Vlan vragen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
dbiphoner
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 okt 2010, 15:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Hallo,

Momenteel bezit ik een 24 poort managed switch (zyxel). Daar ik enkele acces points heb van unify ubiquity ben ik van plan om een unify switch te kopen. Daar ik eigenlijk met 24 poorten niet toe kom maar het betaalbaar moet blijven zou ik zowel de bestaande zyxel als de nieuwe unify switch naast mekaar gebruiken (in rack).

Is het mogelijk om de vlans op beide switchen te verbinden? Zodat ik bvb poort 1 van de unify (vlan1) met poort 1 van de zyxel kan verbinden en hierop deze poort ook kan instellen als vlan x en dan bvb poorten 2-6 aan vlan x toewijzen. Zo zou ik bepaalde toestellen kunnen groeperen op de zyxel switch en wat poorten sparen op de unify switch. kan dit ook voor meerdere Vlans?

Is mijn vraagstelling enigszins duidelijk?
Laatst gewijzigd door dbiphoner op 17 apr 2020, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Gewoon een trunk definieren en verbinden vanop de ene naar de andere switch.
Desnoods via link aggregation meer dan 1 port toewijzen, dan heb je een grotere backbone.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Volg ITnetadmin's advies: je krijgt dan per switch 1 (aggregation daar gelaten) fysieke poort waarop je vlan's zitten, netjes verpakt ("tagged"). Dus slechts 1 kabeltje tussen de twee switchen om het geheel te doen werken.

Misschien ook spanning tree activeren voor mocht je ergens onbedoeld een lus maken
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Opgepast met spanning tree, naargelang het model.
Laatst miserie mee gehad.
2 switchen verbonden met een trunk waarin hun mgmt vlan niet zat.
Dan de mgmt vlan tijdelijk doorgelust via een andere port voor een config test, en hij werkte niet.
2 uur diagnoseren later bleek dat spanning tree de port platlegde ook al was er geen logische lus gecreeerd.
dbiphoner
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 okt 2010, 15:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Ok,

Vooralsnog grotendeels chinees voor mij maar mits het nodige opzoekwerk moet dit wel lukken.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door dbiphoner op 17 apr 2020, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Opgepast: sommige merken verwarren trunking met link aggregation (*kuch*HP*kuch); waarbij je een menu "trunking" hebt, dat eigenlijk dient om link aggregation in te stellen.

Hierbij de *juiste* definities:
Trunking is het combineren van meerdere vlans over 1 port, waarbij de vlans getagged worden met hun nummertje, en aan de andere kant terug uit mekaar gehaald worden?
Link aggregation is het combineren van meerdere fysieke poorten tot 1 logische poort, waardoor je een grotere bandwidth kan creeren tussen 2 toestellen.
dbiphoner
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 okt 2010, 15:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

De zyxel switch betreft een GS1900-24E en ik vind toch al het één en andere terug in de switch zoals Vlan Trunk en Spanning tree. Link aggregation heeft deze switch ook... Dus ik vermoed at het wel zal moeten lukken met de nakende aankoop (unify US-24 POE Gen2) een trunk in te stellen. Ik snap de theorie, nu alleen nog in praktijk omzetten.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Pas op met link aggregation he. Daar bestaan een aantal varianten van.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Opgepast: sommige merken verwarren trunking met link aggregation (*kuch*HP*kuch); waarbij je een menu "trunking" hebt, dat eigenlijk dient om link aggregation in te stellen.

Hierbij de *juiste* definities:
Trunking is het combineren van meerdere vlans over 1 port, waarbij de vlans getagged worden met hun nummertje, en aan de andere kant terug uit mekaar gehaald worden?
Link aggregation is het combineren van meerdere fysieke poorten tot 1 logische poort, waardoor je een grotere bandwidth kan creeren tussen 2 toestellen.
LAG is niet enkel voor meer bandbreedte. Het word veelal gebruikt voor redundante uplinks te creëren. Een trunk is niet enkel het combineren van vlans over 1 poort, want dat kan je altijd. Een trunk is eigenlijk een logische LAG van vlans tussen meerdere switches om vrij verkeer tussen die poorten mogelijk te maken op alle of een subset van vlans.

Daarom dat de HPE definitie van trunk an zich ook niet verkeerd is want een trunk is per definitie altijd een geaggregeerde link met 1 of meerdere vlans.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”