Wifi booster werkt niet voldoende

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gert123
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Om wifi in mijn volledige woning te krijgen heb ik recent een wifi booster van Proximus geplaatst. Het resultaat is dat het signaal veel beter is in het voorste deel van de woning, maar in het achterste deel blijft het zwak (en veranderlijk), hoewel de totale afstand vanaf de booster niet meer dan 12m bedraagt. De reden daarvoor zou een metalen trap kunnen zijn die tussen de voor- en achterbouw zit, maar daar ben ik niet zeker van. Het probleem is dat ik in die ruimte een bureautje zou willen inrichten. Er zit ook een dunne bakstenen muur voor de achterkamer.
Daarnaast merk ik op dat het lichtje van de 2.4Ghz op de booster bijna nooit brandt, ik weet niet of er een verband is met de zwakke signaalsterkte achteraan?
Mijn vraag is wat ik nu best zou doen. Voor zover ik begrepen heb van andere posts her en der zou een tweede booster wel kunnen, maar zou die de snelheid wel halveren (die al gehalveerd is door de eerste booster, of mag ik zo niet rekenen?).
Het gemakkelijkste alternatief zou denk ik zijn om een extra wifi apparaat in de achterkamer te installeren dat het signaal via de elektriciteitskabels doorgeeft, maar ik lees dat dat ook niet zo fantastisch zou zijn.
Een tweede alternatief is dat ik het signaal via netwerkkabel overbreng naar de achterkamer, toen ik mijn huis 20 jaar geleden renoveerde was het nog de future die wireless was en heb ik een kleine 2km netwerkkabel doorheen de woning laten trekken. Het probleem is echter dat de persoon die de kabel toen getrokken heeft de kabels niet deftig gelabeld heeft en ik dus met een kabelspaghetti zit waarin ik waarschijnlijk lang ga moeten zoeken om de juiste connecties te kunnen maken, als ik ze al vind... Niet echt mijn favoriete oplossing dus, maar als het niet anders kan dan moet ik wel.
Alle advies is welkom, alvast bedankt!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Gert123 schreef: Het probleem is echter dat de persoon die de kabel toen getrokken heeft de kabels niet deftig gelabeld heeft en ik dus met een kabelspaghetti zit waarin ik waarschijnlijk lang ga moeten zoeken om de juiste connecties te kunnen maken, als ik ze al vind... Niet echt mijn favoriete oplossing dus, maar als het niet anders kan dan moet ik wel.
Alle advies is welkom, alvast bedankt!
Het zou iig wel de beste oplossing zijn en eigenlijk een groot geluk dat je daar toen aan gedacht hebt.

Netwerkkabels kan je snel identificeren met een toner (of een elektricien/technicus vragen dat te doen).
Gert123
Starter
Starter

Maar is er veel verschil met de andere mogelijkheden? Want het is echt wel een hele spaghetti en ik ben helemaal niet zeker dat ik de juiste kabels hoedanook ga vinden...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Je kan via powerline testen he. Als het niet voldoet, de boel terugsturen binnen 14d.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Ik zou evt door de zure appel heen bijten en zo een toestelletje kopen waarmee je kabels kan identificeren - is dat een toner?
Heb dat eens gezien, stelde niet veel voor en denk dat het niet zo duur is.

Op die manier heb je:
1) rendement van de investering van die kabels
2) de technisch beste oplossing, op voorwaarde dat je kabels natuurlijk op de juiste plaatsen vertrekken/toekomen, dus voldoende lengte.
3) geen extra investeringen in bijkomende apparatuur, ttz wifi, powerlines, ....

Wifi wordt dikwijls als dé ultieme oplossing gezien/geboden: geen gedoe met kabels, lekker mobiel in/rond je woning met alle devices, ...
Als je hier kijkt wat er aan problemen worden gemeld, kan je niet ontkennen dat het zeker niet het meest ideale is.
Ik zie dat als een oplossing voor als het niet anders kan, maar dat is mijn mening en er zijn zeker installaties die goed werken maar dan zijn er vele factoren die gaan meespelen.
Heppie NY!
Gert123
Starter
Starter

Ernie schreef:Ik zou evt door de zure appel heen bijten en zo een toestelletje kopen waarmee je kabels kan identificeren - is dat een toner?
Heb dat eens gezien, stelde niet veel voor en denk dat het niet zo duur is.

Op die manier heb je:
1) rendement van de investering van die kabels
2) de technisch beste oplossing, op voorwaarde dat je kabels natuurlijk op de juiste plaatsen vertrekken/toekomen, dus voldoende lengte.
3) geen extra investeringen in bijkomende apparatuur, ttz wifi, powerlines, ....

