Mp3 verliest marktaandeel tov technologie van Apple en MS

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Het mp3 formaat, jarenlang de koning van de digitale muziek, verliest markt tegen over commerciële tegenhangers van Apple en Microsoft.

Apple en de iTunes (AAC) en Windows WMA wordt langzaam maar zeker meer gebruikt.
Windows dankt dit aan het standaard mee leveren van de Windows mediaplayer en Apple aan het succes van iTunes.

Bron:http://news.com.com/MP3+losing+steam/2100-1027_3-5409604.html
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Even naar Ander nieuws gezet.

Cheers
Afbeelding
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Ik ga toch blijven MP3 gebruiken als ik iets rip van een cd naar mn hd :P Waarom weet ik niet, maar ik vind dat MP3 gewoon beter klinkt dan WMA!
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Op lage bitrates wint WMA het wel van MP3, maar puur voor m'n mp3-speler ga ik toch mp3 blijven gebruiken hoor (ook al kan ie WMA, maar ik ga niet zitten converteren)...
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

WMA gebruik ik gewoon niet alleen al omdat de mogelijkheid er is om DRM in te steken.

Ik probeer zoveel mogelijk ogg te gebruiken.

greetz,

Nob
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik zoek niet specifiek naar een bepaald formaat, ik ga wel specifieke formaten vermijden (zoals WMA, m'n mp3speler kan het niet afspelen, dat kan ik niet branden met Nero (ja er is een plugin, maar ik kan evengoed de mp3 zoeken), ik kan de tags ni fatsoenlijk aanpassen met winamp). MP3 is het hier vooral, er zitten enkele ogg's tussen, zeer weinig WMA.
AAC heb ik nog nooit gehoord, wel al van gehoord ;)
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

Alles behalve WMA mag populairder worden als het van mij afhangt.
Zolang dat microsoft hier ook geen kleine monoploy kan vormen.
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Ik hou het enkel bij MP3s, WMA komt niet op mijn HD, het is van microsoft en je hebt die enge DRM-mogelijkheid :p. Ik heb ook een paar oggs, maar om eerlijk te zijn, mp3 is meer dan genoeg voor mij. Dat de nieuwe formaten plaats winnen is niet moeilijk, er zal altijd wel een % van de bevolking zijn dat voor een bepaald formaat kiest. WMA is door de onlineshops verspreid aan het geraken. Wees maar gerust dat MP3 nog wel enkele jaren zal meegaan ;).
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
crapiecorn.

flac : lossless ,voor de betere cd's in mijn collectie
ogg : voor het overige,maar dan nog q=7/8
mp3:irc albums,meestal vbr
wma : niet, zou me verwonderen als der een encoder voor linux zou zijn.
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Nob schreef:WMA gebruik ik gewoon niet alleen al omdat de mogelijkheid er is om DRM in te steken.

Ik probeer zoveel mogelijk ogg te gebruiken.

greetz,

Nob

Dit is ook een van de redenen waarom ik WMA niet gebruik. Die DRM!

Ik heb een site waar alles in ogg staat (96 kbit/s) en dat klinkt dus gewoon als 192 kbit/s MP3! Dus mag ogg er ook wel zijn voor mij.)
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Nob schreef:WMA gebruik ik gewoon niet alleen al omdat de mogelijkheid er is om DRM in te steken.

En de grote massa trapt er natuurlijk weer met open ogen in... eerst klagen dat CD's te duur zijn (heb je wel een punt in... 10 euro zou mooi zijn), maar dan de muziekindustrie nog wat meer gaan spijzen met muziek te kopen die voorzien is van DRM.

Volgens mij lacht de muziekindustrie zich nu kreupel met die domme consumenten.
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Idd, wie betaalt er nu €10 voor een cd die hij voor €12 (of een beetje meer) kan kopen in de cd-winkel.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
mm2
Pro Member
Pro Member

AnD schreef:Het mp3 formaat, jarenlang de koning van de digitale muziek, verliest markt tegen over commerciële tegenhangers van Apple en Microsoft.

Weer een studie die gefinancierd is door Microsoft zeker ? :roll:
Uiteraard zouden zij maar al te graag WMA (en vooral DRM) als standaard zien.
Cyrus23
Member
Member
Contacteer:

Ik betwijvel dat dit nieuwtje waarheid bezit. Als ik het bekijk vanuit mijn standpunt gebruiken de meeste mensen nog mp3. Dit omwille van de gebruiksvriendelijkheid en compatibiliteit. Ik durf ervoor te wedden dat dit weer een relamestunt is om meer mensen juist te winnen door te zeggen dat het goed is en meer markt-terrein wint.
Zever in pakskes daar ben ik goed in dus zeik niet ik weet altijd beter.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Als je kijkt naar poll op de xvid site, zie je ook nog dat mp3 meer in trek is dan aac/wma.. vorbis ogg komt zelfs op de tweede plaats,niet zo verwonderlijk bij een opensource mpeg4 encoder. wma zit zowat in hetzelfde vakje als ie. het wordt gebruikt omdat het inbegrepen is. ik denk dat niet veel ervaren gebruikers dit bestand formaat gebruiken.
Akira
Elite Poster
Elite Poster

ik hoop dat we binnen paar jaar (als de harddisks over 1TB zitten, snellere verbindingen hebben) zullen overschakelen op flac of andere lossless formats,
deze klinken echt veel beter dan een mp3'tje (<=192kbit), ik heb nu maar 3 cd'tjes in lossless staan, maar het verschil is groot(ook wel in space( 45MB voor een liedje is geen uitzondering)

en wma heb ik niet echt veel van staan(3 cd's)

meestal heb ik het liefst mp3 vbr met tops van 320kbps, alhoewel ik liever zou hebben dat ogg, mp3 zou vervangen
de pispaal <<
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

In dat geval kan je ze beter gewoon als audio-cd branden hoor ...
Daar mag je ook ongeveer 1 MiB per minuut tellen.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

mja klopt niet echt, flac verkleint een wav bestand tot 50%, als een nummer dan 45mb is moet je oorspronkelijk nummer al 90mb zijn en dus extreem lang voor een normaal nummertje..
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”