In januari stapte ik over van Lampiris naar Mega als gasleverancier. Zie ook https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=88&t=56599
Mijn maandbetaling bij Lampiris was 92 euro. Als ik eind november mijn jaarafrekening uploadde naar mijnenergie.be (ja, want zo werkt dat dan, je moet niets meer invullen, dat gaat automatisch tegenwoordig), dan rekende het systeem een maandbedrag uit all in van zegge en schrijve 47 euro. Net iets meer dan de helft.
Ik - totaal van mijn sokken geblazen - in één ruk over naar Mega. Met jaarlijks variabel tarief. Felicitaties van mijn vrouw. Heb ik mij eens nuttig gemaakt.
Nu heb ik mijn eerste maandafrekeningen gekregen van Mega... en je raadt het nooit... we betalen terug 91 euro. Ze rekenen ook op 21.000 KwH, terwijl mijn verbruik er 18.000 KwH was. Maar zelfs met die correctie is dit nog altijd 33% duurder dan wat ik dacht te betalen.
Ik - terug totaal van mijn sokken geblazen - een mail gestuurd. Geen reactie gekregen. Drie weken later de mail herinnerd. Geen reactie gekregen. Dus dan naar de helpdesk gebeld om deze situatie aan te klagen. Terzelfertijd mijnenergie.be nog eens gecheckt met dezelfde upload... en jawel de site geeft ook nu nog altijd aan: 47 euro. Een vriendelijk dame op de helpdesk heeft me een lange en brede uitleg gegeven en ook doorgestuurd over het feit dat ze bewust teveel aanrekenen om dan te kunnen terugstorten, en dat dat een variabel tarief betreft, en dat ze moeten voorbereid zijn op eventuele tariefverhogingen. Dus ik heb ongelijk, zij hebben gelijk, en het is wat het is.
Het zou zeker kunnen zijn dat ik ongelijk heb. Zeker en vast. Maar... zit hier nu een (gas)geurtje aan? Zelfs als dit helemaal terecht is, is de bijzonder gunstige voorstelling van het aanbod toch wel totaal van de pot gerukt. Iemand soortgelijke ervaring?
PS: In alle eerlijkheid... als ik zo zou te werk gaan in mijn job, dan mag ik meteen mijn biezen pakken bij m'n klanten. Dan krijg ik zelfs geen mail, laat staan een herinnering.
overstap Mega via mijnenergie.be: zit hier een (gas)geurtje aan?
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 146 keer
Het zou niet mogen zijn maar dat verbaast mij niets.
Achter mijnenergie.be zit een bedrijf dat op commissie contracten wil verkopen. Is zoals die Luminus verkopers in de Mediamarkt. Het is ook zeer twijfelachtig of dat wel objectief een goed idee is om op zoiets in te gaan.
Mijn advies;
Hoeveel u moet betalen maandelijks is bij het zoeken naar een andere leverancier niet relevant. Weet hoeveel uw verbruik is op jaarbasis in kWh. Kijk op uw jaarafrekening.
Dan doe een prijsvergelijk bij de VREG. Dat is neutraal. Dat zijn de tarieven die de leveranciers nu aanrekening voor nieuwe contracten zonder promotie.
https://vtest.vreg.be/
Kijk hoe voor uw verbruik u huidige leverancier en tariefplan zit in de vergelijking. Kijk na of er bij Mega geen ander tariefplan is dan wat u nu heeft dat goedkoper is. Indien zo; contacteer Mega en verander van tariefplan bij Mega. Verander *niet* van leverancier.
Sommige energieleveranciers hebben de algemene voorwaarden aangepast zodat de vaste vergoeding per gestart leveringsjaar wordt aangerekend en niet langer pro rata. Dit staat los van de duurtijd van uw contract (onbepaalde of bepaalde duur). Op dit moment gaat het om Essent, Mega, Octa+ en EDF Luminus.