Wifi wordt dikwijls als dé ultieme oplossing gezien/geboden: geen gedoe met kabels, lekker mobiel in/rond je woning met alle devices, ...
Als je hier kijkt wat er aan problemen worden gemeld, kan je niet ontkennen dat het zeker niet het meest ideale is.
Ik zie dat als een oplossing voor als het niet anders kan, maar dat is mijn mening en er zijn zeker installaties die goed werken maar dan zijn er vele factoren die gaan meespelen.
Een wifi-toestel moet ik dan nog wel aanschaffen toch, daar ik in die ruimte wireless wil kunnen werken?
nete
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 14 keer

ddd schreef:Je kan via powerline testen he. Als het niet voldoet, de boel terugsturen binnen 14d.
Indien TS de kabelspaghetti inderdaad niet kan ontwarren (kabel is met lengten voorsprong nog altijd het beste) dan zou ik zonder twijfel voor de powerline oplossing gaan.
Die "boosters" boezemen me heel weinig vertrouwen in. Van een slecht signaal kan je nooit meer een goed signaal maken, dus moet je die booster redelijk dicht bij de modem zetten en is het resultaat op het einde soms nauwelijks beter dan voordien.
Bij powerlines wel opletten als je een driefasige elektriciteitsaansluiting hebt: het is aangewezen dat je dan de beide powerline adapters op dezelfde fase plaatst en (dat geld altijd) dat je de adapters best rechtstreeks in een stopkontakt steekt en niet in een secundaire verdeeldoos (zeker daar waar je het signaal op het stroomnet steekt).

Er zijn tal van sets powerlines op de markt waar de tweede adapter een Wifi en kabelaansluiting voorziet. Netgear bv. heeft zo'n set rond de 80 euro.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Uiteraard, als je er op staat om daar draadloos te kunnen verbinden met uw netwerk/internet.
Ik maak ook gebruik van tablet, laptop, ..., toch probeer ik zoveel mogelijk met kabel te werken, ook al heb ik een betere/professionelere wifi zender dan degene die ingebakken in een modem zit.

Dit is vooral een kwestie van persoonlijk voorkeur, praktische mogelijkheden en €€€

Weet dat in bepaalde gevallen een oplossing met repeater wordt aangeraden, zodat je gemakkelijk je wifi signaal draadloos 'opvangt' en verder stuurt.
Dit kan interessant lijken, is het echter meestal niet.
Heppie NY!
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Gert123 schreef:Een tweede alternatief is dat ik het signaal via netwerkkabel overbreng naar de achterkamer, toen ik mijn huis 20 jaar geleden renoveerde was het nog de future die wireless was en heb ik een kleine 2km netwerkkabel doorheen de woning laten trekken. Het probleem is echter dat de persoon die de kabel toen getrokken heeft de kabels niet deftig gelabeld heeft en ik dus met een kabelspaghetti zit waarin ik waarschijnlijk lang ga moeten zoeken om de juiste connecties te kunnen maken, als ik ze al vind... Niet echt mijn favoriete oplossing dus, maar als het niet anders kan dan moet ik wel.
Als de netwerkkabels afgemonteerd zijn (lees: er stekkers op staan), dan zou het toch haalbaar moeten zijn met een simpele tester, bv. https://www.netwerkkabel.eu/nl/netwerk- ... -rj45.html.
Je plugt de tester die het signaal op de kabel zet in op de plaats waar je netwerk zou moeten hebben en dan kan je met de andere kant elke kabel gaan aflopen totdat je het signaal vangt. De goedkope testertjes kun je enkel in afgekoppelde toestand gebruiken, maar dat lijkt mij hier niet het probleem te zijn.
Computer(k)nul
nete
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 14 keer

Ernie schreef:
Weet dat in bepaalde gevallen een oplossing met repeater wordt aangeraden, zodat je gemakkelijk je wifi signaal draadloos 'opvangt' en verder stuurt.
Dit kan interessant lijken, is het echter meestal niet.
Inderdaad volgens mij vooral pure verkooppraatjes en dan bekt "booster" nog iets beter dan "repeater" hé :-)

Maar wat Sinna schrijft is natuurlijk veruit het beste: de aanwezige netwerkkabel gaan gebruiken waarvoor je hem indertijd geplaatst hebt.
Je moet dan natuurlijk een access point aanschaffen om wifi te kunnen hebben.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

nete schreef:Je moet dan natuurlijk een access point aanschaffen om wifi te kunnen hebben.
dat heb je uiteraard al: de Proximus WiFi booster werkt zowel als client, access point of repeater. Als je de schakelaar achteraan in "auto" laat staan, kiest hij bij booten zélf in welke modus hij gaat werken:
  • zonder ethernet aangesloten: als repeater
  • met ethernet aangesloten, zonder een DHCP-server op die lijn: als client
  • met ethernet aangesloten, en een DHCP-server op de lijn: als AP
Het is dus belangrijk dat in dit geval tijdens booten de juiste connectie reeds aanwezig is. Maar je kan met de schakelaar achteraan uiteraard de booster in één van deze 3 modes forceren.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”