N+L+L, 230v, 1 gedeelde N

Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Hi

Situatie nu is:
Lichtpunt, 1 armatuur, met 2 spots (die naar verschillende plek gericht zijn).
Op dit punt komen een N-draad (blauw) en 2x L-draad (bruin+zwart) toe, die komen alle 3 rechtstreeks in de kast terecht.

Why? Individueel de spots kunnen aansteken.
Werkt prima, en daar is ook niets verkeerd mee, zolang beide L-draden maar vanaf dezelfde zekering vertrekken als de N-draad. Logisch.

Bon, wat ik nu wilde doen: beide spots nog steeds afzonderlijk kunnen inschakelen, maar ...
1 spot mag gewoon aan uit blijven gaan
de andere spot zou ik willen kunnen dimmen.

De QBus dimmer kan ik mee aansluiten op dezelfde zekering (om veiligheidsregel te volgen).
Qbus dimmer heeft een uitgaande L (gedimd, symbool staat daar bij) + N; en dit per kanaal.

De vraag is nu, kan ik die N dubbel blijven gebruiken? Volgens mij wel, de dimmer heeft dacht ik enkel invloed op de L, niet op de N, toch?
Immers, als ik meet (1 uitgang gedimd), tussen L en N op de dimmer, dan heb ik 50v (ipv 230v) bij gedimd tot 20%.
Meet ik tussen de N op de zekering en de L op de uitgang van de dimmer, dan is het resultaat precies hetzelfde.

Dus eigenlijk zoek ik gewoon een bevestiging van wat ik vermoed :-)

Thanks !
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 23 keer

Dan moet je toch echt het dimmer bedradingsschema inzien. Het lijkt niet onlogisch dat de N doorgekoppeld is naar de inkomende N op de dimmer, maar voor hetzelfde geld gaat die uitgaande N via allerlei electronica. Beter is gewoon een N erbij te trekken.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dat gaat waarschijnlijk wel werken.
Je dimmer zal echter een N nodig hebben om te werken, dat is vast je grootste probleem.
Als je dan toch een extra geleider moet trekken, kan je net zo goed 2xN trekken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Nieuwe kabel trekken is niet echt mogelijk (te veel bochten/afstand).

Automaat N -> dimmer voeding
Automaat L -> dimmer voeding
Automaat N -> lichtpunt
Automaat L -> lichtpunt bruin
Dimmer uitgang -> lichtpunt zwart

Zo dacht ik het dan te doen.

Ik ga het uiteraard eerst in de kast zelf even testen voor ik de doorverbindingen definitief maak (naar de TopJobs klemmen).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ja, dat kan wel. Als de twee fasedraden vanuit de kast komen, zorg dan wel ZEKER dat ze allebei op dezelfde zekering zitten! Ik denk dat het ivm de aardingsdraad eigenlijk niet conform het AREI is (sectie van de aardingsdraad moet minstens even groot zijn als de fases) maar de kans is groot dat ze dat niet zien bij een evt herkeuring... :)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Prima, dat stelt me gerust.

Beide bedankt !
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”