Linaire optische ingang?

Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Ik kan een soundbar van Panasonic kopen type Sc Htb8.
Nu scheef iemand dat de optische ingang linair zou zijn zodat je het geluid van de soundbar niet kan regelen met de afstandsbediening van de tv.
Ik stel me de vraag of dit werkelijk bestaat een linaire optische ingang?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Alle optische in/uitgangen die ik ken in toestellen zijn altijd zo dat ze het originele geluid weergeven, en geen wijzigingen die je aanbrengt (EQ, volume, ...).
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

devilkin schreef:Alle optische in/uitgangen die ik ken in toestellen zijn altijd zo dat ze het originele geluid weergeven, en geen wijzigingen die je aanbrengt (EQ, volume, ...).
Als ik hier mijn tv luider zet verhoogt toch het geluid van de soundbar. (optisch aangesloten)
Dit is toch voor de meesten soundbars zo.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

karine schreef:Ik kan een soundbar van Panasonic kopen type Sc Htb8.
Nu scheef iemand dat de optische ingang linair zou zijn zodat je het geluid van de soundbar niet kan regelen met de afstandsbediening van de tv.
Dat is een term waar ik nog nooit over gehoord heb. Sowieso kan het m.i. nooit van de input van die soundbar afhangen of dat mogelijk is of niet. Er is maar 1 manier waarop dat kan, en dat is als de TV zelf het volume aanpast van het audio-signaal dat op de output van de TV gezet wordt. Met een analoge output is dat vrij courant.
Ik dacht echter ook dat TVs nooit het volume (kunnen) aanpassen op een digitale output. Maar als dat dus nu al kan via de optische output naar de soundbar die je nu hebt, zal dat m.i. ook perfect lukken met eender welke soundbar met optische input.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ha, half relevante info hier.

Ik heb vorige week op Amazon een HDMI / S/PDIF-DAC gekocht naar aanleiding van
Hoe draadloze hoofdtelefoon gebruiken op een moderne TV?.

Ik heb dat toestel aangesloten op de ARC-HDMI-aansluiting en jawel, ik hoor heeeeel zachtjes wat door de hoofdtelefoon komen... Alleen is het geluid van de TV zélf luider door de hoofdtelefoon zél dan wat de hoofdtelefoon laat horen. Ik merk daarbij ook dat volume van die ARC-uitgang blijkbaar de volume-instelling van de TV volgt.
Ik had verwacht dat die ARC-aansluiting een soort 'maximum-volume' zou toepassen en het aangesloten toestel het volume zou laten bepalen?

Ik heb nog niet S/PDIF geprobeerd, ik ben m'n Toslink-kabel kwijt die ik hiervoor ergens voor opzij had gelegd :|
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Die soundbar wordt samen met de tv één geheel.
Wanneer je ze aansluit valt het geluid van de tv uit.
Demp je dan het geluid van de tv dan wordt de soundbar gedempt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

karine schreef:Die soundbar wordt samen met de tv één geheel.
Wanneer je ze aansluit valt het geluid van de tv uit.
Demp je dan het geluid van de tv dan wordt de soundbar gedempt.
Dat lijkt me raar. Ben je zeker dat die Soundbar nu optisch aangesloten wordt (met zo'n dun glasvezelkabeltje) ? TOSLINK is echt een zuivere unidirectionele output. Dat wil zeggen dat de TV totaal niet kan weten wat er aan de andere kant hangt, of dat er überhaupt iets aan hangt. Dus als je zegt dat de speakers van je TV automatisch muten als de Soundbar aangesloten wordt, doet me vermoeden dat dat helemaal niet via TOSLINK is.

Nu, in theorie zou de TV op mechanische wijze kunnen detecteren dat er een optische kabel ingeplugd is, en daarop de interne speakers muten. Ben dat in elk geval nog nooit tegengekomen (maar het is nu niet dat ik al zo vaak met TOSLINK gewerkt heb). Bij analoge audio is dat natuurlijk de normaalste zaak, bvb bij het inpluggen van een koptelefoon.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Jullie hebben gelijk, het is de hdmi die ervoor zorgt dat de tv het geluid van de soundbar stuurt.

Dus samengevat, wil ik het geluid van de soundbar via de tv sturen moet ik zowieso een soundbar met hdmi hebben.

