Hoe een vaste telefoon aansluiten op fritzbox 7530???

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Bart Brugge
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 mei 2014, 09:27
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 1 keer

Voor mijn Proximus Tuttimus aansluiting gebruik ik een Fritzbox 7530. Ik had een vast telefoontoestel aangesloten en geconfigureerd via instellingen bij Telefonie - Eigen telefoonnummers waarna bij het overzicht bij telefonie het bolletje groen kleurde. Echter als ik met mijn gsm naar het vast nummer bel rinkelt deze niet, als ik met de vaste telefoon een nummer bel krijg ik steeds de bezettoon te horen. Zou er iets mis zijn in de instellingen??? Wie weet raad?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bart Brugge schreef:Ik had een vast telefoontoestel aangesloten en geconfigureerd via instellingen bij Telefonie - Eigen telefoonnummers waarna bij het overzicht bij telefonie het bolletje groen kleurde
Deze zin begrijp ik niet:
  • je hebt een vast toestel aangesloten (analoog toestel? DECT toestel?).
  • je hebt een vaste lijn geconfigureerd via instellingen > Telefonie > Eigen telefoonnummers
Dat zijn 2 verschillende zaken, kan je kan een "toestel" niet configureren via Telefonie > Eigen telefoonnummers.

Er zijn verschillende stappen nodig om een toestel te kunnen gebruiken voor telefonie:
  1. indien je een Proximus klassieke vaste lijn hebt (PSTN) moet je de inkomende PSTN lijn (fysisch) verbinden met de Fritz!Box. Je hebt dus een kabeltje nodig en de nodige adapters (de Fritz!Box Y-kabel). Er hebt dan 2 kabeltjes tussen de NTP en de Fritz!Box: één voor DSL en één voor TELEFONIE.
  2. Je moet die vaste lijn instellen voor gebruik via Telefonie > Eigen telefoonnummers.
    Indien het geen klassieke vaste lijn is, maar een VoIP lijn, dan moet je het nummer registreren via Telefonie > Eigen telefoonnummer (maar dan heb je de SIP gegevens nodig).
  3. tenslotte moet je het telefoon toestel configureren via Telefonie > Telefoonapparaten. Hier instellen op welke (inkomende) lijnen dit toestel moet meerinkelen, en met welke lijn je wilt uitbellen.
Als je hulp wilt, dan moet je eerst een beetje meer uitleg geven, wij hebben geen glazen bol hoe jou installatie eruit ziet :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bart Brugge
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 mei 2014, 09:27
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb een klassieke Proximus vaste telefoonlijn geen voip. De telefoon heb ik aangesloten op de Fritzbox op FON 1 met rj11 kabeltje.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik heb hierboven 3 stappen beschreven:
  1. telefonie verbinding tussen NTP en Fritz!Box (Y-kabel)
  2. instellen telefoonlijn Telefonie: Telefonie > Eigen telefoonnummers.
  3. instellen telefoontoestel: Telefonie > Telefoonapparaten.
Als ik jouw eerst post lees heb je alleen stap 2 gedaan
Hoe zit het met stap 1 (verbinding) en stap 3 (instellen FON 1)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

@Bart Brugge
Met mijn excuses om jou op het verkeerde been te zetten ...
Bij nader inzicht ondersteunt de Fritz!Box 7530 geen (klassieke) vaste telefonie (PSTN of ISDN) :-( .
  • - Er is dus geen "FXO" poort op de Fritz!Box 7530 (wel op de 7590 en de 7490).
    - Er is wel een "FXS" poort (FON1) waarop je een analoog toestel kan aansluiten.
Om Proximus telefoonlijn te kunnen gebruiken met de Fritz!Box moet Proximus jouw lijn overschakelen van analoog naar VoIP.
Dan kan je de VoiP gegevens terugvinden (en paswoord instellen) via "Mijn Proximus".
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Voip gegevens worden niet getoond in myproximus.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik zelf kan het niet testen (want ik heb internet only), maar blijkbaar kunnen VoIP gebruikers in My Proximus zelf een "Video-talk" of "i-talk" profiel aanmaken, en deze logingegevens dan gebruiken in de Fritz!Box:
Registrar = ims.belgacom. be, username en passwoord is in te stellen onder beheer => videotalk.
zie: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 07#p780758
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bart Brugge
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 mei 2014, 09:27
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 1 keer

@Philippe:

Het lukt niet om via My Proximus -> Phone Line een profiel aan te maken.

Deze melding verschijnt in beeld:

Het is niet meer mogelijk om je vaste lijnopties te bekijken en/of te beheren in MyProximus.

Vanaf je vaste lijn, bel naar 1987 om je opties te beheren of 1969 om PhoneMail in te stellen.

Meer hulp nodig? Surf naar onze supportpagina's.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bart Brugge schreef:Het lukt niet om via My Proximus -> Phone Line een profiel aan te maken.
Ik herhaal nog eens wat ik hierboven schreef:
philippe_d schreef:Om een Proximus telefoonlijn te kunnen gebruiken met de Fritz!Box moet Proximus jouw lijn overschakelen van analoog naar VoIP.
  • Als je een klassieke analoge lijn hebt (je kan een analoog toestel aansluiten op de Proximus doos), dan kan je natuurlijk geen Video-talk profiel aanmaken.
  • Als je een VoIP lijn hebt (dat wil zeggen: je moet je analoog toestel aansluiten op de B-box), dan pas kan je een Video-talk profiel aanmaken.
Leg ik het nu zo moeilijk uit, of begrijp je nog steeds het verschil niet?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”