Mede UB-ers,
Een collega van me wil een eenvoudige (?) VOIP oplossing voor zijn kantoor. De config omvat 3 vaste toestellen + 1 DECT.
Er komen héél veel inkomende opropen binnen, die moeten allemaal op 1 toestel aankomen. De oproepers moeten in een wachtrij terechtkomen, minimaal met een wachtmuziek/aankondiging, idealiter met de aanduiding van het aantal wachtenden/de te verwachten wachttijd.
Het geheel moet eenvoudig te beheren zijn, dus als het even kan met een gebruiksvriendelijke GUI voor de parameterisatie.
Suggesties zijn welkom. Wie zouden jullie overigens gebruiken als VOIP trunk provider, er van uitgaande dat het aantal uitgaande oproepen zeer beperkt is...
Suggestie voor VOIP centrale
Ik werk voor mijn bedrijf al langere tijd samen met http://www.foundcom.be, de (vrij ingewikkelde) IVR's hebben ze volledig opgezet zoals ik gevraagd heb. Werkt perfect hier.
-
- Premium Member
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
- Locatie: Ronse
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 33 keer
Ondertussen ben ik me aan het verdiepen in een lokale 3CX installatie. Als ik de bellers in een wachtrij wil houden, moet ik dan een specifieke voip-lijn of voip abonnement afsluiten? Of kan een standaard voip abonnement/lijn meerdere inkomende gesprekken afhandelen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Ik heb ook wat voip installaties reeds gedaan met 3CX on Prem & cloud. Meer en meer cloud, je moet idd gewoon een voip abonnement hebben met voldoende kanalen. Stel je hebt een nummer en 10 kanalen, kan je perfect met 2 mensen aan het bellen zijn en 8 in wacht, dat is een beetje het verhaal van vroeger het aantal lijnen. Voor meer info mag je altijd contacteren of hier vragen.
-
- Premium Member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 155 keer
@tdemeyer feitelijk geef je veel te weinig info, je blad met vragen zal toch wat langer moeten zijn ...
1 - je moet op voorhand weten hoeveel lijnen je inkomend aankan, hoe meer lijnen hoe langer de wachttijden.
2 - wat als er iemand ziek is of met verlof, heb je nog altijd veel lijnen en minder personeel ?
3 - wat tijdens sluiting, weekends, feestdagen, verlengde feestdagen = een antwoordapparaat ? lijnen doorschakelen ? niks ?
4 - hoelang wil je ze aan de lijn houden, er zijn er veel die na een minuut inhaken want dat is al lang genoeg.
5 - zijn het korte gesprekken of elke klant verteld zijn leven aan de telefoon ?
6 - moeten er ook nog vrije lijnen zijn om naar buiten te bellen ?
7 - je spreekt van 1 toestel die al de lijnen moet aannemen = je werkt dan feitelijk met een operator ?
8 - moet de operator al de wachtende oproepen zien individueel of niet, beantwoorden, doorgeven ?
moet hij dat visueel zien vb: verschillende lichtjes (per lijn) op zijn toestel of een opmerking op zijn toestel vb: er zijn nog 3 wachtende
9 - kunnen de klanten berichten inspreken indien het uit de hand loopt, of ze ongeduldig zijn, en jullie ze dan zelfs terugbellen ?
10 - hoe meer toeters en bellen hoe duurder de PABX
11 - een gemakkelijke GUI .... de vraag is of je de GUI gaat begrijpen tijdens de configuratie of wat dan ook !
12 - een IVR maak je zo gemakkelijk of moeilijk als je zelfs wil, bij de meeste is het te complex en laten ze het over aan de de plaatsende firma.
13 - Wat moeten de mensen horen bij het in wacht zijn, enkel muziek, enkel tekst, muziek en tekst ?
14 - indien muziek, wil je een standaard muziekje zonder auteursrechten of ga je er de hitparade op loslaten = auteursrechten betalen !
15 - als ze een tekst moeten horen tijdens het wachten, liefst geen irritante tekst dan vb: "al onze lijnen zijn bezet", moesten ze allemaal bezet zijn dan geraak je niet binnen op die PABX = bezettoon, dat zijn firma's die te weinig personeel hebben
Enz. enz. , stof tot nadenken en niet holder de bolder een VOiP-centrale te plaatsen die veel geld kost maar het niet waard is !
Ik ken een firma die 30 lijnen heeft en maar 5 toestellen waarvan er twee nooit moeten antwoorden.
Dat is overkill, de verkoper heeft wel zijn premie binnengehaald
PS: bij de meeste als je een PABX gaat plaatsen moet je vaststellen dat ze niet goed zijn voorbereid op wat ze echt nodig hebben wat normaal is want het is iets nieuw waarvan ze niet echt de mogelijkheden kennen of sommige dingen hebben ze niet goed verstaan bij de verkoper want die zeggen op alles dat het mogelijk is en dat het een makkie is ..
1 - je moet op voorhand weten hoeveel lijnen je inkomend aankan, hoe meer lijnen hoe langer de wachttijden.
2 - wat als er iemand ziek is of met verlof, heb je nog altijd veel lijnen en minder personeel ?
3 - wat tijdens sluiting, weekends, feestdagen, verlengde feestdagen = een antwoordapparaat ? lijnen doorschakelen ? niks ?
