Corana: mental health

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Misschien een nieuwe thread opstarten voor discussie rond onze mentale gezondheid in de huidige tijden.

Ik weet niet of het echt onder mental health valt, maar ik begin nu iets raar voor te hebben als ik TV (fictie) bekijk. Heb nu al paar keer voorgehad als ik Netflix bekijk, dat ik een psychische reflex krijg als ik op TV iets zie dat ingaat tegen de huidige social distancing: een groep mensen dicht bijeen, de handen schudden, ... Ik weet nochtans dat het fictie is dat ik bekijk, maar toch krijg ik dus af en toe een (welliswaar heel kortstondig) benauwd-achtig gevoel als ik zoiets zie. Ik dacht al dat ik zot werd, maar gisteren op een Netflix FB-groep zag ik iemand hetzelfde posten en er kwamen echt wel een hoop reacties van mensen die hetzelfde ervaren. Precies of er al een schrik-reflex ontwikkeld wordt.

Verder merk ik wel dat ik een pak gestresseerder ben en veel meer last heb om geconcentreerd te blijven. Ik ben sowieso al een thuiswerker, en heb een afgezonderde bureau thuis, maar met het gezin heel de dag thuis en het constante nieuws over Corona, heb ik het echt wel serieus moeilijk om gefocust te blijven, net nu de druk op het werk zeer hoog is vanwege allerlei deadlines. Ik werk ook voor een multinational en heb dagelijks diverse WebEx'en met collega's van de US tot Australië. Gevolg is dat op het merendeel van de calls sowieso ook een stuk over Corona verteld wordt omdat iedereen wil weten hoe het er bij de collega's in andere landen aan toe gaat. Dus echt de knop helemaal omdraaien lukt gewoonweg niet. Misschien ook maar beginnen met een hele dag Userbase niet te openen... 8)

Maar eigenlijk moet ik niet klagen. Want wat moet dat dan wel niet zijn bij al die mensen die vandaag werkloos thuis zitten, en al last gaan krijgen om de eindjes aan elkaar te knopen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het is zeker dat we na de crisis, nu moeten mensen binnen blijven en zou ik verwachten dat veel onder de radar blijft, we veel "opkuiswerk" hebben.
Financieel, door de grote sommen geld die overal vrijgemaakt en uitgekeerd worden.
Maar ook mentaal & fysiek. Als je (technisch) werkloos gezet wordt, wat sowieso al een stresserende ervaring is, en bijkomend bijna niet buiten mag, dan moet de druk er op een andere manier af: partnergeweld (verbaal en/of fysiek), alcoholmisbruik (wegens niets anders te doen en zelfs geen - beperkte - sociale controle van op café).
Woon nu maar op een appartementje van 60m² met 2 kinderen en (één van) beide partners (technisch) werkloos. De kans is klein dat je er vrolijker van gaat worden...

De kloof tussen arm en de rest, of tussen kansarm en de rest, gaat met deze crisis enkel uitgediept worden.
Wie kan er de kinderen helpen bij huiswerk en andere schooltaken in deze tijden? Toch niet de kansarme ouder die sowieso nauwelijks rondkwam en misschien het Nederlands niet machtig is, en/of de schoolse tools (Gimme, Smartschool) niet kent, laat staan een vrije computer heeft om te interageren (Smartschool Live, Hangouts Meet, ...). Het zal in de scholen hard ontwaken worden, eens de scholen terug open mogen... Vermoedelijk zitten we over 10-20 jaar in het onderwijspubliek nog met de naweëen van deze crisis.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat van die TV reacties hebben wij ook, we lachen er wel mee.

