Windows 10 installeren vanaf een USB stick

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Kort samengevat : ik heb hier thuis een hele dag gezocht achter USB sticks die ik kan gebruiken om snel windows 10 te installeren op een computer. Alleen ... op al die USB sticks staat er wel één of andere ISO van een Linux distributie.

Wat merk ik nu : de USB sticks in kwestie blijken prima te werken. Indien ik die gebruik in de PC waar windows 10 op moet komen dan begint de installer netjes te lopen. Alleen weigert Windows (Media Creation Tool) om die USB sticks te herkennen en daar de WCT op te installeren.
Indien ik deze USB sticks in de PC steek (met win10) dan krijg je het gekende geluidje, maar zal hij niet weergegeven worden in de verkenner. Als je echter kijkt in systeembeheer, is de USB stick wel prima herkend en zijn de correcte drivers geladen.

Ik kan natuurlijk snel nog een USB stick bestellen en deze per post laten bezorgen, maar is er echt geen andere oplossing?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ga naar de win 10 download page, maar gebruik een useragent fixer die doet alsof je browser op linux draait.
Dan, en enkel dan, kan je rechtstreeks een ISO downloaden.
Rufus downloaden, en daarmee de iso op een usb installen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

krisken schreef:Als je echter kijkt in systeembeheer, is de USB stick wel prima herkend en zijn de correcte drivers geladen.
best ook eens kijken bij schijfbeheer dat deze een gekende partitie heeft en een driveletter heeft gekregen. Hier valt het soms voor bij een externe schijf dat die de driveletter niet toegewezen krijgt en ik via schijfbeheer dit moet herstellen.
franjo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 20 jun 2006, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 11 keer

Een stick voor de Media creation tool moet minimaal 8GB zijn .
Al geprobeerd eerst de stick opnieuw te formateren?
https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

ITNetAdmin's voorstel (Rufus + ISO) heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Computer(k)nul
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Soms word een stick gepartitioneerd als er een installatie op gezet word. Windows ziet hem dan nog wel, maar toont niks meer in verkenner of enkel een mini partitie.

CMD als admin starten, DISKPART starten en dan de verschillende partities er af gooien van de stick. Let wel op dat ge de juiste delete.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”