Sinds 1 januari 2018 geldt er een gedragscode voor energieleveranciers die toelaat dat de vaste vergoeding per gestart leveringsjaar wordt aangerekend. Energiebedrijven mogen u dus de volledige jaarlijkse vaste vergoeding vragen, ook als u na 1 maand overstapt naar een andere leverancier. Hou daar dus zeker rekening mee als u van leverancier wil veranderen.
U laat de datum van uw nieuwe contract best aansluiten op de einddatum van uw oude contract. Bijvoorbeeld: stel dat u een contract hebt dat loopt tot 30 april, laat dan uw nieuwe contract starten vanaf 1 mei.
Wanneer u weet wanneer u weg kunt bij Mega kijk dan na of het op een ander niet beterkoop is en verander op het juiste moment.
Achter mijnenergie.be zit een bedrijf dat op commissie contracten wil verkopen. Is zoals die Luminus verkopers in de Mediamarkt. Het is ook zeer twijfelachtig of dat wel objectief een goed idee is om op zoiets in te gaan.
Mijn advies;
Hoeveel u moet betalen maandelijks is bij het zoeken naar een andere leverancier niet relevant. Weet hoeveel uw verbruik is op jaarbasis in kWh. Kijk op uw jaarafrekening.
Dan doe een prijsvergelijk bij de VREG. Dat is neutraal. Dat zijn de tarieven die de leveranciers nu aanrekening voor nieuwe contracten zonder promotie.
https://vtest.vreg.be/
Kijk hoe voor uw verbruik u huidige leverancier en tariefplan zit in de vergelijking. Kijk na of er bij Mega geen ander tariefplan is dan wat u nu heeft dat goedkoper is. Indien zo; contacteer Mega en verander van tariefplan bij Mega. Verander *niet* van leverancier.
Sommige energieleveranciers hebben de algemene voorwaarden aangepast zodat de vaste vergoeding per gestart leveringsjaar wordt aangerekend en niet langer pro rata. Dit staat los van de duurtijd van uw contract (onbepaalde of bepaalde duur). Op dit moment gaat het om Essent, Mega, Octa+ en EDF Luminus.
Sinds 1 januari 2018 geldt er een gedragscode voor energieleveranciers die toelaat dat de vaste vergoeding per gestart leveringsjaar wordt aangerekend. Energiebedrijven mogen u dus de volledige jaarlijkse vaste vergoeding vragen, ook als u na 1 maand overstapt naar een andere leverancier. Hou daar dus zeker rekening mee als u van leverancier wil veranderen.
U laat de datum van uw nieuwe contract best aansluiten op de einddatum van uw oude contract. Bijvoorbeeld: stel dat u een contract hebt dat loopt tot 30 april, laat dan uw nieuwe contract starten vanaf 1 mei.
Wanneer u weet wanneer u weg kunt bij Mega kijk dan na of het op een ander niet beterkoop is en verander op het juiste moment.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
1) mijnenergie is een site van dpg media (en zal dus ongetwijfeld een commercieel kantje hebben, lees: niet alle aanbieders worden vergeleken)
2) ik blijf bij mijn statement dat ik al lang geleden over mega gemaakt heb: het ruikt naar oplichterij/misbruiken van vertrouwen
3) variabel wil dus zeggen dat je tarief morgen reeds hoger zou kunnen zijn, reken dus maar niet op dat de getoonde bedragen effectief gaan kloppen
dat allemaal gezegd zijnde is het wel vrij smerig dat zowel aanbieders.be als mijnenergie.be een advertentie gebruiken om bovenaan in de google resultaten te komen als je de vreg test wil doen. (een test die je trouwens minstens 1x/jaar zou moeten doen.)
volgens de vregtest zou je voor een gebruik van 18000kwh (in fluvius limburg gebied) octa het goedkoopst zijn.
dit met een prijs van 658 euro op jaarbasis (kleine 55 per maand) - maar variabel.
als je vast kiest ben je bij de vlaamse energieleverancier het best af aan 722/jaar
zelf doe ik dit:
- vaste contracten
- minstens 1x/jaar kijken of er meer als 100eu/jaar verschil is met mijn huidige tarief(kaart)
indien ja:
- prijs bekijken van de nieuwe tariefkaart voor mijn huidige product
-> indien goedkoper mailtje naar de leveranciers "gelieve deze toe te passen"
-> indien niet, en er zit meer dan 100eur/jaar verschil op, verwisselen van leverancier
ik heb dus meestal niet het allergoedkoopste, maar ik kan wel iets of wat correct berekenen wat ik zal betalen.
voor elektra heb ik gekozen voor ecopower, want het feit dat je op 1 januari *exact* kan zeggen "als ik x verbruik heb in december betaal ik x eur",
verantwoord in mijn ogen de meerprijs.