Maar ik heb een aantal alleenstaande mensen in mijn vriendenkring, daar proberen we regelmatig contact mee te hebben (berichten, skypen, bellen,...) en die beamen allemaal dat alleen echt alleen is. Een paar kunnen nog gaan werken en dat is in zo'n situatie een zegen.
Eénoudergezinnen zijn ook niet te onderschatten, afhankelijk van de leeftijd van de kinderen, maar het kan deugd doen om met een volwassene te praten van tijd tot tijd.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Tomby schreef: Ik weet niet of het echt onder mental health valt, maar ik begin nu iets raar voor te hebben als ik TV (fictie) bekijk.
had da onlangs ook met een foto op FB, was ne foto van x aantal maanden geleden :)

toen 'm viel moest ik toch ff lachen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Het abnormale is nu standaard geworden. Wat we dan vroeger als normaal beschouwden gaan we nu veroordelen en vinden we immoreel. Ik betrap er me zelf ook constant op.

Daar bovenop komt dan natuurlijk ook die onzekerheid naar de toekomst, die vroeger ook al bestond, maar die nu uitzonderlijk versterkt wordt. Dat gaat uiteraard zijn sporen achter laten en zal waarschijnlijk onze grootste post covid-19 zorg zijn. Terwijl de back-up systemen die we vroeger hadden stelselmatig zijn weg bespaard en waar we nu de gevolgen van zullen dragen.

Momenteel eist men een nog grotere verantwoordelijkheid van de werkende klasse onder het mom van de strijd tegen een virus. Van mensen die nu nog aan het werk zijn wordt een enorme flexibiliteit en productiviteit geëist en dat is niet in het belang van die arbeider/arbeidster. Ook de tegenstellingen in de getroffen maatregelen doet mensen twijfelen of verkeerd inschatten van het persoonlijk belang van hun bijdrage. Ook dat is niet zo gezond voor de moraal. En ook de angst om een besmetting op te lopen door dat werk en het door te geven aan dierbaren...

In het ziekenverzuim zagen we de laatste jaren al een sterke toename in het aandeel van psychologische aandoeningen. Dus we waren al niet goed bezig en nu komt deze bom er ook nog eens bij.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Zelf heb ik geen mental health maar wel al 55 jaar een metal health. Hell yeah...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef: In het ziekenverzuim zagen we de laatste jaren al een sterke toename in het aandeel van psychologische aandoeningen. Dus we waren al niet goed bezig en nu komt deze bom er ook nog eens bij.
dit hakt er natuurlijk in hé

tegen een sociale wezen zeggend at 'm zich moet opsluiten?
dan afkomen met zo'n ziekte die voor 99% op een onnozele griep lijkt
elke symptoom kan zijn of misschien niet. EN dan begint ge u dingen in te beelden. een verstopte neus hier en keel doe wa vervelend momenteel
ja of nee?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De psychologische gevolgen van deze crisis heb ik van in het begin benadrukt. Deze gevolgen zullen inderdaad fel zijn en langer nazinderen dan het virus zelf. We waren al een land met een enorm probleem op mentaal vlak en veel te weinig voorzieningen voor psychische problemen, dit zal zeker niet helpen.

Men onderschat het opgesloten zitten, de vrijheidsbeperking. Ik denk dat velen nu beter een gevangene kunnen begrijpen dan voor de crisis.

Ook kort op elkaar zitten in een kleine omgeving kan voor stress en conflicten zorgen, zelfs bij mensen die elkaar graag zien. Wat als eentje besmet is?

Anderzijds moeten we ook positief blijven en de kansen zien. De couchpotatoes zullen weinig verandering merken maar mensen die actief/sportief zijn hebben een groter probleem. We kunnen nu echter ook andere vormen van ontspanning leren kennen. Gezelschapsspellen zullen nooit meer gebruikt zijn en lezen is ook populairder dan ooit. Ook is er nu tijd voor klusjes die nooit gebeurden uit tijdsgebrek.

