Men denkt ook altijd veel te weinig aan de ondersteunende infrastructuur.
Iedereen wil smartboards, laptopklassen, of tablets.
Maar die laatste twee bv gaan echt niet goed werken als daar geen professionele wifi installatie achterzit, die op zijn beurt dan weer de ondersteuning van professionele (poe) switchen nodig heeft om goed te werken.
Voor de aankopen van zulke apparatuur (front end) wordt in het onderwijs vaak "een eenmalige investering" gedaan.
Waarbij men twee dingen vergeet:
1) de back end, zoals ik hierboven aanhaalde
2) dat die dingen ook verslijten en vervangen moeten worden (zowel front als back), en je dus ook maintenance budget moet voorzien
Voor de back end apparatuur kan je het al vergeten.
Een van de eerste dingen die ik deed was de 8 jaar oude server die alles deed (ad, files, etc...) vervangen.
Eerst een goeie fileserver bijgezet (dit was nog voor de opkomst van de cloud).
Toen ik het volgende jaar budgetteerde voor de volgende server (die dan een hypervisor zou gaan draaien) was het oorlog, want "je hebt toch net een nieuwe server??".
Tja, zo werkt het niet he.
Alle switchen vervangen door managed,
de kabels in goten steken (die lagen letterlijk op de grond),
een rack om de servers in te steken,
een kvm om aan de rackservers te kunnen (een veel te duur maar broodnodig rackscherm heb ik dan vermeden door er ergens een gewoon scherm in te frommelen),
virtualiseren van de servers, alsook specialiseren (geen 1 server voor alles meer),
nieuw backupsysteem (dat ik er nooit doorgekregen heb; dat hebben ze zich beklaagd toen ze hun folders van hun jaarplanning ooit gewist hadden en pas 4 maand later ontdekt)
wifi erdoor drukken (daar was de directie "tegen", want "in een vorige school werkte dat van geen kanten"; komende van de persoon die letterlijk zei "kan je niet gewoon zo'n routertjes als ik thuis heb ophangen overal?"),
UPS steken om dat te beschermen tegen de idioot van een concierge die elk jaar zonder te verwittigen de electrische installatie liet keuren en gegarandeerd de zekering deed springen,
een tweede internetlijn als backup (want 10 min panne = verloren les), waar de boekhouding moeilijk over deed ("je mag, maar dan wel van dezelfde provider, anders is het teveel werk om dat in te geven").
En al dat met een afschrijvingsperiode van zo'n 5 jaar.
Dan zwijgen we nog van de 200 pcs met afschrijving op 4 jaar ("kunnen we ns geen jaartje overslaan met er te kopen?"), en de schermen die al 8 jaar meegingen en hun tijd allang gehad hadden (sommigen hadden bijna geen contrast meer).
Ze hebben niet alleen geen geld, ze willen vaak ook gewoon echt niet mee, en moeten al trekkend en sleurend duidelijk gemaakt worden dat "al die leuke gadgets echt niet werken als je netwerk dat erachter zit op nougabollen trekt".
"Zo'n dure firewall? We zijn maar een school hoor."
Ja, eentje met 200 pcs; dat kmo toestelletje gaat het niet trekken.
"Zo'n dure wifi? We zijn maar een school hoor."
Ja, want dat routertje dat jullie willen ophangen gaat al die toestellen echt niet kunnen ondersteunen.
"Een tweede lijn? We zijn maar een school hoor."
Ja, en als het 2 min plat ligt staan er 10 leerkrachten voor de deur, want iedereen heeft internet nodig en een les duurt 50min dus alles dat die les onderbreekt is direct een zware impact.
En de leukste:
"Uw budget voor volgend jaar gaat 20% ingekrompen worden."
Ah, jammer, dan moet er een computer klas verdwijnen, want zo geraak ik niet rond.
"Neenee, we gaan zelfs nog een computer klas bijsteken, van 20 pcs".
Eh WTF?? En hoe denken jullie dat te bekostigen?
Oh, en de december kortingen.
In december gooiden onze leveranciers met kortingen tot 25%.
Alleen... Van de boekhouding mocht er na november niks meer aangekocht worden, tot het nieuwe budget beschikbaar was in februari.
Niemand heeft genoeg geld, maar efkes wat moeite doen om 25% meer materiaal te kunnen kopen voor hetzelfde geld, "ah nee he, da's teveel werk".
Bijkomend probleem: kortingen.
Schooen krijgen massaal korting op alles waar de leerling mee in contact komt.
Pcs, windows licenses, office licenses, etc etc... korting.
Maar de back end, daar kennen ze vaak geen kortingen voor; waardoor ze daar schrikken van de prijzen, want ze kennen alleen de goedkopere front end prijzen.
Oh, en vaak hebben ze ook maar 6-8 uur per week voor een ITer die dat allemaal moet doen, incl helpdesk.
Dus wordt dat vaak "de leraar fysica die nog wat uren nodig heeft" maar nul ervaring in netwerken.
De dingen die ik gezien heb...
/rant
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)