2) ik blijf bij mijn statement dat ik al lang geleden over mega gemaakt heb: het ruikt naar oplichterij/misbruiken van vertrouwen
3) variabel wil dus zeggen dat je tarief morgen reeds hoger zou kunnen zijn, reken dus maar niet op dat de getoonde bedragen effectief gaan kloppen
dat allemaal gezegd zijnde is het wel vrij smerig dat zowel aanbieders.be als mijnenergie.be een advertentie gebruiken om bovenaan in de google resultaten te komen als je de vreg test wil doen. (een test die je trouwens minstens 1x/jaar zou moeten doen.)
volgens de vregtest zou je voor een gebruik van 18000kwh (in fluvius limburg gebied) octa het goedkoopst zijn.
dit met een prijs van 658 euro op jaarbasis (kleine 55 per maand) - maar variabel.
als je vast kiest ben je bij de vlaamse energieleverancier het best af aan 722/jaar
zelf doe ik dit:
- vaste contracten
- minstens 1x/jaar kijken of er meer als 100eu/jaar verschil is met mijn huidige tarief(kaart)
indien ja:
- prijs bekijken van de nieuwe tariefkaart voor mijn huidige product
-> indien goedkoper mailtje naar de leveranciers "gelieve deze toe te passen"
-> indien niet, en er zit meer dan 100eur/jaar verschil op, verwisselen van leverancier
ik heb dus meestal niet het allergoedkoopste, maar ik kan wel iets of wat correct berekenen wat ik zal betalen.
voor elektra heb ik gekozen voor ecopower, want het feit dat je op 1 januari *exact* kan zeggen "als ik x verbruik heb in december betaal ik x eur",
verantwoord in mijn ogen de meerprijs.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 25 keer
Heb heel onlangs ook die oefening gemaakt. De drie sites (Vreg/mijn energie/aanbieders) gaven allemaal verschillende resultaten. Ik snap dat ze niet allemaal de lopende promoties meenemen, maar het verschil voor hetzelfde product is toch wel groot.
Wat ik deed was de voor mijn gemeente/product twee voordeligste (niet Mega, daarover waren teveel negatieve commentaren te lezen) ook nog eens simuleren op hun eigen website (van de leverancier dus).
Wat blijkt, in mijn geval kwam ik voor hetzelfde product aan een "goedkopere" prijs bij de leverancier zelf dan via mijn energie en aanbieders, ondanks hun "zogenaamde" serieuze kortingen.
Uiteindelijk toch niet overgestapt, omdat het inderdaad voordeliger is te wachten tot de einddatum van het contract.
Wat ik deed was de voor mijn gemeente/product twee voordeligste (niet Mega, daarover waren teveel negatieve commentaren te lezen) ook nog eens simuleren op hun eigen website (van de leverancier dus).
Wat blijkt, in mijn geval kwam ik voor hetzelfde product aan een "goedkopere" prijs bij de leverancier zelf dan via mijn energie en aanbieders, ondanks hun "zogenaamde" serieuze kortingen.
Uiteindelijk toch niet overgestapt, omdat het inderdaad voordeliger is te wachten tot de einddatum van het contract.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Het gaat hier nogal over blazende sokken, laat ik maar meedoen dan. Ik ben totaal van mijn sokken geblazen over de foute informatie waarop je u baseert. Wat je per maand moet betalen wordt bepaald door een orakel ofzo, zeer zelden door ratio. Maar dat maakt dan ook geen bal uit. Wat uitmaakt is wat de totale kost is per jaar.