Het belangrijkste vind ik persoonlijk is dat we veel meer tijd krijgen om na te denken. Het tempo zakt even en mensen krijgen de tijd om eens dieper over hun situatie na te denken, ook dit kan grote gevolgen hebben. Iedereen zal zijn eigen conclusies trekken maar dat er meer verandering zit aan te komen is zeker. De vraag is, willen we terug naar hoe het was of willen we sommige zaken toch anders aanpakken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Dizzy schreef:We kunnen nu echter ook andere vormen van ontspanning leren kennen. Gezelschapsspellen zullen nooit meer gebruikt zijn en lezen is ook populairder dan ooit. Ook is er nu tijd voor klusjes die nooit gebeurden uit tijdsgebrek. Het belangrijkste vind ik persoonlijk is dat we veel meer tijd krijgen om na te denken. Het tempo zakt even en mensen krijgen de tijd om eens dieper over hun situatie na te denken, ook dit kan grote gevolgen hebben.
Vergeet niet dat er ook nog altijd een hele hoop mensen zijn die dus gewoon elke dag hun uren kloppen.
Het crisiscentrum riep gisteren al op om de huidige situatie niet te zien als een alternatieve vakantie (vooral vingerwijzend naar zij die uitstapjes doen). Ik moet zeggen dat het me ook al redelijk de keel uithangt overal al die berichten over wat je allemaal nu thuis kunt doen, terwijl het voor mij nog altijd dezelfde lange werkdagen zijn met veel te weinig vrije tijd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dizzy schreef:Ik denk dat velen nu beter een gevangene kunnen begrijpen dan voor de crisis.
Dit komt nog niet in de buurt van een gevangenis:
- machtsvertoon en -misbruik door cipiers
- geen eigen keuzes kunnen maken (wat & wanneer eten, persoonlijke hygiëne, wat & wanneer te kijken op TV, wanneer te bellen met wie, ...)
- gezelschap niet kunnen kiezen (witteboordcrimineel samen op cel met een drugsdealer)
maar mensen die actief/sportief zijn hebben een groter probleem.
Plots heeft iedereen zeeën van tijd om te sporten? Ik heb nog nooit zoveel mensen op straat zien lopen, wandelen, fietsen?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De situatie is inderdaad niet gelijk voor iedereen maar dat was ze voorheen ook niet. Er zijn nu veel mensen die telewerken. Zij hebben minder verplaatsing te doen en die tijd komt dus ook vrij bij hen, ook als ze gewoon 5/5 werken. Die tijd kan naar sporten gaan. Sporten is echter niet onbeperkt. Ik kan thuis op de stepper maar dan zit ik nog altijd binnen dezelfde muren. Wandelen doe ik veel maar je kan enkel in eigen buurt. De natuurdomeinen zitten redelijk goed bevolkt dus zoek ik naar andere plekken. Ik wandel ook liefst een paar uur want zo hou ik mijn conditie op peil, ik ben dat gewoon en heb voor de rest een zittend beroep.

Ik wou het celleven zeker niet positief voorstellen, integendeel. Ik wou maar aangeven hoe sterk zo'n straf voor iemand is. Mensen beseffen dat vaak niet, nu misschien net iets meer.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Voor mij is thuiswerken stresserender dan gewoon op het kantoor zitten.