Mijn digicorder is via hdmi aangesloten op de soundbar en dan via een andere hdmi van de soundbar naar de tv.
Maar wanneer ik Netflix kijk op mijn tv hoe krijg ik dan het geluid naar de soundbar?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

vraag 1 : Heb je zelf een panasonic TV, indien ja, welke ?

normaal is toslink goed, maar dan word het volume op de soundbar geregeld met de afstandbediening van de TV.
je kan een soundbar vergelijken als een voorversterker met volumeregeling en een eindtrap met speakers....
Je hebt op deze die je wil aanschaffen ook een line - in. je kan indien je output van de hoofdtelefoon van je TV het toelaat deze hierop aansluiten.
mogelijk kan je kiezen om deze op lijn niveau, ipv als hoofdtelefoon, te gebruiken..
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

karine schreef:Mijn digicorder is via hdmi aangesloten op de soundbar en dan via een andere hdmi van de soundbar naar de tv.
Maar wanneer ik Netflix kijk op mijn tv hoe krijg ik dan het geluid naar de soundbar?
Op je Soundbar nu zal dat via ARC (Audio Return Channel) zijn, wat een bidirectionele HDMI input is. Of maw, die doet ook de audio output van wat er op dat moment afspeelt op TV, bvb bij Netflix.

Als je voor die SC-HTB8 zou gaan (die blijkbaar geen HDMI heeft), moet je van Digicorder naar TV, en die zal dan normaal de audio die binnenkomt op de HDMI uitsturen over zijn optische output. Idem als je Netflix zou kijken. Kun je zelfs visueel checken, want een optische output gebruikt een rode led of laser, dus als je de beschermklepjes wat wegdrukt moet je rood geflikker zien, denk ik. Of je hierbij het volume kan regelen via de TV, is echter twijfelachtig, zoals hierboven uitgelegd.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Ikzelf heb zelf een LG910V Oled tv met een Samsung HW-K450 soundbar.
Net de zaak nog eens getest.
Wanneer ik de digicorder aanzet komt het geluid uit de soundbar, neem ik de afstandbediening van de tv en zet mijn tv harder(dus niet de digicorder) dan verhoogt het geluid van de soundbar.(af te lezen op de soundbar zelf)
Zet ik de digicorder uit en start ik Netflix op mijn tv, dan komt ook het geluid uit mijn soundbar maar via de optische kabel.(wanneer ik deze uittrek valt het geluid dus weg)
Hier weer hetzelfde verhaal, zet ik mijn tv harder dan verhoogt het volume van de soundbar.
Hier is dus alles in orde.
Alhoewel toch één opmerking hier, wanneer ik de chromecast gebruik komt het geluid uit de luidsprekers van de tv zelf en niet van de soundbar. Hoe dit kan is mij dan ook weer een raadsel maar dit is geen probleem.

Nu mijn ouders hebben een nieuwe Sony KDL-40WE660 gekocht maar het geluid laat dus te wensen over.
Zij hebben geen digicorder maar een kaartje in hun tv zitten van Telenet.
Ik moet dus de soundbar aansluiten via de optische of via de aux aansluiting.
Alleen wil ik hier dus zeker zijn dat ze niet met twee afstandsbedieningen moeten gaan werken en dat dus het geluid van hun soundbar(die ik nog moet kopen) ook luider gaat wanneer ze hun tv luider zetten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ivm je Digicorder setup: dit is dankzij HDMI-CEC. Dat is een protocol over HDMI waarbij commando's van 1 apparaat ook doorheen HDMI aan het aangesloten apparaat doorgestuurd worden. Aangezien je Digicorder aan de Soundbar hangt, hangt ook je Soundbar met HDMI aan de TV (om het beeld van de Digicorder door te sturen). Als jij dan commando's geeft via de AB van de TV, dan zal de Soundbar die ook ontvangen. Daardoor dat volume-regeling voor de TV het volume van de Soundbar kan regelen.

Ivm je Netflix: Ik neem aan dat je ook hier bedoelt dat je effectief op de display van de Soundbar het volume ziet wijzigen ? Ook dat kan alleen via HDMI. Doe maar eens de test: laat de optische kabel zitten, maar trek de HDMI kabel tussen Soundbar en TV uit. Op dat moment ga je wel nog altijd geluid hebben (want dat gaat via de optische kabel), maar zal volume regelen niet meer gaan.

Ivm Chromecast: daarvan is me niet direct duidelijk waarom dat geluid ook niet via de optische uitgang tot bij de Soundbar terecht komt. Je kijkt best eens in de manual van de TV, of in de menu's van de TV, want ik zou verwachten dat dat mogelijk is.

Nu, sowieso is de aanbevolen setup om je brontoestellen (Digicorder, Chromecast, spelconsoles...) rechtstreeks op de TV aan te sluiten, en dan een audio-return kanaal op te zetten van TV naar Soundbar. Dat laatste kan via de optische kabel (op voorwaarde dat je dan vindt hoe je het geluid van een HDMI bron naar de Soundbar krijgt, cfr. je Chromecast probleem), maar ook via HDMI kabel op de HDMI-ARC aansluiting op je TV (ARC = Audio Return Channel). Voordeel hiervan is dat alle toestellen op dezelfde manier bediend worden qua geluid, en je dankzij het gebruik van HDMI (en CEC) je de Soundbar kunt bedienen, zoals je nu doet met Netflix.