Ik regel mijn energieoverstappen sinds 2015 altijd via MijnEnergie.be en ze afficheren daar altijd de jaarprijs (rekening houdende met de eventueem toegekende kortingen). Geen idee wat jij hebt moeten doen om het bedrag van voorschotfacturen te bekomen.
Ik ben ook jaren klant geweest bij Mega, zowel voor gas als voor elektriciteit. Ik heb me op geen enkel moment harder bedrogen gevoeld dan bij alle andere leveranciers die ik al gehad heb (Lampiris, Engie/Electrabel, Luminus, Eni). Correcte facturatie, handige website, scherpe prijzen.
Bij een overstap simuleer ik ook altijd via VREG, MijnEnergie.be en de eigen website. Tot hiertoe was de korting via MijnEnergie altijd groter dan via de eigen website etc.
Verder is de energiemarkt een hyperconcurrentiële markt, een beetje zoals telefonie een tijdje geleden. Dan weet je dat ze de beste truken bovenhalen om mensen toch over te doen stappen. Maar in telecom gebeurt dat ook: Telenet beweert dat ze goedkoper zijn dan Proximus, maar "vergeet" er bij te zeggen dat het enkel de promoprijs is die lager is, want de "normale" prijs is veel hoger.
Je moet als consument door dat soort gelul door kijken en proberen u niet te laten bedriegen.
Mijn conclusie: TS vergeleek de foute informatie (voorschotfactuur) en is op basis van die foute informatie overgestapt.
Volgende keer uw huiswerk beter maken:
- vergelijk tarief per kWh
- vergelijk vaste kost per jaar
- vergelijk korting (en hou rekening met al dan niet pro rata toegekende korting)
Ik regel mijn energieoverstappen sinds 2015 altijd via MijnEnergie.be en ze afficheren daar altijd de jaarprijs (rekening houdende met de eventueem toegekende kortingen). Geen idee wat jij hebt moeten doen om het bedrag van voorschotfacturen te bekomen.
Ik ben ook jaren klant geweest bij Mega, zowel voor gas als voor elektriciteit. Ik heb me op geen enkel moment harder bedrogen gevoeld dan bij alle andere leveranciers die ik al gehad heb (Lampiris, Engie/Electrabel, Luminus, Eni). Correcte facturatie, handige website, scherpe prijzen.
Bij een overstap simuleer ik ook altijd via VREG, MijnEnergie.be en de eigen website. Tot hiertoe was de korting via MijnEnergie altijd groter dan via de eigen website etc.
Verder is de energiemarkt een hyperconcurrentiële markt, een beetje zoals telefonie een tijdje geleden. Dan weet je dat ze de beste truken bovenhalen om mensen toch over te doen stappen. Maar in telecom gebeurt dat ook: Telenet beweert dat ze goedkoper zijn dan Proximus, maar "vergeet" er bij te zeggen dat het enkel de promoprijs is die lager is, want de "normale" prijs is veel hoger.
Je moet als consument door dat soort gelul door kijken en proberen u niet te laten bedriegen.
Mijn conclusie: TS vergeleek de foute informatie (voorschotfactuur) en is op basis van die foute informatie overgestapt.
Volgende keer uw huiswerk beter maken:
- vergelijk tarief per kWh
- vergelijk vaste kost per jaar
- vergelijk korting (en hou rekening met al dan niet pro rata toegekende korting)
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
- Bedankt: 624 keer
Idd, uiteindelijk moet je maar 3 dingen in het oog houden in het oerwoud van cijfertjes...
1. De energieprijs
2 de vaste kosten (als die er zijn) en wanneer deze gerekend worden(per maand of per jaar)
3.de korting die je krijgt via hun site of via 3rd party aanbieders.