Je voelt veel meer de nood om zeker je uren te verantworoden. En als er dan iets mis gaat of niet goed opschiet zit je al snel met het gedacht van "shit, ze gaan peinzen dat ik hier zit te niksen" en dat is wel stresserend. Ik merk dat ik vaak meer dan 8u doe om aan 8u gewerkt werk te raken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat blijkt uit de onderzoeken inderdaad. Mensen gaan eerder meer doen ipv minder. Je wordt ook niet gestoord dus je KAN ook meer doen. Ik werk nu zelf veel meer uren maar ik heb toch nog tijd over want ik spaar uren verplaatsing uit. Bij ons op het werk was er een achterstand, die wordt nu ingehaald omdat er geen onthaal is en men zaken kan afwerken zonder storing. Ook het management ziet snel de voordelen en veel mensen die vroeger niet konden telewerken doen het nu gewoon. Het is niet perfect en zeker niet 5/5 maar het kan voor veel mensen wel een verbetering betekenen en tegelijk de appreciatie voor het werk/werkplaats verhogen. Ineens lijken die vergaderingen zo saai nog niet :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef:Dat blijkt uit de onderzoeken inderdaad. Mensen gaan eerder meer doen ipv minder. Je wordt ook niet gestoord dus je KAN ook meer doen. Ik werk nu zelf veel meer uren maar ik heb toch nog tijd over want ik spaar uren verplaatsing uit. Bij ons op het werk was er een achterstand, die wordt nu ingehaald omdat er geen onthaal is en men zaken kan afwerken zonder storing. Ook het management ziet snel de voordelen en veel mensen die vroeger niet konden telewerken doen het nu gewoon. Het is niet perfect en zeker niet 5/5 maar het kan voor veel mensen wel een verbetering betekenen en tegelijk de appreciatie voor het werk/werkplaats verhogen. Ineens lijken die vergaderingen zo saai nog niet :lol:
alleen opletten voor het averechts effect
nu is het 2u verplaatsen en 8u werk
als telewerken straks ontaardt in 10u werken, of digitale bereikbaarheid tot na Thuis 's avonds dan zal de baas blij zijn.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat is inderdaad een gevaar van de vooruitgang.

Dat is iets wat vele werkgevers graag willen, dat de grens tussen werk en privé ophoudt te bestaan. Jammer want daar is hard voor gestreden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:
Dizzy schreef:Dat blijkt uit de onderzoeken inderdaad. Mensen gaan eerder meer doen ipv minder. Je wordt ook niet gestoord dus je KAN ook meer doen. Ik werk nu zelf veel meer uren maar ik heb toch nog tijd over want ik spaar uren verplaatsing uit. Bij ons op het werk was er een achterstand, die wordt nu ingehaald omdat er geen onthaal is en men zaken kan afwerken zonder storing. Ook het management ziet snel de voordelen en veel mensen die vroeger niet konden telewerken doen het nu gewoon. Het is niet perfect en zeker niet 5/5 maar het kan voor veel mensen wel een verbetering betekenen en tegelijk de appreciatie voor het werk/werkplaats verhogen. Ineens lijken die vergaderingen zo saai nog niet :lol:
alleen opletten voor het averechts effect
nu is het 2u verplaatsen en 8u werk
als telewerken straks ontaardt in 10u werken, of digitale bereikbaarheid tot na Thuis 's avonds dan zal de baas blij zijn.
Je hebt gelijk, maar ik neem het er graag bij (de keren dat het voorvalt).
Liever wat langer werken en dus werk hebben, dan op straat gezet worden (C4 of technisch werkloos).

Ik eet nu 's middags met de kinderen aan tafel, dat deed ik 2W geleden niet (ik op het werk, zij op school). Dus qua qualitytime gaan we er enkel op vooruit :).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Daar kan ook paal en perk aan gesteld worden net zoals men nu al doet met de bereikbaarheid per GSM. Alles evolueert maar er zal steeds onderhandeld worden en bijgesteld. In ieder geval zet je thuis je PC af als jij dat wil en uw baas kan/mag dat niet verhinderen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Dizzy schreef: Mensen gaan eerder meer doen ipv minder. Je wordt ook niet gestoord dus je KAN ook meer doen.
De zoon spreekt dat tegen. Als hij als enige eens thuis werkt doet hij meer, op het werk komen ze steeds vragen stellen en gaat er tijd "verloren". Nu werkt iedereen thuis en komen ze hem weer lastig vallen met vragen. Nu duurt het antwoorden langer (typen, screenshots e.d.).
Komt nog bij dat vergaderingen ook niet zo vlot lopen. BTW, het gaat over IT.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Mental health heeft juist een flinke deuk gekregen.
Tot op heden geen loonfiche in de mailbox, wat bij ons ongebruikelijk is, dus waarschijnlijk ook geen betaling. Echter de facturen blijven binnen stromen en net in die periode van het jaar waar jaarlijkse afrekeningen vallen: omnium, brand, mutualiteit, hospitalisatie, rechtsbijstand, e.a.

