Modem verliest verbinding, aftakkabel defect?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
JorenV
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2011, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Sinds ongeveer 2 weken verliest mijn modem regelmatig verbinding en heb ik kort geen internet.

Even wat meer info over de setup:
Ik heb een modem-only met hierachter mijn eigen Edgerouter ER-X (en UniFi AP-AC-Lite).
Deze setup heb ik ondertussen meer dan een jaar zonder problemen.

Sinds ongeveer 2 weken merk ik regelmatig dat het internet wegvalt.
Als ik dan ga kijken naar de modem zie ik duidelijk dat deze een herstart doet (lampjes worden eerst allemaal groen, gaan volledig uit en start dan opnieuw op). Na de herstart (paar minuten) werkt het internet terug.

De frequentie van de disconnects varieert tussen bijna heel de dag door (15 keer per dag) tot maar 1 keer per dag. Soms ook 24u of zelfs langer niet.

Hieromtrent dan contact opgenomen met de Telenet klantendienst. Deze kon inderdaad zien dat mijn modem vaak verbinding verliest en opnieuw maakt. Vorige week is hier dan een technieker voor langs geweest. Hoewel deze initieel zei dat alle waarden op de modem goed zijn, heeft deze uiteindelijk de aftakkabel nagemeten. Deze zou slechte waarden hebben wat mogelijk de disconnects zou veroorzaken.

Het advies was dan ook om een nieuwe aftakkabel te trekken. Voor ik een nieuwe kabel laat trekken, lijkt het jullie plausibel dat deze kabel die disconnects kan veroorzaken?

Voor zover ik weet is deze kabel niet aan elkaar gezet. De afstand tussen de het telenet-distributiepunt (letterlijk op mijn oprit) en mijn netwerkverdeler is ook maar een goeie 20 meter. Ook dat dit probleem pas na meer dan een jaar plotseling opduikt doet mij twijfelen of het wel aan de kabel ligt.

De snelheid van de verbinding is ook goed:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Als de signaalwaarden door een breuk/insijpeling in je aftakkabel teveel fluctueren dan is het inderdaad mogelijk dat je modem om de haverklap opnieuw intraint. Je kan die waarden echter zelf niet opvragen (moet je voor inbellen).
Aangezien je in corona-tijd een technieker over de vloer gehad hebt die aangegeven heeft dat je aftakkabel slecht is, zou ik niet verder zoeken. Bedenk alleen dat als je de kabel vervangt, deze ook terug aangesloten moet geraken (in corona-tijd). Je kan dat volgens mij niet zelf (toch niet aan de straatkant).
Computer(k)nul
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

De kans dat het de kabel is, is inderdaad plausibel.

Hoe lang heb je de introkabel al? En van welk type is deze?
Coax heeft immers ook geen eeuwig leven.
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

Probleem kan ook in paddenstoel of aan de paal liggen.
Wij hadden hetzelfde issue wat jij beschrijft. Technieker van Telenet zag dat er probleem zat na x-aantal meter op de coax kabel.
Hij heeft dan gewoon de coax male connector afgeknipt aan de paal en nieuwe connector op gemonteerd, sindsdien geen last meer gehad. En dat is zo'n 3 jaar geleden al.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
JorenV
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2011, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Het type/leeftijd van de aftakkabel kan ik niet met zekerheid zeggen (staat niets op). Maar ik veronderstel dat deze gelegd zal zijn bij de bouw van het huis, 28 jaar geleden.

Blijkbaar heeft Telenet toch nog een Fluvius technieker gestuurd, briefje in de bus gevonden (was afwezig) dat ze zijn langs geweest voor "herstelling kabel Telenet".
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”