tussen fase en zwevende nul (220/wortel 3) dus dat zal nu wel rond de 132 liggen.
Laatst gewijzigd door SpecialK op 10 mei 2020, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Hier staat het probleem uitgelegd
Ik vermoed dat dit met de zoe's is die nog (een deel van) de motor gebruiken in het laadproces.

https://m.hln.be/de-krant/oud-elektrici ... ~aef13151/

Onderaan de commentaren zegt iemand dat een scheidingstrafo géén 3k€ kost.
Alternatief in de buurt een garage huren (kopen) die wel het juiste net heeft?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Voor een vermogen van 22kW zal je toch niet ver van die 3000 eur zitten hoor. Maar met een transfo kan je nog niet van monofase naar driefasen gaan, misschien daarmee dat ze over een "generator" (een monofase motor op 230V mechanisch gekoppeld aan een generator die dan 3x400V opwekt) spraken?

Een alternatief zou een frequency drive zijn; normaal wordt dat gebruikt om het toerental van elektromotoren te regelen, maar als je die op 50Hz instelt kan je die eigenlijk ook gebruiken om van 1*230 naar 3*400V te gaan. Kost ook wel snel 1000 eur als je over wat grotere vermogens spreekt natuurlijk.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

ITnetadmin schreef:
blaatpraat schreef: @ITnetadmin:
In België heb je 2 soorten netten: de 'nieuwe' 3x 400V + N (dan heb je 400V tussen de fasen, en 230V tussen een fase en de nul), alsook de 'oude' 3x 230V (dan heb je 110V tussen de fase en de nul, deze laatste is in België op zo'n net niet meegeleverd, en 230V tussen de fasen).
Ikzelf zit dus met 2 fasen van de laatste, waardoor ik dus alles monofasig kan aansluiten, ik heb 2 aansluitkabels van de netbeheerder.

Dus wellicht is hierdoor hier in dit topic verwarring ontstaan, doordat er veel mensen niet weten dat er in België nog oudere netten bestaan.
Bedoel je (+-)130V?
Met 110V per fase kom je niet aan 230V tussen de fasen, wel aan 190.
Ja, inderdaad, 130V inderdaad.
Zat verkeerdelijk met 110V in mijn hoofd, maar na berekening komt 130V dichter in de buurt.
oliviermaes schreef:3x230 netten zijn vervelend voor bepaalde toepassing.
Kans is quasi onbestaande dat er zowel een 3x230 als 3x400+N net aanwezig in jouw straat.
Enkel jouw netbeheerder Fluvius kan hier uitsluitsel over geven.
Ik ben het zelden al tegengekomen.
Naast deze vraag/zoektocht heb ik inderdaad een dossier geopend bij Fluvius, om dit na te vragen.
Als het kan, om de kostprijs te weten.
Als het niet kan, dan weet ik dit ook meteen.
oliviermaes schreef: Bijgevolg is een scheidingstransformator mijn inziens de enige oplossing (of er mee leven dat er geen goedkope quickfix bestaat).
1000 euro zal het je minimaal kosten, hoogstwaarschijnlijk meer i.f.v. vermogen, beveiligingen en aanpassing bestaande installatie.
O.a. fabrikant Erea heeft in zijn assortiment scheidingtransformatoren speciaal voor EV die onder een lage inschakelstroom en stroomverliezen als karakteristieken hebben.
Voor monofase 3,7kVA bijvoorbeeld https://erea.be/nl/transformatoren/230ec3700-irc.htm

Ik zou u sterk aanraden om contact op te nemen met een installateur met ervaring in deze materie.
Dit is geen plug-and-play speelgoed, laat staan dat alle elektriciens hiermee goed vertrouwd zijn.
Na aanpassen van uw installatie dient deze herkeurd te worden door een erkend controle organisme.

In welke regio bent u woonachtig, dan kunnen we misschien even helpen zoeken naar vakmannen.

Voor geïnteresseerden: een duidelijke, korte samenvatting van TS zijn probleem kan je nalezen in deze brochure: VUB thuis elektrisch opladen (blz 12)
https://cris.vub.be/files/26613703/_THE ... x225_2.pdf
Dank u wel, dit document ging ik nog delen in het EV topic, maar dat is het document waarin het duidelijk vermeld staat.
Renault Zoë is weliswaar vziw de enige wagen die hier lastig over doet.
Iets te laat ontdekt helaas... vooral aangezien ik dus al een werkende laadpaal heb staan voor mijn andere wagen.