Net even gaan kijken bij Belfius om, indien nodig en enkel voor de periode nodig, om iets meer in t rood te kunnen gaan:
Hou u vast 12,5% intrest!
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

bruma schreef:Mental health heeft juist een flinke deuk gekregen.
Tot op heden geen loonfiche in de mailbox, wat bij ons ongebruikelijk is, dus waarschijnlijk ook geen betaling. Echter de facturen blijven binnen stromen en net in die periode van het jaar waar jaarlijkse afrekeningen vallen: omnium, brand, mutualiteit, hospitalisatie, rechtsbijstand, e.a.

Net even gaan kijken bij Belfius om, indien nodig en enkel voor de periode nodig, om iets meer in t rood te kunnen gaan:
Hou u vast 12,5% intrest!
Vraag uitstel/betaalplan voor je grootste facturen, zal goedkoper zijn
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

bruma schreef:en net in die periode van het jaar waar jaarlijkse afrekeningen vallen: omnium, brand, mutualiteit, hospitalisatie, rechtsbijstand, e.a.
Het is spijtig dat heel wat vlamingen duidelijk leven zonder reserve. Gelukkig hebben we een overheid die kwistig strooit en wie weet zelf een mooie bonus voor de werkende. Voor hunne effort.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

petrol242 schreef:Terwijl de back-up systemen die we vroeger hadden stelselmatig zijn weg bespaard en waar we nu de gevolgen van zullen dragen.
Dat is een waarheid als een koe.
Backups moet je niet alleen in investeren, die moet je ook onderhouden, en dat kost geld, voor iets dat je hoopt nooit te moeten gebruiken.
Als ITers kennen we allemaal deze discussie.
Steken we 1 firewall, of 2 in redundantie? 1 internet lijn of 2? 1 VM host, of een aantal in HA, met meerdere DCs? Hoeveel NAS'en en HDDs kopen we bij aan voor de backups?
En gegarandeerd dat daar nooit budget voor is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

on4bam schreef:
Dizzy schreef: Mensen gaan eerder meer doen ipv minder. Je wordt ook niet gestoord dus je KAN ook meer doen.
De zoon spreekt dat tegen. Als hij als enige eens thuis werkt doet hij meer, op het werk komen ze steeds vragen stellen en gaat er tijd "verloren". Nu werkt iedereen thuis en komen ze hem weer lastig vallen met vragen. Nu duurt het antwoorden langer (typen, screenshots e.d.).
Komt nog bij dat vergaderingen ook niet zo vlot lopen. BTW, het gaat over IT.
Anekdotische voorbeelden zijn zelden goed.

Het probleem zijn niet de vragen, wel dat er blijkbaar geen goed archief/FAQ is om die op te vangen waardoor er nu geïmproviseerd moet worden. Of vergaderingen vlot lopen is ook een organisatorische zaak. Teleconferencing bestaat al jaren, wie er nu begint mee te klooien is natuurlijk redelijk laat en botst op beginnersfouten. Ik word gek als ik zie hoe weinig bedrijven echt goede procedures en taakbeschrijvingen hebben.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Dizzy schreef:Ik word gek als ik zie hoe weinig bedrijven echt goede procedures en taakbeschrijvingen hebben.
Bij mij vooral de mensen die voordien al regelmatig van thuis uit werkten (bij ons 1 dag op 5) en nu op zoek moeten naar een werkplek om thuis te werken. Toegeven, sommigen zijn wel inventief :lol:
Technisch kunnen we het nu wel aan en vrij weinig problemen. De extra vragen en problemen bij de bedrijven/afdelingen die er nu zijn, zijn voor vele firmas al achter de rug. IT iets simpeler omdat we eigenlijk alles al vanop afstand doen (is al jaren geleden dat ik nog in serverroom geweest ben, op bezoek en drp test na)

Met wat geluk zal na de noodzaak thuiswerken beter gaan.
Laatst gewijzigd door tien op 26 mar 2020, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

'k snap dat wel niet - zowel m'n vriendin als ikzelf hebben een eigen bureau (weliswaar in gedeelde ruimte), juist omdat men er toch moet kunnen vanuit gaan dat je op je bureau je eigen rommel kan laten slingeren en je bezig kan zijn met zaken zonder dat die in de weg liggen.

