Seagate Barracuda Compute 8Tb ST8000DM004 voor NAS

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Hello,

Ik heb Amazon Duitsland enkele van deze schijven op de kopt getikt voor net geen 130 euro, in een enclosure. Op Coolblue staan ze nog aan 219 euro, naked.

Ik heb er net eentje opengemaakt om te zien wat er effectief insteekt, en het zijn idd deze: https://www.willwork4games.net/reviews/ ... t8000dm004

Ik denk er nu aan om een NAS te kopen en ze erin te plaatsen. Ik lees vanallas over zogenaamde SMR schijven van Seagate en dat dat minder geschikt is voor een NAS. De schijven zullen inderdaad vooral dienen voor archief en backup, minder of niet voor streamen of dagelijks gebruik.

Heeft er iemand een idee of dit een goed idee is?
michel68
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Ik steek al jaren "gewone" schijven in een Nas. Toshiba's, Seagate,... Er gaat al eens eentje stuk maar op het werk waar ik wel ironwolf gebruik gebeurt dat eveneens.
Had ze ook zien staan en aan het overwegen om deze naast eentje uit een 8tb wd book USB schijf in een Nas te steken. Dus ik zou dit doen.

Is het trouwens gelukt om ze uit de behuizing te halen zonder deze te beschadigen? Bij een wd lukt dit maar bij Seagate naar het schijnt niet.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ze zijn minder geschikt voor een nas waar je bescherming wil bieden via een raid volume. Als er ook maar de kleinste hapering is tijdens de werking heb je meer kans dat de schijf en het volume er gans uitvliegt. Een nas schijf laat de herstelling over aan het raid volume terwijl een reguliere schijf dit zelf doet en het raid volume op pauze zet. Hierdoor kan alles blokkeren, zeker bij meerdere fouten achter elkaar.

Technieken specifiek voor een nas schijf zijn TLER / CCTL / ERC die er voor zorgen dat de fout correctie vlotter verloopt.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet correct werkt zolang de schijven gezond blijven. welke schijf je ook gebruikt, zorg voor een backup van belangrijke gegevens
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik had in mijn Netgear ReadyNAS 3 'desktop class' Seagate Barracuda's gestoken (type DM)... Die zijn uiteindelijk allemaal CRC errors gaan geven.
Vervangen door NAS-class Ironwolf-disks (VN) en die draaien nu al jaren als een zonnetje:

Code: Selecteer alles

Tijd voor draaisnelheid vergroten	0
Aantal starts/stops	23
Aantal opnieuw toegewezen sectoren	0
Uren voeding aan	54553
Aantal keren draaisnelheid opnieuw proberen	0
Aantal keren uit- en weer inschakelen	23
Reported Uncorrect	0
High Fly Writes	292
Airflow Temperature Cel	30
G-Sense Error Rate	0
Aantal keren intrekken bij uitschakelen	10
Aantal keren laadcyclus	23
Temperatuur in graden Celsius	30
Huidige sector in afwachting	0
Offline onherstelbaar	0
Aantal UDMA CRC-fouten	0
Aantal ATA-fouten	0
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

michel68 schreef: Is het trouwens gelukt om ze uit de behuizing te halen zonder deze te beschadigen? Bij een wd lukt dit maar bij Seagate naar het schijnt niet.
Hello, wel... een WD Elements chucken bvb. is niet zo simpel; de haakjes die de behuizing samenhouden gaan stuk. De behuizing van zo'n WD Elements is ook een stuk beter (rubberen blokjes bv.). Maar... die Seagate chucken gaat als vanzelf met een plastic priem ertussen en hop.

Ik heb finaal afgezien van Synology. Niet omdat het slecht is of voor de centen, maar omdat ik - mezelf kennende - niet zal rusten vooraleer ik alle ins- en outs van Synology ken en geprobeerd heb. En dat is toch héél wat.

op Amazon France een 2 x 8Tb WDMyCloud Home oplossing op de kop getikt voor 480 euro.

Ik ga de 8Tb Barracuda gebruiken voor de jaarlijkse data backup van de NAS. Daar lijkt hij wel voor gemaakt.
De WD elements gebruik ik nu voor de wekelijkse systeembackups.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”