Modem verliest verbinding, aftakkabel defect?
Geplaatst: 30 maa 2020, 11:05
Sinds ongeveer 2 weken verliest mijn modem regelmatig verbinding en heb ik kort geen internet.
Even wat meer info over de setup:
Ik heb een modem-only met hierachter mijn eigen Edgerouter ER-X (en UniFi AP-AC-Lite).
Deze setup heb ik ondertussen meer dan een jaar zonder problemen.
Sinds ongeveer 2 weken merk ik regelmatig dat het internet wegvalt.
Als ik dan ga kijken naar de modem zie ik duidelijk dat deze een herstart doet (lampjes worden eerst allemaal groen, gaan volledig uit en start dan opnieuw op). Na de herstart (paar minuten) werkt het internet terug.
De frequentie van de disconnects varieert tussen bijna heel de dag door (15 keer per dag) tot maar 1 keer per dag. Soms ook 24u of zelfs langer niet.
Hieromtrent dan contact opgenomen met de Telenet klantendienst. Deze kon inderdaad zien dat mijn modem vaak verbinding verliest en opnieuw maakt. Vorige week is hier dan een technieker voor langs geweest. Hoewel deze initieel zei dat alle waarden op de modem goed zijn, heeft deze uiteindelijk de aftakkabel nagemeten. Deze zou slechte waarden hebben wat mogelijk de disconnects zou veroorzaken.
Het advies was dan ook om een nieuwe aftakkabel te trekken. Voor ik een nieuwe kabel laat trekken, lijkt het jullie plausibel dat deze kabel die disconnects kan veroorzaken?
Voor zover ik weet is deze kabel niet aan elkaar gezet. De afstand tussen de het telenet-distributiepunt (letterlijk op mijn oprit) en mijn netwerkverdeler is ook maar een goeie 20 meter. Ook dat dit probleem pas na meer dan een jaar plotseling opduikt doet mij twijfelen of het wel aan de kabel ligt.
De snelheid van de verbinding is ook goed:
Even wat meer info over de setup:
Ik heb een modem-only met hierachter mijn eigen Edgerouter ER-X (en UniFi AP-AC-Lite).
Deze setup heb ik ondertussen meer dan een jaar zonder problemen.
Sinds ongeveer 2 weken merk ik regelmatig dat het internet wegvalt.
Als ik dan ga kijken naar de modem zie ik duidelijk dat deze een herstart doet (lampjes worden eerst allemaal groen, gaan volledig uit en start dan opnieuw op). Na de herstart (paar minuten) werkt het internet terug.
De frequentie van de disconnects varieert tussen bijna heel de dag door (15 keer per dag) tot maar 1 keer per dag. Soms ook 24u of zelfs langer niet.
Hieromtrent dan contact opgenomen met de Telenet klantendienst. Deze kon inderdaad zien dat mijn modem vaak verbinding verliest en opnieuw maakt. Vorige week is hier dan een technieker voor langs geweest. Hoewel deze initieel zei dat alle waarden op de modem goed zijn, heeft deze uiteindelijk de aftakkabel nagemeten. Deze zou slechte waarden hebben wat mogelijk de disconnects zou veroorzaken.
Het advies was dan ook om een nieuwe aftakkabel te trekken. Voor ik een nieuwe kabel laat trekken, lijkt het jullie plausibel dat deze kabel die disconnects kan veroorzaken?
Voor zover ik weet is deze kabel niet aan elkaar gezet. De afstand tussen de het telenet-distributiepunt (letterlijk op mijn oprit) en mijn netwerkverdeler is ook maar een goeie 20 meter. Ook dat dit probleem pas na meer dan een jaar plotseling opduikt doet mij twijfelen of het wel aan de kabel ligt.
De snelheid van de verbinding is ook goed: