Proximus b-box 3 en Ubiquiti EdgeRouter X

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
idix
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Hello! Nieuw op dit forum en ook nog niet super goed vertrouwd met networking maar aangezien ik met de corona crisis zoals zovelen nu gewoon thuis zit, ben ik toch maar begonnen aan een nieuwe network setup.

Het plan: een Ubiquiti EdgeRouter X verbinden met een Proximus b-box 3; bedoeling is dat de ERX de voornaamste taken van de b-box overneemt. Aan de ERX kan ik dan een paar UAP AC Pro’s hangen voor wifi.

Ik zit echter vast bij de connectie tussen de ERX en de b-box. Ik probeer op de ERX een PPPoE verbinding tot stand te brengen, zonder succes.

Wat ik gedaan heb op de ERX:
  • poort eth0 ingesteld als internet port, met PPPoE als connection type; daarbij Proximus internet user/pass ingevuld (ps999999@PROXIMUS).
  • LAN ports (eth1 - 4): Address op 192.168.2.1 (om conflict met b-box te vermijden) met 255.255.255.0 subnet
  • DHCP server: aan
Deze settings lijken echter niet te werken. Ik kan m’n computer aansluiten via een eth1 op ERX en inloggen op EdgeOS via 192.168.2.1, maar de PPPoE verbinding blijft uit. Op het interface van de b-box zie ik ook niets gebeuren. ERX geeft voor pppoe0 interface aan ‘Disconnected’, en voor eth0 (verbonden met b-box LAN poort) ‘Connected’.

Is er iets obvious dat ik over het hoofd zie hier? Moet ik ook VLAN configureren? Alle hulp welkom, ik heb al veel gegoogeld, ben ook meermaals op dit forum terecht gekomen maar heb nog niets gevonden dat m’n probleem oplost…
idix
Starter
Starter

Update: na het bekijken van de logs op de EdgeRouter zag ik het volgende voor de pppoe0 interface: "CHAP authentication failed".

Om dan toch maar een laatste poging te doen, ging ik nogmaals mijn internet paswoord resetten via MyProximus. En toen zag ik iets vreemds: bij het ingeven van het nieuwe wachtwoord, stopte het input field met het accepteren van mijn input op 8 karakters. Mijn paswoord was langer dan dat. En natuurlijk werkte de double confirm voor het paswoord, want het confirmatieveld stopte ook op 8 karakters. Geen enkele foutmelding in de UI. Ik zag gewoon toevallig dat de input stopte.

Om mijn theorie te testen, heb ik het paswoord niet gereset en heb ik op de EdgeRouter geprobeerd om mijn oorspronkelijk paswoord in te geven tot en met het 8ste karakter. Wonder boven wonder, het werkte.

Alles was dus correct ingesteld, het was gewoon een bug in de MyProximus UI die ervoor zorgde dat ik het 'verkeerde' paswoord voor PPPoE ingaf op de EdgeRouter. :bang:
deman
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 5 keer

Ben ook aan het overwegen om een ERX aan te kopen?
Krijg je alles aan de praat?
Problemen met TV bvb?
Andere ervaringen/problemen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

idix schreef:Alles was dus correct ingesteld, het was gewoon een bug in de MyProximus UI die ervoor zorgde dat ik het 'verkeerde' paswoord voor PPPoE ingaf op de EdgeRouter. :bang:
Een Proximus PPPoE paswoord moet exact 8 karakters lang zijn.
Dat staat volgens mij duidelijk aangegeven ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
idix
Starter
Starter

philippe_d schreef:
idix schreef:Alles was dus correct ingesteld, het was gewoon een bug in de MyProximus UI die ervoor zorgde dat ik het 'verkeerde' paswoord voor PPPoE ingaf op de EdgeRouter. :bang:
Een Proximus PPPoE paswoord moet exact 8 karakters lang zijn.
Dat staat volgens mij duidelijk aangegeven ...
Hm, dat heb ik nergens zien staan... Pagina's die ik gecheckt heb:
Waar is die informatie terug te vinden?
deman schreef:Ben ook aan het overwegen om een ERX aan te kopen?
Krijg je alles aan de praat?
Problemen met TV bvb?
Andere ervaringen/problemen?
Leuk apparaatje. Snel, goed te customizen, soms een beetje verwarrende UI (EdgeMax); heb een keer zonder het te merken een stukje config gewist. Alleszins, een beetje aandachtig zijn en komt goed. Of het voor je geschikt is, hangt natuurlijk ook af van je noden. In mijn geval gebruik ik bvb ook een Unifi AP AC Pro; in zo'n geval kan het handig zijn om een router van de Unifi range te nemen, dan kan je alles netjes in één Unifi Controller beheren. Ik ben puur uit budgettaire overwegingen voor de EdgeRouter X gegaan. Qua prijs/kwaliteit voor zover ik weet echt een top ding.

Wat betreft TV, dat heb ik niet, dus daar kan ik je geen info over geven. Maar over het algemeen zag ik dat het niet echt aangeraden wordt om Proximus TV achter een privérouter te steken.
deman
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 5 keer

Ik heb intussen al meer dan een week een Edgerouter X
IPV4 instellen was geen probleem, maaaaaaarrr IPV6. Wat een miserie.
De wizard laat hier wel wat steken vallen.
Ik heb het intussen aan de praat gekregen via slaac.
Ik krijg geen IPV6 DNS server door bij de clients, maar alles werkt.
Indien een stateless of stateful een beter oplossing is, dan zie ik jou tips graag tegemoet.
IPV6 is voor mij nog nieuw.
TV is niet echt een probleem. Ik heb vroeger nog een BBOX2 gehad. Ik heb overal 2 kabels lopen.
Decoder hangt dan rechtstreeks aan de BBOX3.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

idix schreef: Waar is die informatie terug te vinden?
Ik denk dat het vermeld wordt op de pagina waar je het pppoe paswoord kan resetten.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”