Imho, kan je dan 2 dingen doen... Ofwel kijk je op de VREG en neem je het goedkoopste tarief, ofwel kijk je naar de kortingen, maar dan mag je niet vergeten elk jaar op de einddatum een andere leverancier te kiezen of je voordeel is foetsie
1. De energieprijs
2 de vaste kosten (als die er zijn) en wanneer deze gerekend worden(per maand of per jaar)
Imho, kan je dan 2 dingen doen... Ofwel kijk je op de VREG en neem je het goedkoopste tarief, ofwel kijk je naar de kortingen, maar dan mag je niet vergeten elk jaar op de einddatum een andere leverancier te kiezen of je voordeel is foetsie

- jutuiz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
- Bedankt: 63 keer
De laatste keer dat ik een maandprijs moest berekenen, heb ik de op de site geafficheerde jaarprijs gedeeld door twaalf. Omwille van mijn klaarblijkelijk eerder beperkt IQ, heb ik dit nog even gedubbelchecked, maar dat blijkt wel degelijk de correcte rekenwijze te zijn. #sarcasmheist_175 schreef: Ik regel mijn energieoverstappen sinds 2015 altijd via MijnEnergie.be en ze afficheren daar altijd de jaarprijs (rekening houdende met de eventueem toegekende kortingen). Geen idee wat jij hebt moeten doen om het bedrag van voorschotfacturen te bekomen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 71 keer
jutuiz schreef:De laatste keer dat ik een maandprijs moest berekenen, heb ik de op de site geafficheerde jaarprijs gedeeld door twaalf. Omwille van mijn klaarblijkelijk eerder beperkt IQ, heb ik dit nog even gedubbelchecked, maar dat blijkt wel degelijk de correcte rekenwijze te zijn. #sarcasmheist_175 schreef: Ik regel mijn energieoverstappen sinds 2015 altijd via MijnEnergie.be en ze afficheren daar altijd de jaarprijs (rekening houdende met de eventueem toegekende kortingen). Geen idee wat jij hebt moeten doen om het bedrag van voorschotfacturen te bekomen.
Altijd maar weer die jaar contracten van die groepsaankopen.
Toevallig bij Mega nu een contract afgesloten vorig jaar van 5 j. ( via vreg website gekozen )
Of ik die 5 jaar ga uitdoen ??????
De enige site die betrouwbaar is de Vreg website ( wel zonder promotie's )
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Heeft niets met jouw IQ te maken, maar met de onjuiste berekening.jutuiz schreef:De laatste keer dat ik een maandprijs moest berekenen, heb ik de op de site geafficheerde jaarprijs gedeeld door twaalf. Omwille van mijn klaarblijkelijk eerder beperkt IQ, heb ik dit nog even gedubbelchecked, maar dat blijkt wel degelijk de correcte rekenwijze te zijn. #sarcasm
Een energieleverancier berekent jouw maandbedrag niet door de op de site geafficheerde jaarprijs te delen door 12
- als basis gebruiken ze het (historisch) verbruik dat ze doorkrijgen van de netwerkbeheerder (en niet wat jij als jouw vebruik doorgeeft op de website).
- er wordt ook gebruik gemaakt van een "weer" factor. Als het historisch verbruik gebaseerd is op een periode met een (te) zachte winter, wordt er een correctie toegepast voor een schatting gebaseerd op een "normale" winter ...
- en waarschijnlijk wordt ook een prognose gemaakt voor de evolutie van energieprijzen, taksen, enz...

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 63 keer
Je kan toch ook gewoon je voorschot laten aanpassen? Ik laat dat altijd aanpassen (indien niet correct bepaald in de eerste plaats). Ik ken mijn jaarlijks verbruik, dat is vrij stabiel, bereken zelf wat het mij zou kosten per maand volgens de geldende tarieven en laat het dan aanpassen.
Ik betaal liever achteraf bij indien nodig dan die energiebedrijven gratis leningen toe te staan door te hoge voorschotten.
Ik betaal liever achteraf bij indien nodig dan die energiebedrijven gratis leningen toe te staan door te hoge voorschotten.