Dan was het wel wat frappant te zien hoe weinig mensen een bureau / werkomgeving hebben...
Laatst gewijzigd door devilkin op 26 mar 2020, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

waarom zou je ? elke vierkante meter telt en we 'moeten' kleiner gaan wonen...

zelf heb ik er wel één hoor maar ik snap wel dat mensen dat niet meer hebben, met een laptop aan de keukentafel en met de tablet in de zetel kan je ook alles doen wat je voor huis-en-tuin privé wil doen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De communicatie was niet "kleiner", wel "compacter"
en was evenmin "hok maar in de steden", wel "kernverdichting".

Dus een woning in de kern van een dorp met met OV verbindingen is te verkiezen boven een woning in een wei.
In coronatijden zijn de stedelingen wel de pineut: klein appartement, speeltuinen toe, ...
Wij hebben een bestaande woning gekocht, vlakbij een goeie OV verbinding, maar wel met tuin en dus speeltuigen etc.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Als thuiswerk uitzonderlijk is, is keukentafel ook nog te verstaan. Denk dat de keukentafel voor de meeste met 1 dag ook nog voldoende was. 5 dagen met de laptop in de zetel is echter pijnlijk ;)

Thuis is het eigenlijk omgekeerd, de 'living' zijn de bureaus en komen er zelden weg. Mag zelfs niet meer alleen wonen omdat er dan plekken in huis totaal niet gebruikt worden (summary maar daar komt het wel op neer). Ook geen gezonde situatie.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik werkte voordien al thuis 1/5. Ik had daarom al een bureau voorzien. Ik vind dat persoonlijk aangenamer om een scheiding tussen werk en privé te hebben maar anderen werken net liever in de living of op hun terras.

Voor de rest is het vooral uw werk organiseren en plannen. Werk dat ik beter thuis doe, organiseer ik zo dat dat klaar staat voor die dag. Dingen waarbij je niet wil gestoord worden kunnen zo efficiënter afgewerkt worden. Het is ook goed om vergaderitis te vermijden want er zijn minder dagen dat iedereen er is.

Mensen met kleine kinderen hebben het lastiger maar het was ook nooit de bedoeling dat telewerk een vorm van kinderoppas was. Bij ons mochten ouders trouwens niet op woensdag telewerken, dat is ondertussen wat afgezwakt. Het toont ook aan dat er veel te weinig opvang is maar ook de (groot)ouders zijn nu geen optie.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

9livesuni schreef:Het is spijtig dat heel wat vlamingen duidelijk leven zonder reserve.
Moet je kunnen aanleggen ook natuurlijk. Wij zijn al jaren aan het verbouwen en zitten nu in de afwerkingen, het kost allemaal veel. We leven niet boven onze stand en hebben nu eindelijk een beetje opzij staan wat tijdens volle verbouwingen niet kon (een kleine buffer wel, maar geen maandlonen), maar zonder loon vallen zou hier ook problemen gaan geven. Niet de eerste maand (tenzij we plots met vanalles in panne vallen), maar het zou nie te lang mogen duren.