Deze laatste setup (HDMI-ARC) verbruikt echter wel een HDMI poort op je TV die je dan niet voor een bron-toestel kan gebruiken. In dat geval kun je dus nog 1 extra bron aansluiten door die aan te sluiten op de Soundbar, dus zoals je nu met je Digicorder doet.

EDIT: ivm de setup van je ouders: dat kan dus even goed via HDMI als de TV een HDMI-ARC output heeft. Meer zelfs, je zal het zo moeten doen als je effectief met de AB van de TV het volume van de soundbar wil kunnen bedienen.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Tomby schreef: Ivm je Netflix: Ik neem aan dat je ook hier bedoelt dat je effectief op de display van de Soundbar het volume ziet wijzigen ? Ook dat kan alleen via HDMI. Doe maar eens de test: laat de optische kabel zitten, maar trek de HDMI kabel tussen Soundbar en TV uit. Op dat moment ga je wel nog altijd geluid hebben (want dat gaat via de optische kabel), maar zal volume regelen niet meer gaan.

Dat was een duidelijke uitleg.
En inderdaad wanneer ik bij Netflix de HDMI uitrek kan ik het geluid van de soundbar niet meer luider zetten met de afstandsbediening van de tv maar valt ook het geluid van de soundbar weg en komt het geluid uit de luidsprekers van de tv.
Laat ik de HDMI zitten en trek ik de optische kabel eruit heb ik helemaal geen geluid meer.


EDIT: ivm de setup van je ouders: dat kan dus even goed via HDMI als de TV een HDMI-ARC output heeft. Meer zelfs, je zal het zo moeten doen als je effectief met de AB van de TV het volume van de soundbar wil kunnen bedienen.
Dit antwoord had ik dus nodig, bij mijn ouders zal de enige optie zijn een soundbar met HDMI aansluiting en niet alleen een optische.

Opmerking : indien ze een digibox hadden zou een soundbar met optische aansluiting wel mogelijk zijn veronderstel ik ?
De soundbar wordt dan aan de optische uitgang van de digibox aangesloten en die zet dan het geluid luider of stiller.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

karine schreef:maar valt ook het geluid van de soundbar weg en komt het geluid uit de luidsprekers van de tv.
Laat ik de HDMI zitten en trek ik de optische kabel eruit heb ik helemaal geen geluid meer.
Dat is wel heel bizar. Dus de TV gebruikt de HDMI wel degelijk om te zien of er externe speakers aangesloten zijn, maar gaat vooralsnog het geluid er naartoe sturen via de optische kabel ?! Ik neem dan aan dat dat via de HDMI-ARC input is. In dat geval zou ik sowieso die optische kabel weghalen en in de menu's van de TV zoeken om alle geluid naar die HDMI-ARC te sturen.
Zie ook: https://www.techhive.com/article/344504 ... ained.html
karine schreef:Opmerking : indien ze een digibox hadden zou een soundbar met optische aansluiting wel mogelijk zijn veronderstel ik ?
De soundbar wordt dan aan de optische uitgang van de digibox aangesloten en die zet dan het geluid luider of stiller.
Hier moet je ook mee oppassen. Ik ben niet zeker of de volume-regeling die je via de Digicorder zelf kan doen (en wat je kan herkennen aan de on-screen grijs/gele volume balk), ook effect heeft op de optische output. Ik ga vanavond eens checken, maar ik dacht dat onze oude Digibox zo aangesloten is in onze homecinema en dat je het volume dan niet kan regelen via de Digibox. Ik laat nog iets weten. Natuurlijk wil dat nog niet persé iets zeggen over de nieuwere Digicorders.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Tomby schreef: In dat geval zou ik sowieso die optische kabel weghalen en in de menu's van de TV zoeken om alle geluid naar die HDMI-ARC te sturen.
Zie ook: https://www.techhive.com/article/344504 ... ained.html
Dat ga ik zeker eens bekijken.

Ik ben niet zeker of de volume-regeling die je via de Digicorder zelf kan doen (en wat je kan herkennen aan de on-screen grijs/gele volume balk), ook effect heeft op de optische output.
Benieuwd hiernaar, zou eventueel nog een optie kunnen zijn voor onze tv hier met digibox in de keuken die veel gebruikt wordt.

Toch vreemd dat er zoveel soundbars gemaakt worden met enkel een optische ingang.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”