- depeje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 44 keer
In het enige jaar dat ik bij Mega zat ging dat toch niet vanzelf. Ik heb van hun helpdesk de eindafrekening van het vorige jaar moeten opsturen voordat ze akkoord gingen. Ze probeerden me wel 5x te veel te laten betalen, niet 2x.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Bij sommige energieleveranciers kan je je voorschot zonder probleem met 15% laten verminderen.powaq schreef:Je kan toch ook gewoon je voorschot laten aanpassen? Ik laat dat altijd aanpassen (indien niet correct bepaald in de eerste plaats).
Maar bij anderen moet je hier heel veel moeite voor doen..
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 387 keer
zoals walter zegt kies altijd een neutrale vergelijker.
En dan is er maar een de vreg.
probeer die eens en kijk wat het resultaat is.
En dan is er maar een de vreg.
probeer die eens en kijk wat het resultaat is.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 146 keer
Toevallig is dit een onderwerp waar ik als mijn werk onder meer advies over geef(*).iceke schreef: Imho, kan je dan 2 dingen doen... Ofwel kijk je op de VREG en neem je het goedkoopste tarief, ofwel kijk je naar de kortingen, maar dan mag je niet vergeten elk jaar op de einddatum een andere leverancier te kiezen of je voordeel is foetsie
Ik zeg steeds tegen mijn burgers;
- weet wat u verbruik is op jaarbasis of toch voor een flink stuk van het jaar, zeker de winter.
-- Nieuwe bewoner? Geen idee? Sluit ergens een contract af, pik een korting mee als het kan, en doe de V-test wanneer u wel een jaarverbruik heeft.
- doe de V-test. Kijk niet te veel naar de bedragen. Betalen gaat u toch. Kijk naar de rangschikking. En naar de onderlinge verschillen. Staar u niet blind op de exacte rangorde. Als volgens de V-test het bij een ander een paar euro duurder of goedkoper is dan is dat eigenlijk het zelfde. Vergeet niet dat dit een simulatie is, het uiteindelijke bedrag gaat toch iets anders zijn. Dit is gewoon het beste wat er is om de prijzen te vergelijking. Doet die V-test oefening voor gas en elektriciteit apart. Dat zijn 2 gescheiden producten.
- Als u uw 'misschiens' heeft voor gas en stroom ga dan eens zien op de website van de leveranciers of er soms geen 'welkom nieuwe klant'-korting mee te pikken is. En als je uw keuze gemaakt heeft kijk eens na als u uitkwam bij twee verschillende leveranciers voor gas en stroom of twee aparte klantenrelaties houden voor dat prijsverschil voor u de moeite is.
- en mensen die reeds een energiecontract hebben waar ze eigenlijk tevreden over zijn; doe de vergelijking op de website van de CREG. Mogelijk is uw oude contract beter dan wat nu te koop is;
https://www.creg.be/nl/cregscan#/
(*) waarmee ik niet wil zeggen dat wat ik zeg per definitie de beste informatie is (al is dat wel de oprechte bedoeling)
Aanvulling; vergelijk ook heel goed de verschillende tariefplannen van uw huidige leverancier. De meeste leveranciers hebben een 3-tal formules en daar kan een serieus verschil tussen zitten. Zo moet u niet veranderen van leverancier om goedkoper af te zijn. Wel opgelet; aan sommige plannen hangen extra voorwaarden of beperkingen. Zo kan het zijn dat u alles via internet moet doen.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik heb gewoon mijn voorschot zelf aangepast op de site van Mega.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 31 keer
Ik zou sowieso nooit afgaan op 1 site.
Als ik de test doe met mijn gegevens komt Lampiris iets goedkoper via mijnenergie dan mijn huidige gasleverancier dankzij een eenmalige welkomstpremie van 80€
Engie via mijnenergie heeft ook een welkomstpremie en is daardoor 1€ goedkoper dan de engie site.
Voor een aktieve leverancier rondhopper zeker interessant.
Voor een eerdere passieve gebruiker (zoals ik) niet steeds de beste keuze
Als ik de test doe met mijn gegevens komt Lampiris iets goedkoper via mijnenergie dan mijn huidige gasleverancier dankzij een eenmalige welkomstpremie van 80€
Engie via mijnenergie heeft ook een welkomstpremie en is daardoor 1€ goedkoper dan de engie site.