Regio Oostkamp/Brugge.
U mag gerust helpen, maar zoals ik zeg: ik ben nog in de onderzoeksfase. :-)
SpecialK schreef:
blaatpraat schreef:Ik heb trouwens nergens vermeld dat ik driefasig heb, noch tweefasig.
Als je mijn berichten leest, zal je mooi "monofasig" vermeldt zien staan.
Je begint je post met "die hier 2x230V als stroomvoorziening heeft." Dat bestaat niet in België, het is 1x230, 3x230 of 3x400.
En toch is 2x230V hetgeen ik hier heb, aldus de documentatie van de installatie, alsook wat er op de meterkast hangt van label.
Anders zou het 1x400+N zijn om monofase te hebben.
In dat geval gaat een transformator je niet helpen, en als je het dan toch absoluut wil proberen zonder netombouw zou ik gokken op wat ik al eerder voorstelde: in de driefasige stekker koppel je L1, L2 en L3 aan elkaar en hang die aan de fasedraad van je elektriciteit (wel even nameten welke de fasedraad is) en de N van de driefasige stekker hang je aan de N van je elektriciteit. Opgelet, je gaat hier 48 ampere doorsturen, en volgens de regels van de kunst vereist dat een 16mm2 kabel. Bijgevolg zie ik een probleem bij de N-lijn van jouw laadkabel, want die gaat nooit een 16mm2 sectie gebruiken. De L1, L2 en L3 draden van jouw laadkabel trekken elk maar 16A dus daar zit geen probleem.
Welke fasedraad? Beide draden zijn fasedraden, en hebben onderling een potentiaalverschil van 230V. Het is niet dat er een L en een N is, al gebruik je het dus wel zo.
Mijn laadpaal is trouwens een monofasige laadpaal, die communiceert ook zo naar de wagen dat slechts L1 aangesloten is in de paal, en L2 en L3 niet.
Meer dan 32A zou ik er dus ook niet kunnen uitkrijgen (mits ik hem aanpas, paal is nu ingesteld op 16A), of ik moet een nieuwe paal laten zetten.

In het algemeen:
Laat ons kortweg stellen: de oplader in de wagen checkt of de kabel die op de N aangesloten is, en de aarding geen verschil hebben.
Is dit er wel, begint die niet aan zijn laadproces, ook al is de spanning wel in orde.
Mogelijke workaround (die ik zeker en vast niet ga toepassen) is de kabel die ik aangesloten heb als N aansluiten op de aarding richting de wagen (en de aarding van de paal wel aan de aarding laten zitten dan).

Maar dus: het document dat Oliviermaes deelde vat het probleem hier goed samen. :-)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Tgoh, alles gaat... de vraag is wat kost het je.
Ook, hoeveel lawaai maakt een transformator, motor of welke oplossing dan ook (succes als je wil slapen).

Als je goed advies wil, PM je maar het is m'n job daar in te engineeren.
Ofwel doe je het met een monofase lader, ofwel bijt je door de zure appel en laat je je aansluiting aanpassen, je verdeelbord, herkeuren, ...

Jij hebt vast een beter idee hoe veel kWh zo'n elektrische wagen op jaar verbruikt, stel dat je daar 10% verlies op hebt, 10 jaar lang =
jaarverbruik wagen aan energie verloren... dat komt al aardig in de buurt van een vernieuwing.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Neem even contact op met volgende mensen:
Go-e.co in Oostenrijk
ADAC rapporteert dat hun home Charger (wallbox) ook werkt met versie 1 van de zoe's
Hun wallbox is wel compatibel met het Noorse net dus misschien ook met ons driehoek 230V net.
Laatst gewijzigd door bruma op 10 mei 2020, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

honda4life schreef:Tgoh, alles gaat... de vraag is wat kost het je.
Ook, hoeveel lawaai maakt een transformator, motor of welke oplossing dan ook (succes als je wil slapen).

Als je goed advies wil, PM je maar het is m'n job daar in te engineeren.
Ofwel doe je het met een monofase lader, ofwel bijt je door de zure appel en laat je je aansluiting aanpassen, je verdeelbord, herkeuren, ...