Toch blij dat ik onze bureau een prioriteit gemaakt heb. Hij was eigenlijk net op tijd klaar hiervoor. Men vrouw zit wel op hetzelfde bureau maar zij werkt in de opvang dus is er niet veel op bezig. Zo een hele periode op de livingtafel werken zou ik niet zien zitten.
Ik bel meer met collega's nu, dus ik hoor ze nog steeds de hele tijd. Positief is dat ik langer kan blijven slapen en men vrouw meer zie. De kat is het ook al goed gewoon om af en toe eens dag te komen zeggen (die gaat nog het meeste afzien als het terug voltijds naar kantoor is vrees ik).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is niet gelijk verdeeld maar sommigen leven blijkbaar liever in een soort dangerzone. Zelf kan ik niet slapen mocht ik niet minstens een jaar op eigen middelen kunnen leven.

Als jonge starter is het normaal dat je nog niet veel reserve hebt, zeker als je net gebouwd hebt maar ik zie geregeld mensen met een mooi loon die geen rotte frank reserve hebben. Onlangs had een collega een ongeval en hij moest een aantal tanden laten vervangen, dat ging ongeveer 3.000 EUR kosten. Die gast had dat dus niet maar hij is al 40+ en verdient meer dan ik.

Velen kunnen slecht met geld om en geven veel te veel uit waardoor er van sparen niets komt, kopen op afbetaling komt er dan bij en zo stapelen de rekeningen zich op. Als student moest ik mijn buur op dinsdag al geld lenen terwijl hij dubbel zoveel zakgeld kreeg als ik. Dat zit al voor een deel in de opvoeding vrees ik.

Anderzijds is het leven duur, zeker voor alleenstaanden. Dit is echter een reden te meer om zuinig te zijn met geld. Ik wil geen gelddiscussies want daar komt altijd miserie van en daarom ben ik zo gesteld op financiële rust.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

...Moet je kunnen aanleggen ook natuurlijk...

Juist, maar hopelijk komt daar eindelijk verandering in! Thomas Piketty heeft duidelijk genoeg aangetoond dat de kloof tussen arm en rijk "pervers" groot geworden is. En we zien recent dat 750 miljard wordt vrijgemaakt door Mevrouw Lagarde, en 2000 miljard door de senaat in US. Heel waarschijnlijk gevolgd nog door Canada ook... Dat trukje kunnen zij niet eindeloos blijven herhalen en zal na 50 jaar globaliseringswaan eindelijk de slinger naar de andere kant doen gaan: small is beautiful dus :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

tien schreef:
Dizzy schreef: Ik word gek als ik zie hoe weinig bedrijven echt goede procedures en taakbeschrijvingen hebben.
Fixed it for you. Graag correct quoten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Dizzy schreef:Het is niet gelijk verdeeld maar sommigen leven blijkbaar liever in een soort dangerzone.
Een dangerzone en financiele rust liggen in mijn ogen toch nog ver uit elkaar. Wij doen het met 1 voltijds en 1 halftijds loon en hebben nu een kleine buffer kunnen aanleggen zodat we ons kunnen behelpen als er een machine stuk gaat in huis bvb, maar eens je er aan moet zitten kan het snel gaan. Daar staat tegenover dat ik een kennis heb die toch altijd mooi spaarde, maar laatst gewoon een dikke tegenslag had en er redelijk wat heeft moeten uitputten (gelukkig dat hij die buffer had of het was nog meer miserie geweest). Als die nu nog een tegenslag heeft kan het zomaar kopke onder zijn (gaat familie en vrienden nooit laten gebeuren natuurlijk). Om maar te zeggen, de financiele rust kan plots snel weg zijn, en je kan niet blijven oppotten.
Een jaar op eigen middelen is mooi, ik ben er lichtjes jaloers op :D, dan liep ik nu niet zo op de toppen van men tenen als men over technische werkloosheid spreekt. Nu, tis dan ook het eerste jaar dat wij terug wat opzij kunnen beginnen zetten dus dat komt er ooit ook wel van misschien :) als er niet te veel Corona's meer volgen en te zien wat de economie doet hierna natuurlijk...
Dizzy schreef:Dit is echter een reden te meer om zuinig te zijn met geld.
Maar ook als alleenstaande moet je jezelf eens iets kunnen gunnen. Das het verschil tussen leven en overleven.