Voor een aktieve leverancier rondhopper zeker interessant.
Voor een eerdere passieve gebruiker (zoals ik) niet steeds de beste keuze

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 244 keer
Zijn hier mensen die mij kunnen uitleggen welke datums je gebruikt als je ieder jaar wil overstappen. Ik test nu met vreg en mijnenergie. De winst zit vooral in de bonussen, maar de goedkopere aanbieders Luminus, mega etc hebben grote jaarlijkste vaste kosten. En die lijken per jaar aangerekend te worden. Hoe los je dat dan op om exact 1 jaar klant te blijven ?
Je vraagt nu bv overstap op 30 januari 2021 en dan volgend jaar begin december zoek je een nieuw contract en je stapt over met startdatum 30 januari 2022 ?
Rekenen ze je dan nooit een heel jaar extra aan want daar gaat je winst.
En wat met schrikkeljaren, hoe zien ze een jaar de leveranciers ?
Je vraagt nu bv overstap op 30 januari 2021 en dan volgend jaar begin december zoek je een nieuw contract en je stapt over met startdatum 30 januari 2022 ?
Rekenen ze je dan nooit een heel jaar extra aan want daar gaat je winst.
En wat met schrikkeljaren, hoe zien ze een jaar de leveranciers ?
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
- Bedankt: 250 keer
Aan het eind van ons Luminus contract kreeg ik een email om het stilzwijgend te laten verlengen (maand voor einde contract, geloof ik) en dat heb ik ook gedaan maar pakweg 2 maanden later dan toch van Luminus naar Octaplus overgestapt en dat was zonder extra kosten, zelfs nog wat teruggekregen.
Een week na de overstap nog een mailtje gekregen van Luminus om zogezegd nog een paar gegevens door te geven maar die heb ik genegeerd want dat was natuurlijk gewoon één of ander reclamepraatje (maar steeds tevreden geweest van Luminus) -- overstappen is zo simpel als gewoon bestellen en de nieuwe provider moet wettelijk alles regelen.
Indertijd bij Engie was het nog een oeroud contract met ergens een clausule dat je 6 maand op voorhand een aangetekend schrijven moest verzenden
Blij dat overstappen nu zo makkelijk gemaakt is -- mocht de digitale tv markt ook zo vrij zijn, de telecomprijzen zouden snel dalen.
Een week na de overstap nog een mailtje gekregen van Luminus om zogezegd nog een paar gegevens door te geven maar die heb ik genegeerd want dat was natuurlijk gewoon één of ander reclamepraatje (maar steeds tevreden geweest van Luminus) -- overstappen is zo simpel als gewoon bestellen en de nieuwe provider moet wettelijk alles regelen.
Indertijd bij Engie was het nog een oeroud contract met ergens een clausule dat je 6 maand op voorhand een aangetekend schrijven moest verzenden

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Hoi,
Zoals de meesten hier zeggen eigenlijk zou de vtest vd vreg de referentie moeten zijn. Als je je jaarverbruik kent zie je snel waar je best zit, voor een paar euro per jaar zou ik de overstap zeker niet doen.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe je een voorstel kan krijgen waar de voorschotten de helft zijn van wat je nu betaald. Als je weet dat 50%-60% vd energierekening taxen, distributiekosten en dergelijke zijn dan moeten toch alle waarschuwingstoeters afgaan.
Ik krijg liever terug dan een paar honderd euro op te leggen dus als ik van u was wees toch maar voorzichtig wat het aanpassen vd voorschotten betreft.
Tom
Zoals de meesten hier zeggen eigenlijk zou de vtest vd vreg de referentie moeten zijn. Als je je jaarverbruik kent zie je snel waar je best zit, voor een paar euro per jaar zou ik de overstap zeker niet doen.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe je een voorstel kan krijgen waar de voorschotten de helft zijn van wat je nu betaald. Als je weet dat 50%-60% vd energierekening taxen, distributiekosten en dergelijke zijn dan moeten toch alle waarschuwingstoeters afgaan.