Jij hebt vast een beter idee hoe veel kWh zo'n elektrische wagen op jaar verbruikt, stel dat je daar 10% verlies op hebt, 10 jaar lang =
jaarverbruik wagen aan energie verloren... dat komt al aardig in de buurt van een vernieuwing.
Dit dus, ik dacht aan dezelfde punten en denk dat je honda4life zijn post dus zeker niet mag negeren :)
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Kijk ook eens buiten de lader van Renault zelf.
Wallbox kan je op 5 verschillende netsystemen aansluiten mits juiste typenummer te bestellen.

Vraag het eens op de website van Wallbox.

Screenshot_20200510_162205.jpg
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Right, dat die Renault effectief de nul controleert, wist ik niet. Aan welk vermogen zou je willen opladen?
Als je bereid bent traaf op te laden vind je wel iets voor max een paar honderd eur als je wat rondkijkt.

Deze is helaas net te licht voor 3,7kW, maar het geeft al een idee van wat een realistische prijs is:
https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-v ... 000va.html
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Begrijp ik het nu goed dat je monofase+N nodig hebt.
Dat de TS gevoed wordt monofase door een oud net (geen echte N)?

Zo'n lader kan dit enkel controleren door de spanning te meten tussen de aarde en de nulleider (en fase?).
Dit wil zeggen dat je 2/3 kans hebt dat je de juiste draden binnen krijgt, in combinatie met de fase en nulleider van je toestel al dan niet om te wisselen dat het werkt denk ik.
(Zie je dit al in een specificatie staan voor de gemiddelde burger die iets in het stopcontact wil steken en 't moet werken?)

Begin al eens met een multimeter te meten tussen aardig en fase, nulleider.
Vind je hier een lage spanning (< 50V), zit je vast wel goed.

Niet vergeten bij zo'n transformator, die moet je ook correct beveiliging tegen overbelasting.
Hier komt dus nog een thermiek voor.
Hang je deze aan de aarding, maak je een nieuw net. Hiervoor ben je niet bevoegd volgens de wet deze te exploiteren zonder de nodige kennis en bekwaamheid (particulier kan dat nooit).
Dit even negeren wil je toch dat alles veilig is.
Succes met de berekeningen en de beveiligingen er bij te kopen.
40€ wordt plots wel wat meer.
Om nog maar te zwijgen over het storend gebrom als je 's nachts gaat laden.
De verliezen dat blijft een lopende rekening...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Hier trouwens ook een oud net met 133V tussen aarding en fases en dus geen geaarde N. Mijn huidige monofase 32A lader (werkt nu enkel op 16A) en plug-in voertuig hebben er geen probleem mee. Vorige plug-in voertuig en wandlader hadden er ook geen probleem mee.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Nog eens dit linkje delen:
https://www.milieuvriendelijkevoertuige ... s-laden-ii

Hier staat het mooi uitgelegd wat de problemen kunnen zijn.

Sinds gisteren heb ik de Zoë eindelijk in ontvangst mogen nemen, en van de eerste maal getest:
Op mijn laadpaal wil deze dus niet laden (itt mijn Leaf).

Ik heb de vraag al gesteld aan Fluvius, maar werd in eerste instantie doorgestuurd naar een andere dienst, dus ik mag terug lang wachten op een antwoord...

@SpecialK: laadpaal is 230V-16A, dus zo'n 3,7kW.
Lager kan niet (tenzij opladen via een mode 2, maar dat is geen laadpaal meer dan).

@honda4life: Klopt, een oud net hier dus.
Ik heb het al zelf gemeten met een multimeter, en op beide draden hetzelfde resultaat.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

ITnetadmin schreef: Zijn er uberhaupt apparaten die meer dan twee draden gebruiken en hoe zit dat dan eigenlijk?
Mijn inductiekookplaat bijvoorbeeld. Aangesloten met 5 draden: 3 fase draden, aarding en N.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 375
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

woutervh schreef:Over welk bepaald toestel spreken we? Want 400V +N is gewoon 230V... Ik kan me niet onmiddellijk inbeelden waarvoor je 400V zou nodig hebben
Mijn elektrische verwarming (direct) werkt op 400 V.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Vind het wel nogal bot dat ze zo graag die scheidingstransformator aanhalen.
Alsof daar eenvoudig aan te beginnen is als een particulier.
3% verlies is nu niet onoverkomelijk, maar én de aanschaf én de isolatie... dat zijn al vele kilometers hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Als doorsnee persoon niet nee.
Aanschafkost, installatiekost, keuringskost...
Dat tweede valt al weg bij mij, ik ben officieel gezien bevoegd om te werken aan elektrische installaties, maar toch...