En extreme gevallen van mensen die met geld smijten zijn er altijd natuurlijk. En het gezegde "men leeft naar zijn stand" zal ook wel ergens vandaan komen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Mijn reactie was niet op u specifiek gericht maar op de opmerking over de lage reserves in het algemeen bij velen. Ik heb alle begrip voor mensen die het niet breed hebben en vaak hard werken of gewoon pech hebben. Ik besef heel goed dat ik tot nu toe veel geluk gehad heb.

De groep die ik niet snap zijn zij die WEL een goed inkomen hebben maar nog steeds geen reserve. Als men alles op doet dan kan het niet anders dan dat men ooit eens een tegenslag gaat hebben die men niet kan hebben want men kan niets hebben. Teveel mensen kunnen niet kiezen en willen alles. Ze zijn verslaafd aan het bezitten van dingen omdat ze verkeerdelijk denken/voelen dat dit hen beter maakt. Dingen kopen als statussymbool is zoiets. Een dikke bak maar geen brood op de plank, dat soort dingen. Ik heb collega's al horen vertellen als een bonus gestort wordt, ik koop me dit of dat. Die dit of dat kost vaak meer dan de bonus, tja. Dat is hun vrije keuze maar kom dan niet zagen over reserve bij mij.

Ouders moeten hun kinderen veel meer leren met geld opgaan maar de meeste verwennen ze liever. Iemand die altijd alles gekregen heeft, heeft geen besef van de waarde of het werk dat ervoor nodig is. Nadien moeten ze het dan op de harde manier voelen/leren. En om terug naar de topic te keren dat levert vaak mentale problemen op door de druk/stress en de FOMO enz...
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Deze nacht ook last van spoken...
Klein beetje borstpijn na veel te veel koffie en veel te laat slapen...
regelmatig gemerkt dat ik probeerde dat ademen nog zoals normaal ging (wat je normaal niet bewust doet dus niet echt een zinvolle test). Het kleinste 'rare' gevoel deed hart versnellen. Hoest normaal door medicatie, nu toch gedachten of dit wel de normale hoest was, het piept precies meer, ademen is ook anders...
Bewust dat ik in spiraal zat en er meer dan waarschijnlijk niks aan de hand is, proberen te kalmeren maar met moeite gelukt.
Ergens dan toch in slaap gevallen en nu inderdaad weinig aan de hand.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

mental health heeft hier alvast een deuk gekregen. ik mis het sociaal contact met de massa op het werk. en online is niet mijn ding. eerlijk gezegd. De vertraging en het door elkaar praten hierdoor vind ik maar niks. Positief is wel dat ik nu een uurtje later kan opstaan en vroeger aan de avond kan beginnen. Er is dus meer tijd voor me-time, alleen zo #in uw kot# . ik heb het er moeilijk mee.......
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

+1
Idem for me...
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Daarnet bij ons vaste slager tijdens het afhalen van onze bestelling even een babbeltje geslaan en natuurlijk de standaard vraag met 'hoe gaat het'.
Ze antwoordde dat het voor hen een zware periode is. Ze doen wel goede zaken maar het is veel drukker dan bv bij kerst en nieuw. Hoelang ze dit kunnen trekken wist ze niet maar sowieso geen twee a drie maanden.

Wat de klanten betreft vond ze dat de klanten veel emotioneler zijn. Vooral de ouder generatie die het moeilijk heeft om weinig sociaal contact te hebben en vooral weinig familie te kunnen zien. Verschillende stonden er met tranen in de ogen. :-(
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Gisteren in de Colruyt - waar dus max x personen tegelijk binnen mag - heerste een bizarre sfeer: niemand zei iets (je mag enkel alleen binnen, dus niet met kinderen of partner etc), iedereen ontweek elkaar, ...
Voor het personeel moet dat ook zwaar zijn, want het staat mijlenver van een normale situatie...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”