Ik krijg liever terug dan een paar honderd euro op te leggen dus als ik van u was wees toch maar voorzichtig wat het aanpassen vd voorschotten betreft.
Tom
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
- Bedankt: 250 keer
MijnEnergie rekent vooral op premies dus je moet inderdaad goed nakijken wat je na die initiële premieperiode gaat betalen, maar het loont zeker om de prijzen af en toe te checken.
Ons oude Luminus contract (vast tarief) vond ik al goed maar met het nieuwe Octaplus contract (variabel tarief) gingen we van 90€/2 maanden naar 90€/3 maanden. Da's van in het voorjaar dus waarschijnlijk reeds achterhaald, en uiteraard kan ik pas na een jaar opmaken of de deal ook werkelijk zo goed was -- ik heb gewoon via de site van de provider besteld, niet via een premiesite.
EDIT :: 24/08/2021
Een late edit om duidelijk te maken dat je beter zo ver mogelijk weg blijft van octaplus. Ik zal later het hele verhaal wel eens doen.
Ons oude Luminus contract (vast tarief) vond ik al goed maar met het nieuwe Octaplus contract (variabel tarief) gingen we van 90€/2 maanden naar 90€/3 maanden. Da's van in het voorjaar dus waarschijnlijk reeds achterhaald, en uiteraard kan ik pas na een jaar opmaken of de deal ook werkelijk zo goed was -- ik heb gewoon via de site van de provider besteld, niet via een premiesite.
EDIT :: 24/08/2021
Een late edit om duidelijk te maken dat je beter zo ver mogelijk weg blijft van octaplus. Ik zal later het hele verhaal wel eens doen.
Laatst gewijzigd door cptKangaroo 24 aug 2021, 18:40, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 39 keer
Ik ga al jaren via mijnenergie.be en ik verander elk jaar. Dus ik neem dan ook telkens voor 250 - 350 kortingen mee.
Het jaar nadien heb je die natuurlijk niet meer.
Vreg geeft resultaten zonder kortingen dus voor mij weinig relevant.
Mega en Luminus zijn wel 2 leveranciers die ik nooit ga nemen. Daar hangt een geurtje aan ....
Ik heb al octa , essent, eni gehad en allemaal heel tevreden van geweest.
Het jaar nadien heb je die natuurlijk niet meer.
Vreg geeft resultaten zonder kortingen dus voor mij weinig relevant.
Mega en Luminus zijn wel 2 leveranciers die ik nooit ga nemen. Daar hangt een geurtje aan ....
Ik heb al octa , essent, eni gehad en allemaal heel tevreden van geweest.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Dit jaar ook voor de eerte keer overgestapt naar Mega (via aanbieders.be) en de conclusie was;iceke schreef:Idd, uiteindelijk moet je maar 3 dingen in het oog houden in het oerwoud van cijfertjes...
1. De energieprijs
1. Die is hoger bij Mega dan m'n vorige (Engie)
2. Die is hoger bij Mega dan m'n vorige (Engie)
3. Die bedraagt meer dan 300 euro.
Normaal gezien moet de korting punt 1 en 2 goedmaken maar dat zal ik pas op het einde van het jaar weten (ondertussen betaal ik een voorschot dat
20% hoger ligt al is dit vrij aan te passen bij Mega). Afwachten dus of ik hier een slecht gevoel ga aan overhouden...
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
- Bedankt: 624 keer
Ze maar al een reminder in je agenda om volgend jaar over te stappen aansluitdatum - 2 maand (dan heb je juist de tijd om op de juiste datum over te stappen naar een nieuwe provider..DarkV schreef: Afwachten dus of ik hier een slecht gevoel ga aan overhouden...
Het probleem met die hoge kortingen = dat wanneer je te lang blijft hangen je korting volledig opgaat aan de hogere energieprijs en vaste kosten.
Het makkelijkste is natuurlijk elk jaar overstappen op een vast moment, bv. 14 februari, dan kan je de vergelijking doen juist na nieuwjaar met de nieuwe tarieven.