Maar aangezien ik tot op heden zelfs niet weet of ik hier het correcte net in de straat heb, is zo'n transfo de enige piste die sowieso een oplossing kan bieden; idealiter is natuurlijk omschakelen naar het juiste net (waarbij ik dan meteen driefasig zou laten aansluiten, als ik toch moet betalen voor graafwerken, nieuwe kabel, nieuwe meterkast enzovoort, kan het van de eerste maal maar voldoende zijn van vermogen ook), maar dus: afwachten tot dit antwoord door de molen van Fluvius geraakt.

@NuKeM: vergeten te reageren, excuses.
Voor zover ik ondertussen weet, is de Zoë de enige reeks van wagens die effectief kijkt of de stroomvoorziening wel "proper" is.
Bij het minste wilt die niet opladen.
Had ik natuurlijk eerder moeten weten, maar aangezien ik hier al een laadpaal en EV heb, had ik daar niet bij stilgestaan...
Jorg
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2019, 12:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

blaatpraat schreef:ik ben officieel gezien bevoegd om te werken aan elektrische installaties
Iedereen is daartoe bevoegd

maar zelfs vele die elektrotechnisch geschoold zijn gaan scheidingstransformatoren nooit in de praktijk hebben gebracht.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

klopt dat Zoe de enigste EV is die metingen doet op de aangeleverde spanning, waarbij de spanning tussen de PE en de pin die als nulgeleider bestempeld is beneden een bepaalde spanning moet liggen.
Als Fluvius bevestigt dat je geen 230V + nul kan krijgen maar dus bij 2x 130V moet blijven, is een (monofase) scheidingstransfo de enigste oplossing. Opletten dat het geen autotransfo is, daar kan je niks mee aanvangen. Langs secundaire kant hang je dan een kant aan de aarding: dit is dan je nulgeleider, en de andere is dan je L1.
Erea heeft zich gespecialiseerd in scheidingstransformatoren voor EV's, met lage inloopstroom. Ik zou eens op hun website kijken, en dan een van hun dealers contacteren voor prijs en levertermijn.
Aangezien je al een laadpaal hebt, is het hiervoor te laat, maar met een scheidingstransfo ertussen volstaat een verliesstroomschakelaar type A, wat een beetje de extra kost van de transfo zou compenseren.
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Akkoord met uitleg van flupke19, behalve deze quote:
flupke19 schreef:... Langs secundaire kant hang je dan een kant aan de aarding: dit is dan je nulgeleider ...
Dit gaat uiteraard wel werken, maar veiliger is om een extra aardingspen te voorzien. Bovenstaande quote wordt dan:
... Langs secundaire kant hang je dan een kant aan die extra aardingspen: dit is dan je nulgeleider ...
Indien er dan iets misgaat, loop je nooit het risico om spanning op je aarding van je huis te krijgen. Just my 2 cents 8)
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

jaker schreef:Indien er dan iets misgaat, loop je nooit het risico om spanning op je aarding van je huis te krijgen. Just my 2 cents
Als de aarding los raakt heb je met zo'n scheidingstransfo toch terug gewoon een zwevend net? Zolang je de andere kant van de transfo niet aanraakt is er dus geen gevaar.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

jaker schreef:Akkoord met uitleg van flupke19, behalve deze quote:
flupke19 schreef:... Langs secundaire kant hang je dan een kant aan de aarding: dit is dan je nulgeleider ...
Dit gaat uiteraard wel werken, maar veiliger is om een extra aardingspen te voorzien. Bovenstaande quote wordt dan:
... Langs secundaire kant hang je dan een kant aan die extra aardingspen: dit is dan je nulgeleider ...
Indien er dan iets misgaat, loop je nooit het risico om spanning op je aarding van je huis te krijgen. Just my 2 cents 8)
Ook niet helemaal waar als je aardingen zo goed als gekoppeld zijn door de grondweerstand.
2 vlakken op eenzelfde potentiaal is nog steeds veiliger dan wel een spanningsverschil te hebben.

Contacteer gewoon EREA, je hebt toch weinig alternatieven en dan weet je een bruto prijs.
(maar voor dat geld ga ik vast een jaar benzine kunnen tanken hoor)
Vraag even na hoe je dit best moet aansluiten qua beveiliging en aarding, zij hebben hier vast wel een oplossing voor want anders zou hun product ook niet verkoopbaar zijn.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”