4 - hoelang wil je ze aan de lijn houden, er zijn er veel die na een minuut inhaken want dat is al lang genoeg.
5 - zijn het korte gesprekken of elke klant verteld zijn leven aan de telefoon ?
6 - moeten er ook nog vrije lijnen zijn om naar buiten te bellen ?
7 - je spreekt van 1 toestel die al de lijnen moet aannemen = je werkt dan feitelijk met een operator ?
8 - moet de operator al de wachtende oproepen zien individueel of niet, beantwoorden, doorgeven ?
moet hij dat visueel zien vb: verschillende lichtjes (per lijn) op zijn toestel of een opmerking op zijn toestel vb: er zijn nog 3 wachtende
9 - kunnen de klanten berichten inspreken indien het uit de hand loopt, of ze ongeduldig zijn, en jullie ze dan zelfs terugbellen ?
10 - hoe meer toeters en bellen hoe duurder de PABX
11 - een gemakkelijke GUI .... de vraag is of je de GUI gaat begrijpen tijdens de configuratie of wat dan ook !
12 - een IVR maak je zo gemakkelijk of moeilijk als je zelfs wil, bij de meeste is het te complex en laten ze het over aan de de plaatsende firma.
13 - Wat moeten de mensen horen bij het in wacht zijn, enkel muziek, enkel tekst, muziek en tekst ?
14 - indien muziek, wil je een standaard muziekje zonder auteursrechten of ga je er de hitparade op loslaten = auteursrechten betalen !
15 - als ze een tekst moeten horen tijdens het wachten, liefst geen irritante tekst dan vb: "al onze lijnen zijn bezet", moesten ze allemaal bezet zijn dan geraak je niet binnen op die PABX = bezettoon, dat zijn firma's die te weinig personeel hebben
Enz. enz. , stof tot nadenken en niet holder de bolder een VOiP-centrale te plaatsen die veel geld kost maar het niet waard is !
Ik ken een firma die 30 lijnen heeft en maar 5 toestellen waarvan er twee nooit moeten antwoorden.
Dat is overkill, de verkoper heeft wel zijn premie binnengehaald
PS: bij de meeste als je een PABX gaat plaatsen moet je vaststellen dat ze niet goed zijn voorbereid op wat ze echt nodig hebben wat normaal is want het is iets nieuw waarvan ze niet echt de mogelijkheden kennen of sommige dingen hebben ze niet goed verstaan bij de verkoper want die zeggen op alles dat het mogelijk is en dat het een makkie is ..
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
ik zou dan gaan voor een trunk van OVH bijvoorbeeld, zijn betrouwbaar en dat kost je 15 euro (ex btw) voor 5 gelijktijdige gesprekken.tdemeyer schreef:Als ik de bellers in een wachtrij wil houden, moet ik dan een specifieke voip-lijn of voip abonnement afsluiten?
je kan ook altijd horen bij destiny, al zullen die wel duurder zijn, en je hebt ook nog weepee en 3starsnet (die pas overgenomen zijn door een frans bedrijf)
er zijn best veel opties, want je kan ook luisteren bij bijvoorbeeld voxbone of colt.
en best duur? 15 euro ex btw voor een trunk met maar 2 gelijktijdige gesprekken...slkmb schreef:Ik heb al een aantal jaren ALLOcloud, volledig Belgisch, als VOIP en ben er zeer te vrede over.
het spijtige van veel van de voip providers is dat ze nog geen transparantie bieden in hun prijzen, en je dus moet zitten mailen om die informatie te ontvangen.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Als iemand die OVH trunk werkende krijgt dan mag hij het altijd laten weten. Hier tot hier toe nog niet gelukt
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
- Locatie: Ronse
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 33 keer
Voila, daar weet meteen ik genoeg meeTomsworld schreef:Ik heb ook wat voip installaties reeds gedaan met 3CX on Prem & cloud. Meer en meer cloud, je moet idd gewoon een voip abonnement hebben met voldoende kanalen. Stel je hebt een nummer en 10 kanalen, kan je perfect met 2 mensen aan het bellen zijn en 8 in wacht, dat is een beetje het verhaal van vroeger het aantal lijnen. Voor meer info mag je altijd contacteren of hier vragen.
Ben zelf al lang OVH klant, tot volle tevredenheid, dus 'k ga daar al eens een trunk aanvragen...
@splitter: je info is ook hier méér dan welkom, bespaart me wat tijd..
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Het kan nochtans perfect gratis met FreePBX, zelfs op een Raspberry Pi van amper 50 euro.Bssoft schreef:10 - hoe meer toeters en bellen hoe duurder de PABX
Je moet je dan wel verdiepen in alle settings maar de flexibiliteit is ruim (echt gebruiksvriendelijk zou ik het wel niet noemen maar eens de initiele setup gedaan is valt er ook niet veel meer aan te veranderen).
Bij WeePee heb je standaard een trunk van 32 lijnen/gelijktijdige gesprekken.Splitter schreef:ik zou dan gaan voor een trunk van OVH bijvoorbeeld, zijn betrouwbaar en dat kost je 15 euro (ex btw) voor 5 gelijktijdige gesprekken.
Kost je een goeie 1.5 euro (ex. btw) per maand.